تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۱۶۷۴۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روزمرگی و رابطه‌محوری عامل رکود بخش صنعت در خوزستان
ایمان علیرضایی / برای رونق اقتصادی باید ضابطه ‌محوری جایگزین رابطه ‌محوری شود و این اولین قدم برای رونق تولید است.

شفاف‌سازی یکی دیگر از مطالبات مردم و صنعتگران از دولت است. اگر در حمایت از تولید ضابطه‌مند بودیم هرگز با چنین شرایطی مواجه نمی‌شدیم زیرا باند بازی و جناح بازی باعث سلب اعتماد بخش خصوصی برای ورود به عرصه تولید می‌شود.

برای محقق شدن اقتصاد مقاومتی باید بخش خصوصی فعال شود و بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری باید حمایت شود همچنین دولت باید در خصوص آمار تسهیلات کم ‌بهره‌ای که به بخش تولید داده شفاف‌سازی کند و بگوید این تسهیلات به چه کسانی پرداخت شده است؟

مسئله مهم در بخش تولید نوسازی صنایع و خطوط تولید است که در خیلی از کارخانجات همچنان از تکنولوژی پایین استفاده می‌کنند و این عاملی خواهد بود برای اینکه صنایع در بخش کیفی با چالش مواجه شوند.

تسهیلاتی هم که دولت قرار است به صنایع بدهد صرفاً برای گردش مالی آنها است و سیاست باید به سمت برود که صنایع نوسازی شوند و اینکه این تسهیلات فقط بخواهد تولید را سرپا نگه دارد، مشکلی برای صنعت در دراز مدت حل نخواهد کرد. متاسفانه سالهاست نوسازی صنایع در کشور و خصوصا استان خوزستان فراموش شده است.

شرکتهای دانش بنیان (البته واقعی و نه صوری) موتور محرک هستند و کشورهایی که به این شرکت‌ها بها داده‌اند توانسته‌اند مراحل ترقی را خیلی سریع طی کنند. شرکتهای دانش بنیان بسیار اثر گذار هستند در فعالیتهای فنی، اقتصادی و صنعتی ما و اهتمام به این موضوع بسیار مهم است منتهی باید توجه داشت که این شرکت‌ها را ساماندهی کنیم و مشخص شود که هر شرکتی در زمینه‌هایی که تولید علم می‌کند به گونه‌ای هدایت شوند که از این دانش به خوبی استفاده شود و به‌گونه ای نباشد که گروه اندیشمندی در زمینه های مختلف شروع به فعالیت کنند ولی از این دانش استفاده مناسبی نشود. واقعیت آن است که ما بدون شرکت‌های دانش بنیان نمی‌توانیم حرکتهای جدی را داشته باشیم.

وجود رکود در کشور و خصوصا استان خوزستان باعث شده اکثر صنایع تعطیل شده و یا در حال تعطیل شدن باشد که این کار تبعات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی  و فرهنگی دارد و اگر بخواهد این روند ادامه داشته باشد، مطمئناً نارضایتی‌هایی را ایجاد می‌کند و از نظر سیاسی هم دشمنان از آن استفاده سیاسی می‌کنند.

واقعیت تلخ اقتصاد خوزستان این است که مدیریت استان دچار روزمرگی شده‌ و اولویت بندی در مسایل اقتصادی ندارد، مسلماً با آزمون و خطا و باند بازی نمی توان اقتصاد مقاومتی را پیش برد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار