تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۲۸۹۹۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس پلیس راه خوزستان عنوان کرد:
لزوم تثبیت آمار کشته‌های تصادفات نوروزی در خوزستان
 
لزوم تثبیت آمار کشته‌های تصادفات نوروزی در خوزستان

 رئیس پلیس راه خوزستان با بیان اینکه افزایش تصادفات فوتی در دی‌ماه چشمگیر بود و آمار استان خوزستان را به شدت تحت تأثیر قرار داد، گفت: برخوردها با تخلفات رانندگی هنوز در کاهش کشته‌های تصادفات موثر نبوده است؛ با این همه افزایش برخورد، نهایتا آمار فوتی‌ها تثبیت می‌شود بنابراین باید تغییر تاکتیک بدهیم تا سال آینده با کاهش بیشتر فوتی‌ها مواجه شویم.‌

سرهنگ سعید رحیمی در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها که امروز (۲۲ اسفندماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: امسال ترددهای نوروزی نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش یافته است.

 وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه هوشمندسازی و نصب ۶۰ دوربین در محورها افزود: روند تصادفات منجر به فوت از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱  نشان می‌دهد که روند افزایشی بود و امسال به نوعی آمار در حال تثبیت است.

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: افزایش تصادفات فوتی در دی‌ماه چشمگیر بود و آمار استان خوزستان را به شدت تحت تأثیر قرار داد. تصادفات در شهریورماه، اردیبهشت‌ماه، خردادماه و تیرماه فراوانی داشت و باید برنامه‌ریزی جدی برای سه ماهه اول امسال داشته باشیم.

رحیمی بیان کرد: امسال موارد تصادفات ۶ درصد کاهش و تعداد متوفیان تصادفات ۲ درصد افزایش یافته است که با احتساب آمار اسفندماه، آمار امسال تثبیت خواهد شد تا حداقل افزایشی نباشد.

وی با بیان اینکه بیشترین تصادفات در راه‌های اصلی رخ می‌دهد، گفت: امسال در راه‌های روستایی و فرعی شاهد افزایش تصادفات بودیم بنابراین باید در زمینه نصب علائم راهنمایی و رانندگی در این راه‌ها تمرکز بیشتری شود.

رحیمی گفت: ۵۱ درصد فوتی‌های تصادفات در صحنه، ۴۵ درصد در مراکز درمانی و ۴ درصد حین انتقال رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: ۵۶ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد بنابراین در طرح نوروزی  باید این حوزه را برجسته بینیم و اولویت به ۳۰ کیلومتری شهرها داده شود.

رئیس پلیس راه خوزستان با بیان اینکه موارد واژگونی در خوزستان زیاد است، گفت: مهم‌ترین عامل تصادفات خوزستان، سرعت است و عدم رعایت حق تقدم هم عامل تاثیرگذار تصادفات است و از تلاقی راه‌های اصلی به فرعی نشات گرفته شده است.

وی افزود: در طرح نوروزی امسال افسران انتظامی با خودرو و به صورت نامحسوس در جاده‌ها مستقر می‌شوند تا تردد را کنترل کنند و بتوانیم حجم زیادی از متخلفان را توقیف کنیم. بیشترین سهم تصادفات در خوزستان مربوط به خودروهای سواری و در مرحله بعد کامیون و تریلرها است.  

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: تصادفات فوتی خوزستان از ساعت ۱۶ تا ۲۴ رخ می‌دهند که در طرح نوروزی باید حضور یگان‌های امدادی با چراغ‌های روشن در این ساعات باشد.

رحیمی بیان کرد: محورهای پرحادثه استان خوزستان بر اساس تعداد فوتی‌ها به ترتیب اهواز - اندیمشک، هفتکل - باغ‌ملک - ایذه، اهواز - آبادان، آبادان - اروند، ملاثانی - شوشتر، بهبهان - رامهرمز، خرمشهر - اهواز و ملاثانی - مسجدسلیمان هستند.

وی افزود: پلیس راه خوزستان در برخورد با تخلفات رتبه دوم کشوری را کسب کرده است و ۱۵۷ درصد افزایش توقیف خودروی دارای دو تخلف همزمان داشته‌ایم. روزانه در خوزستان حدود یک میلیون تردد خودرو داریم و بیش از ۱۰ برابر آنچه اعمال قانون می‌کنیم در جاده‌ها تخلف می‌شود و در این شرایط نه دوربین داریم و نه عامل تا اعمال قانون را انجام دهیم.  

رحیمی عنوان کرد: برخوردها با تخلفات رانندگی هنوز در کاهش کشته‌های تصادفات موثر نبوده است؛ با این همه افزایش برخورد، نهایتا آمار فوتی‌ها تثبیت می‌شود بنابراین باید تغییر تاکتیک بدهیم تا سال آینده با کاهش بیشتر فوتی‌ها مواجه شویم.‌

رحیمی تصریح کرد: سال گذشته در طرح نوروزی ۳۷ کشته داشتیم و در تعداد فقرات تصادفات ۱۵ درصد کاهش داشتیم.

وی با بیان اینکه امسال کار پلیس راه خوزستان بسیار سخت است، گفت:  دو سال متوالی آمار کشته‌های خوزستان در نوروز حفظ شد و اگر امسال کوچکترین کوتاهی کنیم آمار در طرح نوروزی می‌تواند افزایشی باشد. بنابراین باید اجرای طرح نوروزی جدی گرفته شود.

رحیمی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در نوروز امسال ۵ تا ۱۰ درصد افزایش تردد داشته باشیم. الزاما نباید گفته شود که طرح نوروزی در ماه رمضان است بلکه باید پیش‌بینی حداکثری برای این طرح داشته باشیم.

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: در سال ۱۴۰۱، ۱۲ متوفی ایام نوروز در حوزه پاسگاه اندیمشک - خرم آباد بود که این عدد در نوروز ۱۴۰۲ به چهار مورد رسید. بیشترین تردد در این محور است و باید تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شود تا این آمار حداقل تثبیت شود.

وی با بیان اینکه بدترین کشته‌های طرح نوروزی سال گذشته در حوزه سربندر، ماهشهر و هندیجان بوده است، افزود: ایام نوروز سال گذشته ۲۲ درصد افزایش تردد داشتیم و تردد طرح نوروزی امسال هم می‌تواند افزایشی باشد.

رحیمی با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی شرایط جوی و آگاه‌سازی و هشدار دادن به  مسافران و مستند شدن رفتارهای پرخطر گفت: صدا و سیمای خوزستان حتی طرح نوروزی را پوشش خبری نداد. اطلاع‌رسانی و آموزش‌ها به خوبی انجام نمی‌شود. این در حالی است که امسال حداقل ۵۰ تصادف رانندگی  خانوادگی بوده است و همه در حادثه کشته شدند.

در ادامه، محمد جولانژاد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: اختتامیه سفرهای راهیان نور انجام شده است. خوشبختانه این سفرها بدون حادثه در محورهای مواصلاتی خوزستان انجام شد و این موضوع مرهون تلاش‌های دستگاه‌های مختلف است.

وی افزود: تا چند روز آینده میزبان سفرهای نوروزی خواهیم بود. اگرچه امسال نوروز با ایام ماه مبارک رمضان مقارن است و احتمال می‌رود نسبت به سال‌های گذشته مسافران از استان‌های دیگر، کمتر باشند اما قطعا سفرهای درون استانی را خواهیم داشت.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: تمهیدات ایمنی راه‌ها انجام شده است و همه ارگان‌های خدمت‌رسان تکالیف خود را انجام داده‌اند. امیدواریم نوروز بدون حادثه پیش رو داشته باشیم. بر اساس تجارب، حضور ارگان‌های خدمت‌رسان و اکیپ‌های دهیاری و شهرداری‌ها در کنار دیگر ارگان‌ها در محورهای مختلف کمک شایانی به کاهش تصادفات جاده‌ای داشته است بنابراین باید همه ارگان‌ها به اضافه فرمانداری‌ها مکلف شوند اکیپ‌های خود را در طرح نوروزی در محورهای مواصلاتی به کار بگیرند تا شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته باشیم.

وی بیان کرد: ۱۹ نقطه پرحادثه مصوب و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی شده که ۹ نقطه حادثه‌خیز رفع شده است و چهار نقطه دیگر نیز تا چند روز آینده تکمیل می‌شود و بقیه نقاط در سال آینده رفع می‌شوند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار