تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۱۵۳۸۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«سینی‎گردانی» ماهشهر ثبت ملی شد
مراسم سینی‎گردانی یا عروسی حضرت قاسم (ع) که هر سال همزمان با هشتم محرم‎الحرام در بندرماهشهر برگزار می‎شود به عنوان اثر معنوی تاریخی به ثبت ملی درآمد و از لوح ثبت آن نیز رونمایی شد
مراسم سینی‎گردانی یا عروسی حضرت قاسم (ع) که هر سال همزمان با هشتم محرم‎الحرام در بندرماهشهر برگزار می‎شود به عنوان اثر معنوی تاریخی به ثبت ملی درآمد و از لوح ثبت آن نیز رونمایی شد.
 
سارا عبادی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماهشهر در تشریح این مراسم سنتی توضیح داد: مراسم سینی‎گردانی یا عروسی حضرت قاسم (ع) در همه جای کشور برگزار می‎شود با این تفاوت که در ماهشهر در یک خانه قدیمی به صورت مردانه برگزار می‎شود و مدیریت و اجرای آن بر عهده آقایان است.
 
وی با بیان این‎که بیش از 120 سال است که این مراسم در ماهشهر و در این خانواده به صورت نسل‎به‎نسل در حال اجرا است ادامه داد: آن‎گونه که بزرگان نقل می‎کنند، از زمان‎های قدیم که در بندر ماهشهر حتی برق نیز نبود، در شب هشتم محرم این برنامه برگزار می‎شد که طی آن یک علم در محل نصب و فانوسی نیز به زیر این علم بسته و در زیر نور آن فانوس سینی‎گردانی انجام می‎شد. این در حالی است که یک رومیزی نیز به قدمت 80 سال وجود دارد که آن را روی یکی از سینی‎ها می‎انداختند.
 
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرماهشهر افزود: در جریان برگزاری این مراسم، حدود 115 سینی به صورت همزمان از این خانه بیرون می‎آیند و اطراف میدان شهر را دور می‎زنند و بازمی‎گردند؛ این در حالی است که سنج، دمام‎زنی و همچنین نوحه‎خوانی نیز در کنار این مراسم اجرا می‎شود.
 
وی بیان کرد: سال گذشته پس از صحبتی که با افراد برگزارکننده این مراسم و شخص صاحب‎خانه‎ای که مراسم در آن خانه برگزار می‎شود داشتیم و بعد از آن‎که در جریان جزییات و چگونگی دقیق مراسم قرار گرفتیم، گزارش آن را به صورت مکتوب تهیه کردیم و در نهایت با کمک اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، این مراسم به صورت یک پرونده ثبتی در آمد.
 
عبادی تصریح کرد: این پرونده پس از تکمیل شدن به سازمان میراث فرهنگی کشور در تهران فرستاده شد و خوشبختانه در حالی که تلاش داشتیم تا این مراسم را در محرم امسال به ثبت ملی برسانیم، کار به نتیجه رسید و یکم مهر جاری این اثر معنوی ثبت ملی‎ شد و روز هشتم محرم نیز همزمان با برگزاری مراسم، با حضور مردم و مسوولان شهرستانی از جمله فرماندار، نماینده مجلس، فرمانده نیروی انتظامی، رییس اداره اطلاعات، اعضای شورای شهر و شهردار ماهشهر از لوح ثبت ملی آن رونمایی شد.
 
او با اشاره به این‎ که مراسم سینی‎گردانی، اولین اثر معنوی است که در شهرستان بندر ماهشهر به ثبت ملی درآمده است گفت: پیش از این در سال 1394 یک محوطه تاریخی به قدمت 3000 سال را در ماهشهر به ثبت ملی رسانده بودیم.
 
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرماهشهر در بخش دیگری از صحبت های خود به زیرساخت‎های گردشگری ماهشهر نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این بخش شهرستان ماهشهر دارای وضعیت مطلوبی است. ماهشهر دارای قابلیت‎هایی نظیر گردشگری آبی است که طی سه سال گذشته آقای قمر ( فرماندار ماهشهر) برای فعال کردن این بخش در شهرستان سنگ تمام گذاشته و بسیار مطلوب این بخش را فعال و معرفی کرده است.
 
وی از پارک ارم به عنوان بزرگترین پارک استان خوزستان، پارک ساحلی، پارک خلیج فارس و پارک خور سیف به عنوان دیگر جاذبه‎های گردشگری شهرستان بندر ماهشهر نام برد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار