تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۱۴۸۸۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر مخمل زاده: استقرار زیرساخت مهم با انجام طرح پژوهشی درازمدت کوهورت کارکنان دانشگاه
معاون توسعه پژوهش و فن آوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: اهتمام به این طرح می تواند علاوه بر ارائه خدمتی برای کارکنان، معرف وضعیت سلامت شهروندان باشد و برای برنامه ریزی بهتر در زمینه پیشگیری از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر مخمل زاده: استقرار زیرساخت مهم با انجام طرح پژوهشی درازمدت کوهورت کارکنان دانشگاهخوزنیوز: جلسه هماهنگی و تبادل نظر در راستای راه اندازی طرح تحقیقاتی کوهورت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حضور دکتر بهزاد شریف مخمل زاده معاون توسعه پژوهش و فن آوری دانشگاه، جمعی از روسای مراکز تحقیقات دانشگاه، معاونین پژوهشی دانشکده ها و اعضاء هیئت علمی در سالن جلسات معاونت پژوهشی دانشگاه برگزار شد.

دکتر مخمل زاده در این جلسه با اشاره به راه اندازی طرح تحقیقاتی کوهورت کارکنان از سال 1394 در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اعلام آمادگی چندین دانشگاه از جمله دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این زمینه، گفت: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از ابتدای سال جاری با تشکیل دو کارگروه علمی و اجرایی فعالیت خود را آغاز کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: کارگروه علمی، جمع بندی محتوای پروپوزال را به عهده دارد و بایدها و نبایدهایی که اعضای هیئت علمی مطرح کردند را باید اعمال نماید تا پس از تبدیل به پروپوزال پژوهشی، طرح به مرحله اجرا درآید. بنابراین در این راستا سعی شد ضمن لحاظ کردن تمام اصلاحات علمی مورد نیاز، با دعوت از مراکز تحقیقاتی خواسته شود که بعنوان یک مأموریت در این زمینه وارد شوند و نسبت به جمع آوری اطلاعات و انجام مطالعات متعدد بر روی داده ها، تمامی مراحل طرح را طی نمایند.

وی ادامه داد: کارگروه اجرایی این طرح شامل معاونت توسعه مدیریت و منابع، معاونت بهداشت، معاونت درمان، معاونت پژوهشی دانشگاه و چند مجموعه دیگر است که در پیشبرد اقدامات مورد نیاز نقش دارند. همچنین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دارای 16هزار پرسنل می باشد که با توجه به پهنه جغرافیایی استان خوزستان و وجود دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی دیگر در خوزستان، این آمار در مجموع به 25 هزار پرسنل در استان می رسد.

معاون توسعه پژوهش و فن آوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار نمود: همچنین مقرر گردید در شهرستانها، معاونت بهداشت با مشارکت دیگر دانشکده ها، داده ها را آماده و جمع آوری نمایند، از این رو پس از اعمال نکات مدنظر اعضاء هیئت علمی، ستاد ویژه ای در اهواز همچون کوهورت هویزه که دارای بخشهای متعددی از جمله آزمایشگاه مرکزی، بخش پرسشگری، چشم پزشکی و شنوایی سنجی است، لحاظ خواهد شد و مراکز تحقیقاتی می توانند در صورت تمایل به این حوزه ورود نمایند.

مخمل زاده ادامه داد: همچنین ستاد اجرایی این طرح، برنامه ریزی ها و هماهنگی های لازم در خصوص نحوه نمونه گیری، زمانبندی و چگونگی مراجعه پرسنل را با همکاری مدیریت پشتیبانی و امور رفاهی دانشگاه جهت جمع آوری اطلاعات انجام خواهد داد. تهیه پورتال جهت ثبت و ضبط اطلاعات از دیگر اقدامات در این راستا است و در ابتدا لازم است که پروپوزال تهیه شده، توسط کارگروه علمی تدوین شود و طی مدت 2 هفته آینده بعنوان مصوبه کشوری در اجلاس معاونین پژوهشی دانشگاه های سراسر کشور مطرح شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن بیان این نکته که این طرح نیاز به ویرایش های علمی بسیار دارد، از حاضرین در جلسه درخواست نمود که هر یک از اساتید در مراکز علمی تحقیقاتی خود این طرح را به بحث گذارند و موارد علمی که مدنظر است و باید اضافه یا کاسته شود را اعلام کنند تا فرمت نهایی جهت تصویب به شورای پژوهشی دانشگاه ارسال و سپس به وزارت متبوع انعکاس داده شود.

معاون توسعه پژوهش و فن آوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با پیشنهاد اینکه می توان این طرح را در منطقه 4 آمایشی کشور که شامل استان لرستان هم می باشد اجراء نمود، اذعان داشت: کوهورت حاضر در ارتباط با وضعیت سلامتی افراد بوده، لذا می توان استانهای همجوار مثل ایلام و بقیه استانها را نیز به همین ترتیب وارد این طرح کرد. قابل وصف است که وجود نمونه با بیش از 25 هزار نفر در استان، نمونه قابل توجهی است که حتی در کوهورت هویزه نیز تعداد رقم جامعه آماری، پایین تر از این می باشد.

وی حوادث ترافیکی را بخشی از فعالیتهای کارگروه سلامت دانشگاه دانست و بیان داشت: دیگر پیامدهای مورد ارزیابی این مطالعات شامل سوانح، حوادث ترافیکی و بیماری های شغلی است که در این مطالعات مورد بررسی قرار می گیرند. در خصوص حوادث ترافیکی، گروه طب اورژانس دانشگاه تمایل خود را جهت حضور در کمیته علمی طرح اعلام کرده است و آنها می توانند در جمع آوری اطلاعات در این زمینه همکاری کنند.

مخمل زاده ادامه داد: یکی از مأموریتهای بزرگی که به دانشگاه سپرده شده است، پایش سیمای سلامت در کل استان است که این ماموریت می تواند با این طرح شروع شود و در ابتدا ویژه کارکنان و در بازه های بعدی جهت خانواده های آنها و پس از آن برای دیگر افراد ادامه یابد.

وی افزود: در برخی مراکز، تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مانند دکتر شایسته در حوزه بیماریهای کبد و خانم دکتر شهبازیان و خانم دکتر رشیدی در حوزه بیماریهای تیروئید مشغول انجام طرح های تحقیقاتی هستند، از این رو می توان وضعیت این بیماری ها را تا حدودی مشخص دانست و همچنین می توان از پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی، اطلاعات مفیدی را حاصل کرد و بر مبنای این اطلاعات جمعیتی که قرار است مورد مطالعه قرار گیرد، کاملا" شناسایی شده و مشخص شوند.

معاون توسعه پژوهش و فن آوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فاز نخست آماده سازی فضای فیزیکی و بسترسازی اجرای طرح کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه تصریح کرد: محلی که در دانشگاه جهت این طرح دیده شده است، طبقه فوقانی مرکز تکثیر حیوانات آزمایشگاهی است و در مجموع ستاد اجرایی دانشگاه تمام امکانات جهت اجرایی شدن این طرح را فراهم خواهد کرد. همچنین آزمایشگاهی بسیار مجهز احداث خواهد شد و تمام ادوات و امکاناتی که در بخش پرسشگری، چشم پزشکی، شنوایی سنجی و همچنین پزشک عمومی  لازم است، در محل نصب می شود.

مخمل زاده در پایان، انجام این طرح گسترده و درازمدت پژوهشی را استقرار زیرساختی مهم برشمرد و گفت: اهتمام به این طرح می تواند علاوه بر ارائه خدمتی برای کارکنان، معرف وضعیت سلامت شهروندان باشد و برای برنامه ریزی بهتر در زمینه پیشگیری از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد.
:
:
:
آخرین اخبار