تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۲۸۵۲۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان وعده داد: خاموشی فلرها تا پایان سال ۱۴۰۴


استاندار خوزستان: بورس کالا در خوزستان راه اندازی می‌شود/ خاموشی فلرها تا پایان سال ۱۴۰۴

  استانداری خوزستان از راه اندازی بورس کالا در استان خبر داد.

علی‌اکبر حسینی‌محراب در نشست خبری که امروز (۳ دی ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به وجود صنایع بزرگ و شهرک های صنعتی در خوزستان و توسعه نامتوازن در استان، اظهار کرد: زمانی که زنجیره صنعتی در استان دنبال نمی شود طبعا روند ناقصی شکل می گیرد. به طور مثال در صنعت نفت باید همه زنجیره آن شکل بگیرد یعنی در کنار یک کار تولیدی باید صنایع پایین دستی آن انجام و لوازم مورد نیاز آن صنعت فراهم شود تا توسعه متوازن ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: دانشگاه ها نیز باید آموزش های مورد نیاز صنعت در حوزه های مختلف را ارائه دهند.

استاندار خوزستان گفت: با کارهای بزرگی که در  ۱۵ سال اخیر انجام شده کار ساخت لوازم داخلی توسط صنعتگران ایرانی انجام شده است که مهم ترین بخش این کار باید در خوزستان انجام می شد زیرا کارگاه های صنعتی موجود در استان در این زنجیره در بخش های مختلف می توانند ما را به صنعت نفت برسانند.

وی افزود: اگر صنعت کشتی سازی در خوزستان وجود دارد هزاران قطعه برای کشتی سازی نیاز است و اگر قطعه سازی در استان نداریم، این صنعت را نداریم بنابراین برای داشتن هر صنعت باید همه زنجیره آن شکل بگیرد.

استاندار خوزستان گفت: اکنون قطعات خودرو وارد و مونتاژ می شوند و به خودرو یا وسایل دیگر تبدیل می شوند که یکی از فسادهای زیاد در این بخش است. به دلیل انجام نشدن قطعه سازی از راه ها و روش های مختلف قطعات را وارد و آنها را سرهم می کنند و به یک وسیله تبدیل می کنند، بنابراین وقتی ادعا می کنیم خودروساز هستیم باید همه قطعات آن در استان یا کشورمان تولید شود تا خودروساز باشیم.

وی افزود: وقتی صنعتی  در خوزستان‌ وجود دارد باید زنجیره آن کامل باشد اما این اتفاق رخ نداده است که مطالبه ما باید تکمیل این زنجیره باشد تا بتوانیم بگوییم چنین صنایعی در استان شکل گرفته است.

حسینی‌محراب بیان کرد: با توجه به اینکه عموم این صنایع ملی هستند و در مورد صنایعی مانند فولاد، پتروشیمی و نیشکر در استان تصمیم گرفته نمی شود، تلاش بر این است این موضوع پیگیری شود تا خوشه های صنعتی با هم شکل بگیرند تا صنایع بالادستی، پایین دستی و خوشه های صنعتی با هم شکل بگیرند که این کار در بخشی از شهرک‌های صنعتی و برخی روستاها در حال شکل گیری است.

استاندار خوزستان در خصوص سهمیه های مربوط به خوراک پتروشیمی و فولاد نیز اظهار کرد: در سال های گذشته کشور یکسری مجوزهایی برای برخی از صنایع در نظر گرفت و افراد زیادی برای ایجاد کالای صنایع پایین دستی پتروشیمی مجوز گرفتند. آن ها بعد از گرفتن مجوز، این خوراک را می فروختند و رانت عظیمی ایجاد شد که دولت برای این که جلوی رانت را بگیرد و خوراک به فعالان واقعی صحنه برسد، بورس کالا را دنبال کرد.

 بورس کالا در خوزستان راه اندازی می شود

وی افزود: بورس کالا به صورت متمرکز در تهران شکل گرفت و همه عرضه ها نیز در بازار بورس کالا مطرح شد. اکنون با وجود این که شرکت فولاد ورق ها را عرضه می کند اما باید بورس از تهران خریداری شود که این مساله موجب بالا رفتن قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود، بنابراین دنبال این هستیم بورس کالا را در خوزستان راه اندازی کنیم تا بخشی از توزیع کالاها در استان انجام شود.

حسینی‌محراب در خصوص مصوبات سفر اول رئیس جمهور، بیان کرد: مقرر بود بخشی از مصوبات سفر اول رئیس جمهور از طریق تهاتر نفت تامین شود که با لغو این موضوع در مجلس شورای اسلامی، تقریبا خوزستان از بودجه این بخش محروم شد.

استاندار خوزستان گفت: بخشی نیز مربوط به پلاک خودروهای اروندی بود که مقرر بود با تبدیل پلاک خودروهای اروندی به پلاک ملی، بخشی از بودجه تامین شود که از این بخش نیز تاکنون محروم هستیم. البته پیشنهادات را ارائه دادیم و وزارت اقتصاد در حال نهایی کردن آیین نامه مربوطه است که اگر در ماه های باقی مانده سال اعلام شود راه خوبی برای تامین (منابع مالی) مصوبات سفر هیات دولت است و بخش وسیعی از پروژه های استان تمام خواهد شد.

وی افزود: در سفر دوم هیات دولت به خوزستان نیز حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد که برخی از مصوبات به دستگاه ها داده شد و برخی از مصوبات هنوز اعلام نهایی نشده است. حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از این مصوبات به بخش های دستگاه های مختلف اعلام و اعتبار تخصیص داده شده است. منابع سازمان برنامه و بودجه، منابع داخلی وزارت خانه ها و منابع مربوط به مسئولیت های اجتماعی نفت هم سه مرجع تامین بودجه هستند که پس از اعلام مصوبات به دستگاه ها به سمت عملیاتی شدن می روند.

حسینی‌محراب درباره کاهش تزریق (اعتبار) توسط مسئولیت های اجتماعی صنایع و شرکت های مستقر در استان، گفت: از قدیم الایام مسئولیت های اجتماعی وجود داشته است که به روش های مختلف انجام می شد اما اکنون دولت می‌خواهد این موضوع را سامان دهی کند. تیمی از سازمان برنامه و بودجه، دستگاه‌های مربوطه و استانداری تشکیل می شود تا در راستای شفافیت و نظارت بر موضوع این کار انجام شود.

وی افزود: صنایع همه مسئولیت های اجتماعی را در استان هزینه و به پروژه تبدیل نکردند، بنابراین یکی از پیگیری های جدی این است که مسئولیت های اجتماعی این صنایع در محیط اطراف کارخانه ها و صنایع و سپس نیز در شهرهای متصل و بعد هم در همه استان انجام شود.

حسینی‌محراب در خصوص آلودگی هوا و تضییع حقوق عامه بیان کرد: آلایندگی و مسائل مربوط به مردم، مهم ترین دغدغه ما هم است و مثل همه مردم راجع به آلایندگی ها حساسیت داریم و باید بیشترین کار درمورد از بین رفتن منابع آلاینده انجام شود.و

وی افزود: یکی از منابع آلاینده مربوط به فلرهای گازی است که از چاه های تفت می سوزد. آلایندگی ناشی از کارخانه های مستقر در شهر مانند کربن بلک، سوخت های غیراستاندارد، آلودگی های ناشی از آتش زدن زمین های کشاورزی و مزارع نیشکر، سوزاندان زباله ها و آتش سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم منشاء آلودگی هوای خوزستان هستند.

فلرها تا دو سال دیگر خاموش می شوند

استاندار خوزستان بیان کرد: با وزیر نفت صحبت شده است تا گازسوزی فلرها که موجب از بین رفتن سرمایه می شود را به خوراک پتروشیمی ها تبدیل کنند که بنا بر اعلام وزیر نفت، تا پایان سال ۱۴۰۴ تمام فلزها ها خاموش می شوند و برای مصرف سایر بخش ها تبدیل می شود.

حسینی‌محراب بیان کرد: شرکت کربن بلک نیز با فیلتراسیون در حال فعالیت است اما باید از شهر خارج شود. شرکت فولاد هم در اطراف خود آلایندگی ایجاد می کند که اداره کل محیط زیست خوزستان بر فیلتراسیون آن نظارت می کند اما آلودگی زیاد است و باید با کاشت درخت و فضای سبز مناسب، این مساله مدیریت شود.

وی تصریح کرد: طرح زارعت چوب را هم برای سبز شدن فضای استان و جلوگیری از ایجاد بسیاری از آلایندگی ها در دستور کار است.

در کنار کارگران شرکت گروه ملی هستیم

استاندار خوزستان در خصوص تجمع کارگران گروه ملی (گروه ملی صنعتی فولاد ایران) و درخواست اجرای طرح طبقه بندی مشاغل نیز تصریح کرد: از گذشته گروه ملی وضعیت خوبی نداشته و سال ها دستخوش بحران ها بوده است که نیازمند بازسازی کامل و اجرای فاز دوم است.

حسینی‌محراب بیان کرد: به نظر می رسد ضعف جدی در مدیریت این کارخانه وجود دارد اما راه حل این است که نمایندگان کارگران این کارخانه با بخش های مختلف صحبت کنند. همه کارمندان با مواردی مانند طرح طبقه بندی مشاغل یا چنین چیزهایی درگیر هستند و راه آن مذاکره است. از کارگران حمایت می کنیم و در کنارشان هستیم و به وضعیت این کارخانه رسیدگی خواهد شد اما توقع داریم آن ها چیزی برای بیگانگان ایجاد نکنند. امیدواریم کارگران سر کار بروند و تولید داشته باشند زیرا همه چیز به درآمدزایی این کارخانه برمی گردد و اگر کار در کارخانه تعطیل شود و درآمدی وجود نداشته باشد، همه نفع نمی بریم. بنابراین باید تولید در کارخانه وجود داشته باشد تا بتوانیم مشکلات شان را حل کنیم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار