تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۲۹۰۷۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
التیام زخم کهنه « فاضلاب اهواز»
التیام زخم کهنه « فاضلاب اهواز»

 مساله فاضلاب شهر اهواز در سال‌های اخیر به عنوان یک دغدغه جدی مردم این شهرستان مطرح بوده است. تکمیل نشدن شبکه فاضلاب، فرسودگی و ریزش این شبکه در نقطه‌های مختلف و وضعیت توپوگرافی شهرستان اهواز موجب شده بود تا این شهر مشکلات عدیده‌ای در بحث فاضلاب داشته باشد و در فصل بارش با توجه به نبود شبکه دفع آب‌های سطحی، با مشکل بالازدگی فاضلاب و آبگرفتگی معابر به صورت بحرانی روبه رو شود.

این مهم که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از چالش‌های جدی استان به شمار می‌رفت با روی کار آمدن دولت سیزدهم به اولویت اول طرح‌های عمرانی دولت در خوزستان تبدیل شد. خوشبختانه با نگاه ویژه‌ای که در این دولت نسبت به حل مشکل فاضلاب در شهر اهواز وجود داشته طرح فاضلاب اهواز اکنون با پیشرفت قابل قبولی همراه است که علاوه بر حل مشکلات پس زدگی فاضلاب در اهواز در نبود شبکه دفع آب‌های سطحی هم کمک شایانی در سرعت دفع آب‌های سطحی داشته است.

به گزارش ایسنا، پیشرفت کلی طرح جامع فاضلاب اهواز از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۴۰۰ برابر با ۳۱ درصد بود اما با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم و تشکیل ۲۰۰ جبهه اجرایی کار در سطح کلانشهر اهواز اکنون پیشرفت این طرح به ۶۲ درصد رسیده است.

متاسفانه نبود شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی به عنوان یکی از مهمترین تاسیسات و زیرساخت‌های شهری در اهواز همواره مشکل‌آفرین بوده؛ چرا که به دلیل شدت رخدادهای بارندگی در شهر اهواز شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر اهواز از ظرفیت لازم جهت دفع رواناب‌ها برخوردار نبوده است و این موضوع نه تنها باعث هدر رفت این منابع آبی با ارزش شده بلکه با پس زدگی فاضلاب مشکلات بهداشتی و زیست محیطی فراوانی ایجاد کرده و نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است.

التیام زخم کهنه « فاضلاب اهواز»

پیشرفت‌ چشمگیر طرح جامع فاضلاب اهواز در دولت سیزدهم

در این زمینه صابر علیدادی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: دولت سیزدهم و مجموعه وزارت نیرو نگاه و توجه ویژه‌ای به استان خوزستان داشته و با عزم و اراده‌ای که وجود داشته کارهای بسیار بزرگی در بخش‌های آب و فاضلاب انجام شده است که شامل بهره‌برداری از طرح بزرگ آبرسانی غدیر و همچنین پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه طرح جامع فاضلاب شهر اهواز می‌شود.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در بحث فاضلاب اهواز انجام شده و تلاش بر این است که از فرصت ایجاد شده در دولت سیزدهم حداکثر استفاده برای شتاب بخشی به طرح‌های فاضلاب و آب استان شود و مشکل فاضلاب شهر اهواز یکبار برای همیشه برطرف شود.

علیدادی با اشاره به پیشرفت طرح جامع فاضلاب شهر اهواز بیان کرد: مشکل آبگرفتگی در اهواز و تکمیل پروژه نیمه تمام شبکه فاضلاب این شهر در اولویت دولت سیزدهم قرار گرفته و هم اکنون به پیشرفت قابل قبولی رسیده است. اجرای ۳۱۷ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی فاضلاب در دولت سیزدهم، امروز در غیاب شبکه دفع آب‌های سطحی، تاثیر بسزایی در دفع آب‌های سطحی از طریق شبکه فاضلاب داشته است.

نوارهای حفاری در اسرع وقت ترمیم و آسفالت خواهند شد

وی با بیان اینکه میزان پیشرفت فیزیکی طرح عظیم فاضلاب اهواز طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ از ۳۱ درصد به ۶۱.۵ درصد ارتقا یافته است، گفت: این یعنی معادل ۳۰.۵ درصد افزایش پیشرفت فیزیکی طرح که این پیشرفت از ایجاد ۲۲۹ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی و احداث ۳ باب ایستگاه پمپاژ ناشی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان خاطرنشان کرد: مهمترین دغدغه و نارضایتی مردم اهواز در روند اجرایی پروژه فاضلاب شهر اهواز، ترمیم نوارهای حفاری بوده و ضمن عذرخواهی از مردم اهواز این اطمینان را به شهروندان اهوازی می‌دهیم که هیچ پروژه جدیدی تا قبل از اتمام پروژه قبلی، آسفالت و آماده‌سازی محل تردد ساکنان هر منطقه آغاز نخواهد شد. ترمیم نوارهای حفاری در حال انجام بوده و تمامی معابری که پروژه آن‌ها به اتمام رسیده است در اسرع وقت اصلاح و آسفالت خواهند شد.

التیام زخم کهنه « فاضلاب اهواز»

اجرای طرح فاضلاب اهواز، آبگرفتگی معابر را کاهش داد

در این زمینه علی ‌اکبر حسینی‌ محراب استاندار خوزستان ۸ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ و پس از وقوع بارندگی شدید در اهواز اظهار کرد: در سال‌های گذشته گاهی تا یک هفته آبگرفتگی ادامه داشت اما در دو سال فعالیت دولت سیزدهم، ۶۲ درصد طرح فاضلاب اهواز و کارون اجرا شد که این امر مدت آبگرفتگی را کاهش داد.

وی افزود: در روزهای اخیر دو باران شدید و رگباری به فاصه چند ساعت داشتیم که یکی ۱۷.۵ میلیمتر و دیگری ۴۴ میلیمتر بود.

حسینی محراب ادامه داد: این بارندگی به اندازه ۹۰ درصد بارش سالانه در یزد، ۶۷ درصد بارش سالانه در کرمان و ۷۰ درصد بارش سالانه در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود.

استاندار خوزستان گفت: اخیراً بارش‌های مشابهی در امارات و عربستان که ادعا می‌کنند یک زیرساخت قوی دارند منجر به سیل و تخریب زیرساخت‌های شهری شد اما خوشبختانه در اهواز با لطف خداوند اتفاق خاصی رخ نداد و با آمادگی‌ها و تمهیدات اتخاذ شده و بهبود زیرساخت فاضلاب موفق شدیم آب‌های سطحی را تخلیه کنیم.

برای دفع آب‌های سطحی به طرح بزرگتری نسبت به طرح جامع فاضلاب نیاز است

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته ماندگاری آب خیلی زیاد بود و گاهی ۳۶ ساعت تا یک هفته آبگرفتگی ادامه داشت اما در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم، طرح فاضلاب اهواز و کارون که طی حدود ۳۰ سال ۳۰ درصد اجرا شده بود به ۶۲ درصد رسید و ۳۱۷ کیلومتر لوله گذاری طی این مدت داشتیم که این امر منجر به کاهش مدت آبگرفتگی‌ها شده است.

حسینی محراب بیان کرد: ان‌شاءالله ادامه این طرح با تخصیص بودجه‌های لازم با شتاب بیشتری پیشرفت داشته باشد؛ اجرای این طرح در دفع آب‌های سطحی موثر است با این وجود یک طرح بزرگتری برای دفع آب‌های سطحی لازم داریم.

پیشرفت پروژه فاضلاب اهواز اولویت دولت در خوزستان است

احسان صالحی دبیر شورای اطلاع‌ رسانی دولت نیز پس از این بارندگی در اهواز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: بارش ۳۸ میلی‌متر باران در اهواز در عرض ۴۰ دقیقه سبب آبگرفتگی ۲۷‌ نقطه شد. با پیشرفت پروژه فاضلاب اهواز در این دولت که به اندازه ۳۰ سال قبل از آن بوده و با استفاده از ۴۰۰‌ پمپ آبگرفتگی‌ها پس از ۲۴ ساعت تا حد زیاد رفع شد.

وی افزود: پیگیری پروژه فاضلاب اهواز اولویت رییس‌جمهور در هر ۸ سفر به خوزستان بود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار