تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۱۳۰۲۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ساخت دیوار عایق صوت توسط دانش آموزان دزفولی
گروهی از دانش آموزان دزفولی در طرحی ابتکاری موفق به ساخت دیوار عایق صدا جهت دفع آلاینده های صوتی شدند.
 


استاد راهنمای این دانش آموزان  گفت:سه تن از دانش آموزان دبستان گلستان 1 دزفول به نام آرین بهروزنیا،محمد بغلانی و امیرحسین محمدی زاده موفق به ساخت دیوار عایق صوت با عنوان ' حالا داد بزن 'شدند.
مهدی بدیعی فرد افزود:دانش آموزان دزفولی با اجرای این طرح که در جشنواره جابربن حیان کشور برتر شناخته شده است صداهای مضر و زیان آور و گوش خراش را کاهش داده اند.
وی افزود:در سال تحصیلی 95-94 در بخش گوش درس علوم ایده حذف صداهای آزار دهنده و آلاینده های صوتی مورد توجه قرار گرفته و سه دانش آموز پایه پنجم ابتدایی مشتاق به این طرح وارد عمل شده و درجهت عملی کردن طرح و نظریه ارائه شده تلاش کردند.
استاد راهنمای این دانش آموزان اظهار کرد:این دانش آموزان مخترع با روش آزمون و خطا اقدام به طراحی و ساخت دیواری به عنوان عایق صدا کرده و به نتیجه رسیدند.
بدیعی فرد در تشریح ویژگی های این دیوار ضد صدا گفت:این طرح به صورت مکعب مستطیل ساده و از جنس چوب ساخته شده که وزن آن حدود سه کیلوگرم می باشد و در محیط های بزرگ و پرسر و صدا برای کاهش صداهای اضافه و آزاردهنده استفاده می شود.
وی افزود:در این طرح از چوب ام دی اف پنج قطعه به ابعاد طول 29 سانتی متر ،ارتفاع 27 سانتی متر و عرض یک سانتی متر به همراه پایه نگهدارنده چوبی به طول 25 سانتی متر و عرض 6 سانتی متر و 20 عدد قیف کاغذای به قطر 4 سانتی متر ،چسب حرارتی و مقداری پارچه و پشم شیشه استفاده شده است .
استاد راهنمای این طرح اظهار کرد:امواج صوتی که به دیواره برخورد می کنند ابتدا بوسیله حفره ها جذب شده و به قسمت درونی دیواره هدایت می شوند و بخاطر مواد بکار رفته اکثر امواج جذب دیواره شده و به خارج از دیواره بر نمی گردند .
وی گفت:این طرح آبان ماه پارسال همراه با چندین طرح دیگر در نمایشگاه مدرسه به نمایش درآمد و اوایل اردیبهشت ماه امسال نیز در استان خوزستان ارائه گردید که به عنوان طرح نمونه استانی انتخاب گردید.
وی افزود:اواخر مرداد ماه امسال نیز پنج طرح از خوزستان در جشنواره کشوری جابربن حیان ارائه شد که طرح دانش آموزان دزفولی به عنوان طرح برتر انتخاب شد .
استاد راهنمای این دانش آموزان گفت:جشنواره جابربن حیان در پنج قسمت جمع آوری،تحقیق،ساخت مدل،آزمایش و ابتکار برگزار می شود که این دانش آموزان موفق به ابتکار و خلق یک طرح شدند که بوسیله آن در دیوار عایق صدا که از قیف هایی بعنوان گوش انسان و جداره پشم شیشه استفاده شده است انرژی صوت جمع آوری و تخلیه می شود که به مدل دیواره جاذب صدا نیز موسوم است.
وی گفت:دانش آموزان با حداقل هزینه موفق به اجرای این طرح ابتکاری شده اند ضمن اینکه در گام دوم نیز قرار است انرژی های جمع آوری شده ناشی از صوت به انرژی برق تولید شود.
در سال تحصیلی 93-92 طرح بهینه سازی مصرف انرژی توسط دانش آموزان دبستان گلستان 1 دزفول در جشنواره جابربن حیان به عنوان طرح برتر کشوری انتخاب شد که احمد متین کیا،رضا رشید الماسی و مجتبی معنوی فر موفق به اجرای این طرح شدند.
در سال گذشته نیز طرح زلزله نگار توسط علی بدیعی فرد ، محمد بغلانی ،دانیال آزیش و محمد قائمی فر به عنوان طرح برتر کشوری در جشنواره جابربن حیان معرفی شد که کلیه این طرح ها با راهنمایی اینجانب اجرا شد.
بدیعی فرد با تاکید بر اینکه ذهن دانش آموزان با اجرای این طرح ها که با آزمون و خطا همراه است خلاق می شود گفت:علاوه بر برانگیختن حس خلاقیت دانش آموزان اوقات فراغت آنها نیز به بهترین نحو غنی سازی می شود.
وی همچنین گفت:متاسفانه زمانی برای اجرای طرحهای خلاقانه در ساعت درسی دانش آموزان در نظر گرفته نشده است و این فعالیت ها درزمان های خارج درسی و به صورت فوق برنامه ارائه می شود که باید در این خصوص تجدیدنظر شود تا استعدادهای دانش آموزان در این زمینه ها شناسایی و از آنها استفاده شود.
وی گفت:متاسفانه هیچ گونه حمایتی از طرحهای برتر کشوری در سطح استان و کشور نمی شود و طرحها ناقص باقی می مانند در حالی که می توان این طرح ها را به صورت انبوه تولید و تجاری سازی کرد.
بدیعی فرد افزود: کانونی به عنوان کانون اختراع و ابتکارات دانش آموزان در دزفول و هیچ جای کشور راه اندازی نشده که با توجه به توانایی و استعداد دانش آموزان در زمینه های مختلف می توان کانونی در دزفول ودیگر شهرهای کشور تشکیل داد تا این طرح ها به صورت هدفمند در این کانون بررسی و حمایت شوند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار