تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۵۱۶۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به مناسبت روز جهانی ایدز
شایع‌ترین راه انتقال ایدز در خوزستان

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: راه شایعه ابتلا به ایدز در خوزستان تزریق افراد معتاد با سرنگ آلوده است.

 سیدمحمد علوی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز به مناسبت روز جهانی ایدز در مرکز بهداشت خوزستان برگزار شد اظهار کرد: مشخص کردن یک روز به نام روز جهانی ایدز، آگاهی بخشی به مردم است تا آنان را از پیامدهای ناشی از ابتلا، به این عفونت مطلع کرد.

وی ادامه داد: ویروس HIV، ویروس نقص ایمنی اکتسابی بدن است و زمانی که وارد بدن می‌شود برای تمام طول عمر است و دیگر از بدن خارج نمی‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه این بیماری در ابتدا هیچ علائمی ندارد تصریح کرد: بعد از مدتی فرد به علائم سندروم عفونت حاد ویروسی که شامل درد عضلانی، سردرد، گلودرد، تب و اختلالات عصبی دچار می‌شود.

وی اضافه کرد: این علائم بعد از مدت کوتاهی فروکش می‌کند و بدن وارد مرحله بدون علامت می‌شود بعد از این مرحله علائمی مانند بزرگ شدن عمومی غدد لنفاونی به وجود می‌آید که مدتی هم طول می‌کشد.

علوی با اشاره به اینکه بعد از آن بیمار وارد فاز قبل از ایدز می‌شود خاطرنشان کرد: فاز قبل از ایدز علائم اختصاصی ندارد و علائمی مانند تب طولانی با درجه پایین، تعریق، سرفه و اسهال بروز می‌کند و فرد به مرور لاغر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بعد از آن فرد وارد فاز ایدز می‌شود که به دلیل نقص ایمنی شدید بدن سرطان‌ها و عفونت‌های فرصت طلب بیمار را از پای درمی‌آورند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: وقتی ویروس وارد بدن می‌شود سلول‌های هدف آن، سلول ایمنی بدن است و به مرکز دفاع بدن حمله می‌کنند و باعث تخریب و ناکارآمدی سلول‌های ایمنی بدن می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بین زمان ابتلا به عفونت و بروز علائم بیماری فاصله طولانی است عنوان کرد: این زمان در بچه‌ها دو سال و در بزرگتر‌ها 10 سال است که البته بستگی به محل و شرایط زندگی فرد دارد.

علوی با بیان اینکه عفونت HIV در اثر رفتارهای انسان شکل می‌گیرد اظهار کرد: به این بیماری، بیماری رفتاری نیز گفته می‌شود زیرا راه‌های انتقال بیماری بیشتر ناشی از سوءرفتار است.

وی با بیان اینکه در ایران بیشترین راه انتقال بیماری ایدز تزریقات افراد معتاد با سرنگ آلوده است اشاره کرد: یکی دیگر از راه‌های دیگر انتقال بیماری ایدز تماس جنسی حفاظت نشده است که خارج از عرف جامعه، براساس رفتارهای لجام گسیخته و جدا از حریم خانواده صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه سال‌های اخیر در ایران راه‌های انتقال ایدز از طریق خون آلوده و تزریقات به طرف رفتارهای جنسی کنترل نشده رو به افزایش است تصریح کرد: در سال 1380، 10 درصد راه‌های انتقال ویروس HIV از طریق تماس جنسی بوده است که این رقم در سال 92 به 33.8 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه رفتارهای فرد است که وی را نسبت به بیماری ایدز و عفونت HIV آسیب‌پذیر می‌کند عنوان کرد: اگر بخواهیم به راه‌های انتقال بیماری نگاهی بیندازیم در گذشته شایع‌ترین آن دریافت خون و فرآورده‌های خونی بود که امروزه بعد از کنترل امکان انتقال از این راه پایین آمده است.

علوی، دومین راه انتقال را تزریق مواد از طریق سرنگ آلوده بیان کرد و گفت: این راه در گذشته بسیار زیاد بوده که با کنترل وزارت بهداشت و واحدهای تابع کنترل شده است.

وی ادامه داد: سومین راه انتقالی که رو به افزایش است انتقال جنسی بوده که از طریق مرد به زن یا زن به مرد و یا هم جنس‌بازان منتقل می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه انتقال مادر به کودک یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری ایدز است تصریح کرد: این ویروس از طریق جفت در زمان بارداری، در هنگام عبور از کانال زایمان یا از طریق شیر دادن از مادر به کودک منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: تزریقات نا‌ایمن، تاتو، ختنه و سوراخ کردن گوش در شرایط نا‌ایمن از راه‌های دیگر انتقال ویروس HIV است.

علوی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه برای این بیماری واکسن موثر و درمان رادیکالی وجود ندارد بهترین راه برای کنترل آن اقدامات پیشگیرانه است.

وی برای اقدامات پیشگیرانه قانون ABCD را بیان کرد و گفت: A یعنی اجتناب از هر رفتاری که ما را در معرض خطر این بیماری قرار دهد، B وفاداری به هنجارهای جامعه و حریم مقدس زناشویی، C مصرف کاندوم در روابط جنسی، D داروهایی که برای کنترل این بیماری وجود دارد و دوره بروز عفونت را به تاخیر می‌اندازد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان همچنین عنوان کرد: در خوزستان یک هزار و 939 نفر آلوده به ویروس HIV هستند که 176 نفر از این مبتلایان زن و یک‌هزار و 763 نفر مرد هستند.

وی با بیان اینکه 10 درصد کل مبتلایان در خوزستان را زنان تشکیل می‌دهند افزود: در هشت ماهه سال 92 حدود 73 بیمار جدید در خوزستان شناسایی شده است.

علوی بیان کرد: مرکز بهداشت خوزستان در راستای مراقبت از بیماری یک مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری راه‌اندازی کرده است که به بیمار و خانواده آن‌ها مشاوره داده می‌شود تا افراد معتاد به سوی اعتیاد بدون تزریق سوق داده شوند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار