تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۱۳۸۶۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خشکی رودخانه تامین آب شرب و کشاورزی هندیجان را با مشکل ساخته است
رها سازی آب در کانال های کشاورزی فاقد تخصیص آب باعث شده تا ضمن خشک شدن رودخانه، تامین آب شرب و کشاورزی این شهرستان با مشکل مواجه شود
سرپرست فرمانداری هندیجان گفت: رها سازی آب در کانال های کشاورزی فاقد تخصیص آب باعث شده تا ضمن خشک شدن رودخانه، تامین آب شرب و کشاورزی این شهرستان با مشکل مواجه شود.

خشکی رودخانه تامین آب شرب و کشاورزی هندیجان را با مشکل ساخته است

سید مهران رفیعی دوشنبه اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون با پیگیری های استاندار خوزستان و نماینده مردم منطقه در مجلس سه بار رها سازی آب برای هندیجان صورت گرفته است ولی به دلیل برداشت های بی رویه در بالادست آب به این شهرستان نرسیده است.

وی با بیان اینکه شهرستان هم در زمینه شرب و هم در بخش کشاورزی با کمبود آب مواجه است ادامه داد: منبع تامین بخشی از آب شرب هندیجان رودخانه زهره است ولی به دلیل خشکی رودخانه امکان برداشت برای مصرف شرب و کشاورزی غیر ممکن شده است.

رفیعی گفت: کشاورزان هندیجان به امید کشت پائیزه و به دنبال اعلام ممنوعیت کشت تابستانه زمین های خود را کشت نکردند ولی مشکل تامین آب و خشکی رودخانه در زمستان کشت پائیزه آنها را تهدید می کند.

وی ادامه داد: کشاورزان در پائیز تنها با بارش باران توانستند زمین های خود را آبیاری کنند و اگر مقدار کمی آب در رودخانه وجود دارد ناشی از زه آب زمین و پیشرفت آب دریا در خشکی است که به علت میزان شوری(EC) بالا غیر قابل مصرف است.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت آب در بالادست گفت: از مسئولان ذی ربط انتظار داریم برداشت آب را در حوزه خود مدیریت کنند زیرا علاوه بر مصارف شرب، کشاورزی و معیشت مردم نیز در این شهرستان در معرض نابودی قرار گرفته است.

سرپرست فرمانداری هندیجان با تاکید بر تغییر روش جاری افزود: رهاسازی آب در یک کانال آب در بالادست که سهمیه تخصیص آب هم ندارد یک رودخانه را خشک کرده است و وضعیت موجود به هیچ وجه خوب نیست.

وی گفت: کشاورزان هندیجان از وضع موجود به تنگ آمده اند و هر از چند گاهی شاهد تجمع آنها برای رسیدگی به مشکلات تامین آب هستیم.

کامبیز محسنی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هندیجان نیز در این زمینه اظهار کرد: بزرگترین چالش ما در محدوده شهرستان امیدیه و شبکه های جدید شهید رجایی است که در آن نقطه احداث شده اند زیرا این شبکه های آبیاری تخصیص آب نداشته و برداشت آب خود را از رودخانه زهره و حق آبه کشاورزان هندیجان انجام می دهند.

وی با بیان اینکه برداشت های بی رویه رودخانه هندیجان را خشک کرده است ادامه داد: مشکلات کم آبی از قدیم وجود داشته ولی اکنون به دلیل برداشت های بی رویه منجر به خشکی رودخانه شده است.

محسنی افزود: مسئولان باید کشاورزان را توجیه کنند که در اراضی شبکه شهید رجایی کشت نکنند زیرا هرگونه کشت منجر به درخواست تامین آب و برداشت از حق آبه هندیجان می شود.

وی با اشاره به اینکه اولویت آب با کشاورزان و اراضی قدیمی است ادامه داد: ابتدا باید آب مورد نیاز کشاورزان و زمین های که از گذشته کشت می شده و دارای پروانه آب می باشند را تامین و سپس به فکر کشت در اراضی جدید شبکه افتاد زیرا زندگی و شغل کشاورزانی که از دیر باز این زمین ها را کشت کرده اند به خطر افتاده است.

یک کشاورز هندیجانی نیز اظهار داشت: خشکی رودخانه زهره که در دو سال اخیر در حوزه رودخانه هندیجان رخ داده است بی سابقه است.

فرهاد قنواتی گفت: حجم عظیمی از آب در حالی وارد کانال شهید رجایی شده است که تخصیص آب نداشته و زمین هایی را آبیاری می کند که فاقد سند آبی هستند و در قدیم به صورت دیم کشت می شده اند.

وی گفت: آبی کردن اراضی دیم در شبکه شهید رجایی به قیمت خشک شدن اراضی آبی و مستعد کشاورزی هندیجان تمام شده است زیرا این کانال آب رودخانه هندیجان را به طور کامل به امیدیه منتقل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه آب مصرفی روستائیان نیز دچار مشکل شده است ادامه داد: دام های روستائیان تلف شده و روستائیان هندیجان برای شست و شو مجبورند آب را با ظرفهای 20 لیتری از شهر بیاورند.

قنواتی گفت: سازمان آب و برق خواستار کاهش سطح زیر کشت است در حالی که مرتب اراضی در حوزه شبکه شهید رجایی در حال احیا شدن و تحویل به مردم است که پس از کشت تعهد تامین آب ایجاد می کند.

وی در خصوص سد انحرافی آسک هم گفت: این سد در حوزه هندیجان و در روستای مشراگه قرار گرفته در حالی که مدیریت آن زیر نظر شهرستان امیدیه بوده و همین مسئله خود مشکل ساز شده است.

رئیس اداره محیط زیست ماهشهر و هندیجان نیز اظهار داشت: این رودخانه براساس قراداد های سد سازی دارای حق آبه است و باید حق آبه آن به رودخانه وارد شود زیرا با خشک شدن آن موجودات زنده و محیط زیست نیز در معرض نابودی قرار گرفته است.

سلیمانی ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که زهکش زمین ها را وارد رودخانه می کنند و جلوگیری از این امر در دستور کار محیط زیست قرار دارد.

رئیس دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان هندیجان نیز گفت: تقسیم آب در این حوزه با چه الگویی صورت می گیرد که نتیجه آن منجر به خشک شدن رودخانه زهره و اعتراض کشاورزان هندیجان شده است.

سید محمود هاشمی افزود: تمام مشکلات و پرونده های مربوط به جابجایی روستا و احداث سد آسک در دادگستری هندیجان رسیدگی شده در حالی که مدیریت سد را در شهرستان امیدیه مستقر کرده اند.

وی افزود: تا زمانی که تقسیم مناسب آب صورت نگرفته و کانال های غیر مجاز بسته نشود رها سازی آب از سد کوثر نیز پاسخگوی مشکلات کشاورزان هندیجان نخواهد بود زیرا آب به پائین دست رودخانه نخواهد رسید.

مدیر امور آب جنوب شرق نیز می گوید: در چهار سال اخیر با چالش های فراوانی در منطقه مواجه بوده ایم زیرا حساسیت ها بالا رفته و برداشت ها نیز به راحتی قابل کنترل نبوده و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.

سعید شیرالی گفت: تجمع کشاورزان به حق و درست است زیرا مشکل دارند و با توجه به اینکه دارای پروانه آب هستند هر مقدار آبی که در رودخانه باشد آنها نیز از این آب سهم دارند.

وی گفت: مسئولان محلی شهرستان های بالادست باید مشکلات این شهرستان را دیده و با برگزاری جلسات بین حوزه ای با همکاری و هماهنگی همدیگر بخشی از این مشکلات را حل کنند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری زهره و جراحی نیز می گوید: در حوزه رودخانه زهره قرار بر ساخت پنج سد بود که تنها یک سد احداث و آن هم برای مصارف شرب است و مدیریت آن نیز توسط وزارت خانه صورت می گیرد.

مسعود صادقی افزود: در این حوزه دو شبکه شهید رجایی و هندیجان طراحی شده و مسئولان محلی باید برای بهره برداری از این میزان آب موجود به یک مدل بهره برداری دست پیدا کنند زیرا این موضوع در صورت واگذاری اراضی توسط جهاد نصر در سال آینده حادتر خواهد شد.

دو هفته پیش جمعی از کشاورزان هندیجانی در اعتراض به عدم تامین آب برای کشت پائیزه با مسدود کرده جاده کمربندی هندیجان به دیلم مانع تردد خودروهای عبوری شدند.

شبکه آبیاری و زهکشی هندیجان با وسعتی حدود 50000 هکتار دارای 6 ناحیه عمرانی در ساحل راست به نامهای R1 تا R6 به وسعت 33000 هکتار و سه ناحیه در ساحل چپ به نامهای L1 تا L3 اجرا گردیده است.

سد تنظیمی و انحرافی آسک بر روی رودخانه هندیجان و در 35 کیلومتری شمال شهر هندیجان قرار دارد. عملیات ساختمان این سد از سال 1376 شروع و در سال 1385 به بهره برداری رسیده است.
شبکه آبیاری و زهکشی شهید رجایی با وسعت 5000 هکتار در 24 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان امیدیه در اراضی و دشت های امیدیه واقع گردیده است.

عملیات بهره برداری از آن در سال 1383 انجام و کانال اصلی آن به طول 30 کیلومتر دارای ظرفیت انتقال 3 متر مکعب بر ثانیه می باشد.

شهرستان هندیجان با 38 هزار نفر جمعیت در جنوب استان خوزستان قرار گرفته و دارای 26 هزار هکتار اراضی زیر کشت است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار