تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۲۹۱۸۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طی سال گذشته؛
مرگ مادران باردار در خوزستان به ۱۰ مورد کاهش یافت

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  با اشاره به شاخص مرگ مادر باردار به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی گفت: مرگ مادر باردار از ۱۹ مورد در سال ۱۴۰۱ به ۱۰  مورد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

 پژمان بختیاری‌نیا روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در دانشگاه علوم پزشکی اهواز به مناسبت هفته سلامت با اشاره به گزیده‌ای از شاخص‌ها و دستاوردهای معاونت بهداشت اظهار کرد: مرگ نوزاد در سال ۱۴۰۱ از ۵۸۹ به میزان ۹.۱ درصد به ۵۱۳ مورد معادل ۸.۴ در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

به گفته بختیاری‌نیا تعداد مراقبت از زنان باردار در سالی که گذشت ۵۷ هزار و ۱۸ مورد گزارش شده که این شاخص ۹۲.۱۶ درصد است و همچنین مکمل یاری کودکان ۲ تا پنج ساله با ۱۷۲ هزار و ۱۸۵ مگا دوز ویتامین آ در حدود ۸۳.۵ درصد اعلام شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۱۸ مورد طغیان بیماری‌های منتقل از آب و غذا شناسایی شده است افزود: ۲۵ هزار و ۷۶۰ آزمایش میکروبی، ۶۶۵ هزار و ۶۷۸ کلر سنجی و ۲۵ هزار و ۵۴۰ کدورت سنجی برای کنترل کیفیت مطلوب آب شرب انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تعداد واحدهای ارایه خدمت اعم از خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت را یک‌هزار و ۱۹۷ واحد عنوان کرد و گفت: در سال گذشته پنج میلیون و ۱۵۲ هزار و ۶۷ نفر به مراکز و خانه‌های بهداشت مراجعه کرده‌اند.

نظارت و بازرسی از مراکز عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی

وی با اشاره به نظارت‌های انجام شده ادامه داد: ۱۹۶ هزار و ۴۷۱ مورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع و عرضه مواد غذایی و ۴۳ هزار و ۶۵۳ بازرسی از اماکن عمومی انجام شد که نتیجه این بازرسی‌ها به صدور چهار هزار و ۲۱۲ اخطار و ۲ هزار و ۱۱۸ پلمب منجر شد.

وی خاطرنشان کرد: در طرح پویش ملی سلامت (غربالگری دیابت و پرفشاری خون) دانشگاه جندی شاپور اهواز از ۲۰ آبان تا ۳۰ دی ۱۴۰۲، یک میلیون و ۸۳۲ هزار و ۳۰۱ نفر از افراد ۱۸ سال به بالا غربالگری شدند و ۱۷ هزار و ۷۵ فرد مشکوک به دیابت و ۲۲ هزار و ۲۱۳ فرد مشکوک به فشار خون شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه ۱۶۴ طرح بهداشتی در دست اقدام است بیان کرد: بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال در زمینه تامین و توزیع دارو جهت ارایه خدمات دارویی در خانه‌های بهداشت روستایی و عشایری و مراکز خدمات جامع سلامت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هزینه شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار