تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۷۸۲۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لوح ثبت دزفول شهر جهانی کپو ابلاغ شد
 لوح ثبت دزفول شهر جهانی کپوبافی و کاشان شهر جهانی نساجی سنتی که در شورای جهانی صنایع‌دستی به تصویب رسیده است، ابلاغ شد.

  براساس اعلام شورای جهانی صنایع‌دستی و ارزیابی‌های انجام شده از سوی ارزیابان این شورا در سفر به ایران و بازدید از شهرهای دزفول و کاشان این ۲ شهر به ترتیب به‌عنوان شهر جهانی کپوبافی و شهر جهانی نساجی سنتی اعلام شدند.

در لوح شورای جهانی صنایع‌دستی درباره شهر دزفول آمده است: شورای جهانی صنایع‌دستی درخواستی برای عنوان "شهر جهانی صنایع‌دستی برای سبد بافی" از دزفول در سال ۲۰۲۲ دریافت کرد، بعد از ارزیابی توسط هیات اجرایی بین‌المللی WCC و کمیته فرعی شهر صنایع‌دستی جهانی، تصمیم گرفته شد شهر دزفول به عنوان «شهر جهانی صنایع دستی برای سبدبافی» (کاپو) تعیین شود.
از درخواست ارسال شده به WCC و گزارش ارزیابی توسط هیات داوران، مشخص است که دزفول از شهرت خوبی در صنعت صنایع‌دستی در سطح ملی و بین‌المللی برخوردار است و مشخص است که صنایع‌دستی عمیقا در جامعه دزفول ریشه دارد و نقشی جدایی ناپذیر در جامعه خود ایفا می‌کند.
انتظار می‌رود دزفول به تعهد خود نسبت به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی برای سبد بافی (کاپو) عمل کند، مبادلات بین‌المللی خود را گسترش دهد و همکاری و ارتباط خوبی با سایر شهرهای شبکه شهر صنایع‌دستی برای ایجاد بستری مشترک برای صنعتگران جهان داشته باشد، انتخاب دزفول به عنوان شهر جهانی سبدبافی (کاپو) بافی را به دزفول تبریک می‌گوییم.

به گزارش ایرنا کپوبافی با داشتن اصالت، کیفیت و ظرافت بالا برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده و از رشته‌های بومی و خاص خوزستان به ویژه شهر شهیون دزفول است.

کپو با پیچش ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک شکل می‌گیرد؛ کپو در گویش محلی دزفولی به ظرف حصیری کروی سر دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود.

کپوهای دزفول از نظر کیفیت و اصالت رتبه نخست را در کشور دارند و به شهرهای مختلف و خارج از کشور صادر می‌شوند.

دزفول با پیشینه‌ای چند هزار ساله و آثار باستانی دارای بیش از ۵۰۰ کارگاه تولید ۱۰۰ نوع صنایع دستی بوده که اکنون بسیاری از آنها به فراموشی سپرده شده‌اند.

به گزارش ایرنا سه نفر از ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی اسفندماه سال گذشته با حضور در خوزستان از ظرفیت کپوبافی دزفول به منظور جهانی شدن بازدید کردند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار