تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۳۸۵۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سخنان سه عضو شورای شهر آبادان؛
از قطع درختان در آبادان تا حاشیه سازی بدهی به رستوران
عبدالحسین مکوندی، شجاع زویدات و عبدالرضا قاسمی زاده سه عضو شورای شهر آبادان با انتقاد از برخی حاشیه سازی ها پس از جلسه طرح سوال از شهردار آبادان، پاسخ صریح شهردار به پرسش های اعضای شورا را خواستار شدند.

نشست علنی شورای شهر آبادان که یکشنبه 28 آذرماه 1395 با حضور محمدحویزاوی شهردار برگزار شد، به تنش و توهین کشیده شد.

در این نشست که قرار بود شهردار آبادان به 10 پرسش مطرح شده از سوی سه عضو شورای شهر پاسخ دهد، کار به تنش و توهین کشیده شد و پس از ارائه عملکرد حویزاوی شهردار آبادان از اقدامات 75 روزه پذیرش مسئولیت شهرداری، اعتراض برخی حاضران را به همراه داشته و این نشست بی نتیجه ماند.

حاشیه های این نشست در رسانه های مجازی بیش از اصل آن مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که به گفته سه عضو شورای شهر، پرسش های اعضای شورا از شهردار، بدون پاسخ مانده و لابلای حاشیه های پیرامونی گم شد.

حاشیه هایی نظیر درگیری لفظی یکی از خبرنگاران با یکی از اعضای شورای شهر، بدهی به یکی از رستوران های شهر و حمایت برخی حاضران این نشست از شهردار بیش از متن آن در رسانه ها منتشر شد.

اینک پس از گذشت حدود یک هفته از این جلسه، عبدالحسین مکوندی، شجاع زویدات و عبدالرضا قاسمی زاده سه عضو شورای شهر آبادان با تشریح روند طرح سوال از شهردار، از برخی حاشیه سازی ها پس از جلسه طرح سوال از شهردار آبادان انتقاد کرده و پاسخ صریح شهردار به پرسش های اعضای شورا را خواستار شدند.

سخنان این سه عضو شورای شهر آبادان به شرح ذیل است:

عبدالحسین مکوندی:برخی در تلاشند، با حاشیه سازی اصل سوال از شهردار را به حاشیه ببرند

عبدالحسین مکوندی عضو شورای شهر آبادان گفت:همان گونه که یکی از حساس ترین وظایف شوراهای اسلامی شهر، انتخاب شهردار است، نظارت بر شهردار نیز از اساسی ترین وظیفه این شورا می باشد.

وی ادامه داد:پس از انتخاب محمد حویزاوی به عنوان شهردار آبادان، جمع زیادی از شهروندان نسبت به این انتخاب ناراضی بودند و دلیل آن عملکرد نه چندان موفق وی در زمان تصدی شهرداری خرمشهر بود، برخی اعضای شورای شهر آبادان نیز که رای اعتماد به حویزاوی دادند اکنون منتقد عملکرد وی هستند و ما بر خود واجب دانستیم تا زمان از دست نرفته از شهردار، طرح سوال کنیم ولی عده ای منتقد این اتفاقات شدند.

مکوندی با بیان اینکه عملکرد شهردار آبادان طی مدت تصدی مسئولیت، نامناسب بوده، گفت:این حق را داریم که به وی تذکر دهیم، برای این تذکرات اسنادی وجود دارد و هرگز بدون دلیل شهردار مورد طرح سوال از سوی شورا قرار نگرفت.

این عضو شورای شهر آبادان در ادامه سخنانش با بیان اینکه در نامه ارسالی به رئیس شورای شهر، سوالات از شهردار در 9 بند تنظیم شد، افزود:بر خود واجب دانستیم در قالب طرح سوال، از شهردار توضیح بخواهیم.

برخی حاضران در نشست پرسش و پاسخ از شهردار، جلسه را به حاشیه بردند

مکوندی در ادامه سخنانش با بیان اینکه، در نشست پرسش و پاسخ از شهردار و پس از طرح سوال، برخی حاضران که از سوی برخی دیگر وارد نشست شده بودند، گفت:این افراد، این جلسه را به حاشیه بردند تا اصل و ماهیت جلسه فراموش شود.

این عضو شورای شهر ادامه داد:با فضایی که برخی در رسانه های مجازی طی یک هفته گذشته ایجاد کردند، اصل نقد شهردار به حاشیه رفت و بیشتر به حاشیه های جلسه پرداخته شد و افکار عمومی به سمتی رفت که مردم اصل موضوع را فراموش کنند.

مکوندی گفت:از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که همیشه مورد اعتماد شهروندان بوده می خواهیم با روشنگری، به اصل موضوع بپردازد و شهردار طبق قانون باید در تاریخ انتخاب شده از سوی شورا به 9 سوال مطرح شده پاسخ دهد.

 پست های حقوقی واگذار شده به برخی، سیاسی است

مکوندی عضو شورای شهر آبادان در ادامه این نشست با انتقاد از برخی عملکرد هیات رئیسه شورای شهر اسلامی آبادان نیز، گفت:در خصوص انتصابات شهرداری آبادان باید بررسی شود، افرادی که پست های جدید گرفته اند به چه کسانی از جمله اعضای شورای شهر و سیاسیون شهر مربوط می شوند.

وی اضافه کرد:رئیس شورای شهر وعده داده بود که از واگذاری سیاسی پست های شهرداری جلوگیری می کند، ولی چه اتفاقی افتاد که وعده عملی نشد و وی باید در این خصوص پاسخگو باشد تا شهروندان بدانند چه کسانی در خدمت مردم هستند و چه کسانی با استفاده از کرسی شورا اقداماتی انجام می دهند.

عضو شورای شهر آبادان در خصوص گفته شهردار مبنی بر بدهکاری 20 میلیارد ریالی شورای شهر به رستوران ها گفت:سندی که شهردار در آن جلسه رو کرد، به هیچ عنوان صحت ندارد و چنانچه این مورد وجود داشته باشد باید شفاف سازی شده و این موضوع را اعضای شورای شهر با جدیت پیگیری می کنند.

وی افزود:هر فردی در این خصوص تخلف کرده باید مورد مجازات قرار گیرد زیرا از بیت المال استفاده شده ولی به نظر می رسد شهردار فرافکنی کرده و قصد داشت موضوع جلسه را به سمت دیگر سوق دهد و مردم آبادان این سیاه نمایی ها را قبول ندارند.

مکوندی تصریح کرد:در سال دوم این شورا قراردادی با رستوران ها منعقد شده بود و بودجه آن نیز از شورا کسر شد و هیچ خلافی نیز صورت نگرفت ولی سازمان بازرسی سال گذشته پرونده سازمان ها و مناطق شهرداری آبادان را بررسی کرد ولی آیا سازمان بازرسی فقط پرونده های شورای شهر را مورد بررسی قرار داد؟

ما از این موضوع گله مند هستیم و باید گزارش اصلی از سوی سازمان بررسی ارائه شود زیرا موضوعاتی در خصوص مدیران جدید شهرداری ارائه شد، چرا گزارش آنها اکنون ارائه نمی شود؟

احداث پارک بانوان در محل جدید و قطع درختان، غیر قانونی است

این عضو شورای شهر آبادان در ادامه سخنانش در خصوص اقدامات شهردار آبادان در دیوارکشی پارک بانوان و قطع درختان کهور برخی خیابان های شهر نیز گفت:طبق قانون، شهردار باید برای هر اقدامی از شورای شهر مجوز بگیرد و شهردار نیز 27 آبان 95 درخواستی در خصوص احداث پارک بانوان در محل جدید بهش ورای شهر ارائه داد و این لایحه نیز ، 15 آذرماه 95 در صحن شورا مورد بررسی قرار گرفت که هیچ تصمیمی در خصوص آن گرفته نشد و منتظر توضیحات وی بودیم ولی شهردار، بدون مجوز شورا اقدام به احداث این پارک کرد.

وی در خصوص قطع درختان برخی خیابان های شهر نیز، گفت: بر اساس ماده 1 قانون شوراهای اسلامی شهر، قطع هرگونه درخت و یا نابود کردن آن در میادین، پارک ها، معابر، بوستان ها و محل هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر باغ شنیده شود ممنوع است، ولی شهردار بدون مجوز شورای شهر اقدام به قطع درختان شهر کرد.

برخی با تشکیل گروه های مجازی و سایت، در خصوص اتفاقات شورا فرافکنی کردند

این عضو شورای شهر آبادان در ادامه سخنانش با انتقاد از برخی اقدامات فرافکنانه در فضای مجازی، افزود:برخی در شهر با تشکیل سایت و گروه مجازی، هدفمند اقدام به فرافکنی کردند و به برخی اتفاقات ناگوار شهر دامن زدند.

مکوندی اضافه کرد:آبادن شهری است که درجه 11 است و از سویی قصد تبدیل آن به کلانشهر داریم، ولی اینکه از سوی یکی از اعضای شورا شنیده می شود شهردار برای جمع آوری زباله ها آمده است بسیار زشت و ناپسند است.

وی در خصوص بدهکاری شهرداری نیز گفت:اگر شهرداری بدهکار است ولی درآمدهایی نیز داشته و طی همین سه ماه اخیر طبق گفته نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی و فرماندار، حدود 300 میلیارد ریال درآمد داشته و باید گفت تمامی شهرداری های کشور بدهی دارند و نمی توان فقط روی این مساله مانور داد.

وی اظهار داشت:شهرداری آبادان حدود یکهزار میلیارد ریال از دیگر دستگاه ها طلبکار است و باید پیگیر تحقق این مطالبات باشیم.

شجاع زویدات:نقشه راه از سوی شهردار ارائه نشد/چرا از مشورت متخصصان شهری استفاده نمی شود؟

شجاع زویدات دیگر عضو شورای شهر آبادان نیز گفت:اینکه تاکنون موضوع پرسش های شفاهی اعضای شورای شهر از شهردار به گوش مردم نرسیده است، به دلیل برگزار نشدن نشست هیا تخصصی و کمیسیون ها بوده است، اعضای شورای شهر، تذکرات شفاهی خود را به شهردارارائه دادند که از جمله آن می توان به برگزاری نشست کمیسیون کمیسیون فضای سبز شورای شهر و نشستی در فرمانداری ذکر کرد.

وی با بیان اینکه تمامی انتقادات اعضای پرسش کننده از شهردار، بر مبنای واقعیت هایی است که شهروندان، آن را لمس کرده اند، گفت:در جلسه پرسش و پاسخ، پرسش های اعضای شورای شهر کاملا مشخص بود و شهردار می دانست باید به چه مواردی پاسخ دهد زیرا 9 سئوال به شهردار در خصوص مشکلات پیش آمده طی مدت تصدی مسئولیت به وی ارائه شده بود.

زویدات گفت:در خصوص قطع درختان آن هم بر اساس مجوز شورای شهر، یک ماده قانونی وجود دارد که شهردار بدون دریافت مجوز از شورا اقدام به این کار کرد.

زویدات همچنین از ارائه نشدن برنامه کاری و نقشه راه از سوی شهردار آبادان به شورا از پرسش های طرح شده یاد کرد و گفت:اگر چه حویزاوی در بحث شهرداری سابقه طولانی دارد اما می طلبید که وی برنامه هایش را به شورا ارائه می کرد ولی تا کنون این برنامه و نقشه راه به شورا ارائه نشده است.

وی با اشاره به تشکیل شهرداری منطقه 4 نیز گفت:گر چه راه اندازی این منطقه از شهرداری پیشنهاد و مصوبه شورای شهر است اما این مصوبه می بایست در شورای تطبیق فرمانداری که نمایندگان استانداری و فرمانداری در آن شرکت دارند طرح شود و پس از تطبیق با قانون تائید و یا رد می شد که این اتفاق نیفتاد ضمن آنکه راه اندازی منطقه 4 شهرداری همچون شهرداری منطقه 3 آبادان مورد تائید وزارت کشور نیست اما راه اندازی منطقه 3 چون در سالهای گذشته انجام شده همچنان باقی مانده است.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر تمامی پروژه های سالهای 94 و 95 به طور عملی بلاتکلیف باقی مانده است و شهردار باید در این زمینه پاسخگو باشد.

زویدات در ادامه سخنانش همچنین در خصوص جابجایی خودسرانه پارک در حال احداث بانوان با هزینه کرد 20 میلیارد ریال اظهار داشت:در بحث جابجایی این پارک قرار شد تا ابتدا موضوع در شورا مطرح و پس از تصویب در راستای آن اقدام شود، ولی یکباره این پارک به جایی دیگر آن هم بدون طرح و تصویب در شورا منتقل شد، مکان فعلی نیز از نظر زیباسازی و سایر مسائل شهری دچار مشکل است.

این عضو شورای شهر آبادان در ادامه سخنانش در خصوص برخی عزل و نصب های شهرداری نیز گفت:پیش از انجام تغییرات در بحث مدیریتهای مختلف شهرداری تذکر داده بودیم از اشخاص توانمند و افرادی که دارای کارنامه قابل قبول دارند، استفاده شود ولی در عمل اینگونه نشد و برخی مدیرانی که کارنامه آنها مشخص است به عنوان مدیران جدید معرفی شدند.

وی افزود: مردم در مواجه با ما عنوان می کنند که چرا فلان مدیر انتخابی که دارای کارنامه کاری خوبی نبوده برای مدیریت های مختلف انتخاب می شوند و ما این اقدام شهردار را جزو طرح این سئوالات و دریافت پاسخ از سوی وی قرار دادیم.

این عضو شورای شهر آبادان در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه آبادان شهر اولین ها، دارای نخبگان فراوانی در تمامی رشته ها و زمینه ها می باشد، گفت:آبادان، شهری نیست که مردم و نخبگانش در مورد تصمیمات مختلفی که برای شهرشان گرفته می شود، سکوت کنند، ای کاش در برخی از این انتصابات مسائل مختلف به ویژه موضوع تخصص افراد مد نظر قرار می گرفت، به طور مثال شهردار در انتخاب دبیر هیات ورزشی همگانی از فردی استفاده کرد که مورد تایید نیست و در این بین رئیس اداره ورزش و جوانان شهر نیز باید پاسخگو باشد که چگونه حکم این شخص را داد.

درخصوص قطع درختان، شهردار مجوز شورای شهر ندارد

این عضو شورای شهر آبادان در ادامه سخنانش با بیان اینکه شهردار آبادان در جلسه پرسش و پاسخ به تشریح بیلان کاری 75 روزه خود پرداخت و اصل موضوع را فراموش کردف گفت:همه بیلان کاری وی در حد نامه نگاری بود و در عمل هیچ اقدامی صورت نگرفته است و جلسه به حاشیه های کشیده شد.

زویدات در خصوص قطع درختان شهر نیز، گفت:شهردرای مجوز آن را از رئیس و نایب رئیس شورا دریافت کرده، ولی آیا این دو نفر از سوی همه اعضای شورای می توانستند تصمیم گیری کنند؟ و این دو شخص باید پاسخگو باشند زیرا تخلف بزرگی صورت گرفته است.

وی گفت:11 عضو دیگر شورای شهر در موضوع قطع درختان هیچ اطلاعی نداشتند و رئیس و نایب رئیس شورا باید پاسخگو باشند و اگر جلوی این اقدام شهردار گرفته نمی شد قطعا تمام درختان در سطح شهر قطع شده بودند.

زویدات اضافه کرد:شهرداری آبادان، زمان مناسبی را برای کشت نخل در بلوارها انتخاب نکرده زیرا کاشت نخل یا در اواسط مهرماه و یا اواخر اسفندماه باید صورت گیرد ولی شهردار در این زمینه از نظر کارشناسان استفاده نکرد و در نشست پرسش و پاسخ، گزارش هایی ارائه داد که خودش اطلاع داشت و شورا در جریان آنها نبود، ممکن است وی در انتخابش مدیون شورا نباشد ولی بروز این اتفاقات ناخوشایند است.

زویدات افزود: شهردار نشست پرسش و پاسخ را به حاشیه برد و با مطرح کردن مساله ای اصل موضوع فراموش شد زیرا به صورت کاملا هوشمندانه موضوع فاکتور رستوران ها را بیان کرد زیرا وی از قبل نامه آن را آماده کرده بود و به عنوان عضو شورا خواستار توضیح وی در این خصوص هستیم و البته شورای شهر آبادان نیز با ندادن بیانیه و حتی تکذیبیه در این خصوص از خود ضعف نشان داد.

این عضو شورای شهر آبادان در پایان سخنانش گفت:به عنوان اعضای شورا این موضوع را تهمت از سوی شهردار می دانیم و پیگیر هستیم و سکوت برخی اعضای شورای شهر در این خصوص، تعجب برانگیز است زیرا اذهان عمومی در این خصوص واکنش هایی داشته اند و خواستار پاسخگویی هستند.

وی ادامه داد:شهردار آبادان طی یک هفته گذشته هیچ توجهی به تذکرات شورا نداشته و همچنان به برنامه های خود به خصوص در مورد پارک بانوان ادامه می دهد و این نوعی بی اعتنایی و بی احترامی به شوراست.

وی با اشاره به اجرای طرح شهردار محله نیز گفت:این طرح غیر قانونی است و این طرح قبل از اینکه اجرایی شود به مصوبه شورا نرسیدو بدون مشورت با شورای شهر انجام گرفت.

عبدالرضا قاسمی زاده:در خصوص فاکتور بدهی به رستوران، در حق شورا اجحاف شد/محل جدید پارک بانوان مناسب نیست

عبدالرضا قاسمی زاده درگیر عضو شورای شهر آبادان نیز با گرامی داشت یاد و خاطره حماسه آفرینان عملیات کربلای 4، گفت:طی مدت سه سال از عمر چهارمین دوره شورای شهر، دغدغه همه اعضای شورا خدمت به شهروندان بوده و مردم نیز به دنبال عمل مسئولان هستند و دادن شعار خیلی اثر بخش نیست.

وی اضافه کرد:شهرهای مختلف کشور، بخش عمده پایه اقتصاد آنها بر اصول تدابیر شهردار و شورای شهر است ولی در آبادان از آن بی بهره هستیم و شهروندان نیز، انتظار داشتند با انتخاب شهردار جدید، فرآیند بهتر و زیباتری در خصوص عمران آبادان شاهد باشند و بدنبال آن بودند که مبلمان شهری و فضای سبز شهر احیاء شود.

قاسمی زاده گفت:اتفاقاتی طی سه ماه اخیر در عملکرد شهردار جدید افتاد که باعث تعجب همگان شد و چند مورد عمده ای رخ داد که باید پاسخگو باشد، بودجه شهرداری محدود است و شهردار باید در برنامه های خود الویت بندی کند، با توجه به مشکلات شهرداری و حقوق عقب افتاده کارکنان مبلغ داده شده از سوی استان باید در اولویت شهردار قرار می گرفت.

وی ادامه داد:کارگرانی که شبانه روز زحمت می کشند اکنون چشم انتظار پرداخت حقوق معوق خود هستند و این موارد می بایست، جزو اولویت بندی کارهای شهردار باشد.

این عضو شورای شهر آبادان در ادامه سخنانش در خصوص قطع درختان کهور در برخی نقاط شهر نیز، گفت:بیش از یکصد اصله درخت کهور 50 ساله در شهر قطع شد که مورد اعتراض اداره حفاظت محیط زیست و اداره جهاد کشاورزی قرار گرفت و ما نیز به این اعتراض بر اساس منطق پرداختیم زیرا درخت کهور با توجه به وضعیت آب و هوایی آبادان می تواند موانعی برای انتشار ریزگرد ها باشند.

وی در خصوص پارک بانوان گفت: بانوان آبادانی نیاز به تفریح و مکانی برای ورزش دارند ولی اقدام شهردار در احداث این مکان تعجب برانگیز است، 20 میلیارد از بودجه بیت المال صرف احداث پارک قبلی شد.

وی افزود: محل جدید پارک بانوان به هیچ عنوان مناسب نیست و تدبیری در این خصوص دیده نشده است و امیدواریم شهردار در این خصوص تجدید نظر کند.

وی در خصوص اشاره شهردار به بدهی شورای شهر به رستوارن ها نیز، گفت:شهردار باید در خصوص این داعای خود مستنداتی داشته باشد و اگر ذره ای از بیت المال از سوی هر عضوی از شورای شهر آبادان حیف و میل شده، آنان باید پاسخگو باشند.

وی افزود: شهردار با پیش کشیدن مصرف غذای شورا قصد داشت نشست پرسش و پاسخ را تحت الشعاع این موضوع قرار دهد زیرا اطلاع داشت قرار است چه اتفاقاتی در این نشست خواهد افتاد.

قاسمی زاده در پایان سخنانش تصریح کرد:اگر به توصیه های شورای شهر عمل نشود کم کاری ها را از طریق خبرگزاری ها و رسانه ها به اطلاع شهروندان می رسانیم.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
0
0
برداشتن پارک بانوان و دیواره کار بسیار هوشمندانه بود چون خیلی چهره پارک و شهر زشت شده بود به عقیده شهروندان وباید به محل مناسب تری انتقال داده بشه اخه کجا دیدین بیا وسط یه پارک زیبا دیوار بکشن این همه جا برن یه پارک دیگه جایی دیگه که لازم هست درست کنن واقعا که !
:
:
:
آخرین اخبار