تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۵۲۹۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به دنبال مشاهده شير آلوده در استان‌هاي مجاور؛
هشدار / در تهیه لبنیات دقت كنيد
رييس مركز بهداشت خوزستان، با اشاره به دريافت گزارش‌هايي مبنی بر آلودگی شیر به نوعی میکروب در برخی استان‌های مجاور و احتمال بروز موارد مشابه در استان، در خصوص تهيه و مصرف شير و محصولات لبني هشدار داد.

دکتر سیدمحمد علوی اظهار كرد: باکتری ليستريا منوسايتوژنز به عنوان عامل بیماری منتقل شونده از طريق غذا شناخته شده است. مطالعات متعددي از كشورهاي مختلف دلالت مي‌كند كه ليستريا منوسايتوژنز در محصولات لبني، گوشت، سبزي‌ها و ساير غذاها يافت مي‌شود.

وي افزود: در سال 1983 اپیدمی گسترده‌ای در یکی از ایالات امریکا اتفاق افتاد كه عامل آن شير  بود. در شيوع ديگري در كاليفرنيا، پنير مكزيكي آلوده با ليستريا منوسايتوژنز موجب آلودگي شده بود. ميزان مرگ ومير در هر دو شيوع تقريبا30 درصد بود.

استاد بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: انسان از طريق استنشاق، خوردن يا تماس مستقيم با غذاي آلوده و فرآورده‌هاي حيواني مبتلا مي‌گردد. زنان مي‌توانند حامل ليستريا در اندام زنانه خود باشند و از راه مقاربت، بيماري را انتقال دهند.

وي ادامه داد: انتقال عفونت از راه جفت در زنان باردار باعث مننژيت منتشر در نوزاداد  و یا سقط مي‌گردد. مهمترين اشكال بيماري مننژيت یا سپتي‌سمي همراه با آنژين و منو نوكلئوز، انسفاليت، كونژنكتيويت چركي همراه با زخم قرنيه، اندوكارديت، آبسه و ضايعات موضعي چركي و سقط جنين مي‌باشد.

ريیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان كرد: به دليل اين‌كه در استان خوزستان و به خصوص در مناطق عشایری و روستايی، دامداري رواج زيادي دارد؛ آلودگی در محصولات لبني می‌تواند مشکلات جدی برای مردم ایجاد کند.

وي تصريح كرد:  سازمان دامپزشکی و  ادارات  نظارت بر مواد غذايي و مراکز بهداشتي استان وظایف سنگینی در قبال سلامتی مردم دارند که باید به خوبی در این زمینه ورود کنند. البته حمایت سازمان‌ها و نهادهای دیگر در اجرای این وظیفه تاثیر گذار است.

علوی در مورد پیشگیری از این بیماری گفت: از اقدامات بسیار مهم افزایش دانش سلامت مردم در خصوص رعایت سلامت غذا از تهیه، حمل،طبخ و مصرف آن است. فروشندگان مواد غذايی نیز وظیفه رعایت زنجیره سلامتی را در تامین مواد غذايی از منابع سالم و نگهداری و عرضه آنها را درشرایط بهداشتی دارند. سازمان‌های نظارت‌گر نیز وظیفه نظارات بر مواد غذائی در کلیه موارد از تولید تا مصرف رادارند.

ريیس مرکز بهداشت خوزستان بيان كرد: اگر این اقدامات و اصول بهداشتی با دقت و وسواس و به دور ازهرگونه مصلحت‌اندیشی غیراصولی انجام شود، بهداشت و سلامتی مردم تامین می‌شود.

علوی به توصیه‌های موکد در مورد مصرف شیر و لبنیات برای پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری‌ها اشاره كرد و گفت: هرگز از لبنیات غیر پاستوریزه استفاده نکنید و از خریدن شیر و لبنیات خام که از سلامت آنها مطمئن نیستید، اجتناب کنید. قبل از مصرف شیر را کاملا بجوشانید و از خرید فله‌ای لبنیات از دوره‌گردها و اماکنی که تحت نظارت دامپزشکی یا بهداشت نیستند، خودداري کنید.

وي تصريح كرد: در خرید محصولات لبنی سعی کنید حتی‌المقدور انواعی را که در بسته‌بندی بهداشتی و مورد اعتماد هستند مد نظر قرار دهید. به محض بروز تب، سردرد، درد عظلانی و دردهای شکمی به خصوص در زنان باردار و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، حتما به نزدیکترین واحد درمانی مراجعه كنيد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار