تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۱۸۴۵۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارشناسان درباره تبدیل پل سفید به پیاده راه چه می‌گویند
چندی پیش مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز از برنامه ریزی برای تغییر کاربری پل سفید اهواز خبر داد که کارشناسان معتقدند برای اجرایی شدن این تصمیم باید با برنامه ریزی بیشتر عمل کرد.
  در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۱۲ ساخت یک پل جدید روی رودخانه کارون برای تسهیل عبور و مرور مردم شهر اهواز به وزارت کل طرق و شوارع داده شد؛ یک هفته بعد ساخت این پل در دستور کار قرار گرفت و پروژه ساخت پل سفید اهواز به یک شرکت سوئدی داده شد تا 20 ماه پس از انعقاد قراداد پلی برای ارتباط بین شهر قدیم و شهر جدید ساخته شود.

پل سفید اهواز سرانجام در 30 شهریور ماه 1315 با ضمانت 24 ماه و عمر مفید 50 ساله افتتاح شد اما 83 سال پس از افتتاح این پل، هنوز هم محل عبور و مرور خودروها است و ترافیک خیابان آزادگان و فلکه شهدا را به سمت فلکه ساعت تخلیه می‌کند.

پل سفید پیاده‌راه می‌شود

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز در هشتاد و چهارمین جلسه علنی پارلمان شهری گفت: به دنبال این هستیم که تردد از پل سفید را ممنوع کنیم و این پل تنها برای پیاده روی مورد استفاده قرار بگیرد.

قادر کعب عمیر می‌گوید: پل سفید نیاز به بازسازی دارد و جداره و پایین پل هم باید ترمیم شود اما این پل در اختیار میراث فرهنگی است؛ مدتی پیش می‌خواستیم که تبلیغات روی این پل را پاک کنیم اما مجوز میراث لازم بود.

یک کارشناس ترافیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: در این مسئله که عمر مفید پل سفید به پایان رسیده شکی نیست اما تبدیل این پل به پیاده راه ترافیک سنگینی را به هسته مرکزی شهر اهواز و منطقه کیانپارس تحمیل می‌کند.

لزوم پرهیز از تصمیمات احساسی

علیرضا حسینی می‌افزاید: اینکه یک شبه تصمیم به تغییر کاربری پل سفید گرفته شود، تصمیم احساسی است و منجر به نتیجه نمی‌شود. در سال‌های گذشته خیابان سلمان فارسی اهواز هم با هزینه‌های زیاد تبدیل به پیاده راه شد اما ترافیک این خیابان به خیابان‌های اطراف تحمیل شد و به ناچار اجازه عبور و مرور را به خودروها دادند.

وی ادامه می‌دهد: در صورتی که پل معلق پیاده راه شود، خودروها برای عبور از قسمت شرقی رودخانه به سمت قسمت غربی به ناچار باید یکی از دو مسیر پل چهارم و پل دوم را انتخاب کنند. انتخاب این دو مسیر به معنی تخلیه ترافیک خیابان آزادگان در منطقه نادری و خیابان پهلوان کیانپارس است که ترافیک این دو مسیر را دو چندان می‌کند.

این کارشناس ترافیک با بیان اینکه شاید ساخت پل جایگزین روی رودخانه کارون به صرفه نباشد، اظهار می‌کند: هرچند ساخت پل روی رودخانه کارون به هزینه‌های زیادی نیاز دارد اما شهرداری، استانداری خوزستان و اداره کل میراث فرهنگی می‌توانند با همکاری یکدیگر یک تقاطع همسطح را در خیابان پهلوان کیانپارس بسازند تا گره ترافیکی آن منطقه باز شود و عبور و مرور ساده‌تر شود.

وی می‌گوید: دومین کار برای تخلیه ترافیک در هسته مرکزی شهر، باز کردن گره ترافیکی در مسیر فلکه شهدا تا پل چهارم است؛ در این محدوده اکثر ساختمان‌ها در اختیار سازمان‌های دولتی و بانک‌ها است و دولت می‌تواند با اهدای زمین‌های جایگزین، این ساختمان‌ها را جهت تعریض خیابان‌ها تخریب کند.

لزوم توجه ویژه به پل سفید

یک کارشناس فرهنگی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار می‌کند: پل سفید اهواز به عنوان اثری ارزشی که دارای پیشینه‎ای تاریخی است، باید به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح و فراتر از صرفا ارتباط دادن غرب و شرق رودخانه کارون از آن بهره‎برداری شود.

عباس متقیان می‌افزاید: پل سفید با المان‎هایی که در اطراف خود می‎بیند، تعریف کاملی از یک جاذبه گردشگری را در سطح شهر اهواز ارائه می‎دهد زیرا این پل از سمت غرب به دانشکده سه‎گوش، میدان ساعت و میدان راه‎آهن ارتباط دارد که خود پیشینه‎ای تاریخی را یدک می‎کشند و از سویی نیز به فلکه شهدا ختم می‎شود که بخشی از این فلکه نیز دارای بافتی تاریخی است و تنها ساباط و سرای موجود یعنی مجموعه معین‎التجار را در خود می‎بیند. علاوه براین، وجود رستوران قدیمی خیام در مجاورت رود کارون که با پل سفید اهواز عجین شده است نیز خود یک جاذبه محسوب می‎شود چراکه چشم‎انداز این رستوران بخش وسیعی از رودخانه کارون، پل سفید و سرای معین‎التجار را پوشش می‎دهد. 

وی بیان می‌کند: از طرفی، خود رودخانه کارون یک عنصر طبیعی با ارزش در استان خوزستان است و بسیاری از دوره‎های تاریخی به واسطه همین رودخانه کارون شکل گرفته و ایجاد شده‎اند. با تمام این تفاسیر، قطعا باید با پل سفید اهواز رفتاری خاص داشت و از آن در راستای گردشگری نیز استفاده شود. 

این کارشناس فرهنگی با اشاره به برخی صحبت‎های اخیر مبنی بر آسیب دیدن پل سفید می‌گوید: برای دریافتن این موضوع که آیا پل سفید اهواز به مرحله‎ای رسیده است که توان بهره‎برداری و عبور وسائل نقلیه را دارا نیست و باید مانع تردد خودروها روی آن شد، باید گفت به دلیل آن‌که شهرداری چند سال پیش سازه این پل را تقویت کرد، باید نظر این ارگان و دفتر فنی آن را جویا شد.

وی ادامه می‌دهد: برخی نیز اصرار دارند که عمر این پل به پایان رسیده و باید مانند سی و سه پل از آن بهره برداری کرد که به نظر بنده این هم اشتباه است چرا که دوران ساخت سی و سه پل به زمان شاه عباس صفوی باز می‌گردد و عمر ساخت پل سفید اهواز هنوز به 100 سال نرسیده است.

متقیان می‌گوید: یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و معاونت عمرانی شهرداری اهواز باید بحث امنیت سازه این پل را دوباره بررسی کنند و در صورتی که نیاز به استحکام مجدد سازه وجود دارد، عملیات استحکام بخشی را انجام دهند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار