تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۳۴۳۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افشارزاده:شیرین‌ترین خاطره‌ام در سال ۹۱ طلای سوریان در المپیک بود

بهرام افشارزاده، دبیر کل کمیته ملی المپیک تنها مسئولی است که در نخستین روز کاری سال جدید ساعت 5 صبح در محل کارش حاضر بود. در پیش بودن بازی های آسیایی نوجوانان، داخل سالن و رزمی و همبستگی کشورهای اسلامی در سال جدید از مهمترین برنامه های کمیته است که افشارازده را تا دیر وقت و حتی در تعطیلات در محل کار نگه می دارد. بدون شک موفقیت در این بازی ها از اهداف مهم او است. گفت وگوی افشارزاده با خبرنگار ورزشی فارس را در زیر می خوانید:

 

فارس: سال 91 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای جامعه ورزش، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش سال پرباری بود. حضور در المپیک لندن، درخشش کشتی، دو ومیدانی و وزنه‌برداری برگ زرینی را در تاریخ ورزش کشور رقم زد در واقع همبستگی و نزدیک بودن فدراسیون‌ها به کمیته و وزارت، این موفقیت را رقم زد. باید از مربیان و فدراسیون‌ها که در طول این مدت زحمت کشیدند قدردانی کنیم. در پارالمپیک هم شاهد موفقیت ورزشکاران بودیم. امیدوارم در برزیل با تداوم برنامه‌ریزی بتوانیم موفقیت‌مان را تکرار کنیم.

 

فارس: در سال 91 به هدفی که داشتید رسیدید؟

بله، در المپیک رسیدیم. اگر در کشتی آزاد با این قرعه‌کشی روبرو نمی‌شدیم نتایج بهتری می‌گرفتیم. من این قرعه‌کشی را پیش‌بینی می‌کردم که با توجه به خشم فدراسیون جهانی از پیامک‌های بد هموطنان ما در خصوص باخت عبدولی در کشتی فرنگی  ما در قرعه‌کشی نماینده‌ای نداشتیم که در مسیر تغییر به ما کمک کند البته با درایت رسول خادم و کار ارزشمندی که کرد به کشتی انسجام داده شد و با حرف‌ها و رفتارش حمایت کرد. از بنا و فرنگی‌کاران هم تشکر می‌کنم. در دو و میدانی هم شاهد تمرین ورزشکاران در ایران و خارج هستیم و من امیدوارم شاهد موفقیت بیشتر حدادی باشیم. در وزنه‌برداری هم با توجه به تمرینات مداوم توانستیم کار ارزشمندی انجام دهیم. در بخش تیراندازی بانوان هم نماینده ای در فینال داشتیم که ارزشمند است.

 

فارس: خاطرات تلخ و شیرین‌تان در سال 91 چیست؟

از خاطرات شیرین می‌توان به اولین مدال طلای سوریان اشاره کرد. من به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بودم که اگر نتواند موفق شود از نظر روحی و روانی دچار مشکل می‌شود. هنگامی که طلا گرفت بسیار خوشحال شدم و اشک شوق از چشمانم جاری شد. فضای ایجاد شده در ورزش و مسائل و مشکلات انتخاباتی کمیته از خاطرات تلخ من است. از خدا می‌خواهم این مشکلات حل شود و شاهد برگزاری مجمع انتخاباتی خوبی باشیم.

 

فارس: برنامه‌ها برای سال 92 چیست؟

بازی‌های داخل سالن و رزمی، المپیک نوجوانان، المپیک زمستانی 2013 و چند مسابقه دیگر از برنامه‌های ماست باید امسال برنامه‌ریزی خاصی برای بازی‌های آسیایی و المپیک 2016 داشته باشیم. از حالا تا مهرماه سال آینده زمان کمی برای بازی‌ها و تدارکات داریم.

 

فارس: بودجه پیش‌بینی‌شده چقدر است و آیا امید دارید از بودجه باقیمانده المپیک مبلغی دریافت کنید؟

بودجه پیشنهادی ما 43میلیارد تومان بوده که قرار بود تحقق پیدا کند. ما هم با توجه به مدال آوری فدراسیون‌ها آن را تقسیم می‌کنیم. از بودجه المپیک هم 21 میلیارد تومان گرفتیم اما امیدوارم مبلغ باقیمانده را بتوانیم بگیریم. ما حداقل انتظار داریم از 5 میلیاردی که پیش از سال نو به ما قول داده بودند و 3 میلیارد آن پرداخت شد، 2 میلیارد باقیمانده را هم پرداخت کنند. اعزام به بازی‌های مختلف نیاز به بودجه دارد باید مربی تأمین باشد، تغذیه ورزشکاران اصولی صورت پذیرد و اعزام‌ها با برنامه باشد. فدراسیون‌ها هم نباید دغدغه‌ای داشته باشند تا نتایج خوبی در مسابقات حاصل شود. درخواست من این است که 2 میلیارد باقیمانده را بدهند تا برای المپیک نوجوانان و بازی‌های داخل سالن هزینه کنیم.

 

فارس: بازی‌های کشورهای اسلامی هم به تعویق افتاد، کمیته اعتراض رسمی داشته است؟

نامه رسمی مبنی بر به تعویق افتادن بازی‌ها به ما ارسال نشده است. ما به کمیته تشکیلات اعتراض کردیم اما دبیرکل بازی‌ها اصلا جواب لازم را به برنامه‌های هیچ کمیته‌ای از کشورهای عضو نداده است.

 

فارس: چرا اساسنامه کمیته ملی المپیک هنوز ارسال نشده؟

بعد از نشست هم‌اندیشی که 25 اسفند برگزار شد، قرار شد کارگروهی نظارت کرده و نظرات‌شان را اعمال کنند. اگر این نظرات را اعمال می‌کردیم زمان زیادی وقت می‌برد تا اساسنامه اصلاح شود با وزیر صحبت کردیم قرار شد اساسنامه را با همان تغییراتی که IOC خواسته اصلاح کنیم و فردا با حضور عباسی در هیئت اجرایی این بحث را تمام کرده و اساسنامه را ارسال کنیم.

 

فارس: انتخابات چه زمانی برگزار می‌شود؟

پس از جواب IOC مجمع تشکیل می‌شود و درباره چگونگی انتخابات صحبت می‌کنیم.

 

فارس: بحث مربی خارجی تیم‌ها به کجا کشیده شد و آیا شما هزینه‌ها را تقبل می‌کنید؟

با توجه به درخواست فدراسیون‌ها، مربی جذب می‌کنیم. چند مربی که در ایران همکاری می‌کنند را به صورت ریالی پولشان را به فدراسیون می‌دهیم تا هزینه‌ها را پرداخت کنند.

 

فارس: بزرگترین هدف زندگی‌تان چیست؟

ورزش روی اخلاق اجتماعی اثر مثبت بگذارد، جامعه سالم را هدایت کند، اعتیاد را دور کرده و مردانگی را تقویت کند. روح بد اخلاقی را بردارد.

 

فارس: چه زمانی احساس می‌کنید به همه اهداف‌تان رسیدید؟ اکنون وقت رفتن است؟

اصراری به ادامه ندارم. تجربه‌ای که دارم بها دارد. نظام روی من سرمایه‌گذاری کرده و فکر می‌کنم نباید زمان اوج کار کنار رفت. هر وقت احساس کردم نتوانم و نمی‌توانم انجام وظیفه کنم می‌روم.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار