تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۵۱۸۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اعلام آخرين آمار مبتلايان به ايدز در خوزستان
رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان این‌که 10 درصد کل مبتلایان به ايدز در خوزستان را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: در هشت ماهه سال 92 حدود 83 بیمار جدید مبتلا به ايدز در خوزستان شناسایی شده است.

 دکتر سیدمحمد علوی در نشست خبری که به مناسبت اول دسامبر، روز جهانی ایدز در مرکز بهداشت استان خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: مشخص کردن یک روز به نام روز جهانی ایدز، فرصتی مناسب برای آگاهی‌بخشی به مردم در زمینه راه‌های شیوع و پیشگیری از ایدز است تا آنان را از پیامدهای ناشی از ابتلا، به این عفونت مطلع کرد.

وی ادامه داد: ویروس HIV، ویروس نقص ایمنی اکتسابی بدن است و زمانی که وارد بدن می‌شود برای تمام طول عمر فرد در بدن شخص باقی می ماند و دیگر از بدن خارج نمی‌شود.

ريیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان این‌که این بیماری در ابتدا هیچ علامتی ندارد، تصریح کرد: بعد از مدتی فرد به علايم سندروم عفونت حاد ویروسی که شامل درد عضلانی، سردرد، گلودرد، تب و اختلالات عصبی دچار می‌شود. این علايم بعد از مدت کوتاهی فروکش می‌کند و بدن وارد مرحله بدون علامت می‌شود. بعد از این مرحله علايمی مانند بزرگ شدن عمومی غدد لنفاونی در بیش از دو نقطه از بدن به وجود می‌آید که مدتی هم طول می‌کشد.

علوی با اشاره به این‌که بعد از آن، بیمار وارد فازی به نام فاز قبل از ایدز می‌شود، خاطرنشان کرد: فاز قبل از ایدز علايم اختصاصی ندارد و علايمی مانند تب طولانی با درجه پایین، تعریق، سرفه و اسهال بروز می‌کند و فرد به مرور لاغر می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندي شاپور اهواز ادامه داد: بعد از این مرحله فرد وارد فاز ایدز می‌شود که به دلیل نقص ایمنی شدید بدن، سرطان‌ها و عفونت‌های فرصت‌طلب بیمار را از پای درمی‌آورند.

ريیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: وقتی ویروس وارد بدن می‌شود سلول‌های هدف خود كه سلول‌های ایمنی بدن است را پيدا كرده و به مرکز دفاع بدن حمله می‌کند و موجب تخریب و ناکارآمدی سلول‌های ایمنی بدن می‌شود.

وی با اشاره به این‌که بین زمان ابتلا به عفونت و بروز علايم بیماری فاصله طولانی است، عنوان کرد: این دوره در کودکان دو سال و در بزرگتر‌ها 10 سال است که البته بستگی به محل و شرایط زندگی فرد دارد. اگر مراقبت از بیماران به خوبی انجام شود این دوره خیلی طولانی‌تر می‌شود.

علوی با بیان اینکه عفونت HIV در اثر رفتارهای انسان شکل می‌گیرد اظهار کرد: به این بیماری، بیماری رفتاری نیز گفته می‌شود زیرا راه‌های انتقال بیماری بیشتر ناشی از سوءرفتار است.

وی با بیان اینکه در ایران بیشترین راه انتقال بیماری ایدز تزریقات افراد معتاد با سرنگ آلوده است اشاره کرد: یکی دیگر از راه‌های دیگر انتقال بیماری ایدز تماس جنسی حفاظت نشده است که خارج از عرف جامعه، براساس رفتارهای لجام گسیخته و جدا از حریم خانواده صورت می‌گیرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان این‌که سال‌های اخیر در ایران راه‌ انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی به طرف رفتارهای جنسی کنترل نشده رو به افزایش است تصریح کرد: در سال 1380، 10 درصد راه‌های انتقال ویروس HIV  از طریق تماس جنسی بوده است که این رقم در سال 92 به 33.8 درصد رسیده است.

وی با بیان این‌که رفتارهای فرد است که وی را نسبت به بیماری ایدز و عفونت HIV  آسیب‌پذیر می‌کند، عنوان کرد: اگر بخواهیم به راه‌های انتقال بیماری نگاهی بیندازیم در گذشته شایع‌ترین آن دریافت خون و فرآورده‌های خونی بود که امروزه بعد از کنترل کامل خون‌ها و فرآورده های خونی امکان انتقال از این راه نزدیک به صفر شده است.

علوی، دومین راه انتقال را تزریق مواد مخدر از طریق سرنگ‌های آلوده بیان کرد و گفت : این راه در گذشته بسیار زیاد بوده که با کنترل وزارت بهداشت و واحدهای تابع و راه اندازی مراکز مشاوره و کلينیک‌های مثلثی و نظارت بر زندان‌ها و ... تا اندازه‌ای کنترل شده است.

وی ادامه داد: سومین راه انتقالی که رو به افزایش است انتقال جنسی بوده که از طریق مرد به زن یا زن به مرد و یا همجنس‌بازان منتقل می‌شود.

ريیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان این‌که انتقال مادر به کودک یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری ایدز است، تصریح کرد: این ویروس از طریق جفت در زمان بارداری، در هنگام عبور از کانال زایمان یا از طریق شیر دادن از مادر به کودک منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: تزریقات نا‌ایمن، تاتو، ختنه و سوراخ کردن گوش در شرایط نا‌ایمن از راه‌های دیگر انتقال ویروس HIV است.

علوی بيان کرد: با توجه به این‌که برای این بیماری واکسن موثر و درمان رادیکالی وجود ندارد بهترین راه برای کنترل آن اقدامات پیشگیرانه است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری برای اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به ایدز قانون ABCD را بیان کرد و گفت : A (Avoidance) یعنی اجتناب از هر رفتاری که ما را در معرض خطر این بیماری قرار دهد، مانند اعتیاد تزریقی و رفتارهای جنسی غیر ایمن، B  (Be fairtfull) یعنی وفاداری به هنجارهای جامعه و حریم مقدس زناشویی، C  (condom) به معنی مصرف کاندوم در روابط ناامن و خارج از عرف جنسی است و D (Drug) یعنی داروهایی که برای کنترل این بیماری وجود دارد و دوره عفونت‌زايی را کم می‌کند، انتقال عفونت را از مادر به کودک بشدت کاهش می‌دهد و دوره بین عفونت و بیماری را طولانی‌تر می‌کند.

ريیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: در خوزستان یک هزار و 939 نفر آلوده به ویروس HIV هستند که 176 نفر از این مبتلایان زن و یک‌هزار و 1763  نفر مرد هستند.

وی با بیان این‌که 10 درصد کل مبتلایان در خوزستان را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: در هشت ماهه سال 92 حدود 83 بیمار جدید در خوزستان شناسایی شده است.

علوی بیان کرد: مرکز بهداشت خوزستان در راستای مراقبت از بیماری‌های رفتاری مانند ایدز، مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری راه‌اندازی کرده است که به بیمار و خانواده آن‌ها مشاوره داده می‌شود تا در مرحله اول افراد معتاد به ترک مواد مخدر تشویق کنند و در غیر این صورت آنها را به اعتیاد بدون تزریق (Harm reduction) سوق دهند. تامین مراکز گذری، باشگاه مثبت و ایجاد مراکز بازپروری از سایر اقدامات مفیدی است که در این زمینه انجام شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار