تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۱۴۴۷۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ماهی تیلاپیا به تهدیدهای هور اضافه شد
تکثیر بی‌رویه ماهی تیلاپیا در تالاب‌های هور شادگان و هور العظیم بیم آن می‌رود که با غالب شدن این گونه ماهی در تالاب‌ها خسارات سنگینی به منابع آبی و ذخایر آبزیان وارد کند
تکثیر بی‌رویه ماهی تیلاپیا در تالاب‌های هور شادگان و هور العظیم و تبدیل این نوع ماهی به عنوان صید اصلی صیادان محلی و عرضه آن با بهای بسیار پایین در بازارهای محلی، بیم آن می‌رود که با غالب شدن این گونه ماهی در تالاب‌ها خسارات سنگینی به منابع آبی و ذخایر آبزیان وارد کند.

با وجود حساسیت به وجود آمده در منابع آبی خوزستان به ویژه تامین نشدن حق‌آبه مورد انتظار تالاب‌ها همچنین افزایش تخلفات شرکت‌های نفتی و رها شدن زهاب نیشکر در تالاب هور العظیم که منجر به تخریب گسترده زیست بوم تالاب‌ها شده است اخیراً نیز گفته می‌شود گونه‌هایی از آبزیان غیر بومی با نام «تیلاپیا» ( ماهی شانک) وارد منابع آبی تالاب‌ها شده و با سرعت بسیار زیادی در حال افزایش است.

بر اساس این گزارش، در خصوص چگونگى ورود این گونه به تالاب‌هاى استان غیر از زه هاب نیشکر فرضیات و شواهدى دیگر نیز وجود دارند اما چنانچه این گونه از ماهی در تالاب‌ها غالب شود ممکن است خسارات سنگینی بر تنوع زیستی هور وارد کند.

مسعود کنعانی فعال محیط زیست با بیان اینکه این گونه ماهى (تیلاپیا)، ماهی‌هاى بومى را مى‌خورد اظهار کرد: ماهی تیلاپیا در کوتاه‌ترین مدت حتى به گیاهان تالاب آسیب خواهد زد.

وی افزود: هجوم به زمین‌هاى کف تالاب و خوردن تخم ماهى‌هاى بومى توسط ماهی تیلاپیا در فصل تخم‌ریزى سبب کاهش شدید گونه‌هاى بومى می‌شود و این از مواردی است که ساکنان هور آن را تایید می‌کنند.

به گفته این فعال محیط زیست برخى از بومیان از تخلیه تانکرهایى حاوى بچه ماهى تیلاپیلیا در هور طى سالیان گذشته حکایت مى کنند که البته این قضیه نیازمند تحقیق و بررسى بیشتر است.

عبدالله خنفری یکی از صیادان هور شادگان است که از طریق صید ماهی زندگی می‌گذراند، عبدالله می‌گوید: از زمانی که آب هور شور شد طعم زندگی و معیشت ما نیز تلخ شد.

وی در حالی که به قایق خود تکیه کرده است چانه خود را با حالتی از نگرانی در بین دستانش پنهان می‌کند و ادامه می‌دهد: دیگر خبری از تامین نان هزاران خانوار صیاد ساکن تالاب از شغل صیادی نیست اینجا دیگر صیادی رونق ندارد و خانوار صیاد به سختی زندگی می‌گذراند.

این صیاد ساکن هور شادگان با اشاره به مختل شدن زندگی دام‌داران ساکن هور می‌گوید: آلودگی آب هور تنها منبع درآمدمان یعنی دام‌ها را نیز تلف کرده است.

یونس سواری یکی از صیادان هور العظیم است که شغل صیادی را از پدر به ارث برده، یونس خانواده پر جمعیتی دارد وی می‌گوید: دیگر نمی‌توان به هور العظیم به عنوان یک منبع درآمد نگاه کرد.

سواری می‌گوید: با ورود زه‌آبهای نیشکر و مسمومیت آب ماهیان تالاب در اثر شوری و کمبود آب تلف شدند.

این صیاد اضافه می‌کند: با ورود ماهی شانک به تالاب هور العظیم باید فاتحه‌ تمام ماهیان بومی را خواند.

سواری تصریح کرد: با بلایی که از طرف شرکت‌های اکتشاف نفت و شرکت‌های نیشکر بر سر تالاب آمد صیادی دیگر در هور العظیم به عنوان یک شغل به شمار نمی‌رود و  اکثر صیادان حتی قادر به تامین قوت روزانه خانواده‌ خود نیستند و به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند.

وی تاکید کرد: مجموع صیادان موجود و فعال در شغل صیادی در تالاب یک هزارم صیادان قبل نیست و اکثر صیادان به شهرستان‌های مجاور از جمله اهواز مهاجرت کردند.

حسین مرمضی رئیس سازمان صنفی و کشاورزی دشت آزادگان می‌گوید: ماهی شانک (تیلاپیا) از ماهیان گوشت‌خوار و عمده زیستگاه این نوع ماهیان آب‌های شور و خلیج فارس است که از طریق خلیج فارس به زه‌آبهای نیشکر منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: با وجود قانون‌شکنی مسئولان نیشکر و اصرار بر هدایت زه‌آبهای نیشکر به تالاب هور العظیم انتقال ماهی گوشت‌خوار شانک به تالاب هور العظیم قطعی خواهد بود.

رئیس سازمان نظام صنفی و کشاورزی دشت آزادگان متذکر شد: ورود ماهی شانک به هور، برابر با نابودی ماهیان بومی مانند بنی یا همان کپور، گطان، شبوط و غیره را در پی خواهد داشت.

مرمضی گفت: پیام مسئولان شرکت‌های متخلف نیشکر به صیادان تالاب هور العظیم نابودی ماهیان بومی تالاب هور العظیم است.

وی ادامه داد: ورود ماهی شانگ از طریق زه آبهای نیشکر به تالاب هور العظیم و شادگان این تالاب بین‌المللی را در شرف نابودی و انقراض کامل قرار داده است.

مرمضی با بیان اینکه برخی مسئولان استان به خاطر منافع سیاسی و مادی نسبت به خشک نمودن کامل تالاب هور العظیم اقدام کردند توضیح داد: پس از هجوم مستمر ریزگردها، در استان و بالا رفتن موج اعتراضات مردمی با حمایت از پروژه هدایت زه‌آبهای نیشکر در صدد تحریف افکار عمومی مبنی بر آبگیری تالاب نابود شده هور هستند.

وی با تاکید بر اینکه 90 در صد آب موجود در تالاب هور العظیم زه آبهای نیشکر است و هیچ گونه آبگیری از آبریزهای کرخه انجام نشده است یادآور شد: ورد اندک آب از کرخه به تالاب غیر ممکن است و اگر آبی از کرخه وارد هور شود با قاطی شدن با زهاب‌های شور و مسموم نیشکر موجود در هور قابل استفاده نخواهد بود.

مرمضی از دادستان استان، دشت آزادگان و هویزه درخواست کرد: به عنوان مدعی العموم برای حفظ و صیانت از منابع ملی و زیست محیطی وارد صحنه شوند.

وی با بیان اینکه کشاورزان محاکمه مسئولان شرکت‌های خصوصی، اکتشافات نفت و شرکت های نیشکر را خواستار هستند یادآور شد:  قوه قضاییه همیشه پناهگاه امن کشاورزان مظلوم است.

هوشنگ مقامسی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شادگان ضمن تایید خبر انتقال ماهی گوشت‌خوار شانک از طریق زه آبهای نیشکر به تالاب شادگان اظهار کرد: ماهیان بومی تالاب شادگان در شرف انقراض و نابودی کامل قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: ضعف مدیریت تالاب، شیلات  استان و دور زدن قانون توسط شرکتهای نیشکر علاوه بر نابودی ماهیان بومی تالاب پرندگان بومی و صنعت صیادی و دامپروری را تهدید می کند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شادگان یادآور شد: در حال حاضر و با هماهنگی چند شهرستان متضرر از زه آبهای نیشکر در صدد تشکیل ائتلاف مبارزه و مقابله با تجاوزات مستمر شرکتهای نیشکر به منابع ملی و محیط زیست هستیم.

مقامسی شادگان و دشت آزادگان را پرچم دار مبارزه قانونی با شرکت‌های متخلف نیشکر برشمرد و افزود: سایر شهرستان‌ها در حال محلق شدن به این ائتلاف هستند.

 تکثیر بی‌رویه ماهی تیلاپیا در تالاب‌های هور شادگان و هور العظیم و تبدیل این نوع ماهی به عنوان صید اصلی صیادان محلی و عرضه آن با بهای بسیار پایین در بازارهای محلی، بیم آن می‌رود که با غالب شدن این گونه ماهی در تالاب‌ها خسارات سنگینی به منابع آبی و ذخایر آبزیان وارد کند.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سیده پونه ذوالفقاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
0
0
خیلی عالی بود. من که از ان بسیار استفاده کردم و اطلاعاتم بیشتر شد.
:
:
:
آخرین اخبار