تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۲۹۰۲۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۶ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس دزفول دچار آفت است

 رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با اشاره به آغاز پایش آفات جنگلی در این شهرستان گفت: بیش از ۶ هزار هکتار از عرصه های زاگرسی در حوضه استحفاظی دزفول آلوده به لارو پروانه جوانه خوار بلوط است.

  محمد شفیعی زاده دوشنبه شب، فصل بهار را آغاز جوانه زنی درختان بلوط دانست و بیان کرد: همزمان با آغاز جوانه زنی این درختان در جنگل های زاگرس، به منظور پیشگیری از طغیان آفت های جنگلی، پایش این مناطق به طور ویژه در دستور کار قرار می گیرد.

وی با اشاره به وجود ۲۳۰ هزار هکتار جنگل در شهرستان دزفول ادامه داد: تا کنون بیش از ۷۰ هزار هکتار از جنگل های زاگرس شهرستان پایش شده است که براساس نتایج آن بیش از ۶ هزار هکتار از عرصه های زاگرسی در حوضه استحفاظی شهرستان دزفول آلوده به لارو پروانه جوانه خوار بلوط بود و مبارزه با این آفات ضرورت دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با تاکید بر اینکه اولویت اساسی مدیریت منابع طبیعی و عرصه های جنگلی حداقل دستکاری و دخالت در طبیعت است افزود: برای مبارزه با این آفات تلاش می شود تا زمانی که ضرورت نداشته باشد از هرگونه دستکاری در طبیعت چه به صورت سم پاشی شیمیایی و چه به صورت محلول پاشی بیولوژیک خودداری شود.

به گزارش ایرنا، پهنه رویشی زاگرس شامل رشته کوه های زاگرس، وسیع ترین و اصلی ترین رویشگاه گونه های مختلف بلوط در ایران به شمار می رود و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

جنگل های بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی کشور (استان آذربایجان غربی) آغاز می شود و سپس غرب (استان‌های کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان) و جنوب غرب ایران (استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس) را در بر می گیرد.

در بین ۱۱ استان واقع در ناحیه رویشی زاگرس، استان های فارس، لرستان و خوزستان مقام های اول تا سوم را از نظر وسعت رویشگاه های جنگلی و درختی دارا هستند.

جنگل های طبیعی زاگرس با ۹۰۰ هزار هکتار وسعت در شمال و شمال شرق خوزستان قرار دارند.

مساحت جنگل ها ، مراتع و بیشه زارهای دزفول بیش از ۳۴۵ هزار هکتار است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار