تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۴۸۹۶۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مقدماتی جام جهانی در اروپا؛
جدول/ غایبان بزرگ احتمالی جام جهانی برزیل
اگر در جام جهانی 2014 برزیل تیم های بزرگی همچون فرانسه، انگلیس، سوئد و پرتغال را ندیدید تعجب نکنید چرا که با خواندن گزارش مشرق از بازیهای مقدماتی جام جهانی در منطقه اروپا خواهید دید که وضعیت برخی از تیم های بزرگ در جدول رده بندی کار آنها را برای صعود مستقیم سخت کرده است.
با نزدیک شدن به ایستگاه پایانی مقدماتی جام جهانی در قاره های مختلف جهان چهره کامل 32 مسافر نهایی برزیل درحال نمایان شدن است و فردا شب(سه شنبه) اروپا و آمریکای شمالی نمایندگان خود را خواهند شناخت و باید دید کدام تیم های بزرگ از این قطار پیاده خواهند شد. در گزارش زیر تنها به بازی های قاره اروپا پرداخته ایم و پس از کامل شدن تیمهای سایر قاره ها در گزارشی مبسوط به معرفی تیمهای صعود کننده به جام جهانی خواهیم پرداخت.

پس از مسجل شدن صعود تیم های بلژیک، ایتالیا، آلمان، هلند و سوئیس از اروپا به جام جهانی 2014 برزیل فردا شب(سه شنبه) هم با برگزاری 26 بازی پرونده مرحله گروهی این رقابتها در اروپا بسته خواهد شد و 4 تیم دیگر اروپایی که شانس رزرو بلیت جام جهانی 2014 برزیل را خواهند داشت مشخص می شوند.
چهارتیم صعودکننده از گروههای 6 تا 9 خواهند بود و در این میان تیم‌های روسیه، اسپانیا، انگلیس و بوسنی شانس بیشتری برای صعود خواهند داشت. اما مرور تاریخ نشان می دهد تیم هایی که بالای 90 درصد شانس صعود مستقیم داشته اند و با یک امتیاز از 2 بازی هم می توانستند مسافر جام جهانی شوند از صعود بازمانده اند و ممکن است انگلیس که هم اکنون در صدر گروه خود قرار دارد نتواند مستقیما به جام جهانی برسد چرا که با توجه به بازی آسان اوکراین برابر سن مارینو انگلیس نیاز به 3 امتیاز بازی برابر لهستان در ومبلی نیاز دارد و اگر پیروز نشود رویای صعود مستقیم سه شیرها برباد خواهد رفت.


رونالدو و هم تیمی هایش به احتمال بسیار زیاد به پلی اف می روند و احتمال اینکه پرتغال را در جام جهانی برزیل نبینیم هم وجود دارد

البته به جز تلاش برای صعود مستقیم به جام جهانی تیمهای دوم باید حواسشان به پلی آف نیز باشد چرا که از میان 9 تیم دوم گروه های 9 گانه تیمی که کمترین امتیاز را داشته باشد حتی به پلی آف نیز نخواهد رفت و در این میان فرانسه که شانس بسیار کمی برای صعود مستقیم به جام جهانی دارد با 14 امتیازی که جمع کرده درصورت عدم موفقیت برابر فنلاند حتی ممکن است به پلی اف نیز نرسد! تا کنون صعود تیمهای کرواسی، سوئد و یکی از تیمهای بوسنی و یونان به پلی آف قطعی شده است. به هر ترتیب باید منتظر ماند و دید در پایان بازیهای سه شنبه شب کدام تیمها مستقیم به جام جهانی می رسند و کدام تیمها به پلی آف خواهند رفت.

در گزارش زیر علاوه بر مرور جداول رده بندی و بازیهای روز آخر مقدماتی جام جهانی در منطقه اروپا به 10 ناکامی تاریخی در راه جام جهانی نیز پرداخته ایم و خواهید دید که کدام تیم‌های بزرگ تاکنون به جام جهانی نرسیده‌اند؟

بازهای روز آخر و جدول رده‌بندی گروه‌های 9 گانه اروپا به شرح زیر است:

گروه A:

* بلژیک – ولز

* اسکاتلند – کرواسی

* صربستان – مقدونیه


سرنوشت این گروه برای جام جهانی مشخص شده است. بلژیک با 25 امتیاز از 9 دیدار توانست صعودش را به عنوان تیم نخست به جام جهانی قطعی کند و کرواسی با 17 امتیاز راهی پلی‌آف شده است. تمامی سه دیدار باقی مانده این گروه تشریفاتی خواهد بود. با این حال بازی کرواسی برابر اسکاتلند می تواند حکم یک دیدار تدارکاتی خوب برای این تیم قبل از شروع مرحله پلی اف صعود به جام جهانی باشد.

جدول رده‌بندی گروه A:


گروه B:

* بلغارستان – جمهوری چک

* ایتالیا - ارمنستان

* دانمارک -‌ مالت

ایتالیا از این گروه صعودش را به جام جهانی 2014 قطعی کرده است. لاجوردی‌ پوشان در بازی قبل خود برابر دانمارک به تساوی دو بر دو رسیدند تا دانمارکی‌ها شانس صعود از این گروه به مرحله پلی‌آف داشته باشند. چهار تیم از این گروه روی کاغذ شانس صعود به مرحله پلی‌آف دارند. بلغارستان و دانمارک 13 امتیازی هستند و چک و ارمنستان 12 امتیازی هستند. سه بازی باقی مانده این گروه تکلیف تیم صعود کننده به مرحله پلی‌آف را مشخص خواهد کرد.

جدول رده‌بندی گروه B:


گروه C:

* سوئد - آلمان

* جزایر فارو – اتریش

* ایرلند – قزاقستان

سرنوشت این گروه نیز کاملا مشخص شده است. آلمان همان طور که از پیش مشخص بود صعودش را از این گروه به جام جهانی 2014 قطعی کرده است. شاگردان یوآخیم لوو که یکی از مدعیان قهرمانی در جام جهانی 2014 هستند در بازی آخر خود باید با سوئد، تیم دوم این گروه بازی کنند که خیالشان از بابت صعود به مرحله پلی اف راحت شد. یاران زلاتان ابراهیموویچ با برتری در بازی قبل برابر سوئد توانستند صعود خودشان را به مرحله پلی اف قطعی کنند.

جدول رده‌بندی گروه C:


گروه D:

* مجارستان - آندورا

* ترکیه - هلند

* رومانی – لتونی

هلند از این گروه صعودش را به جام جهانی قطعی کرده است. آنها در بازی قبلی خود موفق شدند با هشت گل مجارستان را در هم بکوبند. در آن دیدار روبین فان پرسی توانست هت تریک کند ورکورد گلزنی پاتریک کلایورت در تیم ملی هلند را بشکند. آنها در حساس‌ترین بازی این گروه باید با ترکیه دیدار کنند که این دیدار برای تیم ملی ترکیه بسیار حساس و تعیین کننده است. شاگردان فاتح تریم در بازی خانگی برابر هلند پیروزی‌می خواهند تا صعودشان را به مرحله پلی اف قطعی کنند . در این گروه ترکیه و رومانی 16 امتیازی هستند. یکی از این دو تیم باید در حسرت جام جهانی بماند و تیم دیگر راهی پلی‌آف شود. رومانی در دیگر دیدار این گروه در دیداری آسان باید از استونی پذیرایی کند.


جدول رده‌بندی گروه D:


گروه E:

*  نروژ - ایسلند

* سوئیس – اسلوونی

* قبرس - آلبانی

سوئیس تیم صعود کرده از این گروه به جام جهانی است. ‌آنها در بازی آخر از اسلوونی پذیرایی خواهند کرد؛ دیداری که تاثیری برای تیم سوئیس نخواهد داشت. ایسلند و اسلوونی، دو تیم این گروه تلاش زیادی برای رسیدن به پلی‌آف دارند. ایسلند در صورتی که بتواند به پلی‌آف صعود کند، به نوعی شگفتی خلق کرده است. آنها باید در اسلو با نروژ دیدار کنند؛ نروژی که تیم حذف شده این گروه است.

جدول رده‌بندی گروه E:


گروه F:

*  آذربایجان - روسیه

* پرتغال – لوکزامبورگ

* رژیم صهیونیستی – ایرلند شمالی

به گزارش مشرق، روسیه تقریبا صعودش را از این گروه قطعی کرده است. شاگردان فابیو کاپلو توانستند با پیروزی برابر لوکزامبورگ خودشان را به یک قدمی جام جهانی برسانند. آنها با یک تساوی هم از آذربایجان بلیت برزیل را اوکی می‌کنند. پرتغال بدون کریستیانو رونالدو در حالی از لوکزامبورگ پذیرایی خواهد کرد که باید از همین حالا به فکر بازی‌های پلی‌آف باشد. آنها با تساوی برابر رژیم صهیونیستی اکنون دیگر امیدی برای صعود تیم ندارند. در آن دیدار رونالدو در دقایق آخر کارت زرد گرفت تا دواخطاره شود و بازی برابر لوکزامبورگ را از دست دهد. البته خیلی‌ها معتقد هستند که رونالدو به عمد در آن دیدار کارت زرد گرفت تا مشکلی برای همراهی پرتغال در مرحله پلی اف نداشته باشد.

جدول رده‌بندی گروه F:


گروه G:

* یونان – لیختن اشتاین

* لتونی – اسلواکی

* لیتوانی – بوسنی

ماراتن بوسنی و یونان نیز سه‌شنبه شب با معرفی تیم صعود کرده به جام جهانی به پایان می‌رسد. هر دو تیم در این گروه 22 امتیازی هستند و پا به پای هم جلو رفتند. دو بازی مرگ و زندگی برای بوسنی و یونان تکلیف همه چیز را در این گروه مشخص خواهد کرد. بوسنی باید در خانه لیتوانی به دیدار این تیم برود و یونان در خانه از لیختن اشتاین پذیرایی خواهد کرد. به این ترتیب شانس یونان برای صعود به جام جهانی بیشتر است. بقیه تیم‌ها حذف شده هستند. از جمله تیم‌های حذف شده این گروه اسلواکی است که در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی حضور داشت.

جدول رده‌بندی گروه G:


گروه H:

*  سن مارینو - اوکراین

* انگلیس - لهستان

* مونته‌نگرو – مولداوی

انگلیس برای صعود از این گروه باید تیم حذف شده لهستان را در ومبلی شکست دهد. البته شاگردان روی هاجسون با یک تساوی نیز به جام جهانی صعود خواهند کرد به شرطی که اوکراین نتواند سن مارینو را شکست دهد که اتفاق بعیدی است. به نظر با توجه به پیروزی احتمالی اوکراین در بازی با سن مارینو، انگلیس باید در خانه هر سه امتیاز این مسابقه را در خانه نگه دارد تا بتواند به طور مستقیم به جام جهانی 2014 صعود کند البته خاطره مقدماتی جام جهانی 1974 و پیروز نشدن برابر لهستان در بازی آخر و نرسیدن به جام جهانی کار را برای سه شیرها سخت تر کرده است. در دیگر دیدار این گروه مونته نگرو در خانه از مولداوی پذیرایی خواهد کرد.

جدول رده‌بندی گروه H:


گروه I:

* اسپانیا – گرجستان

* فرانسه - فنلاند

مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی در آخرین دیدار خود باید در خانه از گرجستان پذیرایی کند. شاگردان دل بوسکه با یک تساوی نیز از این دیدار به جام جهانی صعود خواهد کرد. فرانسه کور سوی امید خود برای صعود تیم از این گروه را در بازی با فنلاند جست‌وجو خواهد کرد. شاگردان دیدیه دشان احتمالا یکی از تیم‌های صعود کرده به پلی‌آف خواهند بود.

جدول رده‌بندی گروه I:


در ادامه این گزارش با 10 تیمی که در آستانه ورود به جام جهانی از صعود بازماندند یا در حالی که احتمال حضور آنها در جام جهانی بسیار بالا بود اما در کمال ناباوری جایی در میان تیم‌های نهایی نداشتند آشنا خواهید شد:

1) انگلیس 1974
دهه 1970 برای تیم ملی انگلیس دوران تاریکی بود. آنها از سال 1970 تا سال 1980 حتی به یک تورنمنت بزرگ هم نتوانستند راه پیدا کنند. بزرگ‌ترین ناکامی آنها نرسیدن به جام جهانی 1974 آلمان بود. آنها نیاز به برد مقابل لهستان در دیدار آخرشان در لندن داشتند، ولی تنها توانستند به تساوی یک بر یک برسند. یان توماژفسکی، دروازه‌بان لهستان – که برایان کلاف پیش از بازی او را دلقک خطاب کرده بود – با نمایش قهرمانانه خود مانع پیروزی مردان سر الف رمزی شد. جالب آن که انگلیس امسال هم برای راهیابی مستقیم به جام جهانی نیاز به برد خانگی مقابل لهستان دارد! چرا که اوکراین بازی بسیار ساده ای با سن مارینو دارد و باید دید آیا تاریخ تکرار می شود و انگلیس به جام جهانی نمی رسد؟ 


2) هلند 1986
هلند در جام جهانی 1978 دوم شد و پس از آن دوران سختی را پشت سر گذاشت. اما نسل جدید جوانان هلندی در اواسط دهه 1980 آمده بودند. مارکو ون‌باستن، فرانک ریکارد، رود گولیت و راب ده‌ویت چند نفر از این جوانان بودند. اما هلندی‌ها در پلی‌آف با قانون گل زده در خانه حریف به همسایه و رقیب سرسخت‌شان، بلژیک باختند. آن هم با گل دیرهنگام گئورگس گرون.

 3) شوروی 1978
شوروی بسیاری از بازیکنان تیم بزرگ دینامو کیف، از جمله اولگ بلوخین اسطوره‌ای را در اختیار داشت؛ تیمی که در سال 1975 قهرمان جام برندگان جام اروپا شده بود. اما شوروی در گروه 9 پشت سر مجارستان دوم شد. شکست بهت‌انگیز یک بر صفر در تسالونیکی مقابل یونان برایشان بسیار گران تمام شد.

 4) ایتالیا 1958
دهه 1950 برای ایتالیا مصیبت‌بار بود. فاجعه هوایی سوپرگا در سال 1949 جان تقریبا تمامی بازیکنان تیم تورینو بزرگ آن سال‌ها را گرفت و ایتالیا هم از این فاجعه بسیار آسیب دید. اما با این حال انتظار می‌رفت آنها به جام جهانی 1958 سوئد برسند. با این حال شکست در روز آخر در بلفاست مقابل ایرلند شمالی کار را تمام کرد. این دوران بی‌تردید بدترین دوره تاریخ ایتالیا بود. آنها تا سال 1960، یعنی بیش از دو سال و نیم بعد، نتوانستند در هیچ کدام از دیدارهای ملی‌شان پیروز شوند!

5) پرتغال 1998
پرتغال با نسل طلایی لوییس فیگو، روی کاستا و ژوائو پینتو، سرانجام پس از سال 1966 و دوران اوزه‌بیو و ماریو کولونا فرصت آن را یافته بود که در جام جهانی بدرخشد. اما آنها مانند 1990 و 1994 اصلا به جام جهانی نرسیدند! پرتغال در گروهش پس از آلمان و اوکراین سوم شد. البته یک تساوی جنجالی در برلین برایشان بسیار پرهزینه شد؛ دیداری که در آن روی کاستا به شکلی بحث‌برانگیز اخراج شد؛ آن هم در شرایطی که پرتغالی‌ها یک بر صفر از میزبانشان پیش بودند.

6) انگلیس 1994
گراهام تیلور، مربی انگلیس به هر شکلی که شده بود توانست پس از فاجعه یورو 92 همچنان پست خود را حفظ کند. اما او پس از ناکامی در رساندن تیمش به جام جهانی 94 دیگر بختی برای ادامه کار نداشت. انگلیس در خانه نروژ و هلند شکست خورد، و حتی مقابل تیم قدرتمند سن‌مارینو در ثانیه 7 بازی گل خورد!

7) یوگسلاوی 1994
یوگسلاوی حتی در مقدماتی جام جهانی 1994 شرکت هم نکرد. آنها به دلیل جنگی که منجر به تجزیه این کشور و تشکیل بوسنی و هرزگووین، کرواسی، اسلوونی، مقدونیه، و بعدتر صربستان و مونته‌نگرو شد تعلیق شده بودند. آن هم در حالی که در آن زمان می‌شد آنها را یکی از بهترین تیم های دنیا دانست! به این نام‌ها بنگرید: دراگان استویکوویچ، زونمیر بوبان، دژان ساویسویچ، داوور شوکر، دارکو پانچف، سینیشا میهایلوویچ، روبرت پروسینچکی و سرچکو کاتانچ.

8) اسکاتلند 1970
اسکاتلند در اواخر دهه 1960 و اوایل 1970 تیمی معتبر در سطح اروپا بود. سلتیک در سال 1967 جام باشگاه‌های اروپا را برده بود و رنجرز در سال 1972 قهرمان جام برندگان جام شده بود. اسکاتلند هم مبتنی بود بر بازیکنان این دو تیم؛ امثال جیمی جانستون و جان گریگ، و البته بازیکنانی که در انگلیس بازی می‌کردند، مانند دنیس لاو و بیلی برمنر. اما آنها در دیداری مقابل آلمان غربی قدرتمند در هامبورگ شکست خوردند و نتوانستند به جام جهانی برسند. آن برد سه بر دو آلمان اکنون یکی از بازی‌های کلاسیک است.

9) هلند 2002
آنها تعداد بسیاری بازیکن کلاس جهانی داشتند: ادگار داویدز، کلارنس سیدورف، رود ون‌نیستلروی، مارک اوورمارس، یاپ استم و بسیاری دیگر. اما نارنجی‌های لوییس ون‌گال در گروهشان پشت سر پرتغال و ایرلند سوم شدند. بازی با ایرلند در دوبلین بسیار حساس بود. ایرلندی‌ها یک بر صفر برنده شدند و سپس در پلی‌آف اروپا-آسیا با بردن ایران به جام جهانی رسیدند.

10) فرانسه 1994
فرانسه که چهار سال بعدتر خودش میزبان جام جهانی می‌شد داشت با اقتدار به سمت آمریکا می‌راند. آنها از 16 امتیاز ممکن 13 امتیاز را در گروه 6 اروپا گرفته بودند. آبی‌پوشان با ستارگانی مانند ژان پیر پاپن، داوید ژینولا، اریک کانتونا، دیدیه دشان و مارسل دسایی از دو دیدار خانگی آخر خود تنها یک امتیاز نیاز داشتند اما هم به اسراییل و هم به بلغارستان در وقت‌های تلف‌شده باختند و در کمال ناباوری بزرگترین غایب جام جهانی 1994 لقب گرفتند!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
0
0
قراره بجای پرتغال صنعت نفت ابادان بره جام جهانی
پاسخ ها
بارسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
جون من
وحید حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
0
0
درمورد ایران هم بنوسید
:
:
:
آخرین اخبار