تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۱۶۴۰۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیریت مصرف نیاز آب بخش های مختلف را جبران می کند
وزیر نیرو ‌گفت: توان این را داریم که با روش های درست تر مصرف آب ، با ذخیره آبی موجود ، به نیازهای بخش های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت، پاسخ بدهیم.

رضا اردکانیان عصر پنجشنبه در آیین بهره برداری «طرح آبرسانی به شهرستان شوشتر و تامین آب روستاهای این شهرستان» در شوشتر اظهار کرد: امسال شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر را تجربه می کنیم و به شکلی که در برخی نقاط کشور میزان بارندگی تنها در حد چند میلیمتر بوده و بسیاری از هموطنان، با توجه به محدودیت های آب شرب، این روزها در فکر چگونگی گذراندن تابستان هستند.

وی ادامه داد: همه ما احساس می کنیم که جای جای این وطن خانه ما بوده و نیاز تک تک شهروندان، مانند نیاز اهالی خانواده ما بوده به همین دلیل تامین آب شرب در اولویت مطلق برای دولت و‌مجلس و همگان بوده و تلاش می کنیم با برنامه ریزی های لازم و کمبود بارش ها، امسال مجبور به جیره بندی آب در هیچ جای کشور نباشیم.

اردکانیان با بیان این که باید خود را برای سخت ترین شرایط آماده کنیم، گفت: تکیه بسیار زیادی به درک و پشتیبانی مردم داریم که هم اکنون با مصرف بهینه آب شرب و بهداشت، ذخیره کافی و مناسب را در مخازن سدها، در نقاطی که تکیه ما به آب های سطحی بوده و درخصوص آب های زیر زمینی انجام دهیم تا تابستان را با سختی کمتری پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: امید است با مصرف بهینه آب، علاوه بر تامین آب شرب، امکان تامین آب برای سایر بخش ها از جمله کشاورزی هم باشد.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم تمرین سازگاری با خشکسالی از سوی مردم عنوان‌کرد: باید نوع مصرف در بخش های مختلف را با کم آبی سازگار کنیم زیرا ممکن است سال ها با ما همراه باشد.

وی با اشاره با تشکیل کارگروه ملی سازگاری با خشکسالی از سوی دولت در سال گذشته، تصریح کرد: این کارگروه با حضور یک وزیر و دو معاون رییس جمهوری برای موضوع سازگاری با کم آبی، از سوی دولت تشکیل شده و در هر استان یک کمیته استانی دارد. 

اردکانیان ادامه داد: کارگروه استان های مختلف با ریاست استاندار و‌ عضویت مدیران دستگاه های مختلف دارد که با توجه به منابع و نیازهای موجود استان، با در نظر گرفتن مصالح استان و اولویت آب شرب، برنامه ریزی می کنند.

وی یادآور شد: استانداران به عنوان نماینده دولت در هر استان باید ضمن حمایت های لازم، در زمینه های مختلف از جمله مضایق اقتصادی و معیشتی، جبران های لازم را داشته باشند.

وزیر نیرو با اشاره به بهره برداری از طرح آبرسانی شهرستان شوشتر گفت: با تامین زیرساخت های لازم در این شهرستان برای تهیه و توزیع آب آشامیدنی سالم در افق 1425 و برای جمعیت چند صد هزار نفره زمینه فراهم شده و امید است با کمک مجلس، سایر قسمت های طرح به ثمر برسد.

وی تصریح کرد: تاریخچه گرانبهای مدیریت آب در شهر شوشتر و سازه های آبی آن و همچنین تاریخ کهن دیگر شهرها گواه این است که مردم ما همواره توان تطبیق با شرایط را داشته و ‌بهترین کارها را در برابر سخت ترین شرایط داشته اند.

اردکانیان با بیان این که باید پرآبی و عطش به صورت عادلانه در بین شهروندان کشور تقسیم شود، عنوان کرد: مردم وقتی از سیاست های درست و‌منطقی مطمئن باشند، همراهی لازم را خواهند داشت و امید است این محدودیت ها باعث کندی اجرای پروژه های عمرانی نشده و دستگاه های زیر مجموعه وزارت نیرو در استان ها به ویژه استان مستعد خوزستان بتوانند با سرعت لازم طرح های عمرانی را به پیش ببرند.

وی یادآور شد: عمده ترین بحث در تکمیل نشدن نیروگاه دوم‌گتوند، نبود بودجه مالی بوده و امید است با تامین این اعتبار از سوی برنامه و بودجه بتوانیم این پروژه را اجرایی کنیم.

وزیر نیرو گفت: امید است طرح لایروبی سازه تاریخی بند میزان هر چه زودتر آغاز شده تا ضمن بهره مندی از فواید مختلف آن، در جذب بیشتر گردشگر اقدام‌ کنیم.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو ظهر دیروز چهارشنبه در سفری دو روزه و به منظور کلنگ زنی و بهره برداری از چندین طرح در حوزه‌های آب و برق از طریق فرودگاه آبادان وارد خوزستان شد.

بهره‌ برداری از سد سلولی و قفل کشتیرانی بالادست بهمنشیر، بهره برداری از پروژه آبرسانی روستای چمیان شهرستان کارون، بازدید و بره برداری از ساختمان مانیتورینگ داده های آب و هواشناسی مرکز داده سازمان آب و برق و کلنگ زنی پست GIS فولاد خوزستان در اهواز از جمله برنامه های روز نخست سفر وزیر نیرو به خوزستان بود.

آبگیری سد تنظیمی آریوبرزن و بهره‌ برداری از واحد دوم نیروگاه مارون، آغاز عملیات اجرایی سامانه انتقال آب شرب و کشاورزی شهرستان های شمال شرق خوزستان در ایذه، کلنگ زنی پست 400/132 جندی شاپور دزفول و بهره برداری از طرح آبرسانی به شهرستان شوشتر از برنامه های روز دوم سفر وزیر نیرو به خوزستان بود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار