تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۸۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان :
حفظ بناهای تاریخی ثبت شده اولویت کاریمان است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: حفظ بناهای تاریخی که ثبت ملی شده در اولویت کاری میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان قرار دارد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: حفظ بناهای تاریخی که ثبت ملی شده در اولویت کاری میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان قرار دارد.

خسرو نشان عصر جمعه در حاشیه سفر رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به خوزستان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از گنجینه های میراث فرهنگی بناهای تاریخی گوشه و کنار استان خوزستان است، گفت: بناهای تاریخی در استان به خصوص در شهرهای آبادان و خرمشهر از جمله خانه بچاری، دبستان مهرگان و دبیرستان رازی در آبادان و ساختمان قدیمی هلال احمر در خرمشهر برای ما حائز اهمیت هستند.

وی اولویت کاری میراث فرهنگی را مرمت بناهای تاریخی خواند و گفت: ساختمان هلال احمر به لحاظ محتوایی به عنوان موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی در نظر گرفته شده و مرمت این ساختمان در اولویت کاری است.

نشان، آمادگی آموزش و پرورش برای مرمت و حفظ دو مرکز آموزشی دبستان مهرگان و دبیرستان رازی آبادان یادآور شد و گفت: طبق مذاکره که با رئیس آموزش و پرورش آبادان انجام شد، دو مرکز آموزشی دبستان مهرگان و دبیرستان رازی آبادان به زودی مرمت می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان اینکه موزه ها به شکل هیات امنایی به آنها نگاه می کنیم، گفت: پیشنهاد کردیم که اداره آموزش و پرورش، اداره میراث فرهنگی و منطقه آزاد اروند به شکل یک مثلت بتوانند به لحاظ مرمت و طراحی بناهای تاریخی مشارکت کنند.

نشان، طراحی ایده سازی نوین را از وظایف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و گفت: با توجه به اینکه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همه بار مسئولیت را نمی تواند به تنهایی تحمل کند، ولی می توان از توان مالی و فکری منطقه آزاد اروند استفاده نمود.

موزه آبادان دومین موزه کشور محسوب می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان اینکه موزه آبادان به عنوان دومین موزه کشور محسوب می شود، گفت: موزه آبادان در سال 1338 شکل گرفت و بعد از پایان جنگ تحمیلی موزه دفاع مقدس راه اندازی شد و به همت مسئولان وزارت نفت و پالایشگاه آبادان موزه نفت در شرف تاسیس است.

نشان، آغاز مرمت موزه آبادان را یاد آور شد و گفت: موزه آبادان یکی از موزه های تاریخی بوده که اشیاء نفیسی در آن نگهداری می شود و ساختمان آن نمادی یک شهر تلقی می شود.

وی با بیان اینکه 20 اثر تاریخی به آثار موزه آبادان اضافه می شود، گفت: با مذاکره ای که با مدیر کل موزه های میراث فرهنگی داشتیم قرار شد که به لحاظ محتوایی شکل موزه حفط شود و به غیر از اشیاء موجود 20 اثر دیگر به صورت امانتی از موزه ملی ایران باستان در آن قرار داده شود.

وی تبدیل دبیرستان مهرگان به دانشکده هنر را یادآور شد و گفت: دبیرستان مهرگان به لحاظ اهمیت و جایگاه آموزشی که دارد قرار است به همت دانشگاه شهید چمران و با حمایت منطقه آزاد اروند به دانشکده هنر با گرایش سینما و تئاتر تبدیل شود.

وی ادامه داد: توافق های اولیه صورت گرفته و موارد مکتوب امضاء شده ولی به نظر می رسد این اراده خیلی جدی پی گیری نشده است.

برای احیای ظرفیت های گردشگری خرمشهر نیازمند عزم ملی است

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر با بیان اینکه برای احیای ظرفیت های گردشگری خرمشهر نیازمند عزم ملی است، و رودخانه اروند مهمترین جاذبه های گردشگری خواند و گفت: عراقی ها در کنار ساحل رودخانه اروند سمت ام الخسیب ظرفیت های گردشگری در آن ایجاد کرده اند که باعث حضور جمع کثیری از گردشگران عراقی شده است این درحالی است در سمت اروند ما هیچ اقدامی برای جذب گردشگر ایجاد نشده است.

ولی اله حیاتی ، اعتبارات دولتی برای احیای ظرفیت های گردشگری را ناکافی دانست و گفت: هزینه هایی که دولت و منطقه آزاد اروند برای احیای گردشگری در خرمشهر انجام می دهد کفاف نمی کند و نیازمند اعتبارات ملی است.

وی گفت: سالانه چهار میلیون نفر در قالب کاروان های راهیان نور به این شهرستان سفر می کنند و روزانه چهار هزار زائر داخلی و خارجی در مرز شلمچه تردد دارند اما در جهت استفاده معیشت مردم نتوانستیم برنامه ریزی کنیم.

حیاتی افزود: در سال گذشته توانستیم بخشی از کاروان های راهیان نور را برای استفاده از گشت دریایی ملزم کنیم و آن را به معیشت مردم اتصال دهیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در شهرهای آبادان و خرمشهر اقدامات ماندگاری انجام داده ، گفت: اقدامات سازمان منطقه آزاد اروند به نمایندگی از دولت تدبیر و امید قابل مقایسه با طول حیات منطقه آزاد در دولت های گذشته نیست.

حیاتی، توسعه و زیرساخت روستاهای خرمشهر با بیش از 100 میلیارد تومان از اقدامات منطقه آزاد عنوان کرد و گفت: با هماهنگی شهرداری های کلان شهرها و امکانات دولتی با بیش از 50میلیارد تومان عمران شهری انجام گرفته است.

وی اجرای 100 میلیارد تومان زیرساخت های اربعین را از دیگر کارهای منطقه آزاد اروند دانست و گفت: حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در اربعین حسینی در مرز شلمچه تردد داشتند و منطقه آزاد ظرف دو سال 100 میلیارد تومان برای احداث زیرساخت های اربعین هزینه کرد این درحالی است هزینه های اربعین باید از اعتبارات ملی تامین شود.

حیاتی با بیان اینکه این میزان اعتبار می بایست صرف زیرساخت های گردشگری و کارهای عمرانی شهر انجام می شد، گفت: اگر بتوانیم ظرفیت های توریستی و زیارتی را فراهم کنیم و از شرکت های توریستی داخلی استفاده کنیم در اشتغال و معیشت مردم تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: امید است میراث فرهنگی پکیچ مدونی برای استفاده از ظرفیت های گردشگری مذهبی آماده کند و بتواند از آنها حداکثری استفاده کند.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز جمعه در سفر به شهرهای آبادان و خرمشهر ضمن ادای احترام به شهدای شلمچه و شهدای غواص، از مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر، موزه جنگ بندر و دریانوردی خرمشهر، جاذبه های گردشگری آبی و مضیف حاج عبدالله در جزیره مینو دیدن کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار