تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۱۳۴۳۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پلمپ یک کارگاه شیرینی پزی در غرب اهواز
رییس مرکز بهداشت غرب اهواز از کشف و معدوم سازی تعداد زیادی رنگ شیمیایی غیر مجاز و پلمپ یک باب کارگاه شیرینی پزی فاقد مجوز در منطقه کیان آباد خبر داد
خوزنیوز: رییس مرکز بهداشت غرب اهواز از کشف و معدوم سازی تعداد زیادی رنگ شیمیایی غیر مجاز و پلمپ یک باب کارگاه شیرینی پزی فاقد مجوز در منطقه کیان آباد خبر داد.

به گزارش خوزنیوز؛ مهرداد شریفی افزود: پس از شناسایی این کارگاه شیرینی پزی  و  بازدید های متعدد کارشناسان بهداشت محیط مرکز جامع سلامت شماره 5(کیان آباد)، با توجه به وجود نواقص بحرانی و غیر بحرانی  در محل  طبق ماده  22و 23 و 26 و 30 از آئین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و عدم رفع نقص در مهلت تعیین شده،  نسبت به پلمپ محل اقدام گردید.

 شریفی با اشاره به اینکه در این  بازدید، مقدار زیادی رنگ شیمیایی و اسانس غیر مجا، کشف و معدوم گردید، از عدم توجه به سلامت مردم و استفاده سودجویانه از مواد اولیه نامرغوب، غیر استاندارد و فاقد کیفیت، عدم رعایت اصول بهداشتی بویژه از نظر بهداشت فردی، ابزار کار و محل تولید و فرآوری محصولات مواد غذایی، اظهار تاسف کرد و گفت: عملکردهای اینچنین، کاهش اعتماد مصرف کنندگان را نیز در پی خواهد داشت.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز، استفاده وسیع از رنگ ها را در مواد غذایی بویژه شیرینی جات به دلیل جذابیت و بازار پسندی، تحریک اشتهای مصرف کنندگان و ترغیب آنها به خرید و همچنین جبران رنگ از دست رفته در زمان نگهداری یا فرآیند تولید دانست که از دیر باز مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان مواد غذایی بوده است.

وی با بیان اینکه رنگهای مصنوعی، موادی است که در نتیجه سنتز مواد آلی به دست می آید و دامنه کاربرد آنها نامحدود است؛ تاکید کرد: بیشتر این رنگها، جهت استفاده  در مواد غذایی انسان مجاز و قابل قبول نیست و عوارضی بدنبال دارد.

 شریفی خاطر نشان کرد:  باتوجه  به نوع رنگ بکار رفته در مواد غذایی‌، احتمال بروز اختلالات و بیماریهایی از قبیل: آسم، تومورهای بدخیم سرطانی، بیماری‌های کبدی و کلیوی در مصرف‌کنندگان وجود دارد و احتمال‌ آسیب کبد و کلیه به عنوان دو سیستم سم ‌زدای بدن، بیشتر از سایرارگان‌هاست.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز کاهش ضریب هوشی و قدرت یادگیری کودکان و نوجوانان را از دیگر عوارض رنگ های مصنوعی بیان کرد و گفت: علاوه بر آن، استفاده از انواع مواد نگهدارنده مثل بنزوات سدیم نیز می تواند سلامت مصرف کنندگان را مورد تهدید قرار دهد و همراه بودن این ترکیبات با رنگهای مصنوعی در یک ماده غذایی، باعث تشدید اثر زیان آور هریک از آنها شده و به اصطلاح اثر هم افزایی دارد.

سید نعیم موسوی نسب کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت غرب اهواز به شهروندان توصیه کرد: از خرید موادغذایی از واحدهای صنفی که مورد تایید مراجع بهداشتی نیست، خودداری کنند و شهروندان درصورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در اصناف مواد غذایی بویژه اصناف حساس همچون رستوران ها، قنادی ها، مراکز تهیه و عرضه فست فود ونان فانتزی و.. مراتب را بصورت تلفنی به شماره تلفن 3914220 و یا سامانه 190 اطلاع  دهند.
:
:
:
آخرین اخبار