تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۳۴۶۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زاکانی:
به دلایلی اعلام کاندیداتوری را به تاخیر انداختم/ شاهد همدستی جریان انحرافی و دوم خرداد هستیم
علیرضا زاکانی ظهر امروز در همایش سراسری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور با عنوان شعور انقلابی، حماسه سیاسی در محل دانشگاه فردوسی اظهار کرد: پس از گذشت 34 سال از انقلاب باید شرایط مطلوب‌تری در حال حاضر داشته باشیم.

وی افزود: انقلاب اسلامی و آرمان‌های نظام، جایگاه ممتازی را می‌طلبد که امروز متاسفانه شرایط نامطلوب و دورتری را نسبت به جایگاه حقیقی شاهد هستیم.

 برای رسیدن به تمدن اسلامی، فاصله زیادی داریم

زاکانی با بیان اینکه هنوز در پله نخست هستیم و تمدن اسلامی غایت این مسئله است، خاطرنشان کرد: هنوز در اوایل راه هستیم و به نوعی می‌توان گفت: دولت اسلامی تشکیل داده‌ایم اما با کیفیت و ارتقاء و جایگاه حقیقی آن فاصله بسیاری داریم.

وی افزود: جایگاه اسلامی و روی کار آمدن دولت اخلاق، نیازمند نگاه اصلاح گری در این مسیر است.

استفاده هاشمی و خاتمی از الگوی غربی در مسیر توسعه

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه نقشه راهبردی تخصصی در حوزه کشورداری نداریم، گفت: افرادی چون هاشمی و خاتمی در دوره کشورداری خود از الگوی غربی استفاده کرده و این ریشه در آن دارد که هنوز الگوی مشخص و جامعی در این حوزه نداریم.

وی ادامه داد: نخستین مشکل وارده بر ما، وجود یک خلاء اساسی در جامعه است؛ باید به نوعی حرکت کنیم که نقطه سرآغازش اسلام باشد.

زاکانی با تاکید بر اینکه باید در عین پیشرفت، ابعاد معنوی انسانیت نیز رشد یابد، اذعان داشت: نمی‌توانیم با دستورالعمل غرب، پیشرفت کنیم چرا که در آن دستورالعمل جایی برای دین و معنویت قرار داده نشده است.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به برنامه‌ریزی وی برای ایجاد نقشه راهبردی، گفت: بیش از یکسال در مسیر تلاش برای آسیب‌شناسی مسائل کشور و ایجاد یک نقشه راه درست هستم.

غفلت دولت‌ها از شعارهای انقلاب در مسیر کشورداری

زاکانی از غفلت دولت‌ها از شعارهای انقلاب در مسیر کشورداری یاد کرد و افزود: هاشمی با شعار توسعه اقتصادی، خاتمی با شعار آزادی سیاسی و احمدی‌نژاد با شعار عدالتخواهی روی کار آمدند اما نکته مهم این است که همه این شعارها فقط در حد شعار بوده و هیچ جنبه عملی نداشته‌اند.

  به انقلاب اخلاقی اعتقاد ویژه داریم

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه به انقلاب اخلاقی اعتقاد ویژه‌ای را دارم تصریح کرد: باید به دنبال تصحیح زیربناها و مسائل زیرساختی باشیم.

وی افزود: توسعه غربی بر مبنای اقتصاد است و جامعه اسلامی در میر توسعه باید به دنبال تقویت زیربنا و زیرساخت‌های فرهنگی باشد.

وی نوع نگاه به قدرت را برای توسعه، دولت و انقلاب اخلاق توصیف کرد و یادآور شد: اخلاق در جامعه باید توسعه یافته و به نوعی انقلاب اخلاقی را تبیین کنیم که این مسئله در ابتدا باید از مسئولین آغاز شود.

  ضرورت توجه به ولایت‌پذیری در سیاست‌های کلان کشور

زاکانی، کم توجهی به مقوله مهم ولایت‌پذیری را یکی از مشکلات و ضعف‌های دولت‌های قبل دانست و اذعان داشت: تنظیم امور سیاست‌های کلان با ولایت فقیه است و متاسفانه در این مسئله دولت‌های قبل کوتاهی کرده‌اند.

وی ادامه داد: شاهد عدم احساس مسئولیت مشترک در مقابل مردم و اسلام میان مسئولین هستیم؛ باید نگاه سردی را حفظ کنیم و همگرایانه و منسجمانه به دنبال توسعه باشیم.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با ابراز نارضایتی از ساده گرفتن قانون در اداره جامعه، گفت: قانون پذیری اصل مهمی است که در اداره دولت مورد غفلت واقع شده؛ باید قانون‌پذیری را در را عملکرد خود در کشورداری و حکومت داری قرار دهیم.

  باید اصلاح‌طلب در راستای نظام باشیم

زاکانی تاکید کرد: همه باید اصلاح طلب باشیم اما این اصلاح طلب به معنای اصلاح‌گری و نگاه دوباره به مسائل در سایه نظام و انقلاب بوده و نه اینکه برخی اصلاح‌طلبی را به معنی ساختار شکنی و ضربه بر پیکره نظام توصیف می‌کنند.

  جامعه رکود به قهقرا می‌رود/ تاکید بر تحول خواهی و پیشرفت

زاکانی با تاکید بر اینکه تحول خواهی و پیشرفت جویی مساله مهمی در پیشرفت کشور است گفت: جامعه رکود به قهقرا می‌رود و باید بتوان با تحول‌خواهی و پیشرفت جویی در مسیر توسعه گام موثر برداشت.

وی تاکید کرد: باید نگاه عالمانه داشته باشیم تا بتوانیم تحول همه جانبه اعم از تحول اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی داشته باشیم.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با ابراز نارضایتی از برخی نظریات مبتنی بر کشورداری براساس رجوع به گذشته گفت: باید شعارهای انقلاب را چون ساده‌زیستی و عدالت‌گرایی احیا کرد اما این به آن معنی نیست که مسیر اشتباه گذشته را تکرار کنیم و دوباره دچار اشتباه شده و به قهقرا رویم.

وی تصریح کرد: باید مسئولیت پذیری را به طور جدی در خود نهادینه کنیم.

زاکانی با تاکید بر اینکه نخبگان سهم عظیمی در تحول‌خواهی و پیشرفت‌جویی دارند خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌های مهم چون جوانان، دانشگاهیان و نخبگان در مسیر رسیدن به سرفصل اصلاح‌طلبی و فساد ستیزی استفاده کرد.

وی اظهارداشت: باید کشور توسط دولتی اداره شود که هم پاک باشد و هم فساد ستیز و مبارزه با تبعیضات را در راس اهداف خود قرار دهد.

به گفته زاکانی، دیگران اعتقاد به اداره کشور با جامعه‌ای آرام داشته اما من تاکید بر اصلاح طلبی و روی کار آمدن جامعه آرام همراه با رفاه در حد اعلاء دارم.

علیرضا زاکانی اظهار کرد: اصلاح‌گری باید در حوزه دولت به درستی صورت گیرد.

وی افزود: تاکید ویژه‌ای بر مشارکت حلقه نخبگانی و همچنین وجود نگاه سیستمی در اداره کشور دارم.

زاکانی با بیان اینکه در حال حاضر مدیریت با پول مشکل جامعه را حل نمی‌کند، خاطرنشان کرد: باید تحول را ایجاد کرده و رفتن در این مسیر، فرصت‌سوزی محض است.

همدستی جریان انحراف و دوم خرداد در عرصه انتخابات

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تاکید کرد: اصلاح‌طلبان و دولت به نوعی به دنبال بزرگ نمایی هستند و این درحالی است که در لایه‌های پایین انحراف و دوم خرداد شاهد همدستی و همبستگی آنان هستیم.

وی یادآور شد: دعوای زرگری این دو گروه در برابر عموم پسندیده نیست و نباید فریب بخوریم.

زاکانی با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها سیاست اصلاحی بسیار دقیق در کشور است، اذعان داشت: هدفمندی یارانه‌ها در نفس کار مطلوبی بوده اما مشکل مهم شیوه غلط در اجرای آن است.

وی تصریح کرد: 30 درصد از یارانه‌ها باید به بخش تولید اختصاص داده می‌شد و این درحالی است که پول سریع در جامعه و آنهم از نوع 100 درصد در میان مردم توزیع شد.

زاکانی افزود: باید هدفمندی یارانه‌ها تداوم یابد اما بر اساس شرایط و تحول و ایجاد مسیر صحیح؛ در برخی قسمت‌ها خدمت عمومی و در برخی قسمت‌ها خدمات خاص و همچنین در دهک‌های پایین جامعه، پول نقد توزیع شود.

راه‌اندازی مانور تجملات در کشور

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی از طراحی برنامه هفت‌ساله خود برای مدیریت صحیح هدفمندی یارانه‌ها یادکرد و گفت: باید بدانیم در حال حاضر تحریم معضل حداقلی اقتصاد کشور است.

وی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها سهم حداکثری در التهابات اقتصادی نداشته و با نگاهی دقیق پی‌می‌بریم که بی تدبیری و نبود تفاهم و همدلی و مهم‌تر از همه راه‌اندازی مانور تجملات در کشور در عرصه اقتصاد مقاومتی سبب بروز و ظهور مشکلات حاد اقتصادی شده است.

زاکانی اظهارداشت: سهم خواهی برای بخش تولید نداشته‌ایم، زیرساخت‌های مناسب نداشته‌ایم، و همچنین نظارت ضعیف سبب بروز و ظهور این مشکلات شده است.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با ابراز نارضایتی از غرض‌ورزی‌هایی در حوزه اقتصاد اذعان داشت: متاسفانه برخی درآمدها به دلیل بی‌تدبیری و سوء مدیریت و ضعف در نظارت نامشخص بوده و درآمدهای گمرکی در زمره مهمترین آنها است.

دلایل تاخیر انداختن اعلام کاندیداتوری

وی با بیان اینکه اعلام کاندیداتوری خود را به تاخیر انداخته گفت: 4 دلیل برای تاخیر در اعلام کاندیداتوری خود در عرصه انتخابات ریاست جمهوری داشته‌ام که مهمترین آن این است که ممکن است فردی کارآمدتر و قوی‌تر از من وارد این عرصه شود و این خودخواهی است که من در این عرصه حاضر شوم.

زاکانی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط را می‌سنجم و باید به نوعی در عرصه انتخابات حضور یابم که توانایی برآورده ساختن اقتضاعات انقلاب و حضور شفاف در این عرصه را داشته باشم؛ همچنین به دنبال حجت برای حضور در این عرصه هستم.
:
:
:
آخرین اخبار