تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر نفت:
دولت سهم خوزستان از درآمدهای نفتی را افزایش دهد
دولت باید بخش بیشتری از درآمدهای نفتی را به خوزستان اختصاص دهد. در صورت حمایت نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی از این پیشنهاد، وزارت نفت قادر به پیگیری این امر است
وزیر نفت ضمن موافقت با پیشنهاد افزایش سهم خوزستان از درآمدهای نفتی گفت: دولت باید بخش بیشتری از درآمدهای نفتی را به خوزستان اختصاص دهد. در صورت حمایت نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی از این پیشنهاد، وزارت نفت قادر به پیگیری این امر است.

بیژن زنگنه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که امروز، 8 شهریورماه در اهواز برگزار شد، ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت اظهار کرد: هفته دولت تنها به اعضای هیأت دولت اختصاص ندارد و از پایین‌ترین تا بالاترین رده کارمندان و کارکنان دولت را در بر می‌گیرد و همچنین جا دارد که بر عاملان این حادثه تروریستی که منجر به شهادت شهیدان رجایی و باهنر شد، لعن و نفرین خود را نثار کنیم.

وی در خصوص گزارشات اعضای شورای برنامه‌ریزی و توسعه خوزستان از محرومیت‌ها در سطح استان افزود: این وضعیت شایسته هیچ استانی به‌ویژه خوزستان نیست. در حدود 13 یا 14 سال قبل در صحن علنی مجلس نیز این موضوع را مطرح کردم که شایسته نیست مردم این استان با پای برهنه از کنار لوله‌های نفت عبور و در محرومیت زندگی کنند؛ بنابراین باید پیگیر حل این مسائل و معضلات بود.

زنگنه تصریح کرد: در کنار این مسائل و محرومیت‌ها باید به چرایی و علت محرومیت‌های موجود و وضعیت فعلی خوزستان فکر کرد. باید به این سؤال پاسخ داد که چرا میزان سرمایه‌گذاری‌های غیر دولتی و خارجی در این استان تا این حد کم است. باید به سدها و موانع توسعه در خوزستان اندیشید. افرادی در این استان وجود دارند که نه مانع‌الخیر بلکه مناع‌الخیر هستند و هر زمانی که امور خیر در حال انجام است، سریعاً تحت عناوین مختلف ایجاد شر می‌کنند. این افراد از بیرون نیستند و از خود شما هستند. باید دانست که هیچ کس حوصله دردسر را ندارد.

انتقاد از واریز تمام درآمدهای نفتی به حساب دولت

وی خاطرنشان کرد: اگر به ساختار ترکیب اقتصادی خوزستان در حدود ۵۰ سال گذشته نگاهی کنیم، متوجه می‌شویم که بعد از انقلاب ما شرکت نفت را داغان کرده‌ایم. در گذشته درآمدهای این شرکت در وهله اول به حساب شرکت واریز می‌شد و پس از احصاء هزینه‌ها و ... مابقی توسط دولت دریافت می‌شد اما اکنون تمام درآمدهای نفتی به حساب دولت واریز می‌شود و شرکت نفت در صف افرادی قرار می‌گیرد که باید سهمی از این درآمدها دریافت کند.

وزیر نفت ادامه داد: شرکت نفت کنونی دیگر همان شرکت نفت گذشته نیست. شرکت نفت کنونی تنها نام شرکت نفت پرقدرت در سال‌های گذشته را دارد. شرکت نفت گذشته بسیار پرقدرت بود. شیوه‌ برخورد با شرکت نفت بزرگترین آسیب را به این شرکت وارد کرد. البته اکنون به محض مطرح شدن اسم شرکت نفت همه این مساله را می‌گویند که باید تابع قوانین عمومی کشور باشد اما باید توجه کرد که به هر حال ضررها و آسیب‌های شیوه‌های برخورد با شرکت نفت در سال‌های آتی نمایان می‌شود.

زنگنه با بیان این‌که در زمان روی کارآمدن به عنوان وزیر نفت، بالاترین امتیاز را به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب واگذار کردم، گفت: هنگامی که وارد این وزارتخانه شدم، این شرکت مانند یک اداره‌کل بود اما ما زیرمجموعه‌هایی برای این شرکت ایجاد و اختیاراتی به شرکت مذکور واگذار کردیم و نمی‌توان گفت که نیروهای این شرکت بومی نیستند.

وی با اشاره به گزارش مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از وضعیت زیست محیطی استان بیان کرد: من با پیشنهادات مدیرکل محیط زیست استان و البته با هر کدام تا اندازه‌ای موافق هستم اما وزارت نفت که نباید تالاب‌ها را احیا کند. هر کس که تالاب‌ها را خشک کرده، باید وظیفه احیای تالاب‌ها را بر عهده بگیرد. کرخه، دجله و فرات به من چه ربطی دارد؟ یا برای مثال چه ارتباطی میان مساله ورود زه‌آب‌های نیشکر به تالاب‌های این استان با من وجود دارد؟

وزیر نفت با تأکید بر اینکه احیای تالاب‌ها به وزارت نفت مربوط نیست، افزود: مگر زمانی که در خلیج فارس، سکوهای نفتی احداث و چاه‌هایی حفر شد، خلیج‌فارس را خشک یا آسفالت کردیم. من در خصوص تالاب‌های خوزستان دستور دادم که از سکوهای فولادی ثابت برای استخراج نفت استفاده شود و یا محوطه‌ای در سطح 100 متر مکعب خاکریزی شود نه اینکه تالاب‌ها را خشک کنیم زیرا خشک کردن تالاب‌ها از نظر بشری جنایت است.

زنگنه با بیان این‌که من با محیط زیست نه به صورت خصمانه بلکه دوستانه برخورد می‌کنم، اظهار کرد: در خصوص تعیین وزیر معین برای اجرای اقتصاد مقاومتی در هر استان، خطاب به آقای جهانگیری گفتم که 18 وزارتخانه وجود دارد و اگر وزیر معین یک استان شوم، از بنده توقعاتی در حد 18 وزارتخانه دارند که این مسأله از عهده من برنخواهد آمد و با احترامی که برای استان‌های خوزستان و بوشهر قائلم، چون می‌دانم این استان‌ها از من توقع دارند که حتی در بخش آموزش و پرورش در مناطق کوهستانی مدارسی احداث کنم، در آغاز امر نپذیرفتم تا به عنوان وزیر معین انتخاب شوم.

وزیر نفت در خصوص پیشنهاد اعضای جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان از وزارت نفت، مبنی بر افزایش سهم مناطق نفتخیز از درآمدهای نفتی از دو درصدی به سه درصد، تصریح کرد: سال گذشته موضوعاتی را با رئیس جمهور مطرح کردم تا سه درصد از میزان سرمایه‌گذاری‌های پروژه‌های بخش نفتی که در خوزستان انجام می‌شود، برای هزینه در کارهای اجتماعی در منطقه اختصاص یابد.

80 درصد پالایشگاه آبادان در حقیقت موزه نفتی است

زنگنه در رابطه با انتقاداتی که نسبت به آلایند‌گی‌های پتروشیمی بندر امام می‌شود، خاطرنشان کرد: این پتروشیمی تنها از نظر تولید زیر نظر ما قرار دارند و از نظر مسایل زیست محیطی تحت نظارت ما نیستند بلکه باید متولیان بخش محیط زیست پیگیر این مسایل باشند زیرا از اختیارات حاکمیتی برخوردار هستند و در صورت بروز تخلف باید برخورد کنند که پتروشیمی بندر امام و دیگر پتروشیمی‌ها باید عادت کنند که خودشان با دستگاه‌های استانی سروکار داشته باشند.

وی با اشاره به گذشت بیش از 50 سال از عمر بسیاری از لوله‌ها و خطوط نفتی در مناطقی از استان مانند ملاشیه، عنوان کرد: در استان واحدهای بهره‌برداری از نفت وجود دارد که بیش از 50 سال از عمرشان می‌گذرد و مستهلک هستند و روزی نیست که تعدادی از لوله‌های نفت سوراخ نشود. طبق گزارشات روزانه هفت مورد سوراخ‌شدگی در لوله‌ها و خطوط نفت در خوزستان مشاهده می‌شود و چرا این وضعیت این‌گونه است. این لوله‌ها و خطوط نفت و واحدها به علت قدمتی که دارند قابل نوسازی و بازسازی نیستند.

وزیر نفت با بیان این‌که 80 درصد پالایشگاه آبادان در حقیقت موزه نفتی است، گفت: پالایشگاه آبادان، پالایشگاه نیست زیرا زمانی که راه‌اندازی شد، پیچ، مهره و جوش اختراع نشده بود و خیلی از بخش‌ها به صورت پرچ‌کاری نصب شدند و این پالایشگاه، تاریخ و موزه نفت است.

مشکلی با صدور مجوز احداث پالایشگاه ندارم

زنگنه با ابراز موافقت نسبت به صدور مجوزهای راه‌اندازی پتروشیمی‌های جدید در خوزستان، اظهار کرد: من مجوز احداث هر پالایشگاه جدیدی را صادر می‌کنم و حتی برای مجوزهای گذشته که منقضی شده‌اند نیز دستور تمدید می‌دهم اما احداث این پروژه‌ها را ضمانت نمی‌کنم زیرا بسیاری از افراد متقاضی در حقیقت احداث یک پالایشگاه را مدنظر ندارند، بلکه پیگیر اخذ زمین و استفاده‌های حاشیه‌ای هستند. البته اجرا و توسعه پالایشگاه دوم آبادان حتماً انجام می‌شود.

وی افزود: احداث یک پالایشگاه با ظرفیت 200 هزار بشکه به چهار میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد اما در اینجا برخی حتی 50 میلیارد تومان هم ندارند وگرنه من مشکلی با صدور مجوز احداث پالایشگاه ندارم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: ما ان‌شاءالله راه‌اندازی 2 یا 3 واحد 3200NGL را در خوزستان آغاز می‌کنیم و پالایشگاه بیدبلند 2 را حتماً ادامه می‌دهیم و با پیشنهاد راه‌اندازی مناطق ویژه نفت و گاز، راه‌اندازی بیمارستان سوختگی، استقرار دفاتر شرکت‌های نفتی در خوزستان موافق هستم و این پیشنهادات را پیگیری می‌کنم.

زنگنه گفت: در خصوص برگزاری مناقصات نفتی در خوزستان و یا در اولویت قرار دادن پیمانکاران منطقه‌ای، هر چند کمک می‌کنم اما از نظر قانونی محدودیت‌هایی وجود دارد و مجاز نیستیم که در مناقصات شرکت‌های نفتی فقط پیمانکاران آن منطقه را شرکت دهیم.

وی ضمن موافقت با پیشنهاد اعضای شورای برنامه‌ریزی و توسعه خوزستان مبنی بر کمک به راه‌اندازی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: خوشبختانه سطح سواد خوزستان در مقایسه با 30 سال اخیر پیشرفت خوبی داشته است. همچنین با پیشنهادات اعضاء مبنی بر حمایت‌های تیم‌های فوتبال و ارائه مقالات پژوهشی شرکت‌های نفتی به دانشگاه‌های استان نیز موافق هستم و بحث مسئولیت‌های اجتماعی را نیز پیگیری می‌کنم.

دولت باید توجه بیشتری به خوزستان کند

وی با بیان این‌که دولت باید توجه بیشتری به خوزستان کند، خاطرنشان کرد: در گذشته به رئیس جمهور گفتم که دولت باید بخش بیشتری از درآمدهای نفتی را به خوزستان اختصاص دهد. هر چند ممکن است که نماینده‌های استان‌های دیگر در مجلس شورای اسلامی خوششان نیاید اما در صورت حمایت مجلس از این امر وزارت نفت قادر به پیگیری آن است و من با افزایش سهم خوزستان از درآمدهای نفتی موافق هستم زیرا ما نمی‌خواهیم فقط از این استان منابعی را خارج کنیم و برویم. فرزندان و بچه‌های ما در این استان هستند و می‌خواهیم عمری در این استان زندگی کنیم.

وزیر نفت بیان کرد: به آینده بسیار امیدوارم هستم. اگر در زمینه فعال کردن و افزایش سرمایه‌گذاری در کشور تلاش کنیم، اشتعالزایی، ایجاد ثروت و بهبود وضعیت زندگی مردم محقق خواهد شد. ثبات و امنیت کشور که به برکت فرمانده کل قوا و زحمات نیروهای نظامی و امنیتی وجود دارد را باید قدر دانست و با اتکاء بر این امر باید سرمایه‌گذاران را وارد کرد و حتماً ما پیگیر این هدف هستیم.

زنگنه با تأکید بر تدوین بسته‌های توسعه برای مناطق مختلف به ویژه برای غرب کارون، گفت: باید برنامه توسعه غرب کارون حداقل تا 5 سال آینده مشخص شود. باید به احداث مدارس، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، تدوین طرح‌های هادی روستاها و رسیدگی به وضعیت آب شرب در غرب کارون حتماً ‌رسیدگی شود. البته بسیاری از کارهای لازم‌الاجرای دیگر هم وجود دارد که وزارت نفت قادر به انجام آن‌ها نیست.

زنگنه بیان کرد: البته اگر برای مثال قصد راه‌اندازی مدرسه را داریم، این کار را از طریق آموزش و پرورش انجام می‌دهیم و هر برنامه‌ای را از طریق دستگاه ذیربط آن انجام می‌دهیم و در کل مظاهر فقر و محرومیت نباید در مناطقی مانند غرب کارون وجود داشته باشد و این همان کاری است که ما پیگیری می‌کنیم اما کارهایی وجود دارد که بر عهده دستگاه‌‌های مختلف است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار