تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۳۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زاده شدن پس از مرگ؛
رونمایی از دو مجموعه شعر زنده‌یاد علی اخگر در فارسان
همزمان با روز قلم از دومجموعه شعر روانشاد علی اخگر در فارسان چهارمحال و بختیاری رونمایی شد
خوزنیوز: همزمان با روز قلم از دومجموعه شعر روانشاد علی اخگر در فارسان چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.

رونمایی از دو مجموعه شعر زنده‌یاد علی اخگر در فارسان

به گزارش خوزنیوز؛ در این نشست مهدی مرادی، شاعر و منتقد، به ویژگی های شعر علی اخگر در مجموعه شعر « مورچه ها شده ام» پرداخت. مرادی نام مجموعه را رشک برانگیز خواند و کرد و کار ادبی زنده یاد اخگر را در سه بعد نوجویی، نوخواهی و نوگرایی، توجه به سنت و پیشینه ی ادب فارسی و تمرکز بر بوم و اقلیم شناسایی کرد. همچنین تلاش شاعر را درجهت برهم زدن نرم زبان و پیش گرفتن سازو کارهایی برای رسیدن به این خواست ستود. مرادی مایه ی اصلی شعر اخگر را مرگ دانست و تغزل وی را تغزلی تلخ که در پیوند با اعتراض قراردارد برشمرد و از آن به تغزل سیاسی اجتماعی یاد کرد.

در ادامه دکتر حمید باقری فارسانی، شاعر و استاد دانشگاه، درباره ی زنده یاد اخگر گفت: «علی اخگر شاعری است که تا بود، چندان مجال نیافت که به بایستگی دیده و شنیده شود. اما صدای شاعر صدایی نیست که زیر خاک پنهان شود. صدای شاعر اگر صدای شاعر است به گوش می‌رسد. شعر اگر شعر است بر سر زبان‌ها می‌افتد و از یاد نمی‌رود که از یاد نرفت و پس از سال‌ها چشم‌به‌راهی، اسفندماه 1395هم‌زمان با زادروز شاعر، دو گزیده از مجموعه‌ شعرهای ایشان به چاپ رسید و چون ورق زر در دست دوست‌داران افتاد. یکی از این دفترها گزیده‌ی شعرهای سپید شاعر است با عنوان «مورچه‌ها شده‌ام» و دیگری گزیده‌ی غزل‌های او با عنوان «سارای انارهای ندارد». کتاب‌های دیگری نیز از ایشان مراحل چاپ و انتشار را می‌گذرانند. چنان که اقبال لاهوری گفته‌است:

ای بسا شاعر که بعد از مرگ زاد
چشم خود بربست و چشم ما گشاد
رخت، باز از نیستی بیرون کشید
چون گل از خاک مزار خود دمید»

 در این نشست همچنین مهرداد افضلی و یاسر معین به ذکر خاطراتی از شاعر پرداختند و یاد او را گرامی داشتند و عادل حیدری، از نوجویی در شعر اخگر و تأثیرگذاری او بر کار شاعران متأخر سخن گفت.

شعرخوانی شاعر مهمان، مهدی مرادی و چند تن از شاعران استان چهارمحال و بختیاری، در بخش پایانی، این نشست را به یادماندنی و خاطره‌انگیز کرد.
:
:
:
آخرین اخبار