تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۱۲۷۹۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایجاد پایگاه تغذیه سالم در 1300 مدرسه؛
روند نگران‌کننده افزایش دیابت بین دانش‌آموزان خوزستان
تعداد دانش‌آموزان مبتلا به دیابت در استان افزایش یافته است و اگر این روند کاهش پیدا نکند وضعیت در سال‌های آینده نگران‌کننده خواهد شد
رییس اداره سلامت اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان گفت: تعداد دانش‌آموزان مبتلا به دیابت در استان افزایش یافته است و اگر این روند کاهش پیدا نکند وضعیت در سال‌های آینده نگران‌کننده خواهد شد.

امید مقیمی‌پور اظهار کرد: دانش‌آموزان از نظر 2 شاخص اضافه‌وزن و کمبود وزن بررسی می‌شوند که طبق بررسی‌های انجام‌شده وضعیت دانش‌آموزان خوزستانی با استانداردهای ملی همخوانی دارد و نگرانی ما بیشتر مسأله تغذیه نامناسب این دانش‌آموزان است.

وی افزود: در وهله‌ی اول مسأله عادت غذایی دانش‌آموزان را مد نظر داریم که باید بوفه‌های مدارس سامان‌دهی شوند؛ همچنین والدین در این بحث نقش مهمی ایفا می‌کنند چرا‌که بیشتر زمان فرزندان در خانواده‌ها سپری می‌شود.

رییس اداره سلامت اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان درخصوص وضعیت دیابت بین دانش‌آموزان استان، گفت: سال گذشته از مجموع 900 هزار دانش‌آموز استان حدود 2 هزار و 830 نفر مبتلا به دیابت بودند که این آمار نسبت به سال قبل آن حدود 50 درصد رشد داشته است؛ البته هنوز برای ما مشخص نیست که این دیابت‌ها از نوع یک یا 2 بوده‌اند. اگر این روند با همین شتاب دامه پیدا کند وضعیت سلامت دانش‌آموزان در سال‌های آینده قطعاً نگران‌کننده خواهد بود.

ایجاد یک هزار و 300 پایگاه تغذیه سالم در مدارس

مقیمی‌پور تصریح کرد: برای اصلاح تغذیه دانش‌آموزان پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس ایجاد شده‌اند؛ در این پایگاه‌ها باید علاوه بر مواد غذایی سالم، آموزش تغذیه سالم حتی به‌صورت یک پوستر ارائه شود. البته روند این کار کمی کُند است و برخی افراد سودجو نیز در برابر این طرح مقاومت می‌کنند.

وی ادامه داد: این پایگاه‌ها باید شرایط خاصی از‌جمله فضای استاندارد برای فروش مواد غذایی‌، مواد غذایی با استانداردهای لازم و برخی محدودیت‌هایی که از طرف آموزش‌و‌پرورش اعمال می‌شود، داشته و فروشنده نیز باید از سلامت جسمی و روانی برخوردار باشد که همه‌ی موارد به‌صورت دستور‌العمل به مدارس ابلاغ می‌شود.

رییس اداره سلامت اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان درخصوص تعداد پایگاه‌های تغذیه سالم در استان، گفت: آمارهای امسال هنوز جمع‌آوری نشده اما در سال گذشته حدود یک هزار و 300 آموزشگاه دارای چنین پایگاه‌هایی بودند.

وی افزود: هر ‌ساله برنامه‌هایی برای آموزش و آگاهی‌بخشی به والدین اجرا می‌شود که امسال قرار است این برنامه‌ها هدفمندتر و جدی‌تر برگزار شوند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار