تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۱۳۶۳۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکلات آب کشاورزی و شرب هندیجان در کمیسیون انرژی مجلس بررسی شد
مشکلات آب کشاورزی و شرب هندیجان به عنوان یک چالش جدی و حاد در کمیته نیروی کمیسیون انرژی مجلس بررسی و به وزارت نیرو منعکس شده است
نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات آب کشاورزی و شرب هندیجان به عنوان یک چالش جدی و حاد در کمیته نیروی کمیسیون انرژی مجلس بررسی و به وزارت نیرو منعکس شده است.

علی گلمرادی چهارشنبه اظهار کرد: فرایندی که هم اکنون برای تامین آب در هندیجان وجود دارد یک فرایند نا کارآمد است که باید با ایجاد یک کارگروه ویژه شکل توانمند به خود گیرد.

وی گفت: روز گذشته به منظور رها سازی آب از سد کوثر وضعیت حاد رودخانه زهره و تاثیر آن بر کشاورزی و آب شرب هندیجان در کمیسیون انرژی مجلس به عنوان یک چالش اجتماعی با معاون وزیر مطرح شد.

رئیس کمیته نیروی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: لازمه رها سازی آب از سد کوثر انجام برخی مکاتبات از سوی مسئولان شهرستانی و استانی با وزارت نیرو بود که این امر با پیگیری لازم به انجام رسید و رها سازی آب از این سد انجام خواهد شد.

وی افزود: مسائل و مشکلات هندیجان مختلف و زیاد است و در حوزه آب، کشاورزان و مسئولان اجرایی باید پیش از وقوع بحران اقدام به پیگیری موضوع کرده تا این مشکلات در وضعیت حاد قرار نگیرد.

گلمرادی با اشاره به ممنوعیت کشت تابستانه در حوضه رودخانه زهره افزود: در حالی که کشاورزی در هندیجان تنها محدود به کشت پائیزه شده، سایر کشاورزان در شهرستان های بالادست با برداشت بی رویه از سهم آب شرب و حق آبه هندیجان علاوه بر کشت پائیزه در تابستان هم کشاورزی می کنند و مشکلات آب شرب این شهرستان را دو چندان کرده اند.

وی گفت: سازمان آب و برق خوزستان اجازه برداشت از سهم آب شرب این شهرستان را به کشاورزان بالادست ندهد چون این برداشت های بی رویه علاوه بر بیکاری و کوچ کشاورزان چالش های اجتماعی فراوانی را در هندیجان موجب شده است.

نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه و هندیجان با بیان اینکه مشکلات این حوزه به صورت اساسی پیگیری و حل نشده اند ادامه داد: یکی از نیازهای اساسی این حوزه انتخابیه تعریف چشم انداز و برنامه برای رفع مشکلات و چالش های آن است زیرا یا برنامه ای تعریف نشده و یا برنامه محور حرکت نشده که خسارت های زیادی وارد کرده است.

وی ادامه داد: بخش زیادی از مردم این حوزه انتخابیه به شغل کشاورزی مشغولند و باید مشکلات آنها به جد بررسی و رفع شود و در صورتی که مسئولان اجرایی در خوزستان برای حل آنها نتیجه ای نگیرند، نمایندگان مردم در مجلس به عنوان پشتیبان ارکان اجرایی این مشکلات را به صورت ویژه از طریق وزارت مربوطه پیگیری خواهند کرد.

گلمرادی با اشاره به نقش مردم در همیاری با مسئولان گفت: مردم در تلاشند با ایجاد کسب و کارهایی مانند کشاورزی، صیادی و ... مشکلات بیکاری خود را به نوعی رفع کنند که اینکار به کاهش نرخ بیکاری در جامعه کمک کرده و نباید از سوی مسئولان نسبت به آنها بی تعهدی صورت گیرد.

خشکی رودخانه زهره در دو هفته گذشته مشکلات زیادی را برای تامین آب شرب و کشاورزی هندیجان ایجاد کرده است.

آب شرب مورد نیاز شهر هندیجان از رودخانه زهره، آب کارون، و دریاچه سد آسک تامین می شود و روزانه به 14 هزار متر مکعب آب به منظور مصرف شرب مشترکان نیاز دارد.

خشکی رودخانه زهره در هنگام آبیاری دوم، کشت پائیزه کشاورزان این شهرستان را در خطر نابودی قرار داده است.

شهرستان هندیجان با 45 هزار نفر جمعیت در جنوب خوزستان قرار گرفته است.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
0
0
آب کارون 800 کیلومتر تا یزد میبرن ، هندیجان خو 70 کیلومتره لوله ندارن براش، یا خون یزدیها فرق میکنه ، با فامیلاشون فرق میکنن ، انصاف و عدالت را فراموش کرده و بین مسلمین شیعه جعفری فرق میزارن ، خداوندا آه ملتی با 38سال ستم از جنگ دفاع مقدس از بمباران تا دزدین نفت ، واقعا اگر مسجد سلیمان هر جای دنیا بود اینگونه میشد تمام منابع اش رو غارت کنی و گازهای سمی وارد سطح بشه و مردمی با این همه ثروت ملی و شهری در فقر ، بیکاری و......زندگی کنن خدایا آه مردم مسجد سلیمانم آه سیاه شهرم آه بی آبادانم را روا کن
:
:
:
آخرین اخبار