تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۱۸۲۰۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دولت هیچگاه به موضوع لایروبی رودخانه‌ها و نهرها ورود نکرده است

رئیس شورای اسلامی استان خوزستان گفت: دولت هیچگاه به موضوع لایروبی رودخانه‌ها و نهرها ورود نکرده است و این یکی از دلایل تلفات سنگین سیلاب در خوزستان است.

سعید باوی اظهار کرد: خوزستان به گفته امام خمینی (ره)، دین خود را به اسلام ادا کرده است. این استان در طول تاریخ انقلاب اسلامی همواره نقطه عطف کشور بوده و در برابر زورگویان ایستاده است.

وی با طرح این سوال که چرا سهم این استان فداکار و جان برکف باید بیکاری جوانان و ریزگردها، خشکسالی، باران‌های اسیدی و سیلاب‌ها باشد، بیان کرد: این روزها حکایت سیل و بی خانمان شدن بخش عمده‌ای از ساکنان، حکایت دردناک سیل و دربه‌در شدن بخش عمده‌ای از روستاییان و نابود شدن بخش وسیعی از کشاورزی این مردمان دل هر فردی را به درد می‌آورد.

باوی با اشاره به اینکه سیلی که به هیچ چیز رحم نکرد و غمی بزرگ به غم‌های کهنه خوزستان افزود، عنوان کرد: سیلی که به دزفول، شوش، شوشتر، شعیبیه، گوریه، باوی، اهواز، کارون، دارخوین، حمیدیه، سوسنگرد، کوت سیدنعیم، ابوحمیظه، رفیع، بوستان و هویزه اکتفا نکرد و آخر سر به سراغ شادگان، آبادان و خرمشهر رفت یا می‌رود در حالی که مردم خوزستان در سخت‌ترین شرایط اقتصادی به سر می‌برند نمی‌توان به سو مدیریت‌ها و کارکردهای غلط در بخش‌های مختلف از جمله اشتغال، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، مدیریت بحران و غیره اشاره نکرد.

رئیس شورای اسلامی استان خوزستان تصریح کرد: نمی‌توان از علل و اسباب اصلی که در بروز این سیلاب خانمان برانداز به راحتی گذشت و قصور و تقصیرها را نگفت. چگونه ممکن است دولت با همه امکانات، تجهیزات و ابزاری که در اختیار دارد قادر به پیش بینی میزان بارش در فصل بهار نباشد و بر همین اساس آنها را برای گنجایش آب‌های سرازیر از بالادست در ماه‌های دی، بهمن و اسفند تخلیه نکند؟ این چه مدیریت آب است که در دقیقه ۹۰ و در حالی که شهرهای بالادستی همچون پلدختر به زیر آب رفتند، در چنین زمانی به فکر باز کردن همه دریچه‌های سدها به دشت و جلگه خوزستان شود.

باوی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که لایروبی مجاری، رودها، انهار و مسیل‌ها و حتی سدها جزئی لاینفک از وظایف دولت است و چرا این دولت هیچ گاه وارد این ضرورت حیاتی نشده است.

وی با اشاره به نقش شوراهای روستاها و دهیاران در نجات بخش عمده‌ای از روستاها از سیلاب بیان کرد: اکثر روستاها و شهرهای نجات یافته از خشم طبیعت و آب با همت مردم و امکانات محدودشان و حضور مداوم و مستمر اعضای شورای شهر و روستا و دهیاران در کنار آنها بوده است. امروز در خوزستان از اصطلاحی جدید به نام حماسه سیل بندها سخن گفته می‌شود که بخشی از این حماسه، مرهون و مدیون دوستان شورا و دهیاری‌هاست

رئیس شورای اسلامی استان خوزستان تصریح کرد: قطعاً حماسه مردم خوزستان در تاریخ ثبت خواهد شد همه واقف هستیم و به عینه مشاهده کردیم که سینه‌های جوانان غیور خوزستانی دژ محکمی در برابر سیلاب مهیب بود. باید قدر این جوانان را دانست اینها سرمایه‌های آینده ایران اسلامی و سربازان ولایت فقیه هستند. غیرت و ایثار و اتحاد و همبستگی تمام اقوام ایرانی در کنار برادران خودشان در خوزستان نماد عینی داشت و برگ زرینی در تاریخ ایران خواهد بود همه با هم و در کنار هم بودند.

باوی با اشاره به تبعات این سیلاب نیز گفت: با توجه به اینکه آمار و نتایج سیل مدت‌ها بعد خود را نشان می‌دهد و با موضوعی به نام بازسازی منازل و مزارع روبرو خواهیم شد؛ از دولت به طور خاص و ملت ایران به طور عام تقاضای ادامه و استمرار مساعدت‌ها و کمک و برنامه‌ریزی برای بازگرداندن سیل زدگان به خانه‌هایشان و جبران خسارت‌هایشان را دارم.

وی با بیان اینکه در کنار مردم، برخی نهادها هم به خوبی فراتر از وظایف خود در این راستا کمک کردند، تصریح کرد: در این مدت، نمایندگان ویژه مقام معظم رهبری، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای بسیجی، روحانیون و حوزه‌های علمیه، نیروهای انتظامی و امنیتی و حضور آنها در بین مردم خوزستان همچون یک رنگین کمان زیبا از محبت، انسانیت و نوع دوستی را به خوزستانی‌های سیل زده تقدیم کرد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار