تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۱۹۲۶۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سالانه 4 هزار نفر به دلیل تصادف یتیم می‌شوند
نماینده وزیر راه در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه با بیان اینکه سالانه 3 تا 4 هزار یتیم به یتیم‌های کشور بر اثر تصادف افزوده می‌شود، گفت: خطر سوانح رانندگی 15 برابر زلزله است و ما روزانه 46 کشته بر اثر تصادف داریم.
  سیدحسین میرشفیع امروز در نشست خبری در محل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: با شرایط ناگواری در حوزه سوانح رانندگی مواجه هستیم و به رقم 17 هزار کشته در سال و 370 هزار مجروح رسیده‌ایم و امکانات دولت هم کفاف انجام اقدامات جهشی برای کاهش سوانح ندارد.

مشاور و نماینده وزیر راه در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه افزود:در کشورهای توسعه یافته میزان تلفات سوانح رانندگی عدد 5 در صد هزار کشته است. یعنی اگر بخواهیم این رقم را مبنا قرار دهیم میزان تلفات سوانح رانندگی کشورمان باید سالانه حدود 4 هزار کشته باشد.

* خطای انسانی عامل بروز 60 درصد از تصادفات

میرشفیع ادامه داد: 60 درصد عوامل اصلی بروز سوانح رانندگی خطای انسانی است ضمن آنکه خودرو، محیط و جاده نیز از دیگر عوامل بروز سوانح رانندگی هستند.

وی افزود:‌در سال جاری 7 ماهه اخیر 11 هزار کشته و 228 هزار مجروح از محل سوانح رانندگی داشته‌ایم و مهر ماه امسال تعداد کشته‌های تصادفات 15 درصد بیشتر از مهر ماه 97 است.

* تلفات سوانح رانندگی در جاده‌های روستایی در حال افزایش است

مشاور و نماینده وزیر راه در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه بیان کرد: سهم تلفات جاده‌های روستایی در کل تلفات جاده‌های برون شهری تا پیش از این 13 درصد بود که به 10 درصد کاهش یافته اما تلفات سوانح رانندگی  درمحورهای روستایی در حال افزایش است.

میرشفیع در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گفت: از دلایل افزایش تلفات سوانح رانندگی در محورهای روستایی افزایش برخورداری از راه روستایی آسفالت (110 کیلومتر) افزایش خودروی شخصی در روستاها، رشد گردشگری و بومگردی و کمبود علائم راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها است.

وی اظهار کرد:در سه استان فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان کماکان جمعیت روستایی زیاد است و دراین روستاها 76 تا 80 درصد تلفات مربوط به محورهای برون شهری است.

مشاور و نماینده وزیر راه در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه افزود: 92 درصد جمعیت روستایی از راه روستایی آسفالت برخوردار هستند.

* سالانه 4 هزار نفر به دلیل سوانح رانندگی یتیم می‌شوند

میرشفیع ادامه داد: در 10 سال اخیر 185 هزار کشته در سوانح رانندگی داریم و سالانه 3 هزار تا 4 هزار یتیم به یتیم های کشور بر اثر تصادف افزوده می‌شود.

وی  گفت: روزانه 46نفر بر اثر سوانح رانندگی جان می‌بازند و 6 تا 7 درصد تولید ناخالص داخلی کشور خسارت رانندگی است.

مشاور و نماینده وزیر راه در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه درباره قیر برای ساخت جاده‌ها و روکش آسفالت گفت:‌ قیر از منابع وزارت نفت باید به دستگاه‌های اجرایی ذیربط اختصاص یابد.

میرشفیع گفت:‌6 هزار میلیارد تومان معادل 4 میلیون تن قیر طبق قانون باید به دستگاه‌های اجرایی اختصاص می‌یافت و کمبود قیر امروز به دلیل عدم اجرای قانون در حوزه قیر است.

* احداث 6 هزار کیلومتر راه روستایی با مشارکت مردم و دهیاری‌ها

بنابر این گزارش سیدحسین میرشفیع که مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری نیز هست،‌ اظهار داشت: این انجمن انجمنی غیردولتی و غیرسیاسی و غیرانتفاعی است که در سال 94 کارخود را آغاز کرد و راه‌های زیادی در مناطق محروم با مشارکت وزارت راه ساخته است.

وی افزود: 6 هزار کیلومتر راه روستایی با مشارکت مردم و روستایی‌ها توسط این انجمن آسفالت شده است.

مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری با تاکید بر اینکه ضرورت دارد مطالبه‌گری در حوزه ایمنی از سوی مردم و رسانه‌ها ارتقاء یابد، گفت: ما نیز در این حوزه همکاری بامردم داریم.

میرشفیع افزود:‌در رفع نقاط پرحادثه نیز انجمن خیرین راه و ترابری با سازمان راهداری همکاری می‌کند. همچنین مهندسان مشاور در ممیزی ایمنی 500کیلومتر راه با همکاری کمیسیون ایمنی راه در این حوزه همکاری دارند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار