تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۱۴۰۴۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل بهداشت ایمنی و محیط ‌زیست وزارت نفت عنوان کرد:
مردم با گوشت و پوست و استخوان خود آلودگی هوا را لمس می‌کنند
گاهی در تلویزیون می‌بینیم که مسئولان توجیه‌هایی می‌گویند و احتمالا از ناآگاهی بخشی از مردم سوءاستفاده می‌کنند. حالا دائما با ارائه آمار و ارقام بیخود، بگویید که آلودگی را کاهش داده‌اید اما مردم با گوشت و پوست و استخوان خود آلودگی هوا را لمس می‌کنند
مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیط زیست وزارت نفت با اشاره به مشکلات آلودگی هوا گفت: گاهی در تلویزیون می‌بینیم که مسئولان توجیه‌هایی می‌گویند و احتمالا از ناآگاهی بخشی از مردم سوءاستفاده می‌کنند. حالا دائما با ارائه آمار و ارقام بیخود، بگویید که آلودگی را کاهش داده‌اید اما مردم با گوشت و پوست و استخوان خود آلودگی هوا را لمس می‌کنند.

سیدباقر مرتضوی در همایش هوای پاک که امروز (3 بهمن‌ماه) در مسجدسلیمان برگزار شد، اظهار کرد: انسان صاحب هر آنچه است که در طبیعت و محیط‌ زیست وجود دارد و این موضوع در حقیقت یک نوع نگاه به محیط ‌زیست است. یعنی انسان محیط‌ زیست و طبیعت را به عنوان مایملک خود در نظر می‌گیرد و بنابراین مجاز است که به هر صورت تمایل دارد با این مایملک برخورد کنند.

وی ادامه داد: یک نگاه دیگر به محیط‌ زیست، نگاه برتر بودن انسان نسبت به سایر مخلوقات است و بنابراین انسان صاحب زمین است. اما نگاه دیگر به محیط‌ زیست به مساله شهروندی بازمی‌گردد، یعنی انسان یک شهروند در کره زمین است و تمام جانوران و گیاهان نیز از حق حیات برخوردار هستند؛ نگاه ما به محیط‌ زیست نیز همین نگاه شهروندی است.

مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیط‌ زیست وزارت نفت تصریح کرد: وقتی انسان خود را در جهان یک شهروند می‌بیند اجازه انجام بسیاری از کارها را ندارد و نباید با کارهای خود به دیگر شهروندان لظمه و آسیب بزند. این موضوع نگاه کلی ما به محیط زیست است.

مرتضوی با بیان اینکه کارهای زیادی باید در خصوص محیط‌ زیست ایران انجام داد، عنوان کرد: کارهای بر زمین‌مانده بسیاری در بخش محیط‌ زیست وجود دارد. گاهی در تلویزیون می‌بینیم که مسئولان در این زمینه توجیه‌هایی می‌گویند و احتمالا از ناآگاهی بخشی از مردم سوءاستفاده می‌کنند. برای مثال در تهران، اهواز و حتی مسجدسلیمان آلودگی هوا وجود دارد. حالا دائما با ارائه آمار و ارقام بیخود، بگویید که آلودگی را کاهش داده‌اید. اما مردم با گوشت و پوست و استخوان خود آلودگی هوا را لمس می‌کنند.

وی با اشاره به آلودگی اکثر رودخانه‌های کشور ادامه داد: از آقای لاهیجان‌زاده سؤال می‌کنم که در خوزستان چه رودخانه‌ای وجود دارد که آلوده نباشد؟ واقعا می‌توانیم چنین ادعایی داشته باشیم؟ در گیلان و مازندران که رودخانه‌های پر‌آب‌تری نسبت به سایر نقاط کشور دارند نیز رودخانه‌ها آلوده است، رودخانه زرجوب رشت هم کاملا به فاضلاب تبدیل شده و رودخانه‌های اصفهان نیز کاملا خشک شده است.

مدیرکل بهداشت ایمنی و محیط زیست وزارت نفت گفت: در حال حاضر آلودگی خاک در کشور غوغا می‌کند. اکنون حجم سالانه بارش‌ها در ایران 400 میلیارد مترمکعب است که از این رقم 320 میلیارد مترمکعب در درون حوزه ایران قرار دارد و 60 درصد حجم بارش‌های درون حوزه نیز تبخیر می‌شود. از 120 میلیارد مترمکعب حجم بارش باقیمانده 90 تا 95 درصد آن در بخش کشاورزی و 2 درصد آن نیز در بخش شرب مصرف می‌شود.

افزایش فلرهای نفتی کشور را دچار مشکل خواهد کرد

رییس مرکز ملی هوا و تغیر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به افزایش مصرف انرژی در کشور هشدار داد و گفت: بحث افزایش فلرهای نفتی در ایران که بیشترین سهم را در آلودگی هوای اهواز دارد، موضوع بسیار مهمی است که اگر به آن پرداخته نشود در سال‌های آینده کشور را دچار مشکل خواهد کرد.

علی اصغر رجبی در همایش هوای پاک که امروز (3 بهمن ماه) در مسجدسلیمان برگزار شد، اظهار کرد: اوج آلودگی هوا در روز 29 دی ماه است و این روز بدترین روز سال از نظر آلودگی است؛ بنابراین فکر می‌کنم که بنیانگذار روز ملی هوای پاک در ایران، اساسا به علت جلوگیری از فراموشی مسئولیت‌ها و وظایف ما در زمینه محیط زیست این روز را روز ملی هوای پاک نامیده است.

وی تصریح کرد: شرکت بهینه‌سازی گزارشی تکان‌دهنده منتشر کرده است و بر اساس این گزارش اگر میزان مصرف انرژی در ایران مانند وضعیت کنونی ادامه یابد، در سال 1408 کل نفت و گاز تولید کشور به مصرف داخلی خواهد رسید و از این سال به بعد نیز کشور باید جهت تامین نیاز داخلی واردکننده نفت و گاز باشد.

رییس مرکز ملی هوا و تغیر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: شاخص مصرف انرژی امسال کشور 1.12 است. مقام معظم رهبری در یکی از بندهای سیاست‌های اصلاح امور مصرف فرموده‌اند که تا پایان برنامه ششم توسعه شاخص مصرف انرژی باید به نصف رقم کنونی کاهش یابد.  تحقق این موضوع به این معنا است که باید 5 هزار و 400 میلیون بشکه نفت خام سوزانده نشود و در حقیقت 2 هزار و 200 میلیون تن CO2 کمتر تولید شود.

وی افزود: بنابراین با تحقق این بند از این سیاست‌های ابلاغی از یک سو آلودگی هوا کاهش یافته و از سوی دیگر میزان مصرف نفت کمتر و با صادرات نفت، مازاد ارز بیشتری وارد کشور می‌شود. به این علت است که گاهی اوقات سازمان حفاظت محیط زیست اصرار دارد که اقدامات و حرکت ما در زمینه محیط زیست باید هم جنبه و بعد اقتصادی و اجتماعی و هم زیست محیطی داشته باشد.

رجبی عنوان کرد: در گزارش اولیه که منتشر کردیم، 270 تا 280 میلیون تن 2CO منتشر می‌شود که تا پنج سال بعداز آن، این رقم به 400 میلیون تن و در گزارش سوم به 800 میلیون تن خواهد رسید. اگر با همین روند فعلی حرکت کنیم، با مشکلی جدی در کشور تحت عنوان مصرف بالای انرژی مواجه می‌شویم که این امر با تعهدات ایران در تاریخ تناقض دارد.

وی ادامه داد: یکی از عوامل بزرگی که در حوزه آلودگی هوا اثرگذار است، بحث فلرهای نفتی است. زمانی که روزانه 4 میلیون بشکه نفت در کشور تولید می‌شود، طبق ترازنامه هیدروکربنی سال‌های گذشته، روزانه 37 یا 38 میلیون مترمکعب فلر و گازهای همراه تولید خواهد شد. این در حالی است در عربستان سعودی که روزانه 10 میلیون تن بشکه نفت تولید می‌شود، میزان فلرهای نفتی تولیدی معادل نصف فلرهای تولیدی در ایران است.

رییس مرکز ملی هوا و تغیر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این‌که مشکل آلودگی هوا در حال حاضر اصلی ترین مشکل شهر اهواز است، تصریح کرد: اکنون یکی از مطالبات جدی مردم در زمینه هوا است. زمانی که رییس جمهور به هر استان سفر می‌کند یک تیم نظرسنجی مطالبات مردم را بررسی می کند؛ در اراک یکی از مطالبات جدی مردم، قبل از اشتغالزایی و مشکلات اجتماعی، بحث هوا بود.

رجبی با بیان این‌که بیشترین آلودگی در شهرهای بزرگ کشور به حوزه حمل و نقل برمی‌گردد، عنوان کرد: 70 تا 80 درصد از آلودگی هوای تهران از منابع متحرک نظیر قطار شهری و وسایل نقلیه عمومی و شخصی ناشی می‌شود.

وی اظهار کرد: در اهواز بخشی از آلودگی ناشی از منابع غیراحتراقی مانند گرد و غبار و بخشی از آن از منابع ثابت مانند صنعت و نیروگاه‌های مختلف و بخش دیگر از پدیده گرده‌افشانی گیاه کنوکارپوس بود که خوشبختانه در سال جاری این مساله رفع شد.

رییس مرکز ملی هوا و تغیر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: استان خوزستان امسال کار بزرگی انجام داد، به طوری که مراجعات مردم به بیمارستان به دنبال بارش‌های پاییزی از 20 هزار نفر در سال‌های گذشته به 2 هزار نفر در سال جاری رسید و این موضوع جای افتخار  دارد. باید بحث‌های علمی بیشتری در زمینه اگرده‌افشانی این گیاه وارداتی و همچنین سایر آلاینده‌های استان خوزستان انجام شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار