تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۱۵۶۴۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون امنیتی استانداری خوزستان خبر داد:
تدوین طرح جامع ساماندهی پیاده‌روی اربعین برای سال آینده
موفقیت خوزستان در برگزاری پیاده‌روی اربعین حاصل تحربیات سال‌های گذشته بود البته روند تکامل کارها همچنان ادامه دارد
معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان با اشاره به مشکلات پیش آمده در برگزاری پیاده‌روی اربعین در سال‌های گذشته، گفت: موفقیت خوزستان در برگزاری پیاده‌روی اربعین حاصل تحربیات سال‌های گذشته بود البته روند تکامل کارها همچنان ادامه دارد.

قدرت‌الله دهقان در جلسه شورای اداری که روز چهارشنبه 24 آبان‌ماه برگزار شد، ضمن تسلیت جانباختن جمعی از هموطنان در حادثه زلزله کرمانشاه اظهار کرد: کنگره عظیم اربعین رخدادی است که در چند سال گذشته شرکت‌کنندگان در آن به طور مرتب افزایش پیدا کرده‌اند. سازماندهی کشور ما در امور زیارتی مانند حج در میان کشورهای اسلامی کم‌نظیر است. بسیاری از زائران حج از کشورهای برخوردار و ثروتمند از سازماندهی خاص کشور ایران صحبت می‌کنند. در این سازماندهی‌ها امکانات رفاهی و رفت و آمد برای جمعیت بالایی برنامه‌ریزی می‌شود که این کار زمان بسیاری را می‌طلبد.
 
وی افزود: در آذرماه سال 92، حدود 10 هزار نفر در پایانه مرزی چذابه مستقر شده بودند و قصد داشتند برای اربعین به کشور عراق بروند. وقتی با فرماندهان سپاه، ارتش و آیت‌الله جزایری به آن منطقه رفتیم، بی‌نظمی زیادی وجود داشت. در آن زمان زیرساخت لازم و جاده مناسب وجود نداشت، تکلیف گذرنامه‌ها مشخص نبود و وقتی زائران وارد کشور عراق می‌شدند، تکلیف آن‌ها با مرزبان عراقی نیز مشخص نبود.
 
معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان ادامه داد: اما سال بعد این جمعیت 10 هزار نفری به حدود 250 هزار نفر، سال بعد به 600 هزار نفر و امسال به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیدند. کارهایی که امسال انجام شد، حاصل تجربه سال‌های گذشته بود.
 
دهقان افزود: در گذشته برای رفتن به چذابه، جاده مناسبی وجود نداشت. اما می‌بینیم که اکنون برخی بخش‌های این جاده، چندبانده شده است. برخی از افراد برای شرکت در پیاده‌روی اربعین تا مرز با ماشین شخصی خود می‌رفتند که برای این کار نیز ساخت پارکینگ‌ها در دستور کار ما قرار گرفت. البته روند تکاملی کارها همچنان ادامه دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: طرح جامع ساماندهی پیاده‌روی اربعین تدوین شده است و مواکب در سال آینده بر اساس این طرح ساماندهی می‌شوند. آبرسانی به مرز چذابه در کمتر از سه ماه یک کار فوق‌العاده بود. با این کار هم به جایگاه قدیمی مواکب، انشعاب آب اختصاص یافت و هم زمینه لازم برای آبرسانی مرتب به جایگاه بعدی که در طرح جامع در نظر گرفته شده است، فراهم شد. به واسطه این آبرسانی، حدود 17 روستای اطراف نیز دارای آب شرب شدند.
 
معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان یادآور شد: در مرز شلمچه در سال 93، حدود 15 هزار نفر تحت فشار جمعیت فنس‌های مرز عراق را شکستند.  طی تلاش زیادی که صورت گرفت این افراد را برگرداندیم و به مرور زائران را برای اربعین به عراق اعزام کردیم. امروز استاندارد مرز شلمچه برای رفت و برگشت هشت هزار نفر است. یعنی چهار هزار نفر در طول روز می‌توانند خارج شده و چهار هزار نفر نیز می‌توانند بازگردند.
 
دهقان افزود: شرایط این پایانه در گذشته به صورتی که بود که صدها کانتینر در شرایط نامناسبی قرار داشت. با حدود 20 روز تلاش شبانه‌روزی این کانتینرها جمع‌آوری شد. در پایانه چذابه نیز کار کنترل روادیدها انجام می‌شود و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده حرکت جمعیت، روان شد.
 
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته، مدارس یا دانشگاه‌های پیام نور را برای اسکان زائران تخلیه می‌کردیم زیرا ممکن بود نتوانند از مرز خارج شوند. اما امروز دیگر نیازی به زائرسرا نداریم. در ساماندهی پیاده‌روی اربعین، مدیران خوزستان همه پای کار بودند و هیچ مدیری اظهار ناتوانی نکرد. موفقیت به دست آمده در اجرای پیاده‌روی اربعین نتیجه زحمات همه دوستان است، که نتیجه آن تشویق مسئولان کشوری و ابراز رضایت مردم است. امیدوارم این نوع مدیریت‌ها در همه عرصه‌ها به عنوان یک برنامه برای پیشبرد کشور در نظر گرفته شود تا بر اساس آن عمل کنیم.

پیاده‌روی اربعین بدون بروز هیچ واقعه امنیتی در خوزستان برگزار شد

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خوزستان گفت: استان خوزستان در مدیریت جمعیت زائران اربعین صددرصد موفق عمل کرد و با توجه به امکانات خوزستان، مدیریت جمعیت بیش از یک میلون نفری زائران یک کار انقلابی بود.
 
سرهنگ نقیب فاطمی در جلسه شورای اداری ضمن تبریک موفقیت خوزستان در برگزاری پیاده‌روی اربعین حسینی، اظهار کرد: اربعین تنها مربوط به کشور ما نیست بلکه مربوط به همه کشورهای اسلامی است و ایران نیز مسیر حرکت این پیاده‌روی است. در ایام اربعین تمام مدیران خوزستان، رؤسای سازمان‌ها و مدیران کل و فرمانداران شهرستان‌ها، جهادی مدیریت کردند.
 
وی افزود: با توجه به امکانات خوزستان و اینکه هیچ کمکی از استان‌های دیگر به خوزستان نشد، اگر غیر از این عمل می‌شد نمی‌توانستیم چندان موفق باشبم. با مدیریت جهادی، همدلی و هماهنگی مسئولان خوزستان توانستیم این کنگره جهانی را رقم بزنیم.
 
معاون عملیات فرماندهی انتظامی خوزستان گفت: امسال بیش از ۴۵۵ هزار خودرو در یک پیک ۱۵ روزه وارد دو مرز شلمچه و چذابه شدند و زائران توانستند در سلامت کامل کارهای خود را انجام داده و سپس بازگردند. این یک کار بزرگ است. بیش از یک میلیون نفر از دو مرز شلمچه و چذابه خارج شدند. مدیریت چنین جمعیتی با امکانات محدود خوزستان یک کار انقلابی بود. در این مدت هیچ واقعه امنیتی نیز رخ نداد آن هم در شرایطی که در تمام دنیا ناامنی وجود دارد.
 
فاطمی با اشاره به خروج بیش از دو میلیون نفر از سه مرز استان‌های خوزستان و ایلام برای شرکت در پیاده‌روی اربعین بدون بروز هیچ حادثه امنیتی، گفت: امسال در موضوع اربعین تعداد فوتی‌ها 75 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. همچنین تعداد مجروحان نسبت به سال گذشته 60 درصد و وقوع سرقت نیز 14 درصد کاهش داشته است و 33 درصد نیز در کشف سرقت افزایش داشتیم. در کنترل جمعیت نزدیک به صددرصد موفق عمل کردیم.
 
وی افزود: در موضوع ترافیک در گذشته ماکزیمم ترافیک از بستان تا چذابه بین سه تا پنج ساعت بود اما امسال با تلاش‌هایی که انجام شد، زمان طی این مسیر به 22 دقیقه رسید که این یک شاهکار است.

با اعتبارات محلی نمی‌توان جوابگوی نیازهای اربعین بود

فرماندار خرمشهر گفت: اربعین یک رویداد ملی است با اعتبارات محلی و منطقه‌ای نمی‌توان جوابگوی نیازهای آن بود و در خصوص پیاده روی اربعین به نگاه و توجه ملی نیاز داریم.

ولی‌الله حیاتی در جلسه شورای اداری ضمن ابراز تأسف از حادثه زلزله استان کرمانشاه، به برگزاری پیاده روی اربعین در مسیر خرمشهر اشاره و اظهار کرد: از میدان مقاومت تا مرز شلمچه به طول ۱۱ کیلومتر حدود 420 موکب برای خدمت‌رسانی به زائران فعالیت می‌کردند. مردم خوزستان به خصوص مردم خرمشهر و آبادان همانطور که در دوران دفاع مقدس خالق حماسه‌های ماندگار بودند، در بحث پذیرایی از زائران حسینی نیز جلوه‌های کم‌نظیری ارائه دادند.
 
وی افزود: در طول این 11 کیلومتر، حدود 15 هزار ظرفیت استراحتگاهی وجود داشت. 700 چشمه سرویس بهداشتی احداث شده بود. منطقه آزاد زیرساخت‌های مطمئن، استاندارد و قابل قبولی را در مرز شلمچه ایجاد کرده بود. در سال گذشته، تعداد 9 بیمارستان و مرکز درمانی در مرز شلمچه وجود داشت که امسال این تعداد به 12 بیمارستان و مرکز درمانی رسید.
 
فرماندار خرمشهر گفت: در بحث استفاده از ظرفیت ریلی، در سال گذشته حدود 183 هزار نفر نقل و انتقال ریلی داشتیم. امسال نیز حدود 250 هزار نفر از زائران از امکانات ریلی استفاده کردند. امکانات ریلی ما در سه جهت فعال بود. از مشهد، قم و تهران به سمت مرز شلمچه و طی توافقنامه‌ای که ایران با کشور عراق امضاء کرده بود، امکان حمل و نقل ریلی از بصره تا نجف نیز فراهم بود.
 
حیاتی ادامه داد: این کار کمک زیادی به گشودن گره‌های ترافیکی کرد. دولت از دو سال قبل کار اتصال راه‌آهن خرمشهر به بصره را در دستور کار قرار داده است. امیدواریم این کار عملیاتی شود. همچنین خط دریایی برای زائران فعال بود و زائران می‌توانستند با کشتی از خرمشهر به بصره و از آنجا به عتبات عالیات بروند.
 
وی تصریح کرد: در بحث پارکینگ‌ها در سال 93 در مرز شلمچه، پنج هکتار پارکینگ وجود داشت. در سال 94 این عدد به 25 هکتار و در سال 95 به 75 هکتار رسید. امسال با تلاش‌هایی که انجام شد، 120 هکتار پارکینگ در مرز شلمچه احداث شد و حدود 35 هزار خودرو در پارکینگ‌های مرز شلمچه استقرار پیدا کردند.
 
فرماندار خرمشهر خاطرنشان کرد: در سال گذشته، هفت شهرستان معین برای خرمشهر وجود داشت. امسال تعداد شهرستان‌های معین به 9 شهرستان و تعداد استان‌های معین به شش استان رسید. انتظار ما از استان‌های معین این بود که در بحث‌های زیرساختی ورود کنند که این انتظار، امسال حاصل نشد. اما باید سال آینده پیگیری شود زیرا مردم در بحث پذیرایی زائران سنگ‌تمام می‌گذارند و نیازی به ورود سایر استان‌ها به این بخش نیست.
 
حیاتی افزود: پروژه آبرسانی به روستاهای شلمچه با تزریق اعتبار هشت میلیارد تومانی از سوی منطقه آزاد از سر گرفته شد و 20 روستای حاشیه این مرز از نعمت آب بهره‌مند شدند. همچنین حدود 60 گیت گذرنامه در داخل ایران و 40 گیت نیز در کشور عراق فعال شدند. حدود 670 هزار زائر از مرز شلمچه عبور کردند که 130 هزار نفر از آنها تبعه کشورهای خارجی بودند که رضایت خود را از خدمات ارائه شده در مرز شلمچه ابراز کردند. امسال مسیر زائران خارجی و ایرانی یکسان شد و زائران خارجی نیز از تمام سرویس‌هایی که به زائران ایرانی داده می‌شد، بهره‌مند شدند.
 
وی گفت: با تبیین طرح ترافیکی، امسال مشکلات ترافیکی مرز شلمچه به حداقل رسید. همچنین روزانه بیش از 70 هزار پرس بین زائران توزیع می‌شد.
 
فرماندار خرمشهر با بیان اینکه از تمام کسانی که در پیاده‌روی اربعین مشارکت داشتند، تشکر و قدردانی می‌کنم، ادامه داد: اربعین یک رویداد ملی است و نمی‌توان با اعتبار منطقه‌ای و محلی جوابگوی آن بود. در حوزه اربعین به عزم، اعتبار و توجه ملی نیاز داریم.
 
وی گفت: علاوه بر زائران اربعین، حدود چهار میلیون و 300 هزار نفر در یک مدت یک ماهه در قالب کاروان‌های راهیان نور از خرمشهری که زیرساخت‌های آن برای 200 هزار نفر تعریف شده است، سرویس می‌گیرند. این مساله نیز نیازمند یک مساعدت ملی است.

سفر بیش از ۴۰۰ هزار زائر از مرز چذابه به کشور عراق در ایام اربعین

فرماندار دشت آزادگان با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ هزار نفر برای شرکت در پیاده‌روی اربعین از مرز چذابه به کشور عراق سفر کردند، گفت: از این تعداد تاکنون ۳۰۵ هزار و ۵۰۰ نفر به کشور بازگشته‌اند.
 
عبدالرضا سعیدی‌نیا در جلسه شورای اداری ضمن ابراز تأسف از حادثه زلزله استان کرمانشاه اظهار کرد: موضوعاتی مانند اربعین فراتر از سیستم‌های اداری و تشکیلاتی هستند. مسیر 60 کیلومتری ورودی دشت آزادگان تا مرز چذابه،‌ زیرساخت‌های چندانی نداشت اما در طول چهار ماه کارهای شبانه‌روزی زیادی در این مسیر انجام شد.
 
وی افزود: در مسیر حرکت زوار برخی قسمت‌ها تعریض شدند و یا نقاط حادثه‌خیز اصلاح شدند. از بستان تا چذابه به جز دو کیلومتر اولیه و حدود شش کیلومتر آخر، تمام مسیر بهسازی شد و باعث شد که ترافیک‌های سال گذشته را نداشته باشیم. امسال با وجود حجم بالای زائران روزهایی بود که بیش از 61 هزار نفر از مرز چذابه عبور می‌کردند، اما شاهد هیچ بار سنگین ترافیکی نه در پایانه مرز چذابه و نه در کشور عراق نبودیم.
 
فرماندار دشت آزادگان تصریح کرد: در سال‌های گذشته، پارکینگ نداشتیم و اگر هم پارکینگ‌هایی وجود داشت ظرفیت و گنجایش تعداد خودروها را نداشت. امسال علاوه بر توسعه 30 هکتاری پارکینگ، چهار کیلومتر دیوار بتنی ایجاد و سه کیلومتر نیوجرسی نیز در آن منطقه استقرار یافت.
 
سعیدی‌نیا گفت: طرح جامع مواکب آماده شده است. امیدواریم که سال آینده با این طرح خدمات مناسبی را به مردم ارائه دهیم. امسال در طول مسیر از سوسنگرد تا چذابه، بالغ بر 400 موکب و سه هزار خادم مشغول ارائه خدمات به زائران بودند و در طول روز بیش از 200 هزار پرس غذا در سه وعده بین زائران توزیع می‌شد و حدود 15 هزار نفر در این مواکب اسکان یافتند.
 
وی ادامه داد: حدود یک میلیون قالب یخ نیز در طول مسیر از بستان تا دشت آزادگان بین مواکب توزیع شد و حدود دو میلیون لیتر آب در اختیار زائران قرار گرفت و روزانه 50 هزار قرص نان نیز برای زائران پخته می‌شد. در نهایت توانستیم بیش از 400 هزار نفر را به سمت عراق اعزام کنیم که تاکنون 305 هزار و 500 نفر به کشور بازگشته اند و حدود 80 هزار نفر دیگر نیز در روزهای آینده بازمی‌گردند. تا امروز بدون هیچ حادثه و مشکلی توانسته ایم پیاده روی اربعین را بدون هیچ حادثه‌ای پشت سر بگذاریم.
 
فرماندار دشت آزادگان گفت: از نیروهای بهداشتی و درمانی تشکر می‌کنم، نیروهای درمانی بیش از 26 هزار نفر را معاینه کردند که به غیر از 350 نفر هیچکدام نیاز به درمان نداشتند. با این کارهای ساماندهی شده و مردمی و برنامه‌ریزی‌های اداری توانستیم بهترین مرزها را در خوزستان در مقایسه با مرز مهران داشته باشیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار