تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۹
کد خبر: ۲۷۷۸۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شهیون دزفول به عنوان شهر جهانی کپو معرفی شود

 
رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول با بیان اینکه شهر شهیون مرکز صنعت کپوبافی در شهرستان دزفول است گفت: معرفی و ثبت شهیون به عنوان شهر جهانی کپو موجب رونق پایدار این شهر و کل شهرستان دزفول می‌شود.

  علیرضا زمانی راد روز شنبه در نشست مشترک هیات رییسه شورای شهرستان دزفول با رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود: شهرها و روستاهای شهرستان دزفول گنجینه‌ای پایان ناپذیر از استعداد در صنایع دستی و گردشگری هستند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل تمام شهرستان دزفول تاکید کرد: شهرها و روستاهای تابعه دزفول فرصت‌های بی‌نظیر صنایع دستی و موقعیت ممتاز گردشگری، طبیعی، تاریخی و مذهبی هستند که باید این ظرفیت‌ها شناسایی و به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول افزود: بیش از ۹۰ درصد تولید کپوی دزفول توسط کارگاه‌های کوچک و خانگی در شهر شهیون انجام می‌شود به همین دلیل پیگیری معرفی شهیون به عنوان شهر جهانی کپو در صورت نداشتن ممنوعیت قانونی مطالبه‌ای منصفانه است که موجب رونق این شهر محروم می‌شود.

وی عدالت در تخصیص منابع و توجه به استعدادهای شهرها و روستاهای شهرستان را موجب ایجاد رضایتمندی اجتماعی، رونق اقتصادی و مهاجرت معکوس دانست و تصریح کرد: ثبت شهیون به عنوان شهر جهانی کپو به طور قطع سرآغاری بر توسعه پایدار منطقه پراستعداد، هنرمندپرور ولی محروم شهیون است.

زمانی راد تاکید کرد: ثبت شهیون به عنوان شهر جهانی کپو موجب ورود سرمایه‌گذاران به این منطقه، حل مشکل بیکاری جوانان و بهبود وضعیت معیشت مردم را به همراه دارد.

وی با اشاره به تغییر رویکرد شورای اسلامی شهرستان دزفول در سال سوم فعالیت خود گفت: شورای اسلامی شهرستان دزفول به عنوان شورایی فرادست در سومین سال فعالیت خود به دنبال بهره گیری از ظرفیت‌های قانونی همه دستگاه‌ها و نهادهای دزفول به منظور گره گشایی از مسایل شهرستان است.

رییس شورای اسلامی شهرستان دزفول ضمن اعلام آمادگی این شورا برای پیگیری مطالبه‌های مردم و دستگاه‌های دزفول در سطح ملی و استانی بر تعامل سازنده با تمام ادارات و نهادهای دولتی برای حل مسایل انباشته این شهرستان تاکید کرد.

خانه کپو در شهیون ایجاد می‌شود

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر شهرستان دزفول در صنایع دستی و گردشگری گفت:‌بخش زیادی از ظرفیت‌های گردشگری و صنیع دستی این شهرستان با وجود همه اقدام‌های انجام شده همچنان مغفول مانده و به فعلیت نرسیده است.

حمیدرضا خادم با استقبال از رویکرد جدید شورای شهرستان دزفول برای ورود و تلاش برای حل مسایل این شهرستان افزود: مدیریت جدید شورای اسلامی شهرستان دزفول نفس تازه‌ و فرصتی بی‌بدیل برای توسعه دزفول و شهرهای تابعه آن است.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهرستان دزفول به دلیل جایگاه قانونی توان شکوفا کردن ظرفیت‌های نهفته شهرستان را دارد ادامه داد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در کنار شورای شهرستان و سایر مجموعه‌های دزفول آماده تعامل نزدیکتر برای به فعالیت رساندن ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی در شهرستان را دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با اشاره به ضرورت ایجاد خانه کپو در شهیون افزود: طراحی، احداث و راه‌اندازی خانه کپو با هدف ساماندهی، آموزش، تولید، فروش داخلی و صادرات کپو توسط شهرداری شهیون در این شهر گام موثری در تبدیل شهیون به قطب کپوی کشور و شهر جهانی این صنعت است.

به گزارش ایرنا، در این جلسه مقرر گردید "کمیته توسعه و تعالی‌بخش های شهیون و سردشت دزفول" با هدف شناسایی فرصت‌ها و تهیه طرح‌های توجیهی فنی پیرامون میراث فرهنگی و صنایع دستی این مناطق تشکیل و در آن با استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی در شهرستان با تدوین طرح‌های توجیهی و کارشناسی شده بستر جذب سرمایه گذار در این مناطق فراهم شود.

اسفند پارسال ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی در سفر به دزفول، ارزیابی این شهر را برای معرفی به عنوان شهر جهانی کپوبافی آغاز کردند.

هم اکنون ۱۰ کارگاه کپوبافی در روستای پامنار و ۱۵ کارگاه در سایر نقاط دزفول فعال است ضمن اینکه افزون بر ۲ هزار نفر بافنده کپو در شهرستان دزفول فعالیت می‌کنند که تعداد زیادی از این هنرمندان در شهر شهیون فعالیت دارند.

کپو یکی از صنایع دستی ویژه شهرستان دزفول به شمار می‌رود که ماده اولیه آن را چوب کرتک(موجود در بیشه زارهای دزفول) تشکیل می‌دهد.

کپوبافی با داشتن اصالت، کیفیت و ظرافت بالا برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده و از رشته‌های بومی و خاص خوزستان به ویژه شهر شهیون دزفول است.

کپو با پیچش ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک شکل می‌گیرد و با نقش اندازی کاموای رنگی، زیبایی آن دوچندان می‌شود.

کپو در گویش محلی دزفولی، به ظرف حصیری کروی سر دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود؛ کپوهای دزفول از نظر کیفیت و اصالت رتبه نخست را در کشور دارند و به شهرهای مختلف و خارج از کشور صادر می‌شوند.

دزفول با پیشینه‌ای چند هزار ساله و آثار باستانی دارای بیش از ۵۰۰ کارگاه تولید ۱۰۰ نوع صنایع دستی بوده که اکنون بسیاری از آنها به فراموشی سپرده شده‌اند.

تاکنون خراطی دزفول به ثبت جهانی رسیده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار