تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۱۲۹۷۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جایگاه ویژه مزاج ار هر انسان در این طب
مبانی طب سنتی ایرانی چیست؟
رئیس اداره نظارت و ارزیابی فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی اهواز گفت: طب سنتی ایرانی بر کیفیات چهارگانه (عناصر اربعه) بنا نهاده شده است.

  دکتر زینب ظاهری تصریح کرد: در این مکتب شناخت عناصر اربعه، اخلاط، ارکان و مزاج‌ها به عنوان بحث زیربنایی در طب سنتی به اندازه‌ای اهمیت دارد که بدون آن نمی‌توان به ارائه خدمات پزشکی متناسب، مبادرت ورزید. بازشناسی اصول و مبانی طب نظری و عملی و فهم صحیح اصطلاحات متداول آنها اهمیت بسیار زیادی دارد و این امرنیازمند توضیحاتی فراخور دانش امروزی است.

وی همچنین عنوان کرد: تعریف طب از دیدگاه شیخ الرئیس این است که طب علم شناخت احوال بدن انسان است از این جهت که چه چیز موجب سلامتی و چه چیز موجب بیماری می‌شود و هدف آن حفظ سلامتی و بازگرداندن آن در صورت بروز بیماری است.

دکتر ظاهری افزود: دانش حفظ الصحه همواره مورد توجه ویژه پزشکان طب سنتی بوده است و اکثرشان در آثار برجای مانده از خویش، همواره بر این دانش تاکید کرده و برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری و مشکلات ناشی از آن همواره به رعایت توصیه‌های حفظ الصحی تاکید داشته‌اند.

وی اضافه کرد: متاسفانه امروزه برخی افراد این توصیه‌های حفظ الصحی و دیگر آموزه‌های اطبای سنتی را ساده و حتی ناکارآمد می‌دانند.

دکتر ظاهری در ادامه اظهار کرد: یکی از مبانی و اصول مهم طب سنتی این است که طبیعت بدن هر یک از انسان‌ها دارای مزاج خاص خود است و وظیفه طبیب این است که با شناخت این مزاج با تدابیر بهداشتی در مورد نوع غذا و نحوه زندگی و محیط و شغل شخص، سلامتی او را در مناسب‌ترین حالت حفظ نماید تا شخص از نظر جسمی و روحی در بهترین شرایط باشد.

رئیس اداره نظارت و ارزیابی فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی اهواز گفت: از دیگر مباحث بسیار جالب در طب سنتی مبحثی به نام بهداشت عمومی و چگونگی حفظ و تقویت سلامتی و پیشگیری از بیماریها در سنین مختلف، مزاج‌های مختلف و شرایط مختلف اقلیمی و آب و هوایی است.

دکتر ظاهری گفت: برای نمونه طب سنتی در مورد بهداشت مواد غذایی و نوع مواد غذایی مصرفی در سنین مختلف، فصول مختلف، و حتی در مورد ترتیب مصرف مواد غذائی و آشامیدنی و بیماری‌های حاصل از عدم رعایت این ترتیب بحث می‌کند.

وی عنوان کرد: هنگام بیماری مهمترین وظیفه درمانگر این است که مزاج بدن و عضو درگیر را به حالت طبیعی و اصلی خویش برگرداند.

دکتر ظاهری ادامه داد: طب سنتی در برخورد با بیماری‌ها، ابتدا به بررسی علل بروز و ظهور بیماری‌ها می‌پردازد، سپس راه‌های پیشگیری از آنها ودر نهایت به بیان شیوه‌های درمان هر بیماری با توجه به علل بیماری می‌پردازد.

رئیس اداره نظارت و ارزیابی فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی اهواز گفت: از دیدگاه طب سنتی هر یک از مواد غذائی، دارویی، گیاهی، نباتی، معدنی و حتی سموم، مزاج و خواص و تاثیرات جداگانه‌ای دارد و بعد از ورود به بدن می‌توانند منشأ واکنشهای متفاوت و تاثیرات مختلف قابل پیش بینی در بدن باشند که در تشخیص و درمان بیماریها از این خواص بهره می‌گیرند.

وی در ادامه افزود: اگر چه در آن زمان میکروب و ویروس و عوامل انگلی به شکل امروزی شناخته شده نبوده است ولی اطباء آن زمان با تقویت و تعادل مزاج بدن قدرت دفاعی بدن را بالا برده و محیط را برای رشد و بقاء عوامل مضر نامساعد می‌کردند ضمن اینکه امروزه ثابت شده است برخی داروهای طب سنتی مثل گیاه آویشن دارای خواص آنتی بیوتیکی قابل قبول و مؤثر هستند.

دکتر ظاهری خاطرنشان کرد: داروسازی هم از جمله رشته‌های طب بوده که مسلمانان تحقیقات فراوانی در این زمینه داشته و نتیجه تجربیات علمی خود را به شکل کتاب‌ها و رسالات بسیاری به نگارش درآورده‌اند.

وی در پایان اظهار کرد: صَیدَله یا داروشناسی، (فارماکولوژی امروزی) علم ادویه یا شناخت داروهاست و مسائل مورد بحث در این علم عبارت است از شناختِ اشکال نباتات (گیاهان) از نظر مکانی و زمانی (تابستانی و پاییزی)، بازشناسی انواع نباتات خوب از بد و همچنین شناخت خواص آنها به صورت مرکب است./سلامانه


:
:
:
آخرین اخبار