تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۱۶۴۲۲
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیمارستانی که در و دیوارش هنوز صدای توپ و تانک می‌دهد / تصاویر
وارد راهروهای تنگ و تودرتوی بیمارستان که می شود دیگر نمی تواند جلوی اشک هایش را بگیرد؛ انتهای عصایش از زیر چادرش پیداست؛ با یک دست عصا را گرفته و با دست دیگر، دست پسرش را؛ اشک می ریزد و دستی به دیوارهای قدیمی راهروها می کشد. پسرش دلداری اش می دهد، ولی خودش هم اشک در چشم هایش جمع شده؛ چشم هایی که ترکش خورده اند.
 
آرام می روند و گوشه ای می نشینند و به فکر فرو می روند. مادر چشم هایش را بسته و بغضش را فرو می دهد؛ به نظر می رسد دارد به صدایی گوش می دهد. دیوارهای این راهروهای تودرتو هنوز هم صدای توپ و تانک می دهند. خوب که گوش کنی، چشم هایت را که آرام ببندی و دستی بر دیوارها بکشی، روزهایی را به یاد می آوری که این راهروها پر از مجروح بود؛ صدای شنی تانک ها را می شنوی که هر لحظه نزدیک و نزدیک تر می شوند و تو مجبور می شوی اتاق عمل را رها کنی و با نارنجک و آر.پی.جی به جنگ تانک ها بروی؛ آنها را منهدم کنی و دوباره به اتاق عمل برگردی و به مجروح ها برسی. اینجا بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) است و خانم "بمانی غیاثوند" هنوز صدای چرخ تانک ها را می شنود.
 
از اهواز به سمت خرمشهر حرکت می کنیم و 35 کیلومتر مانده به خرمشهر، در محدوده سه راهی حسینیه، تابلوی کوچکی ما را به سمت جاده دارخوین و موقعیت بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) هدایت می کند. به بیمارستان که می رسیم، ابتدا به محل شست و شو و درمان مجروحان شیمیایی می رویم. ساختمان فرسوده بخش شیمیایی در دل تپه ای کوچک قرار گرفته و به طور کامل استتار شده است. از طریق راهرویی تنگ و تاریک وارد ساختمان می شویم و "جان محمد زلقی"، مسئول بیمارستان های صحرایی در منطقه جنوب یادآوری می کند که این ساختمان همین چند روز پیش بازگشایی شده و در سال های پس از جنگ تحمیلی، دست نخورده باقی مانده است؛ تنها آلودگی های شیمیایی در و دیوار آن را پاک کرده اند و تعدادی لامپ هم نصب شده است. بوی شهدا هنوز در فضای بخش شیمیایی به مشام می رسد.
 
اولین اتاق موجود در راهرو، مخصوص تحویل اسلحه و تجهیزات نظامی و تعویض لباس بوده؛ مجروح های شیمیایی را که برای رفع آلودگی می آورده اند، ابتدا لباس های آنها در این اتاق تعویض می شده؛ زلقی می گوید: "گاهی تعداد مجروحان شیمیایی به حدی زیاد بود که ورودی بیمارستان کاملا پر می شد و تعداد زیادی مجروح شیمیایی در نوبت تعویض لباس می نشستند."
 
مجروحان شیمیایی پس از درآوردن لباس های آلوده به راهروی کناری که مخصوص شست و شو بوده منتقل می شدند؛ حدود 50 حمام با دیوارهای کوتاه در دو راهرو کنار هم قرار گرفته اند و مجروح های شیمیایی در این مکان بدن خود را به صورت سطحی شست و شو می دادند. آنهایی هم که به شدت مجروح شده و نمی توانسته اند به تنهایی حمام کنند، به راهروی مقابل منتقل می شدند و با کمک افرادی که در آنجا حاضر بوده اند، عمل رفع آلودگی سطحی انجام می شده؛ راهروی حمام ها حس غریبی دارد؛ حمام ها را که یک به یک پشت سر می گذاری و جلو می روی، احساس می کنی در حمام بعدی مجروحی شیمیایی منتظرت نشسته که بروی و کمک کنی از جایش بلند شود؛ خون جاری شده از سر و صورتش را پاک کنی و او به تو لبخند بزند.
 
زلقی توضیح می دهد: "پس از شست و شوی سطحی، مجروح ها به اتاق بعدی می رفتند و لباس تحویل می گرفتند. پس از پوشیدن لباس های تمیز، مجروحان شیمیایی تقسیم می شدند؛ آنهایی که به شدت مجروح بودند و امکان درمان آنها در این مکان وجود نداشت، از خروجی وسط بیمارستان به بیرون منتقل و با استفاده از آمبولانس و یا بالگرد به اهواز اعزام می شدند؛ بقیه مجروح ها هم به بخش بستری منتقل می شدند و عملیات درمانی آغاز می شد."
 
در و دیوار یکی از اتاق های وسط بخش شیمیایی، سیاه و ترکش خورده است و راهنمای بیمارستان توضیح می دهد: "عراقی ها به این منطقه خیلی نزدیک شده بودند و حتی صدای صحبت کردن آنها هم به راحتی شنیده می شد؛ تعداد مجروح ها بسیار زیاد بود و تعدادی از آنها در راهروها خوابیده بودند. ناگهان صدای انفجار بلند شد و آتش ناشی از آن از راهرو وسط بیمارستان به درون زبانه کشید. آن روز خیلی از بچه ها شهید شدند."
 
روی دیوارهای بخش شیمیایی هنوز نوشته هایی از آن زمان باقی مانده؛ روی یکی از دیوارها به خط ریز نوشته شده: "به امید دیدن مادر عزیزم". تنها همین دیوارها می دانند که این جمله را چه کسی نوشته؛ شاید مجروحی شیمیایی آن را نوشته باشد که روی تختی کنار دیوار خوابیده بوده و می دانسته بعثی ها تا چند دقیقه دیگر مثل مور و ملخ به داخل بیمارستان هجوم می آورند و همان لحظه آرزو کرده روزی مادرش را دوباره ببیند.
 
پس از عبور از بخش مجروحان شیمیایی، به ساختمان اصلی بیمارستان می رسیم. این قسمت از بیمارستان صحرایی نیز درون تپه ای محصور شده است. زلقی می گوید: "این بیمارستان در زمان جنگ تحمیلی خدمات بسیاری ارائه داده و به نوعی وظیفه پشتیبانی عملیات ها را بر عهده داشته؛ زمانی که یک عملیات انجام می شد، تعداد زیادی از رزمندگان به شدت مجروح می شدند و اگر قرار بود همه مجروحان به اهواز اعزام شوند، تعداد زیادی از آنها در مسیر اهواز شهید می شدند، ولی با وجود این بیمارستان صحرایی حتی امکان انجام عمل جراحی هم در این منطقه فراهم شده بود و بسیاری از مجروحان عملیات ها در این مکان درمان می شدند. وجود واحد ش.م.ه (بخش درمان مجروحان شیمیایی) در این منطقه در زمان جنگ نیز بسیار تاثیرگذار بود."
 
سقف بیمارستان هلالی شکل است و از سه لایه تشکیل شده؛ لایه اول بتنی است و مقاومت زیادی دارد؛ سقف دوم از جنس سرب است و پس از آن هم لایه دیگری از جنس ماسه های بادی و گل رس قرار دارد و قطر لایه سوم پنج متر است؛ به این ترتیب سقف بیمارستان مقاوم است و به طور کامل هم استتار شده است. دو نقطه از دیوار ورودی بیمارستان تا حدودی تخریب شده و کنار آن نوشته اند "محل اصابت گلوله تانک".
 
بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) 302 اتاق دارد که هشت اتاتق از این تعداد برای انجام اعمال جراحی استفاده می شده؛ امکانات دیگری مانند آزمایشگاه، رادیولوژی، اورژانس، محل تخلیه مجروحان، داروخانه و خوابگاه پزشکان هم در این مکان وجود داشته و به این ترتیب می توان گفت مکانی مجهز برای درمان مجروحان جنگی بوده است. در بخشی از محوطه اطراف بیمارستان هم مکانی وجود دارد که زمان جنگ برای تعمیر آمبولانس ها استفاده می شده؛ باند فرود بالگرد هم در پشت ساختمان است و یکی از خروجی های بیمارستان به سمت این باند قرار دارد و مجروحان از این طریق به اهواز منتقل می شدند.
 
مسئول بیمارستان های صحرایی در منطقه جنوب می گوید: "در دوران دفاع مقدس هفت بیمارستان صحرایی در اختیار داشتیم که نقش بسیاری در پشتیبانی خطوط مقدم جبهه ایفا می کردند؛ یکی از این هفت بیمارستان، به نام بیمارستان امام سجاد (ع) که بسیار مجهز بود و به صورت زیرزمینی ساخته شده بود، در منطقه "فاو" عراق قرار دارد. بیمارستان فاطمه زهرا (س) هم در منطقه اروند قرار دارد و در زمان جنگ تحمیلی چهار بار مورد اصابت بمب های شیمیایی دشمن قرار گرفت. بیمارستان صحرایی امام علی (ع) هم در جاده آبادان به ماهشهر است. سه بیمارستان صحرایی دیگر هم در زمان جنگ تحمیلی ساخته شد و فعالیت این بیمارستان ها موجب تقویت خطوط مقدم جبهه ها شد."
 
ساختمان اصلی بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) در سال 64 و در کمتر از هشت ماه ساخته شده و در سال های 65، 66 و 67 پشتیبان بسیاری از عملیات ها، ازجمله "بیت المقدس" بوده است. در سال های جنگ تحمیلی 27 هزار و 366 مجروح جنگی به این بیمارستان منتقل شده و 17 هزار و 780 عمل جراحی نیز در این مکان انجام شده است. 27 هزار و 96 مجروح جنگی به اورژانس این بیمارستان صحرایی وارد شده اند و 8 هزار و 614 مورد خونگیری نیز در این مکان انجام شده است. 4 هزار و 283 مورد آزمایش و 3 هزار و 703 مورد رادیولوژی نیز در سال های جنگ در این بیمارستان انجام شده است.
 
عکس هایی مربوط به سال های جنگ به دیوارهای بیمارستان نصب شده؛ در ورودی بیمارستان پنج عکس متوالی نصب شده و مجروحی را نشان می دهند که گلوله خمپاره در دستش فرو رفته؛ به ترتیب که عکس ها را پشت سر می گذاریم، کم کم گلوله از دست مجروح خارج می شود و در تصویر آخر، دو پزشک جراح در کنار رزمنده آسیب دیده به دوربین نگاه می کنند گلوله خمپاره نیز در گوشه تصویر مشخص است. در عکس دیگری که در راهروی منتهی به اتاق عمل نصب شده، رزمنده ای مشخص است که هر دو دستش از ناحیه مچ قطع شده و دست هایش را به حالت قنوت رو به آسمان گرفته است.
 
زلقی می گوید: "با توجه به اینکه در دوران جنگ تحمیلی تعداد زیادی مجروح به این مکان منتقل می شدند، لازم بود که هوای درون بیمارستان به خوبی تهویه شود، برای این کار چند هواکش در مسیر وزش باد ایجاد شده بود و به این ترتیب هنگام وزش باد، هوای درون بیمارستان به صورت طبیعی در گردش بود و هوای تازه به داخل وارد می شد. این بیمارستان دو سالن دارد که سالن سمت چپ مخصوص تخلیه مجروح ها بوده؛ پس از تخلیه، وضعیت مجروحان بررسی می شد و بعضی از آنها به بیمارستان بقایی اهواز اعزام و برخی نیز مستقیم به اتاق عمل منتقل می شدند. فاصله این بیمارستان تا مرز عراق تنها 9 کیلومتر و 700 متر است و در نتیجه این مکان در قلب جنگ قرار داشت. پزشکان و پرستارانی که در سال های جنگ در این مکان حضور داشتند، با استرس فراوانی مواجه بودند. در آن سال ها یک پرستار، تخریبچی بود، آبدارچی بود، گاهی هم آر.پی.جی به دست می گرفت و تانک های دشمن را می زد، آپاندیس هم عمل می کرد."
 
بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) 9 درب ورودی و خروجی دارد که سه درب آن در قسمت جلو و بقیه در قسمت پشت ساختمان قرار دارند. در انتهای راهرو دوم بیمارستان اتاق های عمل قرار دارد. در این اتاق ها و در کنار تخت های فرسوده و خاک گرفته ای که برای یادآوری آن روزگار قرار داده اند، تصویر چند شهید دیده می شود؛ "شهید محمدمهدی فدمگاهی، تاریخ شهادت: سال 65، سمت: پست امداد"؛ "شهید عباسعلی شعبان، تاریخ شهادت: سال 60، سمت: بهداری"؛ "شهید حسن رضا عربی، تاریخ شهادت: سال 62 در عملیات خیبر، سمت: موتوری".
 
با گذشت سال ها از جنگ تحمیلی، هنوز هم پزشک ها، پرستارها، مجروح ها و خانواده های شهدایی هستند که به نوعی با این بیمارستان ارتباطی داشته اند و حالا می آیند تا دوباره آن روزها را زنده کنند. "سید رضا جعفری" هم یکی از این افراد است که حالا با خانواده اش از بوشهر به اینجا آمده تا برای پسر و دختر نوجوانش از روزهایی پر حادثه بگوید؛ روزهایی که موج انفجار او را به این بیمارستان کشاند. می گوید: "تنها سه ساعت در این بیمارستان بستری بودم و بعد به بیمارستان بقایی اهواز اعزام شدم؛ نمی دانم آن سه ساعت چگونه گذشت، ولی پس از گذشت این همه سال، حسی به این مکان دارم که موجب شده هر سال به این بیمارستان بیایم."
 
زلقی می گوید: "چند سال و زمانی که این مکان هنوز برای حضور زائران آماده نشده بود، خانمی هر سال در تعطیلات عید با بچه هایش به این مکان می آمد و در مقابل بیمارستان می نشست. وقتی دلیل این کار را از او پرسیدیم، گفت که در زمان جنگ بهیار این بیمارستان بوده و پس از اشغال این منطقه توسط عراقی ها، در مقابل بیمارستان به اسارت بعثی ها درآمده؛ همسرش هم در این بیمارستان شهید شده است. این خانم هنوز هم به این مکان می آید و دخترها و نوه هایش را هم همراه خود می آورد."
 
خانم غیاثوند هم به همراه پسرش از تهران آمده اند؛ از بیمارستان بقیه الله؛ گوشه ای از بیمارستان نشسته اند و اشک می ریزند. "بمانی غیاثوند" در دوران جنگ تحمیلی در بیمارستان های تهران به مجروحان جنگی خدمت می کرده؛ مجروحانی که بسیاری از آنها از همین بیمارستان به تهران اعزام می شدند؛ حالا آمده اینجا را ببیند. "ابوالفضل محمدخانی"، پسر خانم غیاثوند هم در عملیات کربلای 5 از ناحیه چشم مورد اصابت ترکش قرار گرفته و اکنون چشم هایش سو ندارد. "هوشمند" و "مجید" هم دو پسر دیگر این مادر هستند که آنها هم در دوران جنگ مجروح شده اند و حالا خیلی ها به آنها می گویند "موجی"! "شیرعلی"، همسر خانم غیاثوند هم در همان کربلای 5 شهید شده است. می گوید: "حس عجیبی نسبت به این مکان دارم؛ خیلی از مجروحان جنگ از این بیمارستان به تهران اعزام می شدند و ما آنجا آنها را می دیدیم؛ ولی حالا در این بیمارستان صدای آنها را می شنوم." نمی تواند زیاد صحبت کند؛ گریه امانش نمی دهد؛ بلند می شود، بوسه ای به دیوار راهرو بیمارستان می زند و می رود.
 
به گزارش ایسنا، بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) اکنون توسط وزارت بهداشت و درمان بازسازی شده و برای برگزاری کنگره های علمی و همچنین بازدیدهای دانشجویی مورد استفاده قرار می گیرد، با این وجود هنوز امکان بازدید عمومی از این مکان ارزشمند فراهم نشده و با توجه به اینکه بسیاری افراد به ویژه کاروان های راهیان نور علاقمند به بازدید از این مکان هستند، لازم است پیش بینی های لازم در این خصوص انجام شود.































غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳۶
رسول لعل بدخشان
|
Hong Kong
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
0
2
باتشکر اززحمات شما در اطلاع رسانی - جانباز شیمیائی هستم پرونده مجروحیت خودرا می خواستم -ازشما تقاضادارم نام بیمارستانهای زمان جنگ رابرای من بفرستید
مظفر کلانتری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
1
1
با سلام من درسالهای 1363و1364دزلشکر16قزوین سرباز بودم چند بار مجروح سطحی ودچار موج گرفتگی شدم یک شب دربیمارستان صحرایی درنزدیکی قرارگاه لشکر16در چنانه دزفول نزدیکی سه راه فکه بستری شدم لطفا نام ان بیمارستان صحرایی ونیز نحوه دسترسی به ان را برایم ارسال فرمائید تا باتوجه به مشکلات جسمی واعصاب درخصوص جانبازی به حقوق خود برسم با تشکر مظفر کلانتری ازایلام شماره تماس 09188412144
غفوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
0
0
باسلام وعرض خدا قوت
اگه امکانش باشه تو لیست بیمارستانهای صحرایی تون بگردید ببینید نوربخش غفوری فرزند بهرام از ادراه راه کربلا در سال 1365/02 در کدام بیمارستان صحرایی نزدیک ابادان بستری بوده ما بتونیم بیایم دنبال مدارک وپروندش-مدارکش رو گم کرده مجروح جنگه اما موج انفجار باعث فراموشی شده مشکل اعصاب وروان داره کلیه پیوند زده وسیستم شنواییش هم مشکل داره بعلاوه مشکلات عدیده دیگه پدرم با دنیا مشکل داره دست وپا میزنه البته مشکلات مالی هم جای خودش جلوی چشام داره پر پر میزنه اما فریاد رسی ندارم خدایا خودت کمکم کن....
کاظم زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
0
0
سلام اقای غفوری بیمارستان نزدیک آبادان بیمارستان صحرایی امام علی(ع)است
یا علی
محمد روحانی اصل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
0
2
سلام خدا قوت ممنون از ایثارگری شما . من 1366.3.6 شلمچه مجروح شدم وقتی بهوش اومدم دست چپ ورودی تخت سوم بودم بعد چند روز دیگه یادم نیست کدام بیمارستان اهواز بودم از بیمارستان فرار کردم آمدم دزفول لشکر 31 عاشورا .پرونده ام را بعد از مدتی به خانمان از سپاه فرستاده بودند پاره کردم ریختم دور تو سپاه قدیر تبریز تاریخ مجروهیت و بستری شدنم هست و لی دنبال آن بیمارستان که اهواز بستری بودم میگردم اگه میدانید پرونده های جنگ را در کدام بیمارستان اهواز جمع کرده اند لطفاً آدرس و تلفن تماس را بفرمائید ممنون از مجاهدت های بی تمنایتان .
حمید رضا عباسی مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
0
0
با عرض سلام خیلی سپاس گذاری از جناب سرهنگ صاحبی با عرض معذرت در لیست اسامی مجروحین 66/2/2 وجود دارد ولی پرونده من نیست و من در رابطه مجروحین حقم ضایع گردده نمی دونیم باید چکار کرد
ابوطالب طالبي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
0
0
ضمن سپاس درسال ٦١ عمليات مقدماتي والفجر مجروح وبه بيمارستاني بستري شدم فقط حلقه هاي بسكتبال كه بالاي تختم بود يادمه اگه ميشه اسمشو بفرمايين و بايگانيش كجاست اجر كمك امروز كمتر از اون روزا نيست ما هم همون رزمنده ها هستيم شما هم همون دكترها وپرستارها كه الان ما زنده مونديم
رضا صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
0
0
سلام سال 66دراین بیمارستان بعلت مصدومیت شیمیایی بستری بوده ام اگر امکانش هست مدارک مربوط به نوع مجروحیت را برایم ایمیل کنید باتشکر رزمنده دوران دفاع مقدس
محمد روحانی اصل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
0
0
با سلام و درود به روح شهدا و امام شهدا و شما سروران گرامی به شکر خدا من بیمارستانی که یکبار اصابت موج انفجار و ترکش و یکبار شیمیایی در تاریخ های متفارت مجروح و بستری شده بودم یافتم واز طریق پُست صورت سانحه را برایم فرستادند . از تلاشگران مرکز فرماندهی بهداری جنوب بیمارستان شهیدمجید بقایی سپاسگزارم تمام پرونده مجروحان جنگی منطقه جنوب اسکن شده در کامپیوترشان ثبت کرده اند . این هم شماره تلفن بیمارستان06113750033
حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
0
با سلام خدمت تمامی ایثارگران و جانبازان که واقعا شهدای زنده هستن.
پدری دارم که از سال 61 تا 74 در مناطق عملیاتی خدمت کرده دو مرتبه در جنگ در عملیات میمک و کربلای 5 دچار موج گرفتگی از ناحیه سر و گردن شدن ودر همان زمان بستری شدن که الان مدارکش در بیمارستان نیست ولی شاهدانی هستن که تایید میکنن که ایشان دچار موج گرفتگی شدن . در ضمن پدرم پس از جنگ سابقه بستری بدلیل مشکلات اعصاب وتشنج وعمل چشم و قلب و ...دارن . حالا از شما دوستان خواهش میکنم منو راهنمایی کنین.ممنون.
پاسخ ها
س
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
سلام. ببخشید یعنی شما با نامه تونستید مدارک را بگیرید یا حضوری به بیمارستان رفتید؟
محمدروحانی اصل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
0
0
با سلام و صلوات به روح پاک امام شهدا و شهدای 8 سال دفاع مقدس و تبریک روز پدر به تمامی ایثارگران و رزمندگان اسلام پرونده تمام مجروهان جنگی منطقه جنوب با تمام جزئیات در بیمارستان شهید مجید بقایی ثبت شده است من 2 بار مجروح شده بودم اسفند 93 صورت سانحه هر دو از این بیمارستان بصورت تلفنی و پستی دریافت کردم . حتی با آمبولانس یا هلی کوبتر از خط به بیمارستانهای صحرایی یا سایر بیمارستانهای جنوب حمل و حتی سرپایی مداوا شدی پرونده ها اسکن شده در این بیمارستان جمع شده است . تلفن تماس بیمارستان 06133750033 واحد آمار و مدارک مجروحان جنگی - آدرس - اهواز - دروازه خرمشهر
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
0
0
با سلام خدمت تمام رزمندگان اسلام
من سال 63 در منطقه میمک و عملیات عاشورا دچار موج گرفتگی شدم صورت سانحه و لیست دست نویس اسامی مجروحین که اسم خودم هست رو دارم ولی نامه بستری ندارم میخواستم بدونم مجروحین این عملیات کجا بستری شدن؟
سیامک
|
United States of America
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
0
0
سلام. متاسفانه اشاره چندانی به نقش پاراکلینیک یعنی آزمایشگاه - بانک خون و رادیولوژی نشده است.چون این بخش ها هم نقش ارزشمندی در بیمارستان داشتند.
zahra
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
0
0
سلام.ببخشید پدر من مجروح جنگی هست.ما شیراز رندگی می کنیم.ولی پرونده هایی ک نشون میده توی جنگ آسیب دیده نیست میگن ک باید بریم بیمارستان اهواز و اندیمشک چون پرونده هاش اونجاست.به خاطر شرایط واقعا واسمون مقدور نیس.میشه راهنمایی کنین؟؟؟
حسن کهنسال نامپدر غلامرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
0
0
باسلام عملیات کربلای 5برج 10سال65 بیمارستان صحرایی امام حسین ع بستری شدم چگونه به مدارک بالینی برسم متشکرم
محمد رضا
|
Germany
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
0
0
سلام پدرم جانباز شبمیایی می باشد در حلبچه شیمیایی و در بیمارستانی در کرمانشاه بستری شده برای تشکیل پرونده نیاز به نام بیمارستان دارد کسانی که اطلاع دارند راهنمایی کنید متشکرم
کهنسال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
0
0
بنده مدرک بالینی ازشهید بقایی دارم نقص نوع جراحت دارد حال انکه تمام دفتر کربلای 5 چنین نقصی دارد من چکار کنم
سیف اله خسروی
|
Iraq
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
0
0
سلام اینجانب د اردیبهشت سال 1366 در جزیره مجنون دچار موج گرفتگی شدم و از ناحیه سرو گوش به شدت آسیب دیده ام ودر آن بیمارستان بستری و یا بصورت سرپایی بستری بوه دام پ پس از بررسی و آزمایشات بعلت شدت صدمات با دستوذ پزشک معالج وقت معرفی نامه اعزام به بیمارستان ناجا تهران دریافت کرده ام ول مراجعت ننموده ام و این معرفی نامه در پرونده کارگزینی سپاه نیب نبی اکرم کرمانشاه بایگانی بوده است اکنون اثری از سوابق جانبازی در دست ندارم از مسئول اسناد مجروحان جنگی بیمارستان شهید بقایی خواهشمند است با یک جستجود دقیق از دفتر .رود و خروح سال 65-66 با مشخصات ذیل اقدام فرمایند:
نا : سیف اله خسروی تیپ نبی 129 نبی اکرم کرمانشاه نوع مجروحیت: موج گرقتگی از ناحیه سرو گوش ترخیص: با معرف اعزان به بیمارستان ناجا تهران مان معاینه همان بیمارستان و همان اتاق معاینه پشت اتاق مدارک و اسناد پزشکی مجروحان جنگی بیمارستان شهید بقایی اهواز خوهشمن است ما را مطلع فرمایید
اسماعیل فروزش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
0
سلام بنده در عملیات کربلای۵ سال 1366 گردان توپخانه بودم که مدارکم در بیمارستان امام حسین بوده خواستم پیگیری کنم ببینم الان مدارک اون بیمارستان کجا جمع اوری شده. ممنونم ۰۹۳۶...۸۱۷۹
حسن کهنسال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
0
مدارک بیمارستان صحرایی امام حسین الان کجاست تلفن0915...3044
حسن کهنسال فرزند غلامرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
0
0
سلام مدرک بالینی ام دربیمارستان صحرایی امام حسین بفرماییدمدارک انبیمارستان الان کجاست لطفا اگه پیدا شد بفرستید 0915...3044
حسن کهنسال فرزند غلامرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
0
0
سلام لطفا کمکم کنید با راهنمایی بنده کربلای5 سال65برج 10شلمچه مجروح شیمیایی وموج شدم بیمارستان صحرایی امام حسین 48ساعت بستری شدم مدرک بالینی ام را میخوام قول شرف میدم اگه پرونده ام را پیدا کنید میرم حرم اقا امام رضا واز ته دل برای شما دعا میکنم درضمن پرونده ای در شهید بقایی دارم باوجود اینکه نام عملیات ذکر شده چون نوع جراحت نداره قبول نمیکنند حال انکه تمام دفتر کربلای 5 بدون نوع جراحت است وگفتن از سپاه مرکزدفترو دیدند چکار کنم که قبول کنند ما بد کردیم با 16سالگی باز بر گشتیمخط دوبار مجروح شدم
حسن کهنسال فرزند غلامرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
0
0
سلام مدرک بالینی دربیمارستان صحرایی امام حسین دارم کربلای5ب از برج10سال65لطفا من را در یابید 0915...3044
محمد رضا مرادیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
0
0
سلام .بنده در سال 1366 مجروح و در بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا ع بستری بودم .ایا میتوانم با مراجعه به بیمارستان شهید بقایی گواهی بستری بودن خود را در بیمارستان فاطمه الزهراع دریافت کنم ؟ تلفن 09117...435
زینب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
0
سلام پدر من رزمنده زمان جنگ عباس سلطانی میباشد داری 36 ماه جبهه ای دارای بیماری اعصاب روان شدید وهیچ حقوقی ازهیچ جا ندارد وبا 7فرزند که خرجشان را باکارگری میدهد میخواستم ببینم در بیمارستانهای اهواز هیچ پرونده مجروحیتی دارد؟خودش میگویید در بیمارستان سیدالشهدا بستری شده
محمد رضا مرادیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
0
0
سلام با تشکر از زحمات ان عزیزان .پیام بنده در مورد سابقه بستری شدنم در بیمارستان فاطمه الزهرا ع نزدیکی فاو {چوبده} در نظرها و پیامهای فوق نوشته نشده ؟لطفا راهنمای تا بتوانم بادر یافت ان مشکل هزینه درمانی خود را حل نمایم .
محمد رضا مرادیان
|
United States of America
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
0
سابقه مجروحین بستری در بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه الزهرا {س } اروندکنار {جوبده} را از کجا باید گرفت ؟
حیدرشجاعی نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
0
0
اینجانب حیدرشجاعی نژادفرزند محمد کریم صادره از دهلران درسال 1365مجروح وبستری بیمارستان الزهرادزفول بودم الن برای سابق بستری مدارک کجا پیداکنم ممنون ازراهنمایی
اللهویردی دشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
0
0
سلام بنده در عملیات والفجر8 شیمیایی شده ام منتها برای پیگیری پرونده پزشکی خود نمیدونم به کدام بیمارستان مراجعه کنم تو اون زمان من تو بیمارستان صحرایی فاطمه الزهرا بستری بودم ممنون میشم راهنمایی کنید که الان پرونده های اون بیمارستان کجا بایگانی شده اند تا پیگیر باشم ..اجرکم عندالله
علیرضاباقری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
0
0
سلام بنده درکمیته انقلاب اسلامی بودم ودربرج 12/65 درقسمت فاوالبهار درخط برااثرخمپاره موج گرفتگی شدد وتوسط فرمانده گرهان به درمانگاه یا بیمارستان داخل فاو اعزام وبستری وپرونده سازی شدم وپیگیری پرونده دیگه نشدم با وضعیت روحی من همسم وفرزندم بیماری روحی روانی گرفتند باپرونده وکجا میتوانم پیگیر پرونده باشم باتوجه به شاهد همرزمانم هستند ممنون .... ش ت 0912...6022
امین خلیل زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
0
0
سلام من سال 65 در جبهه شرهانی زبیدات عراق مجروح شدم و در 2 نوبت بیمارستان رفتم اول بیمارستان صحرایی گردان که زیر پل بود وبعد طی نامه به بیمارستان92 زرهی اهواز که متاسفانه هیچ کدام از پرونده های من نیست در صورتی که نامه مهر شده که نوشته اعزام به اهواز جهت مداوای مجروهیت وترکش خمپاره ولی سوابق پزشکی من نیست حالا کی 20 الی 30 سال پیش کوتاهی کرده بماند اما الان من دارم بیچاره گی آن را میکشم 0939...3767
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
0
0
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما
پدر بنده در سال66/67در جنگ تحمیلی زخمی شدند و در بیمارستان بقیه الله بستری شدند ،و ما از این بی اطلاع بودیم ،و پس از مرگ ایشان نیز مطلع نگشتیم تاامسال،اگر امکان دارد در قسمت بایگانی بیمارستان اگر اطلاعاتی (پرونده پزشکی)از فردی به نام فرامرز(اکبر)اقایی فرزند محمد پیدا کردید مرا مطلع کنید،چون بشدت نیاز است او دارای سه فرزند است ک نیازمند این کمک شما هستند پیشاپیش ممنونم !دوستانش. میگویند بیمارستان بقیه الله بستری شده!اگه ممکنه کمکمون کنید ،0913...6803اقایی
سیدقاسم موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
باسلام من پرسنل بیمارستان شهید بقایی بودم سابقه ای کاری 16سال ومن مطالبه ای رجوع ب کارهستم ازشماتقاضادارم رسیدگی کنید باتشکر0916...2371
احمدبهبودی برکادهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
0
باسلام،دربمباران شیمیایی سال۱۳۶۶،درعملیات کربلای پنج درلشکر۴۳ امام علی یگان دریایی،دردارخوین مجروح شیمیایی شدم و دربیمارستان صحرایی امام حسین بستری شدم...هیچوقت پی گیری نکردم اما الان که تنگی نفس اذیتم میکند دنبالش راگرفته ام...خواستم بدانم اگرپرونده ام موجوداست پیگیری نمایم،منتظرجوابم،به شماره:0911...4982_احمدبهبودی برکادهی
محمد نیکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
0
0
سلام لطفامراراهنمایی کنید پدرمن درع فتح المبین مجروح شده ودربیمارستان صحرایی زیرزمینی درمان گردید ه لطفا به من کمک کنید که پرونده درمانی پدرم راپیداکنم
:
:
:
آخرین اخبار