تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۷۱۴۲۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حقابه‌ای که حق هور نمی‌شود
فعالان محیط زیست معتقدند خروجی همه جلسات شبانه روزی درخصوص هورالعظیم در حد امضا بر روی کاغذ است و ما در عمل شاهد محقق شدن حقابه تالاب نیستیم.

تالاب هورالعظیم یک کابوس آتش گرفته در جدال مرز دو کشور عراق و ایران منتظر بهبود تدریجی و نفسی دوباره است، سالیان سال است که هورالعظیم به طور طبیعی تحت سرپرستی مادر طبیعت پر آب و زنده بود و همه گونه‌های زیست محیطی زمانی بدون کمترین خطری در  این هور عظیم زیست داشتند و مردمان محلی حوالی آن بر پایه رزق هور معیشت می‌گذراندند. همه چیز طبیعی بود هورالعظیم تالابی زیبا و آرام و زنده بود تا اینکه دست بشر و بی توجهی و  اعمال نابخردانه او، هور را ناآرام، خشمگین و نازیبا کرد.

وقتی وارد مقوله حل بحران مشکلات هورالعظیم می‌شویم باید از سرخط خبرها تا نقطه پایان  جلسات متعددی که درباره حیات زیست محیطی خوزستان برگزار می‌شوند، بگذریم تا بر مشکلاتش نقطه پایان بگذاریم.

اخیرا مدیر‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در نشست خبری هفته دولت گفته «هورالعظیم غنی از مواد آلی انباشته شده و مستعد واکنش های شیمیایی است لذا خشکی بخش‌های زیادی از مساحت آن، بالا بودن دمای هوا و وجود گازهای مستعد به آتش سوزی تالاب می‌انجامد و طی مشاهدات هوایی ده‌ها و شاید صد‌ها نقطه کوچک یا وسیع از هورالعظیم دچار آتش‌سوزی است و واقعا خاموش کردن آنها مشکل و یا شاید به‌نوعی غیرممکن است.

احمدرضا لاهیجان زاده می‌گوید: بالگردها در شرایط سختی عملیات اطفای حریق را انجام می‌دادند و خلبانان به علت شدت دود میدان دید برای پیدا کردن کانون‌های آتش‌سوزی نداشتند و با تصاویر ماهواره‌ای به اطفای آن می‌پرداختند.

وی با بیان اینکه در مجموع یک ملیون و صد هزار لیتر آب بر روی کانون‌های آتش‌سوزی هورالعظیم ریخته شد؛ می‌افزاید: همچنین کمیته‌های متشکل از نهاد‌های برای مذاکره با طرف عراقی تشکیل شده است  و به وزارت خارجه نیز پیشنهاد کردیم از طریق مراجعه بین‌المللی از نظر حقوقی این موضوع را پیگیری کند.

لاهیجان‌زاده بیان می‌کند: در بخش هورالعظیم تا کنون پنج نوبت مجموعا دو هزار و 100 هکتار دچار آتش‌سوزی شد که به دلیل رسیدن به سطح آب در مدت 2 تا 8 ساعت خاموش می‌شد و در بخش عراق نیز بالای 25هزار هکتار آتش گرفته است.

حقابه ای که حق هورالعظیم نمی‌شود

در این بین فعال محیط زیست، ناصر عبیات می‌گوید: اگر حقابه هور را درست و دقیق بدهند، هیچ کار غیرممکنی درباره هورالعظیم نیست. خروجی همه جلسات شبانه روزی درخصوص هورالعظیم در حد امضا بر روی کاغذ است و ما در عمل چیزی شاهد نیستیم و به تبع خبری از حقابه نیست.

وی با بیان اینکه، اگر تالاب هورالعظیم آب داشت مشکل آتش سوزی در میان نبود و آتشی جان هور را نمی‌گرفت؛ ادامه داد: مگر جنگلی آتش گرفته است که  با بالگرد و هلیکوپتر بتوان آنرا مهار کرد؟ کجای دنیا تالاب‌های آتش گرفته را با بالگرد خاموش می‌کنند؟ تنها راه مهار این آتش تأمین حقابه هور است به این صورت که باید سد کرخه به غیر از حقابه کشاورزی و آب شرب مردم برای هورالعظیم مقدار آب مشخصی رها کند.

 وی ادامه داد: این حقابه سالیان سال است که حتی در بخش‌های عراقی همچون هورالهویزه و هورالفتح از ایران و دجله و فرات و کرخه تامین می‌شد.

آمار و ارقام یا دود به چشم رفته‌ مردم؟

ناصر عبیات با طرح این پرسش که آیا دادن این اعداد و ارقام جوابگو و قانع کننده هستند؟ گفت:  تالاب‌های بین‌النهرین سالیان سال از دجله و فرات و بخش عمده‌ آن از کرخه آبگیری و تغذیه می‌شوند اما متاسفانه  بعد از جنگ و مسائل غیر محیط زیستی و جنگ میان آمریکا و عراق باعث شد تا تالاب خشک شود و رسیدگی کافی از سمت عراق و در بخش‌هایی از سمت ایران صورت نگیرد.

وی افزود: این گله‌مندی از استاندار خوزستان می‌شود که با توجه به این دودی که هر شب میهمان ناخوانده‌ اغلب شهرهای اطراف هور؛ از جمله اهواز، بوستان، سوسنگرد، رفیع و حمیدیه است در شبکه‌های رسمی ادعای 80 درصد آبگیری هورالعظیم نداشته باشید و این آمار و ارقام واقعی را واقعی کنید و به حرمت شهدای خطه‌ این هور این حرف‌های دروغ را نزنید.

هورالعظیم از بستر زهاب‌ها و فاضلاب‌ها تا گورالعظیم گونه های نادر حیات وحش

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه؛ بیشتر تالاب خشک است و از پساب‌های کشاورزی و زهاب نیشکر و فاضلاب‌های دشت آزادگان و هویزه آبگیری می‌شود و ما آبی در کرخه برای هور نداریم؛ گفت: گونه‌های نادر وحشی حیات وحش تالاب هورالعظیم از جمله گربه وحشی هور، گراز و گرگ هورالعظیم نابود شده‌اند و زیست بوم خود را از دست داده‌اند و می‌بینیم که بیشتر گاومیش‌های مردم طعمه حریق هور شده‌اند.

عبیات اضافه کرد:  استاندار و مدیر‌کل حفاظت محیط زیست باید ببینند که چه فضایی در هور ایجاد شده که منجر به این آتش‌سوزی و از بین رفتن گونه‌های حیات وحش این تالاب بزرگ شده است و بعد ادعای آبگیری برای هور را داشته باشند.

آتشی که خاموش نشده و دودی که مردم را از مشکل تنفسی راهی بیمارستان می‌کند

ناصر عبیات افزود: تالاب چند روز پیش در بخش‌هایی از جمله چذابه و دشت آزادگان همچنان با آتش دست و پنجه نرم می‌کند و تا زمانی که سدی از کرخه برای آبگیری هورالعظیم باز نکنند آتش‌سوزی خاموش نمی‌شود و مشکلات تنفسی و بیماری‌های خطرناک برای مردم این منطقه کماکان خواهد بود.

هورالعظیم ملیون‌ها سال به طور طبیعی پرآب بوده  و از جمله تالاب‌های بزرگ کشور به شمار می‌رود که اکنون با دست بردن انسان در طبیعت و تامین نشدن حقابه‌ 6/1 میلیارد مترمکعبی آن دچار مشکل شده است.

هور در میان دو کشور ایران و عراق پهناور است به گونه‌ای که  هر دو کشور در حفظ این تالاب بزرگ نقش دارند و نباید با عملکردهای نادرست در جهت تخریب آن برآیند زیرا نه تنها برای طبیعت خطرناک است بلکه این خطر برای مردم حوالی این تالاب هم خواهد بود.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
باید برید و تالاب و مرداب انزلی رو در صومعه سرا و انزلی ببنیند تا بفهمید

هور و

تالاب
و

مرداب چیه؟؟

ما ها بدبختیم

یه تالاب و هور داریم

اونهم داره نابود میشه

اونجا ازش پول درمیارن

نفری 30 تا 40 تومن قایق سواریشه تا نیلوفرهای مردابی

حیفه خوزستان که داره خرابستان میشه
مریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
اره منم رفته بودم عجب شگفتی خدایی داره این تالاب ها
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
1
هر خوزستانی که میره تالاب انزلی و نمیدونه که در خوزستان

دو تا تالاب بهتر از اونجا خودمون داریم

واقعا جای تاسفه
مرضیه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
منم با خونواده تابستون رفتم همین تالاب انزلی رو

که ثبت جهانی هم شده



اونها تالاب دارن ازش توریستی خدا تومن پول درمیارن

که امثال ما خوزستانی ها باید پاشیم بریم اونجا برای دیدن اون

چیزی که خودمون اینجا نمونشو داریم

ما هم داریم تالاب هامون رو میخشکونیم

یعنی خاک بر سر مسئولین خوزستان

که براش کاری نمیکنن
ندا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
منم رفتم دیدم عجب مناظری

کنارش پرندگان مهاجر

کنارش تمشک های وحشی

قایق سواری
و

غذای محلی

واویشکا و
...

ایخدا چرا ما نداریم از اینا
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
ما باید تالاب هامون بسوزن تو آتیش و دودش بره تو حلقهامون

تف به این اوضاع

باید بریم گیلان همه

اونجا شاید ادم حسابمون کنن

لااقل اونجا یکی دو ماهی زندگی کنیم و برگردیم که

عقد ه ای نشیم
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
1
چرا معلوم نمیکنن ریشه این حرفها چیه و از کجاست ؟؟

بخونید خبر را در پائین

عیسی کلانتری که امروز، سه‌شنبه، در پانزدهمین کنگره ملی « علوم زراعت و اصلاح نباتات» در موسسه تحقیقات و اصلاح نهال و بذر در کرج صحبت می‌کرد، درباره آتش‌سوزی‌های هورالعظیم در خوزستان مدعی شد که « هورالعظیم را آتش می‌زنند تا پول برق ندهند و این‌گونه برای ما گرفتاری ایجاد و به ما جفا می‌کنند.»
:
:
:
آخرین اخبار