تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۲۶۹۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک استادیار دانشگاه:
متوقف کردن آثار منفی اقتصادی از مهمترین دستاوردهای برجام است
حتی اگر برجام تاکنون آثار مثبت نداشته، گروه های رقیب می دانند در صورت انجام نشدن این توافق، شرایط اقتصادی، اجتماعی به شدت به سمت سقوط پیش می رفت / مشاهده آثار برجام در زندگی مردم هنوز زود است، اما گروه های سیاسی رقیب با شیطنت می خواهند مردم را تحت تاثیر قرار دهند؛ دلواپسان به دنبال بازگشت به قدرت هستند
یک استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: متوقف کردن آثار منفی اقتصادی دولت گذشته از مهمترین دستاوردهای برجام محسوب می شود.

سید مرتضی افقه چهارشنبه اظهار کرد: کنترل تورم، تثبیت اوضاع و ارتباط بیشتر با کشورهای اروپایی از جمله دستاورهای برجام است.

وی گفت: در دولت گذشته نه تنها آثار اقتصادی مثبت نبود بلکه روز به روز شرایط اقتصادی سخت تر می شد و برجام این آثار منفی را متوقف کرده است.

وی افزود: اگر این توافق انجام نمی شد محاصره سیاسی و اقتصادی تنگ تر و وضعیت اقتصادی مردم وخیم تر می شد.

افقه ادامه داد: انجام توافق برجام اجتناب ناپذیر بود و این موضوع را همه مسئولان ارشد نظام پذیرفته بودند و وضعیت روابط خارجی نباید بیش از قبل وخیم می شد.

استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص دستاوردهای برجام و رفع تحریم ها اظهارکرد: هنوز برای رفع تحریم ها دیر نشده چون برداشتن تحریم ها به لحاظ اداری و اجرایی سخت است.

وی گفت: رقبای سیاسی با وجود اینکه خود می دانند این توافق نامه با نظر مسئولان ارشد نظام انجام شد ولی بدون در نظر گرفتن مصالح نظام و تنها به دلیل تامین اهداف گروهی سیاسی خود سعی می کنند زمینه نارضایتی از دولت را فراهم کنند.

افقه اظهارکرد: حتی اگر برجام تاکنون آثار مثبت نداشته، گروه های رقیب می دانند در صورت انجام نشدن این توافق، شرایط اقتصادی، اجتماعی به شدت به سمت سقوط پیش می رفت.

استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: دستگاه های دیپلماسی، سیاسی و اقتصادی تلاش می کنند بندهای توافق نامه برجام را هر چه زودتر عملیاتی کنند تا مردم از آثار مثبت آن بهره مند شوند.

وی اظهار کرد: مشاهده آثار برجام در زندگی مردم هنوز زود است، اما گروه های سیاسی رقیب با شیطنت می خواهند مردم را تحت تاثیر قرار دهند؛ دلواپسان به دنبال بازگشت به قدرت هستند.

افقه گفت: متاسفانه گروه های مخالف می خواهند مصالح ملی را فدای مصالح سیاسی گروه خود کنند چون خود می دانند برجام اجتناب ناپذیر بود و آثار مثبت آن در طولانی مدت ظاهر می شود.

استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص وجود مشکل در مبادلات بانکی ایران با سایر کشورها اظهارکرد: هنوز بانک های ما آمادگی کاملی ندارند و باید در حساب و کتابها تحول و شفافیت ایجاد کرده و با بانک های خارجی ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: بنابراین عملی نشدن برخی تعهدات به بانک های داخلی و بخشی به مخالفان خارجی برجام بر می گردد.

افقه ادامه داد: احتیاط کردن در اجرای توافق نامه برای این است که احتمال داده شده اگر رقیب آقای اوباما بر سرکار آید توافق نامه را دچار مشکل کند و یا در ایران نیز در انتخابات سال آینده گروه های مخالف بر سر کار آیند.

استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: کشورهای اروپایی هم این نگرانی را دارند که با انتخابات، ایران به سمت تفکر دولت قبلی بازگردد و سرمایه گذاری آنها دچار مشکل شود.

وی اظهار کرد: پیش بینی می کنیم حرکت دست به عصایی برای اجرای تعهدات برجام تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا طول بکشد بنابراین دولت و توافق برجام در این موضوع نقش مقصر را ندارند و شرایط داخلی و خارجی باعث به تاخیر افتادن آثار مثبت این توافق نامه شده است.

افقه گفت: شرایط و روابط ما با آمریکا به گونه ای است که نه آنها به ما اعتماد دارند و نه ما به آنها، ولی این موضوع به معنای این نیست که مذاکره انجام ندهیم.

استاد یار دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: در این میان، نقش دیپلماسی فعال و زیرکانه برجسته می شود چون طرف مقابل ممکن است در توافق ها، ارتباطات و مذاکرات شیطنت کند؛ ما باید افراد زیرک و مسلط را به کار بگیریم که متاسفانه دولت قبل در دیپلماسی ضعیف بود.

وی خاطرنشان کرد: باید تحرکات طرف مقابل را زیر نظر داشته باشیم و برگ مناسب را در زمان مناسب رو کنیم.

23 تیر نخستین سالروز توافق، تصویب و اعلان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: مرتضی افقه ، برجام
:
:
:
آخرین اخبار