تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۴۱۶۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایجاد حوضچه‌های‌ تبخیر برای انتقال آب سد‌گتوند سبب شوری آب‌های ‌زیرزمینی می‌شود/انتقاد از تصمیمات وزارت نیرو
نماینده مردم دزفول در مجلس با انتقاد از تصمیمات وزارت نیرو در مورد ساماندهی سد گتوند، گفت: تصمیم اخیر مبنی بر ایجاد حوضچه‌های تبخیر برای استخراج نمک سبب شوری آب سفره‌های زیرزمینی می‌شود
نماینده مردم دزفول در مجلس با انتقاد از تصمیمات وزارت نیرو در مورد ساماندهی سد گتوند، گفت: تصمیم اخیر مبنی بر ایجاد حوضچه‌های تبخیر برای استخراج نمک سبب شوری آب سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

عباس پاپی‌زاده در توضیح آخرین وضعیت سدگتوند و تصمیمات اخذ شده، گفت: اخیرا شنیده شده که وزارت نیرو تصمیم به انتقال آب به حوضچه‌های تبخیر گرفته تا از طریق تبخیر و استخراج نمک مشکل این سد را حل کند در حالی که این روش غیرکارشناسی است، ایجاد حوضچه‌های تبخیر سبب شوری آب سفره‌های زیرزمینی منطقه می‌شود، علاوه بر این میزان استخراج نمک به این روش برابر با میزان نمکی که روزانه از کوه نمک وارد سد می‌شود، نیست.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش از این راهکارهایی چون انتقال آب از طریق خط لوله به خلیج فارس نیز پیشنهاد شده بود، تصریح کرد: امکان انتقال آب سد گتوند به خلیج فارس هم وجود ندارد زیرا انتقال آب سد با خط لوله کمتر از آن چیزی است که روزانه به شوری آب اضافه می شود ضمن آنکه این طرح از هزینه بالا نیز برخوردار است.

وی افزود: به نظر می‌رسد مطالعات انجام گرفته از پایه مشکل دارد زیرا روش‌های غیرکارشناسی را بر مبنای آن ارائه کرده‌اند، کارشناسان استان به این نوع مطالعات نقد دارند چراکه در فعالیت‌های عمرانی و سدسازی گتوند غفلت بسیار ساده رخ داده است، در واقع اگر دیوار سد که پیش از انقلاب مشخص شده بود تغییر نمی‌کرد این گنبد نمکی خارج از محوطه سد قرار می‌گرفت.

پاپی‌زاده عملیاتی کردن مطالعات انجام گرفته مبنی بر ایجاد لایه رُسی به عنوان عایق را یادآور شد و گفت: در مدت اخیر هم کار خاصی برای بهبود وضعیت سد گتوند انجام نگرفته است هرچند در سال‌های گذشته لایه رُسی اطراف کوه نمکی ایجاد کردند که این لایه بین کوه نمکی و دریاچه سد گتوند به شکل عایق عمل کند اما بعد از آبگیری سد بلافاصله لایه رسی تخریب شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه میزان شوری آب در دریاچه سد به اشباع کامل رسیده است، گفت: در شرایط کنونی امکان حل شدن نمک بیشتر وجود ندارد، نمایندگان استان خوزستان هم تاکنون بارها مسئله را از وزارت نیرو پیگیری کردند منتهی وزیر و سایر مسئولان اذعان دارند که باید به تصمیمات اخذ شده اعتماد کرد زیرا ضریب خطا ندارند در حالی که این نوع تصمیمات خطاهای پیوسته بدیهی است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
3
باسلام
به نظرميرسد گزينه هاي ديكري را كه به جز( حوضچه هاي تبخير) ارائه شده بود مثل ايجاد تونل انحرافي ازيالادست وتغيير مسير راه حلهاي بهتر وباتبعات كمتري باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
2
1
باباخراب کنین سد بره پی کارش.چرامشکل درست میکنین برامردم اخه
:
:
:
آخرین اخبار