تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۲۹۲۰۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان:
دو سوم مبتلایان به اختلالات روان‌پزشکی، درمان مناسبی دریافت نمی‌کنند
دو سوم مبتلایان به اختلالات روان‌پزشکی، درمان مناسبی دریافت نمی‌کنند

  کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تحمیل هزینه‌های سنگین به خانواده‌ها در پی بروز اختلالات روان‌پزشکی گفت: دو سوم افراد مبتلا به اختلالات روان‌پزشکی، از مداخلات بهداشتی درمانی بهره‌مند نمی‌شوند یا خدماتی دریافت می‌کنند که کیفیت مطلوب ندارند.

قدسیه حکیم‌زاده با اشاره به برگزاری هفته ملی سلامت از اول تا هفتم اردیبهشت‌ماه، با تاکید بر اهمیت سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی اظهار کرد: در تقویم ایران از اول تا هفتم اردیبهشت‌ماه به عنوان هفته سلامت، نام‌گذاری شده است و  چهارمین روز از هفته سلامت به سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی اختصاص داده شده است. بنابراین پرداختن به تلاش‌هایی که اخیرا در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت روان فرد و خانواده که محور سلامتی جامعه محسوب می‌شود، حائز اهمیت است.

وی افزود: در قالب این تلاش‌ها ابتدا شناسایی خدمات در حوزه سلامت روانی اجتماعی انجام می‌شود. همچنین می‌تواند راهنمایی برای دریافت خدمات موجود در واحدهای بهداشتی ارائه‌دهنده خدمت برای شهروندان باشد.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: پیمایش ملی سلامت روان که در سال ۱۳۹۰-۱۳۸۹ انجام شد، نشان داد که تقریبا از هر چهار نفر، یک نفر دچار یک یا چند اختلال روان‌پزشکی است. با این حال دو سوم افراد مبتلا، از مداخلات بهداشتی درمانی بهره‌مند نمی‌شوند یا خدماتی دریافت می‌کنند که کیفیت مطلوب ندارند. از سوی دیگر اختلالات روان‌پزشکی، هزینه زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

مرکز سراج چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

وی بیان کرد: مرکز خدمات یکپارچه سلامت روانی و مراقبت اجتماعی ایرانیان (سراج) با هدف افزایش شاخص بهره‌مندی عادلانه از خدمات و مراقبت‌های سلامت روانی و اجتماعی و افزایش سواد سلامت روان، اتخاذ رفتار روانی و اجتماعی پیشگیرانه، بهبود حفاظت مالی بیماران، کاهش شیوع اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی در پنج شهرستان استان خوزستان شامل ایذه، باغملک، مسجدسلیمان، ماهشهر و اندیمشک راه‌اندازی شده است.

حکیم‌زاده گفت: یکی از بسته‌های خدمات این مرکز، ارائه خدمات سلامت روانی اجتماعی پایه است. خدمات سلامت روان در این بسته توسط تیم سلامت روان شامل پزشک، روان‌شناس، مراقب سلامت در مراکز خدمات جامع سلامت  ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: این خدمات شامل خدمات غربالگری اختلالات روانی و عوامل خطر اجتماعی و اعتیاد و ارجاع به پزشک و انجام پیگیری‌های بعدی توسط مراقب سلامت، خدمات تشخیص و درمان اختلالات روانی شایع و ارجاع موارد مشکوک به سایکوز و مقاوم به درمان به سطح تخصصی توسط پزشک عمومی/خانواده و ارائه مداخلات روانشناختی بیماران معرفی شده از طرف پزشک عمومی/ خانواده، آموزش عمومی و توانمندسازی جمعیت تحت پوشش مرکز خدمات جامع سلامت در خصوص اصول و فنون پیشگیری ازاختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی و ارجاع اجتماعی نیازمندان به مراکز معین توسط کارشناس سلامت روان و اجتماعی ( کارا) است.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: بسته دوم خدمات تخصصی در قالب مرکز سلامت روان جامعه‌نگر است که تیم این بسته خدمتی شامل روان‌پزشک، روان‌شناس، مددکار اجتماعی، پزشک عمومی و رابط درمانگر است. خدمات این بسته شامل تشخیص، درمان و مراقبت از بیماران ارجاع شده از سوی پزشک عمومی/خانواده توسط روان‌پزشک، ارجاع موارد نیاز به خدمات فوق تخصصی و بستری به بیمارستان روان‌پزشکی توسط روان‌پزشک، برگزاری دوره‌های بازآموزی برای پرسنل مراکز پایه مانند پزشک و روان‌شناس، آموزش توانمندسازی بیماران سایکوتیک و خانواده‌های آنان، پیگیری تلفنی قبل از ویزیت و پیگیری بیمار بعد از دریافت خدمات، ارائه خدمات ویزیت در منزل، روان‌درمانی تخصصی کودک، نوجوان و بزرگسال توسط روان‌شناس، کاردرمانی و توانبخشی بیماران و  حمایت‌های اجتماعی توسط مددکار است.  

وی افزود: بسته سوم خدمت بسته اقدام جامعه است. با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد از علل موثر در ایجاد اختلالات روانی ریشه‌های اجتماعی محیطی دارند، بسته اقدام جامعه با هدف سازمان‌دهی همکاری‌های بین بخشی و مشارکت مردم در ارتقای سلامت روانی اجتماعی شهرستان‌ها طراحی شده است تا عوامل خطر اختلالات روانی کاهش یابد و حمایت‌های اجتماعی از افراد دارای اختلالات روانی افزایش و انگ اجتماعی کاهش یابد.

حکیم‌زاده گفت: این بسته سه اقدام دارد که اقدام اول، ایجاد دبیرخانه برای اقدام در جامعه توسط فرمانداری‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه با ادارات با هدف کاهش عوامل خطر روان است که با نظارت فرماندار و همکاری شورای فرمانداری انجام می‌شود. اقدام دوم، ایجاد خانه مشارکت مردم در راستای مطالبه‌گری نیازهای مردمی و مدیریت ترویج سواد سلامت روان و کاهش انگ اجتماعی و اقدام سوم هماهنگی ارجاع اجتماعی و اجرای بسته خوداتکایی خانوارها برای تسهیل مراقبت اجتماعی از مبتلایان به اختلالات روانی (خدمات حمایت اجتماعی) است.

‌توسعه و راه‌اندازی ۱۰۰ مرکز سلامت روانی اجتماعی(سراج) در کشور ‌در مهرماه سال گذشته از سوی رییس جمهور به ‌وزارت بهداشت ابلاغ شد که تاکنون بیش از 70 درصد آن در استانهای مختلف تحقق پیدا کرده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار