تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۱۳۴۹۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزير راه و شهرسازي:
ساخت 1000 كيلومتر راه روستايي براي خوزستان نياز است
در سفر به خوزستان 125 کیلومتر راه اصلی و 122 کیلومتر راه روستایی افتتاح شد ولی یک هزار کیلومتر راه روستایی برای این استان نیاز داریم
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه خوزستان یک استان حمل و نقلی است و هر چهار بعد حمل و نقل شامل هوایی، زمینی، دریایی و ریلی را دارد، گفت: در سفر به خوزستان 125 کیلومتر راه اصلی و 122 کیلومتر راه روستایی افتتاح شد ولی یک هزار کیلومتر راه روستایی برای این استان نیاز داریم.

عباس آخوندي امروز، 6 آبان ماه در بندر امام خميني (ره) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در حوزه دریایی اتفاقات بزرگی در خوزستان رخ داده است، اظهاركرد: به عنوان نمونه می توان به تخلیه و بارگیری 47 میلیون تن بار در بندر امام اشاره کرد.

وي افزود: در پس کرانه های این بندر امکان بسته بندی و انبار دو هزار و 500 تن کالا وجود دارد که حتی دو هزار هکتار جدید هم برای توسعه پس کرانه این بندر در نظر گرفتیم.

آخوندي تصريح كرد: سال جاری بیش از 370 میلیارد تومان برای توسعه بندر امام هزینه شده است. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت برای این وزارت ارتباط داشتن هر چهار بعد حمل و نقل با هم است.

وي عنوان كرد: در خرمشهر کار بیرون آوردن مغروقه ها را انجام دادیم که تاکنون 43 مغروقه را خارج کردیم ولی در کنار آن لایروبی هم مهم است که باید با هماهنگی کشور عراق انجام شود. شورای امنیت ملی هماهنگی های لازم را در خصوص اجرای پروژه لایروبی اروندکنار انجام داده است و امیدوارم بتوانیم به زودی لایروبی را به نتیجه برسانیم.

آخوندي بيان كرد: نحوه اتصال ریل به بندر نکته مهمی است و برای همین تلاش می کنیم کالاهایی که وارد استان خوزستان می شود را به منظور تقویت امنیت جاده، با اتصال ریل به بنادر جابجا کنیم.

وي افزود: خط ريلي سربندر به اهواز قدیمی است و 70 سال است که بازسازی نشده بود ولی امروز آن را دوخطه کردیم. زیرسازی هاي ريلي را به جز 100 کیلومتر از تهران تا بندر امام، یا تماما و یا با پیشرفت فیزیکی حدودا 90 درصد انجام دادیم.

آخوندي گفت: بازسازی خط ریلی اهواز - اندیمشک هم بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بحث بعدی ما اجرای خطوط دوم است که سرعت قطارها را به 160 کیلومتر ارتقا می دهد و در اينصورت به صورت مداوم اعزام و پذیرش قطار داریم.

وي بيان كرد: امروز خط ريلي اهواز به بندر امام نیز دو خطه شده و با این کار ساعت تردد به 60 دقیقه کاهش پیدا می کند و برای مردم ایمن تر و سریعتر است. هزینه بلیط این مسیر نیز سه هزار تومان تعیین شده و قیمت خوبی درنظر گرفته شد.

آخوندي با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی در راستای کاهش آلودگی هوای اهواز خیلی موثر است، گفت: دستور راه اندازی راه آهن دزفول به اهواز و بازسازی خط ریلی ایستگاه شوشتر نیز در این سفر صادر شد.

وي ادامه داد: باید از اهواز به تدریج تمام شهرهای استان خوزستان را تحت پوشش خطوط ریلی قرار دهیم چون در راستای کاهش مخاطرات خیلی موثر است.

آخوندي با تاکید بر لزوم انتقال بار از طریق ریل گفت: 40 درصد از سنگ معدن فولاد از بافق به خوزستان منتقل می شود كه برنامه ریزی می کنیم تا اول به بندر شهید رجایی آمده، بعد بهربندر امام و در نهایت از آنجا با خط ریلی منتقل شود. این کار به کاهش تردد کامیون ها، ترکیب راه دریایی و ریلی، کاهش مصرف انرژی و افزایش کیفیت هوا کمک می کند.

وي اظهار كرد: فرودگاه جدید اهواز هم خیلی مهم است هرچند که خوزستان 5 فرودگاه دارد و فرودگاه فعلی اهواز پنجمین فرودگاه کشور است. طرح فرودگاه جدید را طراحی کرده و تملک زمین هم انجام و مراحل نهایی در حال طی شدن است. این پروژه نیازمند سرمایه گذاری عظیم و خارجی است که اجرای آن با بودجه های جاری امکان پذیر نیست.

آخوندي گفت: در حوزه راه ها هم اکنون 495 کیلومتر بزرگراه در دست ساخت داریم که 800 کیلومتر جدید هم به آن افزوده می شود.

وزير راه و شهرسازي اظهاركرد؛ پروژه خط ریلی اهواز به سمت شهرکرد و اصفهان را داریم که برای اجرای آن با کره ای ها در حال رایزنی هستیم.

وي گفت: در بخش جاده ای عمده بحث، اهواز به سمت دهدز است که 160 کیلومتر در دست ساخت داریم ولی باید به آزادراه آن را ارتقا داد. انشالله تا پایان سال جاری فراخوان آن را انجام می دهیم.

آخوندي بيان كرد: از مسجدسلیمان به ایذه نیز تونل بزرگی با اعتبار 90 میلیارد تومان داریم که مناقصه آن انجام شده است. به هر صورت در بخش جاده ای سرمایه های خوب و مناسبی در حال انجام است.

وي بيان كرد: در دل شهر اهواز امکانات خوبی داریم و استراتژی اصلی ما بهسازی بافت میانی و قدیمی و همچنین ساماندهی بافت های قدیمی است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار