تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۱:۰۹
کد خبر: ۱۹۰۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
واکاوی آثار مخرب پدیده گرد و غبار
تغییرات جوی یکی از پدیده های مهمی است که همه ساله تلفات سنگینی را به کشورهای مختلف تحمیل می کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، یکی از این تغییرات آب و هوایی که غرب و جنوب غرب و حتی گاه مرکز و شمال کشور به ویژه شهرستان های آبادان و خرمشهر را تحت تاثیر خود قرار داد ، پدیده گرد و خاک است.
شدت این گردو خاک به گونه ای است که در بسیاری موارد روز روشن را تبدیل به هوای تیره می کند .
مدیر کل محیط زیست استان خوزستان گفت: حد مجاز ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر متر مکعب است که این میزان غلظت در گرد و خاک های منطقه گاه تا 60 برابر حد مجاز می رسد.
او گفت: این میزان آلودگی گرد و خاک یک فاجعه زیست محیطی است و به شدت سلامت شهروندان کشورمان را تهدید می کند.
دکتر جعفری رئیس مرکز بهداشت شهرستان آبادان خطرهای بهداشتی این گرد و غبار را بسیار زیاد دانست و گفت: در کسانی که به بیماری آسم مبتلا هستند این گرد و خاک شدت و تعداد این بیماری را افزایش می دهد همچنین برای بیماران قلبی و عروقی و کسانی که به گرد و غبار آلرژی دارند این گرد و خاک خطرهای بسیاری در بر دارد.
اما گرد و خاک در منطقه محدود به مشکلات بهداشتی نیست ، حجازی استاندار خوزستان زیان های اقتصادی را از دیگر معضلات گرد و خاک برای منطقه برشمرد و افزود: گرد و خاک موجب تعطیلی مدارس و دانشگاه ها ، ادارات ، سازمان ها ، بنگاه های اقتصادی و تولیدی و بازار می شود که این امر خسارات فراوان اقتصادی را به دنبال دارد.
او گفت: پدیده گرد و خاک زندگی عادی مردم را مختل و تداوم آن ، ضررهای جبران ناپذیر زیست محیطی را نیز متوجه کشورمان می کند.
بسیاری از بازاریان هم با ابراز گله مندی از این پدیده جوی گفتند که گرد و خاک های منطقه که همه ساله رو به افزایش است ، مشکلات و ضرر و زیان های فراوانی برای آنان ایجاد کرده است.
البته باید به این مشکلات ، لغو پروازهای هواپیماها را افزود ، ایلخاص زاده فرماندار آبادان در این زمینه گفت: سالانه ده ها پرواز در فرودگاه آبادان به علت گرد و خاک لغو می شود که اگر به آن سایر پروازهای لغو شده فرودگاه های غرب کشور را بیفزاییم ، رقم پروازهای لغو شده در سال به چند برابر افزایش می یابد.
موسوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان علت اصلی این گرد و غبار را مجاورت کشورمان با بیابان های کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عراق و عربستان می داند و می افزاید: باد غالب منطقه که از دو کشور عراق و عربستان به سمت ایران به ویژه شهرهای جنوبی مانند آبادان و خرمشهر می وزد از شن زارها و بیابان های این دو کشور برخاسته و با خود گرد و خاک و شن را به همراه می آورد و شدت این گرد و خاک ها به حدی است که علاوه بر استان خوزستان بیش از نیمی از کشور عراق و ایران را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
استاندار خوزستان گفت: گرد و خاک برخاسته از این بیابان ها بسیار ریز و سبک است و به راحتی تا طبقات فوقانی جو بالا می رود همین امر موجب پایداری این گرد خاک می شود و به همین دلیل این گرد خاک چندین روز دوام می آورد و تا عمق خاک کشورمان نفوذ می کند ، به گو نه ای که حتی تا استان های سرسبز شمالی کشورمان می رسد.
او افزود : استان خوزستان از سال 80 با پدیده گرد و غبار مواجه بوده است و عواملی از جمله کاهش شدید میزان بارندگی در منطقه ، نابودی بخش عظیمی از نخلستان های جنوب کشورهای ایران و عراق در دوران جنگ تحمیلی ، خشک شدن قسمت های زیادی از تالاب های مسیر جریان باد از جمله هورالعظیم ، کم شدن و تغییر مسیر رودخانه های دجله و فرات که به مرور زمان تغییر اکوسیستم را در پی داشته است در بروز و تشدید این پدیده جوی تاثیر داشته اند.
ابراهیمی رئیس اداره هواشناسی شهرستان های آبادان و خرمشهر گفت: 116 روز از سال 89 را گرد و غبار شدید استان خوزستان و بسیاری از مناطق کشور را فراگرفت و در سال 90 هم تعداد روزهای گرد و خاکی بسیار زیاد بود و حتی فروردین امسال نیز بهار منطقه را با گرد و خاک بسیار شدید آغاز شد.
کارشناسان برای حل این معضل دو راه حل را پیشنهاد می کنند : نخست ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرهای غرب ، جنوب و جنوب غربی کشور است تا نفوذ و شدت گرد و خاک را به حداقل کاهش دهد . زیرا هر هکتار فضای سبز 25 تن گرد و خاک را از هوا تصفیه می کند. ایجاد کمر بند سبز در اطراف شهرها می تواند نقش به سزایی در کاهش آلودگی فضای شهرها ایفا کند.
یکی از کارشناسان اداره منابع طبیعی آبادان گفت: کار مطالعاتی کمر بند سبز شهرهای خوزستان سالهاست که به اتمام رسیده است اما به علت عدم تخصیص اعتبار هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
راه حل دوم ایجاد هماهنگی و همکاری بین المللی با کشورهای همسایه برای تثبیت شن های روان بیابان ها و صحراهای کشورهای منطقه است تا وزش باد در این مناطق موجب بروز پدیده گردو خاک نشود.
پدیده گرد و خاک سال هاست که مشکلات فراوانی برای کشورمان ایجاد کرده است اما اقدامات و هماهنگی های مسئولان کشورمان با مسئولان کشورهای عراق و عربستان بسیار کند پیش می رود در صورتی که حل این معضل نیازمند اقدامات سریع است تا کشورمان بیش از این متحمل خسارات گو ناگون ناشی از گرد و خاک نشود.
گرچه بیشترین تبعات منفی گرد و خاک نصیب شهرهای غرب و جنوب غربی کشور به ویژه شهرستان های آبادان و خرمشهر می شود اما پدیده جوی گرد و خاک مشکلی سراسری است که در صورت بروز بیش از نیمی از کشور را فرا می گیرد. لذا این مهم توجه جدی مسئولان را در حل این معضل می طلبد در غیر این صورت باید بیش از پیش آسمان تیره را با پوششی از خاک تیره نظاره گر باشیم.
:
:
:
آخرین اخبار