تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۱۳۲۹۷۱
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اظهارات تکان دهنده نماینده دشت آزادگان/ روحانی خلاف وعده اش عمل کرد / این کار یک دروغ و خیانت است / به‌جای اصطلاح «انتقال آب» باید گفت «دزدی آب»
وقتی جوانان و تحصیلکردگان و متخصصان ما بیکارند و در عوض افراد بی‌تجربه در صنایع و مشاغل استان به کار گمارده می‌شود جوانان ما بدبین می‌شوند. دشمنان درگذشته در مرزهای ما اردو زده بودند و اکنون من می‌گویم دشمن در حیاط‌خلوت ما لنگرانداخته است. دشمن پول می‌ریزد و دین مذهب جوانان ما را تغییر می‌دهد. باید شفاف بگوییم. وهابیت در جنوب خوزستان با حمایت عربستان دلار می‌دهد و مذهبشان را تغییر می‌دهد. بهاییت از شمال خوزستان نفوذ کرده است و در حال پیشرفت است. ادیان ایران باستان از بهبهان ورود کرده است و در حال تبلیغ هستند. مسئولان اگر به این چالش‌ها رسیدگی نکنند خوزستان را از دست خواهند داد و به سیستانی دوم مبدل خواهند کرد

خوزنیوز: قاسم ساعدی نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه با حضور در دفتر پایگاه خبری خوزنیوز و  گفت و گو با خبرنگار ما مواضع دولت درباره استان خوزستان از جمله مساله انتقال آب را به چالش کشید. ساعدی انتقال آب از سرشاخه های کارون را دزدی خواند و اعلام کرد همه  نمایندگان خوزستان در ماه مبارک رمضان در مجلس افطاری جلو دکتر روحانی و جهانگیری  را گرفتند گفتند شما قرار است به کرمان بروید و پروژه انتقال آب را افتتاح کنید،  اگر این کار را کردید کاری خلاف قانون، شرع و انسانیت انجام داده‌اید و به همه  مردم مدیون هستید. درحالی‌که آن‌ها این مسئله را انکار کردند دیدیم که فردای همان روزبه  کرمان رفتند و پروژه را افتتاح کردند.

اظهارات تکان دهنده نماینده دشت آزادگان/ روحانی خلاف وعده اش عمل کرد، این کار یک دروغ  و خیانت است / به‌جای  اصطلاح «انتقال آب» باید گفت «دزدی آب»

نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه در  مورد ضرورت تغییرات مدیریتی در سال پایانی دولت گفت: در وضعیت عادی به نظر من  ایجاد تغییرات جالب نیست. دولت‌ها باید در اوج تثبیت باشند اما در مواقع ضروری و به‌ناچار  می‌بایست تغییراتی در  پست‌ها و  مناصب صورت پذیرد. اینکه در مدت باقیمانده از عمر دولت زمزمه تغییر برخی مدیران  استانداری به گوش می‌رسد نشانگر عدم ثبات مدیریتی در دولت است. ما باید عملکرد خود  را به‌عنوان ابزار و وسیله قرار دهیم نه اینکه از تغییر  مدیران به‌عنوان یک ابزار سیاسی برای انتخابات آینده استفاده کنیم.

نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه گفت: نمایندگان و مردم خوزستان  طالب تغییر استاندار نبودند بلکه مقتضیات زمان دراین‌باره باعث شد. مجمع نمایندگان  دوره قبل، از آقای مقتدایی حمایت کردند و موجب تثبیت ایشان شدند. این اتفاق به‌هیچ‌وجه  قابل‌قبول نبود. منتخبان مردم هم با تغییر استاندار موافق نبودند و از همین رو با  آقای رحمانی فضلی جلسه گذاشتیم و از وی دلیل را جویا شدیم. هم وزارت کشور و ریاست جمهوری با آقای مقتدایی مشکل داشتند و به‌واقع  ما در برابر یک کار انجام‌شده قرار گرفتیم.

وی در مورد گزینه‌های پیشنهادشده به‌عنوان استاندار از سوی منتخبین  مردم گفت: ما به‌دوراز هرگونه طیف سیاسی و قومی عمل کردیم و خوزستانی بودن  استاندار را به‌عنوان یک ضرورت اعلام کردیم. نباید استعدادهای خوزستانی تحقیر شوند  و یک فرد غیر خوزستانی به‌عنوان استاندار معرفی شود. ازاین‌رو مقاومت منتخبین در  جهت بومی بودن استاندار بوده است. آقای شریعتی هم جزو هشت نفر پیشنهادی مجمع  نمایندگان به‌عنوان استاندار خوزستان بوده است.

ساعدی تأکید کرد: هنوز برای قضاوت عملکرد استاندار زود است. عملکرد سه  ماهه را نمی‌توان به‌عنوان عملکرد دکتر شریعتی تلقی کنیم؛ اما حضور استاندار در توده‌های  مردم و شهرستان‌ها را به فال نیک می‌گیریم. ازآنجایی‌که استاندار در همین استان بزرگ‌شده  است و با دردهای مردم آشناست، حضور در میان مردمی که امید خود را ازدست‌داده‌اند و  نشاط و آرزوهای آنان رو به تضعیف است مؤثر و مهم است و حداقل موجب امیدواری به  آینده خواهد بود.

وی گفت: استاندار تا پاسی از شب‌کار می‌کند. اگر این فعالیت‌ها به‌صورت  کارگروهی و تخصصی کار کند می‌تواند به همه مسائل بپردازند اما اگر خود ریز و کلان همه کارها را در دست بگیرد نمی‌تواند به همه آن‌ها  برسد. من یقین دارم که هر مسئولی کارگروه‌هایی متشکل از افراد پخته را دارد  که کارهای را آماده می‌کنند و مدیر هم به‌عنوان مرجع ناظر و مجری در چارچوب وظایف خودکارها  را هدایت می‌کند. یقیناً آقای شریعتی نمی‌تواند اهداف خود را در این هشت ماه  عملیاتی کند بلکه باید آن‌ها را اولویت‌بندی کند.

نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه ادامه داد: ما خوزستانی‌ها به مرحله‌ای  رسیده‌ایم که باید به انسجام فکر کنیم تا از چالش‌هایی که بر استان ما سایه افکنده  است رهایی یابیم. هیچ راهی جز این نداریم که یکدیگر را بپذیریم و تحمل‌کنیم. همه نگرش‌های  سیاسی باید در کنار هم بایستند و فرصت‌های خدمتگزاری را مغتنم بشمارند.

استاندار خوزستان پیش‌تر در پاسخ به خبرنگاران گفته بود نظر من در  ارتباط با انتقال آب با نظر دولت یکسان است. من به‌عنوان استاندار خوزستان مجری و  اعمال کننده سیاست‌های دولت هستم و سیاست‌های من هم منطبق با سیاست‌های دولت  است. نماینده مردم دشت‌آزادگان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اظهارات  استاندار گفت: مگر من که به‌عنوان نماینده مردم عملکرد دولت فعلی و دولت‌های گذشته  در خوزستان را به‌خصوص در بحث انتقال آب، محیط زیست، خشکاندن تالاب‌ها و تحمیل  بیکاری به فرزندان خوزستان نقد می‌کنم سرباز نظام نیستم؟ اما سیاست‌های غلط دولت‌ها  را باید نقد کرد و باید شمشیر خود را در برابر آنان که وجهه نظام را تخریب می‌کنند  و بی‌تدبیری خود را بر مردم تحمیل می‌کنند تیز کنیم. دولت اگر کج‌راه می‌رود و غلط  برنامه‌ریزی می‌کند باید به دولتمردان گوشزد گرد. استاندار  نباید در همه‌ عرصه‌ها مجری سیاست‌ها دولت باشد بلکه باید مشکلات خوزستان را توجیه  کند و راهکار ارائه دهد. درست است که استاندار نماینده عالی دولت است اما این مسئله  به معنی دست‌بسته بودن نیست بلکه گاهی نیاز است که استاندار تولید محتوی کند و سیاست‌های  دولت را نقد و متناسب با استان حرکت کند. بسیاری از طرح‌ها را به‌عنوان یک  وظیفه انسانی و راستای تعالی بخشیدن به آرمان‌های انقلاب باید نقد کرد، خواه این نقدها  از سوی نماینده مجلس باشد و خواه از سوی استاندار، خبرنگار و یا شهروند عادی! اگر  استاندار، مدیران و نماینده ها صرفا بر اساس نگرش سیاسی خود عمل کنند لطمه بزرگی  متوجه خوزستان خواهد شد. صلاح خوزستان نگاه سیاسی نیست بلکه دیدگاه های زیربنایی  به زیر ساخت های عمران، اشتغال، تعلیم و تربیت، بافت های اجتماعی و شرایط معیشت و  اقتصاد استان است. اهمیت دادن به این مسایل به معنای دور شدن از سیاست نیست. ما  باید سیاست را به عنوان یک ابزار برای جلب نظر و همبستگی در استان به کار بگیریم.

 ساعدی افزود: خوزستان به‌عنوان شاهرگ حیاتی کشور است. دولت‌مردان با  هر نگرش سیاسی وظیفه‌دارند از این سرمایه ملی حفاظت کند و مردمش را به‌عنوان  سرمایه مقتدر نظام نگاه کنند و اگر این چالش‌ها ادامه  پیدا کند منافع نظام درخطر خواهد بود. بگذارید واضح بگویم! درحالی‌که امروز  ما به همبستگی ملی و همفکری و وحدت ملی نیازمندیم و مقام معظم رهبری نیز بر وحدت  ملی تأکید می‌کند، این عملکرد مسئولان و برنامه ریزان ملی  خلاف منویات مقام معظم رهبری است. بحث انتقال آب موجب بدبینی خوزستانی‌ها به اصفهانی‌ها  خواهد شد. در خوزستان هم نمایندگان، مسئولان، همه و همه چشم به دیگر استان‌ها  دارند و می‌پرسند چرا اصفهان، چرا کرمان و فلان استان؟ این نقدها فردا به چالشی  عمیق خواهد رسید. برنامه‌ریزی‌های غلط موجی از هم گسستگی یکپارچگی و اقتدار  ملی خواهد شد. ما به هیچ شخصیتی و در هر لباسی که باشد اجازه نخواهیم داد که برخلاف  اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و منویات مقام معظم رهبری عمل کند و موجب چالش در  کشور شود.

وی با اظهار تأسف از امنیتی شدن ساله آب در درون کشور گفت: اگر بحث مسائل  برون‌مرزی بود می‌توانستیم به موضوع آب با دیدگاه امنیتی نگاه کنیم اما وقتی مسئله  داخلی است نگاه امنیتی به مایه حیات کاری غلط است. همه  نمایندگان خوزستان در ماه مبارک رمضان در مجلس افطاری جلو دکتر روحانی و جهانگیری  را گرفتند گفتند شما قرار است به کرمان بروید و پروژه انتقال آب را افتتاح کنید،  اگر این کار را کردید کاری خلاف قانون، شرع و انسانیت انجام داده‌اید و به همه  مردم مدیون هستید. درحالی‌که آن‌ها این مسئله را انکار کردند دیدیم که فردای همان روزبه  کرمان رفتند و پروژه را افتتاح کردند.

این نماینده مجلس ادامه داد: این کار یک دروغ  و خیانت است. وقتی نام نظام جمهوری اسلامی را می ببریم از دو اصل اساسی  اسلام و جمهوریت سخن گفته‌ایم. بر مبنای اسلام واجب است که صداقت داشته باشم و شفاف  صحبت کنیم. بر اساس جمهوریت نیز مردم باید آزادانه نقد کنند و این نقدها به مطالعه  گذاشته شود. دولت هم باید این اقتدار را داشته باشد و هر جا که نقدی بر او وارد  است قبول کند و از مردم عذرخواهی کند. دولت موفق دولتی است که با مردمش شفاف است و  مسائل زیرمیزی و پشت پرده ای نداشته باشد.

ساعدی گفت: در وضعیت حاکم به‌جای  اصطلاح «انتقال آب» باید گفت «دزدی آب» . در دهه 60 و درزمانی که مردم خوزستان در حال دفاع از این  سرزمین بودند و ذهن و همه وجود خود را برای دفاع از این سرزمین گذاشتند متأسفانه اصفهانی‌ها  با اجازه مسئولین کشوری تونل‌های انتقال آب را حفاری کردند. درحالی‌که ذهن همه  کشور درگیر جنگ بود آن‌ها شیطنت کردند و در سال 68 دو تونل بزرگ انتقال آب را به  پایان رسانده و بهره‌برداری کردند. این یک دزدی است! هر چیزی که در سیاست  شفاف و صریح کشور اعلام و تدوین نشود و پشت پرده انجام شود یک نوع دزدی است. همه دولت‌هایی  که آمده‌اند و رفته و در این امر دخیل بوده‌اند خیانت کرده‌اند. این خیانت در حق  مردم خوزستان نبوده، بلکه خیانتی است به این سرزمین و آرمان‌ها انقلاب و نظام مقدس  جمهوری اسلامی ایران.

وی تأکید کرد: امروز اقتصاد مقاومتی مطرح‌شده از سوی مقام معظم رهبری  در خوزستان و استان‌های به‌مانند خوزستان به‌خصوص در بخش زیربنایی و کشاورزی معنا می‌شود.  اگر بخش کشاورزی را تقویت کنیم گام‌های مؤثر و زیر بنایی اقتصاد مقاومتی را برداشته‌ایم.

نماینده مردم دشت آزادگان ادامه داد: حاصلخیزترین  و مساعدترین زمین‌ها برای کشاورزی در استان خوزستان است اما با بردن آب از  خوزستان، این زمین حاصلخیز را به یک صحرا مبدل کرده‌اند. آیا خراب و رها کردن  خوزستان به قیمت آباد کردن استان‌های یزد، کرمان و اصفهان کار درستی است؟ نمی‌توان  طبیعت را دست‌کاری کرد. طبیعت استان‌های مرکزی کشور این‌گونه است و یقیناً این پروژه‌ها  شکست خواهد خورد و تنها موجب هدر رفت سرمایه‌ها خواهد شد. دولت در حال انتقال آب  از سرچشمه‌های کارون است و با این کار این قطب حاصلخیز کشاورزی کشور را از بین می‌برد.  این‌همه سد را بر روی رودخانه‌ها خوزستان ساخته‌اند. اگر  این مسئولان ادعا دارند آب مازادی وجود دارد این آب را از انتهای رودخانه لوله‌کشی  کنند و ببرند. ما نیز اصراری بر هدر رفت آب نداریم. هرچند که اروندرود و خلیج‌فارس  هم حقابه دارد و ما باید این حقابه‌ها را رعایت کنیم.

ساعدی بیان داشت: ما با این کار کشورها همسایه را در موضعی متقابل قرا  داده‌ایم. اگر دقت کنید می‌بینید که اکنون تالاب هورالعظیم در قسمت ایران خشک و در  قسمت عراق پرآب است. با این اقدامات ما کشور عراق برنامه‌ریزی کرده است و در «ام  الرساس» که مجاور خرمشهر و در دو کیلومتری خاک این کشور در حال سدسازی است.  با تکمیل و آب‌گیری این سد دیگر بندری به نام آبادان و خرمشهر باقی نخواهد ماند و  لنج ها و کشتی‌ها به این بندرهای ایران نخواهند رسید. آن‌ها  متوجه شده اند که ایران آب را چه گونه مدیریت می‌کند و جلو رسیدن آب به اروند را می‌گیرد.  عراق هم در اقدامی متقابل جلو آب‌های خود سد می‌سازد. در این میان چه کسی ضرر می‌کند؟  با این شیوه آب‌شور خلیج‌فارس تا اهواز هم پیش می‌رود و کشاورزی و نخلستان‌ها را  از بین می‌برد. آن‌وقت باید بیایم و روزگار خوزستان را ببینیم.

وی گفت: متأسفانه  طرح‌های اقتصادی در ایران نسنجیده است. درحالی‌که آب زاینده‌رود پاسخ‌گو نیست کارخانه  فولاد را در این استان ساخته‌اند. امروز استان کرمان پایتخت صنعت ایران شده است.  طرح فولاد بندرعباس را به کرمان منتقل کردند و حالا مجبورند هزاران کیلومتر از بندرعباس  آب را لوله‌کشی کنند و به کرمان برسانند. دولت حالا در حال تامین هزینه ده‌ها هزار  میلیارد تومان برای لوله‌گذاری این طرح غلط است. اخیراً  اعلام شد که 7 هزار و 500 بنگاه اقتصادی تعطیل‌شده‌اند. هم‌اکنون بسیاری از صنایع  کرمان به دلیل نبود آب تعطیل‌شده است به همین دلیل تصمیم گرفته‌اند آب را از سرشاخه‌های  کارون ببرند. آیا این 5 میلیون نفر که در خوزستان زندگی می‌کنند انسان نیستند؟ این  انتقال آب حتی به استان‌های هم‌جوار ما هم تأثیر منفی می‌گذارد.

ساعدی افزود: آیا حقابه اصفهان در ابتدا چقدر بوده است؟ این دزدی آب  در دهه‌های گذشته شروع شد و حقابه اصفهان هم‌اکنون 875 هزار هکتار است. من با چشم  خودم دیدم که در مبارکه در حال برنج‌کاری هستند. اکنون دولت به دنبال این است که  این عدد را یک میلیون 350 هزار هکتار برساند. دولت به دنبال این است که صحرا کویر  و یزد را هم به همین وسیله آباد کند. این کار شرعاً اشکال دارد. پایه و اساس قانون  ما بر اساس اسلام است و هیچ کجای اسلام نگفته است باید  عده از مردم را از بین برد تا به دیگران بیشتر برسد. اسلام نگفته است که می‌توان  به حیوانات و گیاهان و آبزیان ظلم روا شود بلکه می‌گوید حتی درختچه‌ای که می‌کارید  نیز بر گردن شما حق دارد. این تبعیض‌ها و سیاست‌های غلط نشانگر بی‌کفایتی برنامه  ریزان اقتصادی ما است.

نماینده مردم شهرستان دشت آزادگان ادامه داد: طرح نیشکر هم که در زمان  دوران سازندگی برای خوزستان برنامه‌ریزی شد چه سودی برای استان داشته است؟ این آب  از شرکت نیشکر امیرکبیر رهاشده و هم‌جوار خرمشهر رفته و ازآنجا به تالاب هورالعظیم  در هویزه می‌ریزد. با این کار ما به‌جای ایجاد اشتغال برای جوانان زمین‌های قابل‌کشت  را به زیرآب برده‌ایم.

وی گفت: من به آقای لاریجانی در مجمع نمایندگان گفتم متأسفانه در کشور  توسعه متوازنی نمی‌بینیم بلکه آنچه در کشور مشهود است توسعه نامتوازن و نامیمون  است. توسعه تعریف و شاخص‌های خود را دارد. همه واحدهای صنعتی ما در حال تعطیلی  هستند و بیت‌المال در حال از بین رفتن است. آن‌ها عمداً فرصت را غنیمت می‌دانند.  هر رئیس‌جمهوری که می‌آید باید استان خود را آباد کند و درنتیجه بقیه استان‌ها رها  می‌شوند. تا ابد یک رئیس‌جمهور و حتی وزیر خوزستانی نخواهیم داشت. آیا خوزستان  باید محروم بماند؟

ساعدی افزود: امروز عصر دهکده جهانی و دنیای بی‌حدومرز است. امروز اگر  نگاه آن‌ها منطقه‌ای و استانی است و این تفرقه‌ها را حتی در انتصابات کشور مشاهده می‌کنیم  درمی‌یابیم که نگاه ما به جلو پا است نه آینده. هرچند نظام جمهوری اسلامی دارای اقتداراست  اما در بسیاری از مسائل به دلیل همین نگاه‌ها عقب‌مانده‌ایم. ازآنجایی‌که تمرکز  نیرو و نفت بیشتر در استان خوزستان است وزیر نفت و نیرو باید خوزستانی باشند تا  مدیریت صحیح و خداپسندانه را اجرا کنند و به این وسیله همبستگی ملی را تقویت کنند.

این نماینده مجلس بیان داشت: انتظار داریم مسئولان و برنامه ریزان این  امور با یک تفکر درست جایگاه خوزستان و خوزستانی‌ها را دریابند. از گذشته‌های دور  نفت خوزستان استخراج می‌شود اما برخلاف قانون اساسی و فرصت‌های شغلی از فرزندان ما  گرفته‌شده است. متأسفانه 6/49 درصد افرادی که در نفت کار می‌کنند  غیر خوزستانی هستند. مدیریت‌های کلان استان همچون پتروشیمی‌ها  و بندرها را غیرخوزستانی‌ها گرفته‌اند و غیربومی‌ها را بر سرکار گذاشته‌اند. مشکلاتی که در پتروشیمی‌ها پیش می‌آید نیز از عدم مدیریت درست است. از سوی دیگر آب را از خوزستان گرفته و زمین‌های حاصلخیز را بایر  کرده‌اند. دو رودخانه وحشی ایران به نام‌های کارون و کرخه را به‌جایی رسانده‌اند  که املاح بر آب شیرین غلبه کند و مردم به دنبال خرید آب شیرین برای شرب باشند. دیگر چه چیزی برای خوزستان باقی‌مانده است. برنامه ریزان علل این مسائل را مرور  کنند و در سیاست‌های اعمال‌شده بازنگری کنند.

نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه در بخش دیگری از سخنان خود  درباره نقش همبستگی مجمع نمایندگان در پیگیری مشکلات خوزستان و رفع محرومیت‌ها  گفت: تعامل در مجمع نمایندگان بسیار عالی است. ما نمایندگان خوزستان به این نتیجه رسیده‌ایم  که این روند باید تغییر کند و نگاه نمایندگان نیز عوض شود. وقتی سیاست‌های سنتی  گذشته به‌جایی نرسیده است باید شیوه کار را تغییر دهیم. نمی‌توان سلیقه خود را بر  دیگران تحمیل کرد. هرچند که سلیقه‌های درون مجمع نمایندگان وجود دارد اما این مسئله  نباید به عدم انسجام ما منجر شود. ما بر این باوریم اختلاف‌نظرها نباید به اختلاف میان نمایندگان بیانجامد.

وی ادامه داد: ما خوزستان را یک خانواده با سلایق و علایق متفاوت و متنوع  تعریف می‌کنیم. از همین رو باید در جهت پیشبرد اهداف استان انسجام برون گروهی صورت  داشته باشیم. حقیقتاً در این چندماهه گذشته از عمر مجلس همه نمایندگان خوزستان  منسجم هستند و از حقوق همه شهرستان‌ها دفاع می‌کنند و این مسئله ما را به آینده  امیدوارتر می‌کند. اگر هر کس فقط برای خودش کار بکند و یا زیر پای دیگران را خالی  کند نه شایسته مردم خوزستان است و نه شایسته نماینده مجلس. خوشبختانه نظرات ما به  هم نزدیک است و سعی می‌کنیم خروجی قابل‌قبول و مؤثری را در جلسات مجمع داشته  باشیم.

ساعدی گفت: نفت به‌عنوان منبع اقتصادی و معیشتی، هرکجا که باشد یک  نعمت تلقی می‌شود. اگر سیاست‌های درستی در حوزه نفت اتخاذ شود این نعمت در عمل  محقق می‌شود و اگر برنامه ریزان تصمیمات درست نگیرند به نغمت مبدل می‌شود. متأسفانه  صنعت نفت پس از حفاری و حتی در حال بهره‌برداری نیز باعث آلودگی و تخریب محیط‌زیست  می‌شود. میدان آزادگان به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان نفتی  کشور و سومین میدان بزرگ نفتی جهان از ظرفیت‌ها بالای جهانی برخوردار است اما به‌واقع  ما در این رابطه به‌جز تخریب محیط‌زیست و به چالش کشیدن سلامت مردم چیزی ندیده‌ایم. من در جلسات خصوصی با وزیر نفت نیز مطرح کرده‌ام که به لحاظ قانونی و اخلاقی وزارت  نفت مکلف به جبران خسارت‌های وارده است. در طرح آمایش  سرزمینی نیز قانون به وزارت نفت تفویض اختیار کرده است تا در صورت ایجاد خرابی و  آسیب به یک منطقه، وزارت نفت باید در زمینه‌های دیگر این خسارت‌ها را جبران کند.

وی افزود: ازآنجا وزیر نفت به این باور رسیده است که به مناطق نفتخیر  باید توجه کند و اعلام کرده است که مناطق غرب کارون را موردتوجه ویژه قرار دهد  انتظار داریم اعتبارات ویژه‌ای در جهت رفاه مردم و کاهش تأثیرات مخرب زیست‌محیطی  در نظر بگیرد و گام‌های مؤثری را دراین‌باره بردارد. ما به این حداقل‌ها نیز راضی  هستیم هرچند که در صورت تخریب محیط‌زیست هیچ‌چیزی جبران نمی‌شود هرگز نمی‌توان  شرایط را به‌مانند قبل اصلاح کرد.

نماینده مردم دشت آزادگان بیان داشت: اگر حقابه تالاب‌ها رعایت می‌شد  و دکل‌ها و استخراج نفت باعث جلوگیری از ورود آب به هورالعظیم خشک شدن آن نمی‌شد  ما اکنون شاهد ریزگردها نبودیم. از زمانی که استخراج نفت شروع شد و جلو آب ورودی  هورالعظیم و هور هویزه گرفته شد این منطقه به یک خشکی مبدل شد و این آغاز بحران  ریزگردها در خوزستان و استان‌های مجاور بود. هم‌اکنون تنها در خوزستان 5 میلیون  نفر زندگی می‌کنند. ریه این مردم از ریزگردها و مواد  شیمیایی مورداستفاده در حفاری و استخراج نفت پر می‌شود و در پی تأثیرات مخرب آن  نیز هرروز آمار ابتلا به بیمارهای صعب‌العلاج سرطان و ریوی افزایش می‌یابد.  این مسئله‌ای است که گریبان گیر مردم شده است. این مردم چه گناهی کرده‌اند که در  مجاورت مناطق نفتی هستند. اگر کسی قصد بهره‌برداری از این نعمت خدادادی را دارد در  ابتدا به منطقه اولویت بدهد و سپس به منافع دیگر بیندیشد. خداوندشان انسان را  بالاتر از هرگونه مسائل مادی قرار داده است و نمی‌شود که انسان‌ها را فدای منافع  خود بکنیم.

وی افزود: ما انتظار داریم آقای زنگنه وزیر نفت یک نگاه ویژه به منطقه  داشته باشد. مگر شرکت نفت قرار چه‌کاری برای مردم انجام بدهد. آیا جاده و پارکی که  برای مردم بسازد به کار آن‌هایی می‌آید. وقتی یک منطقه قابل زندگی نباشد امکانات  هم به کار نخواهد آمد. نباید در محیط‌زیست دست برد چراکه این مسئله با قانون طبیعت  منافات دارد. برخی نظر داده‌اند که هور خشک‌شده را باید نهال‌کاری کرد. این  پیشنهاد خنده‌آور است. مگر می‌شود هور را نهال‌کاری کرد؟ این منطقه میلیون‌ها سال زیرآب  بود است و از بعد مهندسی و علمی نیز این طرح غیرقابل اجرا است.

ساعدی در اشاره به سخنان وزیر نسبت به احیای هورالعظیم گفت: این قابل‌قبول  نیست که وزیر نفت اعلام کند که مسئول خشک‌کردن هورالعظیم من نیستم و ازآنجاکه ما  ابزار و راهکارها را در دست داریم به حال من فرقی نمی‌کند که در دریا دکل بزنم یا  در هور.

وی گفت: مقصر و مسئول این‌همه جاده‌ها و سدبندی‌ها و تقسیم تالاب به حوضچه‌های  مختلف کیست؟ این نفت بود که در ابتدا اقدام به جاده‌سازی در هور کرد. جاده‌سازی  یعنی ایجاد سد و تقسیم هور. وقتی‌که راه‌آب را بند آوردند برای کاهش میزان آب،  ورودی آب به کرخه را از سد سیمره کم کردند و هور کم‌کم خشک شد. با یک بازدید حضوری از هورالعظیم می‌بینید که هیچ جای این تالاب  بدون جاده‌سازی نمانده است. پس بارندگی‌ها ابتدای سال، راه برای مقداری آب  به کرخه باز شد و در اثر آن شهر رفیع در آستانه غرق آب شدن بود. برای حل مشکل  پیشنهاد حذف سدبندی‌ها و جاده مطرح شد. مسئولین نفت گفتند ما در جاده‌ها زیرگذر و  راه ارتباطی برای آب در نظر گرفته‌ایم. با بازدید زیرگذرها مشخص شد لوله‌های زیرگذر  از وسط بتون‌ریزی شده بود. آقای زنگنه اگر می‌گوید ما تالاب را خشک نکردیم پس چه  کسی این کار را کرده است. به‌غیراز وزارت نفت چه کسی این جاده و زیرگذرها را  گذاشته است؟

نماینده مردم دشت آزادگان افزود: این مسئله با حضور محیط‌زیست،  دادستان و دیگر مسئولان مشاهده و مستند شد و بعد با هزار مکافات این بتن‌ها  برداشته شد. در این حال خانم ابتکار اعلام کرده است که  بیش از 65 درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده است در حالی ما گوییم حدود آبگیری به  40 درصد هم نمی‌رسد. من به مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گفتم که شما به‌عنوان یک  نهاد مستقل و در مقابل این تخریب‌ها مسئولید. سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌بایست  وظیفه خود را تا آخر دنبال کند و بدون هیچ‌گونه تعارفی تخلفات را رصد و با آن‌ها  مقابله کند چراکه وظیفه سازمان حفاظت محیط‌زیست با دیگر نهادها متفاوت است. سیاستی  که باعث و در جهت رفاه حال مردم نباشد خطرناک است و عاملین آن در مقابل خداوند مسئول‌اند.  انسان‌ها و طبیعت از این سیاست‌ها متأثر می‌شوند و ما همه در مقابل انسان‌ها،  حیوانات و آبزیان مسئولیم.

ساعدی در اشاره به سخنان وزیر نفت گفت: این‌که ما سیاسی‌کاری  کنیم و بازی‌های سیاسی را بر سر مردم دربیاوریم کار جالبی نیست. اگر آقای زنگنه گفته است: « تالاب هورالعظیم را من نباید احیا  کنم و شما بروید و یقه کسی که این تالاب را خشک کرده بگیرید» من این حرف را به‌عنوان  نماینده مردم و به‌عنوان یک شهروند سوسنگردی نمی‌پذیرم و این حرف از سوی یک وزیر  مضحک و خنده‌آور است. مردم شعور دارند و بافهم بالایی در حال رصد روزانه فعالیت‌های  آنان هستند. شرکت نفت مواد شیمیایی دکل‌ها را باید در کیسه‌های محکم جمع‌آوری کند  و در محلی به‌دوراز آسیب تخلیه کند. بااین‌حال مواد شیمیایی خود را در زمین‌های  کشاورزی مردم هویزه رها می‌کنند. با این کار از سویی زمین‌های کشاورزان را برای  چندین سال بایر می‌کنند و از سوی دیگر با بلند شدن گردوخاک، این مواد شیمیایی و  سمی مردم را بیمار می‌کنند. باران‌های اسیدی تنها از آلودگی کارخانه نیست بلکه  ذرات شیمیایی که همراه گردوخاک متصاعد می‌شود نیز در این مسئله دخیل هستند.

وی گفت: امام علی (ع) می‌فرمایند: فقر هرکجا مستولی شود دین ضعیف می‌شود. وقتی جوانان و تحصیل‌کردگان و متخصصان ما بیکارند و در عوض  افراد بی‌تجربه در صنایع و مشاغل استان به کار گمارده می‌شود جوانان ما بدبین می‌شوند.  دشمنان درگذشته در مرزهای ما اردو زده بودند و اکنون من می‌گویم دشمن در حیاط‌خلوت  ما لنگرانداخته است. دشمن پول می‌ریزد و دین مذهب جوانان ما را تغییر می‌دهد. باید  شفاف بگوییم. وهابیت در جنوب خوزستان با حمایت عربستان دلار می‌دهد و مذهبشان را  تغییر می‌دهد. بهاییت از شمال خوزستان نفوذ کرده است و در حال پیشرفت است. ادیان  ایران باستان از بهبهان ورود کرده است و در حال تبلیغ هستند. مسئولان اگر به این چالش‌ها  رسیدگی نکنند خوزستان را از دست خواهند داد و به سیستانی دوم مبدل خواهند کرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
1
18
جناب اقای ساعدی شما نمایندگان باید از ابزار های قانونی وهمه اهرمهایی که در اختیار دارید استفاده کنید صرف مصاحبه وسخنرانی تاثیر کمتری دارد سوال استیضاح استعفای دسته جمعی ضمنا شما چرا به حد اقل ها راضی هستید؟ سرزمین نفت باید از جاهایی که نفت ندارند آبادتر باشد نه محرومترین
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
1
12
طبق اعلام ناسا، موج جدید خشکسالی از امسال شروع میشود!
اثرات خشکسالی بسیار وخیم خواهند بود!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
1
14
خداراشکرنماینده ایی پیداشدواقعیت رابگوید،این استاندارفقط بلده بگویدمن نماینده دولت هستم ومجری سیاست های دولت هستم هیچ نتیجه ایی مانمی گیریم این استاندار ... برای دولت هست حتی اگرتمام اب خوزستان راببرند از این ... بازهم می گویدنماینده دولت هستم ،،خواهشن بدون سانسورمتن بزارید
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
با سلام
شاید این سیاست استاندار باشه تا قربانی نشه
گذر زمان همه چیزو معلوم میکنه
قاسم
|
Germany
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
3
قانون طبیعت همین است که اگر در روند حیات آن اخلال وارد کردی باید منتظر آسیبهای آن باشی . ماحتی از اون انگلیسهای کار که نفت اکتشاف و توسه دادن هم یاد نگرفتیم که چگونه به مردم آن منطقه که نفتشان را می دزدیم حداقل امکانات رفاهی بدیم. اسنادی وجود دارد که رضا شاه در بیمارستان مسجد سلیمان بستری وتحت درمان بوده یعنی آنقدر این انگلیسیها فکر مردم بودند که بیمارستان مسجد سلیمان از تهران پیش رفته تر بوده. باتشکر از مجمع نمایندگان محترم خوزستان بصرف مصاحبه بجایی نمیرسیم ومیبایست اقدام وعمل کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
4
نمایندگان خبرگان ومجلس باید خدمت مقام معظم رهبری رسیده واعلام خطر بکنند ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
3
تورو خدا یه کاری کنید .اگه میشه مردم را راهنمایی کنید تا خودشون حقشون رو بگیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
5
دولت روحانی با این کار باعث تفرقه در کشور خواهد شد ، بطوریکه بعد از چند سال احتمال جنگ داخلی در ایران وجود خواهد داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
3
سلام از ابزار برنده قانون استفاده بفرماییدخدای متعال هم عنایت میفرماید و شما را تایید میکند مطمئن باشید
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
5
احسنت بر آقای ساعدی عزیز که حرف دل مردم خوزستان را زدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
4
عالی بود مردم هم باید هماهنگ باشن
ناشناس
|
Seychelles
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
4
1
هنوز زیرساختها یا همون فیبر نوری در برخی شهرهای استان خوزستان{ایذه} درست نشده وما موقع پخش فوتبال از شبکه ورزش مستند تکراری می بینیم.
پاسخ ها
میلاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
ملتی که دغدغه اش فوتبال و ... باشه، هر بلایی سرش بیاد حقشه
علی دیناروندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
2
اگه قضیه برعکس بود باز برای استان از اصفهان و یزد تونل میزدن ؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
0
3
احسنت شیر مرد خوزستانی هیچ کلامی از حقیقت برتر نیست
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
0
3
نه فقط حرف دل مردم استان بلکه حرف دل مردم چند استان که درگیر این بحران هستند را زدید ، امید است همه نمایندگان محترم استان با هم یکدل شده و نمایندگان استانهای دیگر را نیز نسبت به این بحران عظیم که بشدت سلامت مردم را تهدید میکند توجیه کنند ، مطمئن باشید مطمئن باشید مطمئن باشید وقتی که حرف دل مردم را بزنید خداوند پشت و پناهتان خواهد بود و مردم نیز چون کوه پشت سر شما خواهند ایستاد ، رهبر فرزانه و عزیزمان هم نسبت مردم خوزستان همیشه عنایت ویژه ای داشته و دارند و کاملا" با درخواست بحق مردم موافق خواهند بود. والله اگر مشکل خشکاندن تالابها حل شود مشکل ریزگردها بزودی حل خواهد شد و دیگر نیازی نخواهد بود که سرکار خانم ابتکار اینقدر ابتکار از خود نشان دهند! ، کل اکوسیستم را به هم ریخته اند بعد نشسته اند ریشه ریزگردها را در شاخ آفریقا پیدا کنند!. آقای ساعدی بزرگوار ، حاج قاسم عزیز بسیار بسیار سپاسگزاریم ، لطفا" به شدت پیگیر این قضیه باشید که انشاء الله هستید. ادمین جان لطفا" درج بفرمایید.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
0
1
با توجه به اهمیت موضوع از مدیریت محترم سایت خوزنیوز تقاضا دارد نظرات بازدیدکنندگان را سریعتر بررسی و در سایت درج کنند _ با تشکر فراوان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
0
1
آقای روحانی دین خودش را به خاتمی و امثالهم ادا می کند. انشالله این دوره آخر است که رییس جمهور خواهد بود.
بهادری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
0
1
صحبت های منطقی زده ولی حرف قشنگ زدن کافی نیست امسال سال اقدام و عمله،اقایان نماینده این گوی و این میدان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
0
1
خوزستان همین الانشم سیستان شده ، درصد بیکاری جوانان خوزستانی از سیستات بدتره ریزگردها در خوزستان بدتره بی آبی و عدم کشاورزی ایجا حاد تره رشد منفی مهاجرت بدتره فکر نمیکنم آدم عاقل و پول دار اهواز بمونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
0
1
جناب ساعدی خرمشهر خونین شهر شد آبادان بی آب شد و تمام خوزستان از کف رفت بجایی آن تهران و مشهد و کرمان و اصفهان آباد شدند تبعیض نژادی و محرومیت خوزستان عرق مردم رو به نظام کاهش خواهد داد امیدوارم تا دیر نشده به گوش مسولین رد بالای کشور برسانید که مردم ثروتمند و شریف خوزستان در فقر و بیکاری و خاک در حال جان کندن هستن
نادر سهرابی
|
Finland
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
1
سلام شایسته است تمامی نمایندگان استان خوزستان مراتب انتقال آب کارون را از طریق راه های قانونی (استیضا، شکواییه دیوان عدالت اداری و ...) اقدام و تا حصول نتیجه پیکیری و از اقدامات خود مردم خوزستان را بصورت مصور و کتبی مطلع نمایند.95/07/21
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
0
1
امیدوارم تمام نمایندگان خوزستان در مجلس مثل آقای ساعدی جرئت زدن این حرفها را اشته باشند و حقوق مردم مظلوم خوزستان را پیگیری کنند. نمایندگان مجلس بدانند که مردم پشتیبان آنها هستند و اگر کاری برای عمران خوزستان انجام دهند, مردم هرگز آنها را فراموش نمی کنند.
:
:
:
آخرین اخبار