تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۱۴۰۷۹۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آوارگی و بلاتکلیفی، ۴۴ روز بعد از حادثه انفجار در اهواز / شهروندان درجه ۲ یا مسئولان درجه ۲؟
خوزنیوز: ۲۳ ام آذرماه ۱۳۹۵ انفجار مهیبی براثر نشت گاز در منطقه باغ شیخ اهواز رخ داد که در آن حادثه  یکی از شهروندان جان خود را از دست داد، چندین نفر مصدوم شدند و تعداد زیادی  واحد مسکونی منهدم و به بسیاری از منازل هم خسارات جدی وارد شد و این در حالی است که بسیاری از ساکنین ساختمانی که بر اثر انفجار نابودشده است به لطف خدا و به دلایل مختلف در منزل حضور نداشته‌اند. ساکنان محل به قاطعیت بیل مکانیکی شرکت آبفا را که در محل حاضر بوده و مشغول حفاری بوده است مقصر می‌دانند همانطور که  گزارش برخی ادارات مربوطه نیز این مسئله را تائید می‌کند. 

تصاویر مربوط به روز حادثه

اما اکنون پس از گذشت ۴۴ روز از این حادثه هنوز مقصر حادثه به طور رسمی شناسایی و معرفی نشده است، برای اسکان آوارگان و آسیب دیدگان حادثه هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است، آواربرداری از محل حادثه صورت نگرفته و خیابان هنوز مسدود است و بسیاری مسائل دیگر که درد نامه شهروندان آن‌ها را در ادامه روایت می‌کند.

آواره خانه بستگان هستیم/ هیچ کس به داد ما نرسید

 آقای خدادادی که آپارتمان مسکونی سه‌طبقه وی در حادثه انفجار به‌طورکلی منهدم شده است در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: 
«در روز حادثه شرکت آب و فاضلاب در محله ما حفاری انجام می‌داد. از همان ابتدای شروع حفاری شرکت آبفا  لوله‌ها زخمی شدند و بوی گاز در کوچه منتشرشده بود و همسایگان چندین بار به راننده بیل مکانیکی هشدار داده‌اند اما او در عوض گفته است که من کار خودم را بلدم و شما به این مسائل کاری نداشته باشید . در لحظه آخر نیز آقای انواری؛ همسایه ما به راننده بوی شدید گاز را هشدار می‌دهد و از راننده می‌خواهد که احتیاط کند و راننده دوباره می‌گوید من کار خودم را بلدم . در همین لحظه انشعاب گاز به‌طورکلی جدا می‌شود گاز به‌شدت خارج می‌شود و منفجر می‌شود. همسایه ما به چندین متر دورتر پرتاب می‌شود و راننده بیل مکانیکی نیز فرار می‌کند. 

تصاویر محل حادثه پس از  ۴۴ روز

هم‌اکنون بیش از ۴۰ روز است که هیچ اتفاق تازه‌ای برای ما نیفتاده است . متأسفانه هیچ‌یک از مسئولان خبری از ما نگرفته‌اند و نپرسیده‌اند که ما چه می‌کنیم و کجا زندگی می‌کنیم. حدود ۸ خانواده آواره شده‌اند. من به دفتر ریاست جمهوری شکایت کردم . استاندار نیز ساعت دوازده و به‌گونه‌ای که نامحرم ایشان را نبیند یک بازدیدی داشته است و تنها به اظهار تأسف بسنده کرده و محل را ترک کرده است . این کار چه سودی به حال من دارد. 
دو روز پس از واقعه ما یک اتفاق در تهران می‌افتد و زمین نشست می‌کند . در همین مورد شهرداری تهران یک هتل را تخلیه کرده و در اختیار افراد آسیب‌دیده قرار می‌دهد . اما چهل روز از ماجرای ما گذشته است و هیچ کاری برای ما صورت نگرفته است.
آقای براتی مدیرعامل آبفا در پاسخ به شکایت ما به دفتر ریاست جمهوری نامه‌ای مدیر دفتر مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور نوشته است و ادعا کرده است بنا بر مسائل انسانی کلید سه واحد مسکونی در اختیار فرمانداری اهواز برای تحویل به حادثه‌دیده‌ها تحویل داده است . این خانه‌ها به هیچ‌یک از ما تحویل نشده است پس فرمانداری این خانه‌ها را به چه کسی تحویل داده است؟ 
همه‌کسانی که خانه‌هایشان تخریب‌شده است آواره‌اند . تمام زندگی ما ازدست‌رفته‌اند و در زیر آوار دفن شده‌اند . یکی از معاونان فرمانداری به نام آقای مظفری یک هفته پس از اتفاق در جمع حادثه دیدگان بر روی آوار ایستاد و قسم جلاله خورد که به همه خانه مسکونی می‌دهد درحالی‌که این اتفاق هرگز نیفتاد. 

نامه ای که در آن مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب در آن رسما اعلام می کند که آبفا اهواز کلید سه واحد مسکونی را به فرمانداری اهواز تحویل داده است اما فرماندار اهواز این قضیه را تکذیب می کند.
نامه ای که در آن مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب در آن رسما اعلام می کند که آبفا اهواز کلید سه واحد مسکونی را به فرمانداری اهواز تحویل داده است اما فرماندار اهواز این قضیه را تکذیب می کند.

در آستانه عید و در زمستان ما هیچ جایی نداریم . همسر من زخمی شده است و من نیز آواره ام و لباس‌هایم در صندوق‌عقب اتومبیل است . متأسفانه ما خانوادگی هر شب را در منزل یکی از اقوام می‌گذرانیم. 
در اتفاق پلاسکو آقای قالیباف و آقای ملکی کانتینر گذاشته‌اند و در محل مستقرشده‌اند اما اتفاق برای ما که حادث شد هیچ‌یک از مسئولان حضور نیافت و حتی با ما همدردی نیز نکردند. 
اگر مقصر حادثه مشخص نیست ما از استاندار می‌خواهیم یک وامی به‌اندازه خسارتمان ما بدهد تا حداقل تکلیف ما مشخص شود و بتوانیم خانه‌ای برای استقرار دست‌وپا کنیم. گویا این پروسه دو سال طول می‌کشد تا ما به پولمان برسیم. و آن موقع برای ما فایده ندارد. گناه ما چیست که بر اساس ندانم‌کاری سازمان‌های دولتی دچار حادثه شده‌ایم. 
پس از حادثه مصدومان ما به بیمارستان گلستان منتقل شدند . معاون دادستان نیز به بیمارستان آمد و از مدیر کشیک خواست که از ما هزینه‌ای دریافت نکند . متأسفانه به‌محض خروج معاون دادستان ، مسئول بیمارستان از ما پول مطالبه کرد و گفت تاکسی پول ندهد اجازه خروج از بیمارستان را ندارد. در این شرایط من به‌سختی توانستم دو میلیون تومان برای بیمارستان تهیه کنم و به علت کمبود امکانات بیمار را به بیمارستان خصوصی منتقل کنم اما بیمارستان حتی حاضر به ارائه آمبولانس نیز نشد و گفت که آمبولانس موجود نیست و با اشاره دست گفت که می‌توانید با پرداخت ۱۰۰ هزار تومان از آمبولانس بیرون استفاده کنید و من نیز مجبور به همین کار شدم .
شهرداری یک پیمانکار مشخص کرده است تا ساختمان ما ایمن‌سازی شود و به همین منظور بخش‌هایی از دیوارهای سست را خراب کرده‌اند. 
استانداری، فرمانداری و آب و فاضلاب عامل این اتفاق هستند اما هیچ اقدامی برای ما نکرده اند. دولت حتی یک ریال به ما کمک نکرده است . همسایگان ما هزینه‌های درمانی بسیاری کرده‌اند و اموال، اتومبیل‌ها ، شیشه‌ها و منازلشان تخریب شد.
متأسفانه یکی از همسایه‌های ما در این حادثه جان خود را از دست داد و درست در همان شب خانه‌ی تخریب‌شده آن‌ها مورد سرقت قرار گرفت و اموالشان به سرقت رفت. نیروی انتظامی پس از دو روز و به مدت یک هفته نگهبان فرستاد و نگهبان ها در ماشین از محل نگهبانی می‌کردند . ما از اداره برق درخواست کردیم و آن‌ها برای امنیت بیشتر روشنایی را تأمین کردند . متأسفانه منازل تخریب‌شده ناامن هستند و ما از ورود به آن‌ها هراس داریم و همسایه‌های ما نمی‌توانند وسایل خود را از خانه‌ها خارج کنند و نگهبانی نیز برای اموال ما وجود ندارد.»

تا پول بیمارستان را ندادیم اجازه مرخصی ندادند

یکی دیگر از شهروندان آسیب‌دیده حاضر درصحنه نیز دراین‌باره گفت: من نیز در این حادثه مصدوم شدم اما به دلیل همراه نداشتن پول بیمارستان اجازه خروج را به من نداد درحالی‌که دو کودک هشت‌ساله من در خانه اقوام چشم‌به‌راه و نگران من بودند.

تصاویر فوق را آقای علمی انواری از آسیب دیدگان حادثه از خسارت هایی که این انفجار بر منزل و خودروی بوجود آورده در اختیار خوزنیوز قرار داده است.

آقای علمی انواری از اهالی محل که در روز حادثه انفجار مصدوم شده است به خبرنگار خوزنیوز می‌گوید: متأسفانه براثر سهل‌انگاری‌ها خسارت فراوانی به اهالی این منطقه وارد شد. من خودم در حادثه مصدوم شدم و فاصله زیادی را براثر شدت انفجار پرت شدم، درب منزل ما از شدت انفجار کنده و به داخل خانه پرتاب شد، خودروی تندری که چند روز پیش خریداری کرده بودم خسارت اساسی دید، شیشه‌های منزل فروریخت و خانواده من آسیب جدی دیدند. کودکان من هنوز از ترس انفجار از خواب می‌پرند و آرامش ندارند. اما متأسفانه از این‌سو هنوز مقصر حادثه شناسایی نشده است. بعد از گذشت چهل روز هزینه چندین میلیونی ما بابت خسارت به منزل و خودرو و همچنین هزینه‌های بیمارستان به ما پرداخت‌نشده است و بلاتکلیف است. من تمام خدمتم از سال ۶۵ تا سال ۶۷ در منطقه دارخوین چوئبده و فاو بوده، ۲۸ ماه خدمت کردم، سه تا عید در جنگ بودم. موجی شدم. چند ماه بعد شیمیایی شدم. پنجاه روز خانواده ام دنبالم می گشتند  تا در نقاهتگاه روبروی گلف اهواز  پیدایم کردند. حتی پول دوره ضرورت را هم نگرفتم. ازحق جانبازیم گذشتم. دنبالش نرفتم. می دونید چرا، چون داوطلبانه پذیرش سپاه پاسداران شدم به عشق دفاع از ناموس و خاکم که بدست دشمن گرفتار نشود و از این کارم هرگز پشیمان نیستم بعد از گذشت حدود ۳۲ سال یا بیشتر. الان  به دلیل سهل انگاری یک عده  به من و خانواده ام کلی خسارت وارد شده است و همچنین باعث زخمی شدن زن و فرزندانم شده ولی تا امروز  که بیش از ۴۳ روز می گذرد هنوز مقصر اعلام نشده است. تمام تعمیرات و ساخت درب های منزل را با قرض انجام داده ام.  هرجا مراجعه می کنیم می گویند ممکن است بین ۲ تا ۵ سال برای دریافت خسارت زمان ببرد. چرا در تهران به سرعت جواب و خسارت می گیرند ولی ما این چنین مورد ظلم قرارمی گیریم. ما خوزستانی ها مرزبان های ایرانیم، نباید باما چنین رفتار شود. گلایه ما دوگانگی است که وجود دارد. این اتفاق اگر درجایی دیگری به وقوع می‌پیوست مطمئناً رسیدگی بیشتری به حادثه دیدگان می‌شد.

معاون استاندار: پیگیری می کنم

فرامند هاشمی زاده، معاون عمرانی استاندار خوزستان که در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها خبر از اسکان تعدادی از آسیب دیدگان حادثه داده بود در پاسخ به اینکه  بر اساس تحقیقات میدانی ما هنوز آسیب دیدگان اسکان پیدا نکرده‌اند، گفت: صحبت‌های من  بر اساس اطلاعاتی است که از فرمانداری که مسئول پیگیری این مسئله است دریافت کرده‌ام.
هاشمی زاده در مورد اینکه پس از ۴۰ روز هنوز آواربرداری از محل حادثه انجام‌نشده نیز گفت که این مسئله را پیگیری می‌کنم.

مدیرکل بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان : پیگیری می کنم

هاشم بالدی، مدیرکل بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان در همین باره به خوزنیوز می‌گوید: این مسئله در حوزه فعالیت شهرستان‌ها تعریف‌شده است و باید فرمانداری اهواز و ستاد بحران شهرستان آن را پیگیری کنند اما حال که این گزارش‌ها رسیده از جنبه نظارتی ما هفته بعد جلسه‌ای را تشکیل خواهیم داد و این مسئله را بررسی می‌کنیم و پیگیری می کنیم.

فرماندار اهواز: پیگیری می کنم

اسماعیل ارزانی، فرماندار اهواز با اشاره به این حادثه اظهار کرد: چون پرونده شاکی دارد و مقصر شدن یک شخص یا نهاد در حادثه مستلزم پرداخت خسارت و دیه است دستگاه‌های مربوطه دراین‌باره نظر خود را اعلام کرده‌اند و پرونده در دستگاه قضا است و می‌بایست دادگستری دراین‌باره رأی صادر کند.
فرماندار اهواز در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر این که شرکت آب و فاضلاب اهواز اعلام کرده است کلید ۳ آپارتمان را جهت اسکان خسارت دیدگان مدتی است که به فرمانداری تحویل داده است ولی هنوز منزلی به خسارت دیدگان تحویل نشده است گفت: خیر هنوز این منازل تحویل ما نشده است و مشکلاتی داشته است و حل‌شده و به‌زودی ظرف امروز و فردا تحویل آسیب دیدگان این حادثه خواهد شد.
ارزانی در مورد کندی آواربرداری از محل حادثه و این‌که خیابان هنوز مسدود است بیان کرد: طبق صورت‌جلسه تنظیم‌شده وظیفه آواربرداری با شهرداری بود که شهرداری پس‌ازآن اعلام کرد که برای این کار نیاز به‌حکم قضایی داریم که دو هفته قبل این حکم هم صادر شد و ازآنجاکه اعتراضی هم به من منتقل نشده بود فکر می‌کردم این کار انجام‌شده است که پیگیری می‌کنم.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز: پیگیری می کنم

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما چرا هنوز پس از حدود ۴۰ روز آواربرداری که وظیفه شهرداری است کامل نشده است می‌گوید: این کار به شهرداری منطقه یک سپرده‌شده است و آن‌ها هم پیمانکار گرفته‌اند و در حال انجام است و انشاا... پیگیری می‌کنیم که در اسرع وقت انجام شود.


اگر ماوقع این حادثه را با اتفاقات مشابه در پایتخت یا سایر مناطق کشور -به‌عنوان نمونه حادثه دردناک پلاسکو- مقایسه کنیم متأسفانه حقایق تلخی آشکار خواهد شد. در حادثه پلاسکو علی رغم اینکه به نظر می‌رسد ساکنین مجتمع مقصر حادثه بوده‌اند یک: برای کسبه محلی دیگر برای کسب در نظر گرفته‌شده است، درحالی‌که  به‌مراتب کسانی که محل سکونت خود را ازدست‌داده‌اند ارجح هستند که محلی برای سکونت در اختیار آنان قرار گیرد که تاکنون این اتفاق در اهواز نیفتاده است. دو: وعده ساخت مجدد مجتمع دوساله از سوی بنیاد مستضعفان به کسبه داده می‌شود که احتمالاً چنین چیزی در مخیله مسئولان اهوازی نمی‌گنجد که هیچ، مردم محجوب اهواز خودشان هم این توقع را ندارند! سوم: مالیات‌های کسبه بخشیده، وام‌ها دو سال مهلت پیداکرده و کلیه جرائم  و دیرکرد و سود هم بخشیده می‌شود، وام‌های  ۳۰۰ میلیون تومانی کم‌بهره با تنفس دوساله به کسبه مجتمع پلاسکو تعلق می‌گیرد درحالی‌که هیچ‌یک از این تسهیلات از سوی نهادهای مربوطه مانند استانداری، بانک‌ها و شهرداری برای آسیب دیدگان حادثه که احتمالاً کمترین تقصیری هم در به وجود آمدن حادثه نداشته‌اند تعلق نگرفته است و حتی هزینه درمان را نیز از آن‌ها دریافت کرده‌اند.

گرچه به‌رسم همیشگی خوزستانی‌ها سعی می‌شود که این تبعیض‌ها به بیرون دایره و به پایتخت ربط داده شود اما واقعاً اگر کمی بیندیشیم هیچ ربطی این وضعیت ما در خوزستان به جایی دیگر ندارد. چه کسی می‌تواند سد راه مسئولی شود که می‌خواهد وظیفه ذاتی خود را انجام دهد جز اینکه در ذهن خیلی از متولیان امر دغدغه مردم رنگ‌باخته باشد. 

از ماست که بر ماست. 

راستی آقای استاندار! سفر اروپا خوش بگذرد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
DENMARK
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
0
8
خجالت آوره برای مسئولین ، توی تهران 24 ساعته برای پلاسکو زحمت کشیدن ، واقعا شهروندان درجه 2 یا مسئولان درجه 2؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
0
8
اینجااهواز نه تهران طبیعی است که همه بیخیال باشن واز اهواز پیام تسلیت بفرستن
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
0
7
اینجا خوزستان. اینجا که تهران نیست که همه مسوولان به فکر آن باشند.اینجا فقط مرکز نفت و گاز است
mehdi
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
0
8
استاندار محترم خوزستان ، راه لهستان را خوب بلد و به همراه یک هیئت راهی لهستان شده است . ولی راه خیابان باغشیخ اهواز را بلد نیست. مسئولان ما متاسفانه .... وضعیت فعلی خوزستان گواهی بر این ادعاست.
ناشناس
|
ROMANIA
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
0
3
مسئولان خوزستان از فرماندار و استاندار و .... گرفته همگی بی عرضه هستن و فقط به فکر منافع خودشون هستن
پرستو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
0
3
واقع باعث سرافکندگیه که استاندار اهواز حتی به این مشکل بزرگ ورود نکردو از زیر همه چیز شانه خال کرد توی این ماجرا معلوم نیست که مسولان هم که دم از دستگیری مردم اسیب دیده می زنن قابل اعتماد نیستن وهمش ظاهرسازیه برای حفظ موقعیت و تضمین جیبشون و نمیشه به امید اونها بود حتی ر‌‌ییس جمهور هم درسته که درتهرانه ولی از وضع همه ی استان ها خبر داره و جزعیات همه چیزو می دونه ولی خودی نشون نداده و رسیدگی به این مردم نکرده مگر رییس جمهور ما اهوازی هانیست فقط رییس جمهور تهرانی هاست وقتی که میخوان به این پست برسن به رای همه نیاز دارن ومیگن خوزستان استان شهیدپروره اما وقتی به مقامی میرسن همه چیزو فراموش میکنن حالا اگر اون فرد اخوند هم باشه بیشتر جای سوال داره ادم نیاید خودشو گم کنه و فرق بزاره به نظرم حادثه پلاسکو هم اگر در تهران و اینقدر در دید نبوند بهش بها نمیدادن از مجبوریه که بیکار نموندن واقعا تاسف اوره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
4
فدای سر آبادانی چابهار و قشم و کیش
ناشناس
|
-
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
3
شک نکنید که ما شهروندان درجه 2 محسوب می شویم و از طرفی مسئولین ما هم درجه 2 انتخاب می شوند. شهروندان استان های دیگر مانند اصفهان، فارس، خراسان، تهران، زنجان و ... هم درجه 1 محسوب میشن و هم براشون مسئول درجه 1 میذارن.
:
:
:
آخرین اخبار