تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۱۸۱۰۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مناطق شمالی و شرقی خوزستان روز جمعه بارانی می شوند
  مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: سامانه بارشی مدیترانه ای از اواخر روز جمعه 16 فروردین 1398 مناطق شمالی و شرقی استان را تحت تاثیر قرار می دهد.
محمد سبزه زاری افزود: براساس تجزیه و تحلیل نقشه های هواشناسی و ماهواره ای، فعالیت سامانه بارشی از روز شنبه تا اوایل روز یکشنبه در مناطق شمالی و شرقی فعال و این مناطق شاهد بارش باران و باد قابل ملاحظه خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه سامانه بارشی پیش رو از 2 سامانه بارشی قبلی ضعیف تر و قدرت مانور و گستردگی آن کمتر است، گفت: مناطق مرکزی استان به خصوص اهواز شاهد بارش خفیف و پراکنده خواهند بود و در مناطق جنوبی وزش باد و گرد و غبار محلی پدیده غالب خواهد بود.
مدیرکل هواشناسی میزان بارش ناشی از سامانه بارشی جدید در استان های لرستان، ایلام و کرمانشاه که بخشی از حوضه های آبریز کارون و کرخه در این استان ها را تشکیل می دهند، قابل توجه پیش بینی کرد.
سامانه بارشی قبلی بعداز ظهر روز سه شنبه(دیروز) از آسمان خوزستان عبور کرد و روز دوشنبه بیشتر آسمان مناطق خوزستان صاف و آفتابی بود.
استان خوزستان از 27 اسفند ماه 1397 تا هفتم فروردین ماه 1398 تحت سه سامانه بارشی قوی شاهد بارش های متناوب در بیشتر مناطق استان به خصوص مناطق شمال و شمال شرق بود.
بیشتر بارش های ناشی از این سامانه ها در استان های همجوار لرستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به صورت سیلاب به سمت سدهای خوزستان روانه شدند و باعث طغیان رودخانه های کرخه، دز، کارون و مارون شدند.
میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر 1397) تا 12 فروردین 1398 در حسینیه در شمال اندیمشک با یک هزار و 61میلیمتر و ایذه در شرق خوزستان با 899 میلیمتر ثبت شد.
هم اکنون سیلاب ناشی از طغیان رودخانه های دز، کارون و کرخه خساراتی به زمین های کشاورزی و مسکونی مناطق شمالی، مرکزی و غربی و تا حدی جنوب خوزستان به بار آورده است و دستور فوری تخلیه حدود 90 روستای حاشیه های این رودخانه ها در شهرهای شوشتر، شوش، دزفول، اهواز، دشت آزادگان، رفیع و حمیدیه صادر شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار