تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۲۹۱۱۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگرانی از صلح شکننده ۲ طایفه در خوزستان؛ اختلافی که هنوز قربانی میگیرد
حاج محمد  بزرگ طایفه محمدی که تلاش زیادی جهت صلح وامنیت در روستای پتک کرده بود ساعت ۱۸:۰۰ پنحشنبه درفلکه سیلو رامهرمز توسط چندنفر ناشناس با اسلحه کلاش به قتل رسید.
 
 

یک منبع آگاه گفت: عصر روز پنج‌شنبه ۱۶ فروردین‌ماه، افراد ناشناس اقدام به تیراندازی و قتل حاج محمد طاهر رحمانی بزرگ طایفه محمدی در فلکه سیلو رامهرمز درون خودرو شخصی اش در حالی که  همسرش با او بود کردند. ۲ سال پیش برادر مقتول نیز به همین صورت به قتل رسانده بودند.

 پس از این قتل، عده‌ای جهت انتقامگیری به چند خانه از طایفه مقابل در روستای پتک باغملک حمله کردند و اقدام به تخریب خانه‌ها و تخریب ترانس برق منطقه کرده و برای ساعت‌ها برق منطقه را از مدار خارج کردند.

این قتل مسلحانه در حالی رخ داده است که اعضای ۲ طایفه پس از آتش بس  در منطقه پتک باغملک، درگیری‌های مسلحانه زیادی با یکدیگر داشته اند.

در ماه‌های گذشته ۴ نفر در حوزه استحفاظی شهر‌های باغملک و رامهرمز کشته شدند که گفته می‌شود یکی از افراد به قتل رسیده مردی ۶۵ ساله به نام حسن بیگدلی از طایفه دیگر به اشتباه به قتل رسیده است.

گفتنی است در روز‌های گذشته صدای شلیک انواع سلاح‌های مختلف جنگی و شکاری  از کوه‌های اطراف روستای پتک به گوش میرسد گفته میشود بیش از ۲۰۰ نفر فرد مسلح در کوه‌های اطراف در حال آمده شدن برای یک درگیری مسلحانه تمام عیار هستند.

 با توجه به اینکه از اول درگیری تاکنون پلیس صد‌ها سلاح و مهمات را از منازعین کشف نموده است جای سوال است با وجود اینکه ۲ شهر باغملک و رامهرمز  جزو شهر‌های مرزی نیستند چگونه انواع سلاح‌های همچون کلاشینکف، گرینف، کلت کمری، برنو. وسلاح‌های شکاری   ومهمات جهت ادامه درگیری‌ها وارد منطقه می‌شود.

در سال‌های گذشته در این درگیری‌ها  ده‌ها نفر از ۲ طرف و مردم عادی تیر خورده کشته یا نقص عضو شده اند و حدود صد‌ها وسیله نقلیه و خانه به آتش کشیده شده اند و  خیلی از مردم این ۲ روستا بعلت ناآرامی و نبود امنیت در این سال‌ها علیرغم بی طرف بودن اقدام به مهاجرت کردند و قیمت مسکن و زمین کشاورزی در این روستا بسیار پایین آمده است.

هم اکنون نیز  بعلت ناامنی معلمان جهت تدریس حاضر به حضور در روستا نیستند و مدارس  روستا در زمان درگیری به طور کامل تعطیل هستند. گفتنی است از سال ۱۳۹۴ تاکنون مقاطعی تعطیلی مدارس به چندین ماه طول کشید و در برخی از مواقع جهت تدریس از سرباز معلم‌ها استفاده شده است.

مردم شهرستان‌های باغملک و رامهرمز،   نگران صلح شکننده میان ۲ طایفه و آغاز یک درگیری شدید مسلحانه طایفه‌ای دیگر در منطقه هستند.

درگیری بین ۲ طایفه  از سال ۱۳۹۴ به دلیل اختلافات قبلی آغاز شده، که در اوج شدت گرفتن این درگیری‌ها در سال ۱۳۹۴،   ۱۸ نفر از ۲ طایفه جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی نیز مجروح شدند.

سرانجام پس از سال‌ها نزاع  خونین که منجر به کشته شدن، قصاص، مجروحیت و آوارگی چندین خانوار شد، در آبان ماه ۱۴۰۰ طی نشستی با محوریت سپاه خوزستان و با حضور معاون قوه قضاییه، ۲ طرف درگیری، اعضای شورای تامین، امام جمعه رامهرمز، سادات و بزرگان  در قرارگاه حضرت ابوالفضل العباس (ع) خوزستان برگزار شد که با گذشت خانواده مقتولان و پرداخت دیه و بازگشت اهالی هر ۲ طایفه به روستای پتک جلالی باغملک، قرارداد صلح و سازش بین ۲ طایفه درگیر امضا شد.

لازم به ذکر است از اول این درگیری تا کنون چند فرمانده انتظامی شهرستان‌های باغملک و رامهرمز  چند دادستان و رئیس دادگستری از این ۲ شهر  و ۳ فرمانده انتظامی استان تغییر کرده اند، اما این درگیری همچنان ادامه دارد.

:
:
:
آخرین اخبار