تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۲۶۵۴۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرای طرح دانش‌بنیان تولید «سیلیکا» از ضایعات نیشکر
 این طرح با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز در راستای افزایش بهره‌وری صنعت نیشکر، پس از طی مراحل تحقیقاتی، اجرایی می‌شود.

طرح تحقیقاتی و دانش‌بنیان تولید «سیلیکا» و «نانو سیلیکا» از ضایعات نیشکر در کشت و صنعت نیشکر حکیم فارابی خوزستان در دست اجراست.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، این طرح با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز در راستای افزایش بهره‌وری صنعت نیشکر، پس از طی مراحل تحقیقاتی، اجرایی می‌شود.

در حال حاضر توليدكننده مطرحd بـراي سـاخـت انـواع سيليكا ژل در ايران وجود ندارد و بازار این محصول در ايران نيز در اختيار شركت هاي خارجی است و با تولید آن در نیشکر فارابی، ایران از واردات سیلیکا و نانو سیلیکا بی‌نیاز خواهد شد.

ضایعات نیشکر یکی از پسماندهای ارزشمند صنعت نیشکر است که نقش مهمی در صنایع پایین دستی دارد. این ضایعات، منبع غني از سيليس و يك مـاده اوليه مقرون به صرفه براي توليد سيليكا ژل است. در این طرح، به منظور حركت در جهت مديريت بهينه با ايجاد بستری مناسب جهت تبديل اين منابع غني از سیلیس بـه محصولاتي باارزش افزوده بالا، مي‌توان این ضايعات را به عنوان ماده اوليه جهت توليد سيليكا ژل و نانو سیلیکا ژل مورد استفاده قرار داد.

بر اساس این گزارش، استفاده از سیلیکا در بسیاری از محصولات ضروری است و سالانه صدها هزار تن از این مواد تولید و مصرف می‌شود. این ترکیبات در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی، داروسازی، کشاورزی، محیط‌زیست، صنایع رنگ، لاستیک‌سازی، لوازم آرایشی و بهداشتی به عنوان جاذب رطوبت استفاده می‌شوند.

سیلیکا به طور گسترده نیز به عنوان پرکننده در نانوکامپوزیت‌های سیلیس پلیمر، سرامیکی و فلزی، مواد عایق الکتریکی استفاده می‌شوند.
برچسب ها: نیشکر
:
:
:
آخرین اخبار