تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۵
کد خبر: ۱۷۸۵۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
24 بهمن تا سوم اسفند بارشهای شدیدی در پیش رو داریم/خطر زیر آب رفتن رفیع و بستان
24 بهمن تا سوم اسفند بارشهای شدیدی در پیش رو داریم/خطر زیر آب رفتن رفیع و بستان
  مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با بیان این که ظرفیت 2 حوضه کرخه و دز در حال تکمیل است گفت: اگر بخواهیم سیلاب را در شرایط فعلی مدیریت کنیم باید با برنامه آب را رهاسازی کنیم و راهی جز این وجود ندارد.
 کیامرث حاجی زاده شامگاه دوشنبه در نشست بررسی، هماهنگی و ایجاد تمهیدات در حوضه های آبریز کرخه و دز و افزایش دبی رودخانه ها در محل استانداری خوزستان بیان کرد: پیش بینی و پیشگیری یکی از مقوله های اصلی مدیریت بحران به شمار می رود، طبق پیش بینی ها 24 بهمن تا سوم اسفند بارشهای شدیدی در پیش رو داریم لذا اطلاعیه و اخطاریه آن برای 2 حوضه دز و کرخه صادر شده و وضعیت آماده باش نیز همچنان به قوت خود باقی است .
وی با بیان این که متولی کنترل سیلاب سازمان آب و برق است بیان کرد: به منظور پیشگیری از حوادث در سیلاب در پیش رو ، موسسه جهاد نصر باید امکانات خود را در شهرستان حمیدیه و شرکت متن و سازمان آب و برق نیز امکانات خود را در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه مستقر کنند و طی این مدت باقی مانده ، نقاط در معرض خطر را تقویت کنند.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به عوامل مختلف دخیل در ایجاد سیلاب ادامه داد: رودخانه های خوزستان بیش از 50 دهه لایروبی نشده اند و در این برهه نیز لایروبی رودخانه هااز عهده سازمان آب و برق به تنهایی، برنمی‌آید.
وی بیان کرد: سد دز نیز به عنوان یک سد واحد که روی 2 حوضه آبریز بزرگ قرار دارد دارای 30 درصد رسوب است برای همین به تنهایی نمی تواند این میزان سیلاب را نگه دارد.
حاجی زاده توضیح داد: اخطاریه ها، اطلاعیه ها و هشدارهایی که از سوی اداره کل مدیریت بحران استان برای فرمانداران ارسال می شود باید تا آخرین سطح مدیریتی یعنی دهیاران ، ارجاع داده شود متاسفانه دهیارها با سلسله مراتب اداری آشنا نیستند و هنوز الفبای مدیریت بحران را نمی‌دانند.
وی با تاکید بر لزوم آموزش دهیارها گفت: دهیارها موظفند سیل بندها را چک کنند.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: فرمانداران و دهیارها باید از پهنه های خطر بازدیدهای مستمری داشته باشند .
وی بیان کرد: اداره کل مدیریت بحران استان از شهریور اولین اخطاریه ها را ارسال کرد و حدود 50 روز پیش اولین کارگروه مقابله با سیلاب را تشکیل داد.
حاجی زاده یادآور شد: در ساختار مدیریت بحران 14 کارگروه خلاصه شده است که یکی از کارگروه های مهم آن کارگروه تخصصی مقابله با سیلاب است.
وی با بیان این که شرح وظایف دستگاه های در کارگروه ها مشخص شده است و رییس هر کارگروه باید پیگیر مسایل آن کارگروه باشد افزود: در راس کارگروه سیلاب در کشور وزیر نیرو قرار دارد و در مواقعی مانند سیلاب به سازمان مدیریت بحران و شورای عالی مدیریت بحران کشور پاسخ گو باشد.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: در استان نیز مدیرعامل سازمان آب و برق رییس کارگروه مقابله با سیلاب است که ضرورت دارد در مقابل مسایل مربوط به سیلاب پاسخگو باشد.
وی توضیح داد: در هیچ جای قانون گفته نشده که وظیفه فرماندار، بخشدار یا مدیر کل مدیریت بحران ایجاد سیل بند است، وظیفه رییس ستاد مدیریت بحران و مدیر کل مدیریت بحران اعلام اخطاریه، هشدار و نظارت است.

***خطر زیر آب رفتن رفیع و بستان
فرماندار دشت آزادگان با هشدار نسبت به وضعیت بستان و رفیع گفت: با توجه به شرایط موجود و لایروبی نشدن رودخانه ها باید بپذیریم که بستان و رفیع حتما زیر آب می‌روند.
غلامعباس هزاریان با اشاره به عملیات ترمیم سیل بندها طی روزهای اخیر بیان کرد: تنها درصد کمی از کارهای مادر جلوگیری از سیلاب موثر بود اما 90 درصد خدا به مردم ما کمک کرد و شیب زمین ها به شکلی بود که مردم با مشکل مواجه نشوند و آب کنترل شود.
وی افزود: با توجه به فرصت باقی مانده تا بارندگی بعدی باید امکانات و ماشین آلات لازم را در شهرهای رفیع و هویزه گسیل کنیم و محل اسکان موقت را مشخص کنیم.
فرماندار دشت آزادگان بیان کرد: درحال حاضر با وجود اینکه جلوی تخلیه آب در بستان گرفته شده اما همچنان سطح آب بالا است.
وی ادامه داد: هفته آینده بحرانی است و اگر قرار است خدماتی انجام شود باید از هم اکنون انجام شود.
بارش های سنگین اخیر و رها شدن آب سدهای دز و کرخه، موجب سیلابی شدن رودخانه های دز و کرخه شده است. سیلاب برخی روستاهای حاشیه 2 رودخانه دز و کرخه را در 6 شهرستان دزفول، شوش، شوشتر، اهواز، دشت آزادگان و هویزه تهدید می کند.
در هفته گذشته و روزهای اخیر شکسته شدن سیل بند در روستای سمومیه و شهر رفیع از توابع شهرستان هویزه و روستای آلبوعفری از شهرستان دشت آزادگان مشکل ساز شده بود.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میداودی
|
GERMANY
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
0
وقتی چند سال پیش با ادغام جهاد سازندگی ده هزار وسیله سنگین مثل بیل ولودرو کامیون را دراختیارجهاد بود حراج کردند الان هم باید درموقع بحران دربه در دنبال 10عدد بیل مکانیکی بگردند به اسم خصوصی سازی همه چیز را نابود کردند اداره راه استان 4تا ماشین الات راه سازی نداره !!!!!!!!
:
:
:
آخرین اخبار