تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۱۸۴۵۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به کارگیری مجریان ذی‌صلاح در ساخت و سازهای هشت طبقه و بالاتر الزامی شد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان از همکاری شهرداری اهواز برای اجرایی شدن ماده چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، گفت: از تاریخ 20 مرداد درج نام مجری ذی‌صلاح در پروانه ساخت ساختمان های هشت سقف و بیشتر یا ساختمان های با مساحت 2هزار مترمربع و بیشتر، الزامی شد.

کمال دویده  با اشاره به اینکه معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز در این خصوص با مدیران مناطق هشتگانه شهرداری این کلانشهر مکاتبه کرده است، گفت: از این تاریخ ماده ۹ آئین نامه اجرایی این قانون و بند ۱۴-۴-۳ از مبحث دوم مقررات ملی ساختمان اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه صدور پروانه ساختمان‌های هشت سقف و بیشتر منوط به درج نام مجری ذی‌صلاح در پروانه ساخت است، افزود: بر اساس ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ماده هفت از فصل سوم مبحث دوم مقررات ملی ساختمان شهرداری‌ها یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان موظف هستند نام و مشخصات مجری که به وسیله صاحب کار معرفی شده و توسط این سازمان کنترل صلاحیت و ظرفیت شده را در پروانه مربوطه قید کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه مجری می‌بایست نسخه‌ای از قرارداد منعقد شده با صاحب کار را در اختیار شهرداری قرار دهد، خاطرنشان کرد: در صورتی که صاحب کار خود مجری همان کار باشد دیگر نیازی به ارائه قرارداد ندارد.

دویده اضافه کرد: شهرداری کلانشهر اهواز در حال حاضر شرایط لازم را برای اطلاع رسانی در سطح مناطق و هدایت سازندگان ساختمانی به سازمان نظام مهندسی فراهم کرده تا مراحل قانونی جهت اخذ مجوز صلاحیت اجرا شود.

جلوگیری از تخلف‌های ساختمانی با بکارگیری مجریان ذی‌صلاح

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان که اعتقاد دارد مجریان ذی‌صلاح می‌توانند از انجام تخلفات ساختمانی جلوگیری کنند، گفت: این قانون علاوه بر این می‌تواند به ارتقا ساخت و سازها منجر شود و بخش قابل توجهی از مشکلات را حل کند.

وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با دارا بودن اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی این آمادگی را دارد که وارد مرحله اجرایی سازندگان ذی‌صلاح شود، این کار به رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها کمک بسیاری خواهد کرد.

دویده با بیان اینکه استفاده از سازنده ذی‌صلاح روی بحث کیفیت ساخت و ساز بسیار تأثیرگذار است اذعان کرد: با اجرایی شدن بحث سازندگان مسکن، یک شخص فنی و متخصص در محل پروژه حاضر بوده که حضور او نسبت به یک شخص عادی و غیر فنی مؤثرتر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با بیان اینکه مجری ذی‌صلاح با طراحی بهینه سازه، استفاده از تکنولوژی‌های نوین و نظارت مستقیم در کاهش هزینه‌ها و بالا بردن کیفیت ساخت، نقش بسزایی دارد، گفت: با توجه به اینکه قسمت اعظم مسئولیت ساخت و ساز به عهده این افراد خواهد بود بنابر این پروژه‌ای که اجرای می‌شود از کیفیت مناسبی برخوردار است.

افزایش عمر مفید ساختمان‌ها

وی در بخش دیگری از این گفت وگو به موضوع عمر مفید ساختمان‌های همراه با استاندار اشاره کرد و اضافه کرد: اجرایی شدن صحیح بخشنامه سازندگان مسکن (مجریان ذی‌صلاح) علاوه بر اینکه افزایش عمر مفید ساختمان‌ها را در پی دارد؛ در سطح کلان اقتصاد ملی از آن منتفع خواهد شد.

دویده افزود: بحث سازندگان مسکن یکی از مطالبات قدیمی ما مهندسان و از ظرفیت‌های قانونی است که اجرایی شدن آن سالیان طولانی به طول انجامید اما در نهایت هیأت مدیره دوره هفتم نظام مهندسی از شروع فعالیت خود، اقدامات خوبی را در این خصوص انجام داده است.

وی به تشکیل جلسات کارگروه چهارنفره متشکل از نمایندگان استانداری خوزستان، اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، شهرداری اهواز و نظام مهندسی ساختمان خوزستان اشاره کرد و گفت: این کارگروه در استانداری خوزستان و نظام مهندسی ساختمان خوزستان نشست‌های متعددی داشت و با اتفاق نظر در خصوص اجرایی شدن بخشنامه سازندگان مسکن، مصوبه‌ای را به تصویب رساندند.

این کارشناس حوزه ساخت و ساز همچنین از راه اندازی واحد مجریان ذی‌صلاح در سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان واقع در ساختمان شماره دو (خیابان موحدین) خبر داد و یادآور شد: اعضایی که تمایل دارند در بخش مجریان ذی‌صلاح فعالیت داشته باشند با مراجعه به این واحد مراجعه کنند تا فرآیندهای لازم برای اخذ پروانه در قالب حقیقی و شرکت‌های حقوقی را طی شود.

دویده با اشاره مجدد بر اینکه بحث سازندگان مسکن از اواسط مرداد ماه سال جاری برای ساختمان‌های بالای هشت طبقه به اجرا در می‌آید، تاکید کرد: تمام عوامل دست اندرکار با صنعت ساختمان از قبیل انجمن سازندگان مسکن، کانون انبوه سازان، انجمن پیمانکاران و مهندسان حقیقی با مراجعه به سازمان و واحد مجریان ذی‌صلاح پیگیر صدور پروانه مجریان ذی‌صلاح خود باشند.

بساز بفروش نمی‌خواهیم؛ ما توسعه گر می‌خواهیم

بر اساس این گزارش رئیس جمهور در آدزماه سال گذشته در نشست هم اندیشی با مسئولان بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در ساخت مسکن باید از آخرین فناوری‌های روز مربوط به این بخش استفاده شود افزود: ما، بساز بفروش نمی‌خواهیم؛ ما توسعه گر می‌خواهیم، آدمی که به زندگی مردم امنیت دهد. ما باید مسکن خوب و ارزان درست کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

در حال حاضر سرمایه عظیمی از مردم در خرید واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و … هزینه می‌شود و این درحالی است که اگر ساختمانی از استاندارد لازم برخوردار نباشد مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت که از جمله این استانداردها رعایت و اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان است.

سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ۱۸ هزار عضو در هفت رشته عمران، معماری، شهرسازی، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی، نقشه برداری و ترافیک است.

این سازمان در خوزستان ۲۰ دفتر نمایندگی در شهرستان‌ها دارد که بر نحوه کیفیت خدمات مهندسی و حسن اجرای ساخت و سازها در حمایت از مردم به عنوان بهره برداران ساختمان‌ها، فضای شهری و انواع ابنیه ها نظارت دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار