تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۱۴۹۶۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس کانون انجمن‌های صنفی خوزستان تشریح کرد:
همه آنچه وضع آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای را بغرنج کرده است
آموزشگاه‌های آزاد اکنون برای حیات خود می‌جنگند، نه برای اینکه خدمات بهینه و متناسب با بازار کار ارائه دهند
رئیس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به مشکلات آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، عنوان کرد: آموزشگاه‌های آزاد اکنون برای حیات خود می‌جنگند، نه برای اینکه خدمات بهینه و متناسب با بازار کار ارائه دهند.

غلام‌رضا مؤمنی با اشاره به وجود نزدیک به 630 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در استان اظهار کرد: در سال‌های گذشته تعداد این آموزشگاه‌ها به یک هزار و 200 واحد می‌رسید که در دوران رئیس‌جمهور قبلی به‌دلیل رکود فعالیت‌ها، تعداد آن‌ها کاهش پیدا کرد.

وی افزود: اخیراً تعدادی آموزشگاه دیگر نیز مجوز گرفته‌اند و سعی شده که تعداد این آموزشگاه‌ها در رشته‌های اشتغال‌پذیر زیاد شود، اما عمده کسانی که متقاضی تأسیس آموزشگاه هستند توان مالی چندانی برای تجهیز یک آموزشگاه ندارند و آموزشگاه‌های جدید به‌عنوان یک آموزشگاه کوچک شروع به کار می‌کنند؛ آموزشگاهی که نتواند تبلیغات مناسبی داشته باشد پس از مدتی با مشکل مواجه خواهد شد و این نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای با وضعیت رکود کنونی، توجیه اقتصادی ندارد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خوزستان ادامه داد: از دلایل این امر می‌توان به دخالت دستگاه‌های اجرایی در آموزش فنی و حرفه‌ای اشاره کرد که هم منابع دولتی را از بین می‌برد و هم بخش خصوصی را از گردونه رقابت خارج می‌کند؛ همچنین استانداردهای آموزشی فنی و حرفه‌ای با نیاز بازار کار همخوانی ندارد. آموزشگاه‌ها از ظرفیت لازم برای آموزش متناسب با بازار کار برخوردار هستند، اما قوانین موجود این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد که به بازار کار پاسخ دهند.

مؤمنی با اشاره به الکترونیکی شدن سیستم آموزشی، گفت: این کار با روان‌سازی بخش خصوصی همخوانی ندارد، بلکه تنها مشکلاتی ازجمله روند آموزشی طولانی، روند آزمون طولانی و غیراستاندارد و ارائه گواهینامه با تأخیر ایجاد می‌کند و سیستم اعلام نیاز متناسب با بازار کار را نیز ندارد.

وی با بیان اینکه ریشه این مشکلات ضعف قوانین موجود در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است، عنوان کرد: این سازمان هنوز اساسنامه ندارد و ریشه‌های قانونی فعالیت آن شفاف نیست و با تغییر مدیریت، برنامه‌های آن تغییر می‌کند. از سوی دیگر این سازمان دچار روزمرگی شده و حیات آن از نظر علم مدیریت معنادار نیست.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خوزستان، تأکید کرد: آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اکنون برای حیات خود می‌جنگند، نه اینکه خدماتی به شکل بهینه و متناسب با بازار کار ارائه دهند. تلاش‌هایی نیز شده اما به نتیجه نرسیده زیرا این اندیشه که جایگاه فنی و حرفه‌ای کجاست هنوز در دولت جا نیافتاده است.

مؤمنی افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای یک سازمان تخصصی است که 2 مأموریت آموزش ارتقای سطح مهارت شاغلان و آموزش افراد جویای کار را بر عهده دارد، اما در حال حاضر منابع در حال هدر رفت و آموزش‌ها غیرهدفمند هستند؛ به همین دلیل فنی و حرفه‌ای در کشور در جایگاه مناسبی قرار ندارد. سرمایه‌گذاری انجام‌شده در بخش خصوصی فنی و حرفه‌ای نیز به‌دلیل عدم ثبات سیاست‌های فنی و حرفه‌ای توجیه اقتصادی ندارد و با تغییر مدیریت، برنامه‌ها تغییر می‌کند زیرا تصمیمات ریشه در قانون ندارد.

وی در خصوص وضعیت ارائه آموزش‌ها در استان بر پایه آمایش، تصریح کرد: در خوزستان هیچ طرح پژوهشی در خصوص وضعیت آمایش سرزمین انجام نشده است. ما به فنی و حرفه‌ای استان پیشنهاد مطالعه و نیازسنجی در مناطق و آموزش رشته‌های اشتغال‌محور در منطقه را داده‌ایم و در حال حاضر در حال تلاش برای انجام این کار هستند.

مؤمنی درباره تعداد متقاضیان آموزش در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، نیز گفت: در حال حاضر بالای 50 درصد از ظرفیت آموزشگاه‌ها خالی است؛ البته متقاضی آموزش زیاد است اما آموزشی که در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود، مطلوب متقاضیان نیست بنابراین در جای دیگر آموزش می‌بینند؛ یعنی خدمات آموزشگاه‌ها متناسب با بازار کار و اشتغال نیست.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان اینکه مربیان نیز وضعیت معیشتی مناسبی ندارند، گفت: مربیان همچنان بیمه ندارند و به‌تازگی در مجلس دراین‌باره صحبت‌هایی شده است. وقتی درآمد آموزشگاه‌ها پایین باشد به مربیان نیز پرداخت خوبی انجام نمی‌شود و به مشاغل دیگر روی می‌آورند.

مؤمنی گفت: در هیأت نظارت مرکزی مقرر شده که آیین‌نامه‌ها بازنویسی شوند که این کار بر عهده من و مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان تهران قرار داده شده است و اگر این آیین‌نامه مصوب شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی عنوان کرد: در خوزستان به همت استاندار مبلغی حدود سه میلیارد تومان برای آموزش مهارت در مناطق حاشیه‌نشین در نظر گرفته شده که یک میلیارد و 400 میلیون تومان آن ابلاغ شده است؛ ا میدواریم این مبلغ به بخش خصوصی و در راستای ایجاد اشتغال در مناطق حاشیه‌نشین هدایت شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار