تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۱۶۲۹۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اولین جشنواره بهاره گل‌های دزفول آغاز به کار کرد
 به‌منظور معرفی ظرفیت‌های عظیم دزفول در زمینه تولید گل، اولین جشنواره بهاره گل‌های دزفول به مدت دو روز آغاز به کار کرد.

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول در حاشیه آغاز به کار این جشنواره اظهار کرد: این جشنواره برای نخستین بار به همت انجمن‌های دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول (دزپارس) و انجمن محیط زیستی سفیران بانگ زمین با همراهی شهرداری و اداره جهاد کشاورزی شهرستان آغاز به کار کرده است.

محمد آذرکیش در خصوص اهداف این جشنواره افزود: معرفی جایگاه ملی دزفول در تولید گل، آشنایی مردم با مزارع گل، گلخانه‌ها و گل‌های خاص دزفول، فراهم‌سازی زمینه برند سازی گل‌های شهرستان، حمایت، توسعه و معرفی مزارع گل، فراهم کردن زمینه توسعه و اشتغال‌زایی در شهرستان و فراهم کردن زمینه برگزاری رویدادهای گردشگری در فصل بهار از جمله اهداف برگزاری این جشنواره با همراهی فعالان محیط زیستی، ‌گردشگری و کشاورزی است.

وی گفت: دزفول به‌عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی نقش عمده‌ای در تولید گل کشور دارد به‌طوری‌که سالانه بیش از ۸۰ میلیون شاخه انواع گل در گلخانه‌های این شهرستان تولید می‌شود و همین امر بر لزوم توجه به این ظرفیت می‌افزاید.

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول (دزپارس) بابیان اینکه دزفول مهد گل‌های رز و مریم است، عنوان کرد: دزفول در تولید گل رز رتبه نخست کشور و در گل مریم نیز رتبه دوم را دارد.

آذرکیش یادآور شد: با توجه به زمان برداشت گل در دزفول شایسته است این جشنواره به صورت سالانه در بازه زمانی بهمن‌ماه تا فروردین‌ماه برگزار شود تا با توجه به سایر پتانسیل و ظرفیت‌های موجود در دزفول، این شهرستان بیش‌ازپیش بتواند به‌عنوان یک ظرفیت ملی در سطح کشور معرفی شود.

ضرورت راه‌اندازی پایانه گل و گیاه در دزفول

مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر گل تولید دزفول از طریق تهران صادر می‌شود لذا آمار درستی از میزان صادرات گل دزفول در دست نیست ولی با توجه به راه‌اندازی اداره گمرک و پست قرنطینه در این شهرستان از صادرکنندگان تقاضا می‌شود برای امنیت کار گل‌کاران به این حوزه ورود کنند و گل تولید دزفول را مستقیماً از این شهرستان به خارج از کشور صادر کنند.

احمد زارعی، انواع گل‌های تولید دزفول را رز، مریم، گلایول، لیلیوم و شب بو عنوان کرد و گفت: بیشترین گل تولید این شهرستان گل رز است که با توجه به توسعه گلخانه‌های مدرن، افزایش تولید سایر گونه‌های گل در دزفول نیز هدف‌گذاری شده است.

وی با اشاره به تولید پیاز گل مریم در دزفول و صدور آن به دیگر نقاط کشور اضافه کرد: گل تولید دزفول از کیفیت و عطر و بوی خوبی برخوردار است ولی عدم دسترسی به بازار گل و نیز حمل‌ونقل یکی از مشکلاتی است که گل‌کاران این شهرستان را آزار می‌دهد که ضرورت دارد پایانه گل و گیاه در این شهرستان راه‌اندازی شود.

زارعی، سطح زیر کشت گلخانه‌های این شهرستان را ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: گلخانه‌های این شهرستان اکثر از جنس چوب و پلاستیک هستند.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول ادامه داد: با توجه به اینکه رویکرد جدید جهاد کشاورزی به سمت تبدیل گلخانه‌های سنتی به مدرن است بنابراین با پرداخت تسهیلات دولتی طرح تبدیل گلخانه‌های سنتی به مدرن با استقبال کشاورزان دزفول آغاز شده است.

زارعی تصریح کرد: تاکنون تعدادی از گلخانه‌های دزفول مدرن شده و در ایام دهه فجر نیز سه گلخانه مدرن هیدروپونیک در این شهرستان افتتاح شدند که با بهره‌برداری از این گلخانه‌ها دو میلیون شاخه گل به تولید گل این شهرستان افزوده شد.

جشنواره بهاره گل‌های دزفول که از عصر سه‌شنبه در جاده ساحلی، جنب میدان الف دزفول آغاز به کارکرده فردا نیز از ساعت ۱۸ تا ۲۲ پذیرای علاقه‌مندان و مسافران است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار