تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۵۳۱۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبادان معین خرمشهر شده است/ خدمات رسانی دستگاههای آبادان و خرمشهر به زائران در شلمچه
در پی افزایش تعداد زائرانی که مرز شلمچه را برای سفر خود به کربلای معلی انتخاب کرده اند و متعاقب آن بروز مشکلاتی در بحث خدمات رسانی به زائران و همچنین نظافت عمومی منطقه به دلیل برخی کمبودها، آبادان به عنوان معین خرمشهر وارد عرصه خدمات رسانی و کمک به زائران شد.

این خدمات در پی بازدید معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان از مرز شلمچه و دستور صریح وی در جهت کمک به ارائه خدمات به زائران، عاشقان و دلباختگان اباعبدالله الحسین(ع) به عنوان یک وظیفه همگانی و کمک به شهر همجوار از چند روز گذشته تاکنون آغاز و انجام شده و البته ادامه دارد.

خدمات رسانی به زائران در حد ممکن در حال انجام است

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری ویژه آبادان گفت: خدمات رسانی به زائران در حد توان بوده و تا آنجایی که امکانات پاسخگو باشد در حال انجام است.

شهاب صدیقی این خدمات که بیشتر در بخش خدمات شهری ارائه می شود را شامل تنظیفات، آتش نشانی و اتوبوسرانی عنوان کرد.

وی با اشاره به سرد شدن هوا افزود: شرکت پالاش نفت آبادان نیز اقدام به تامین چندین دستگاه وسیله گرمایشی (بخاری) جهت زائران کرده است.

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری ویژه آبادان اظهار کرد: تامین سوخت رایگان مورد نیاز این وسایل گرمایشی نیز توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی آبادان انجام شده است.

صدیقی از حضور اورژانس و پایگاههای ثابت خدمات رسان درمانی در منطقه شلمچه به عنوان دیگر خدمات ارائه شده به زائران توسط دستگاههای شهری آبادان به عنوان معین خرمشهر نام برد و تصریح کرد: ارائه خدمات همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد: شهردار اروندکنار نیز با برپایی چندین تکیه در منطقه شلمچه نسبت به توزیع مواد خوراکی به زائران اقدام کرده است.

10 نیروی خدمات شهری آبادان کار نظافت عمومی را در شلمچه انجام می دهند

معاون خدمات شهری شهرداری آبادان گفت: 10 نیروی خدمات شهری آبادان کار نظافت عمومی را در منطقه شلمچه به طور مستمر انجام می دهند.

حبیب اله رشتی پور افزود: دو دستگاه ماشین حمل زباله نیز کار جمع آوری زباله و خروج آنها از منطقه را بر عهده دارند.

وی از سه دستگاه اتوبوس، دو دستگاه خاور، یک دستگاه 10 چرخ 10 تنی به عنوان دیگر تجهیزات جهت ارائه خدمات به زائران نام برد.

معاون خدمات شهری شهرداری آبادان عنوان کرد: همچنین دو دستگاه ماشین آتش نشانی نیز جهت ارائه خدمات در صورت نیاز در محل مستقر هستند.

رشتی پور تصریح کرد: یک دستگاه خودرو پرس زباله نیز برای تسهیل در حمل زباله در محل مستقر کرده ایم.

وی با اشاره به بازدیدهای مستمر از منطقه شلمچه یادآور شد: در این بازدیدها در صورت مشاهده مشکل قابل رفع در خصوص برطرف کردن آن به طور سریع اقدام می کنیم.

طرح تشدید نظارت دانشکده علوم پزشکی آبادان در مرز شلمچه به اجرا درآمد

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آبادان با اشاره به افزایش جمعیت زئران کربلا در آستانه اربعین حسینی از تشدید نظارت این دانشکده در مرز شلمچه خبر داد.

محمداسماعیل مطلق افزود: در این راستا، پنج دستگاه آمبولانس در مسیرهای منتهی به یادمان شهدای شلمچه حضور داشته و دو آمبولانس نیز در پایانه خروجی یادمان و محل تحویل روادید به زائران مستقر شدند.

وی اظهار کرد: یک دستگاه اتوبوس آمبولانس مجهز نیز برای خدمات‌رسانی به مسافران در محل مذکور مشغول فعالیت است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آبادان تصریح کرد: 12 تکنسین فوریت‌های پزشکی با تجربه به همراه یک پزشک و یک پرستار به منظور ارائه خدمات درمانی لازم به زائران در این منطقه حضور دارند.

مطلق با بیان اینکه تمام تلاش مسئولان دانشکده علوم پزشکی آبادان در راستای خدمت به زائران کربلای حسینی است یادآور شد: تاکنون به طور میانگین 600 نفر در هر 24 ساعت به پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی آبادان، مستقر در یادمان شهدای شلمچه مراجعه کرده اند.

به گفته وی به این دسته از مراجعان به پایگاههای فوریتهای پزشکی در مرز شلمچه از خدمات درمانی همچون معاینه، خدمات درمانی و ارائه داروی رایگان بهره برده اند.

پایگاه قرنطینه دانشکده علوم پزشکی آبادان به شکل ثابت در مرز شلمچه مستقر است

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: پایگاه قرنطینه این دانشکده به طور ثابت در مرز شلمچه مستفر است.

مرتضی جعفری افزود: پایگاه مذکور مدت سه سال است که در مرز شلمچه به زائران و مسافران اعزامی به عراق خدمات ارائه می کند.

وی بیان کرد: کارشناسان بهداشت محیط و واحد پیشگیری معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان در پایگاه مذکور و در دو اتاق تعبیه شده در مرز شلمچه مستقر و به ارائه خدمات رسانی به زائران مشغول هستند.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان در خصوص وظایف کارکنان این دانشکده در مرز شلمچه تصریح کرد: توزیع مستمر پمفلت‌های آموزشی در خصوص بیماری‌های شایع در میان زائران، هماهنگی با مسئولان کاروان‌ها برای شناسایی افراد بیمار و نمونه‌گیری از بیماران احتمالی، نظارت بر مسائل بهداشتی منطقه و کلرسنجی آب به صورت روزانه در این مرز از جمله اقدامات قابل انجام توسط کارشناسان مستقر در این پایگاه است.

جعفری با اشاره به وجود برخی نارساییها و کمبودها در مرز شلمچه گفت: سیستم دفع فاضلاب این منطقه مشکل دارد و این مسئله سبب شده تا بوی متعفنی در این فضا وجود داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش روزانه جمعیت در مرز شلمچه بر لزوم رسیدگی به نظافت عمومی از سوی ارگانهای مرتبط تاکید کرد.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان ابراز امیدواری کرد تا به منظور اطمینان از سلامت طبخ غذا توسط آن دسته از هم وطنانی که قصد توزیع نذورات خود در میان زائران را دارند، این افراد پیش از توزیع، هماهنگی لازم را با کارشناسان پایگاه مستقر دانشکده علوم پزشکی آبادان داشته باشند.

دستمان بسته است

شهردار خرمشهر با اشاره به محدود بودن امکانات این سازمان گفت: برای ارائه خدمات بیشتر در منطقه شلمچه دستمان بسته است.

محمد حویزاوی افزود: شهرداری خرمشهر به فراخور توان خود در ارائه خدمات به زائران تلاش کرده است که از جمله آنها می توان به دو دستگاه خودرو مکانیزه حمل زباله، شش کارگر خدماتی و استقرار یک تانکر آتش نشان در محل اشاره کرد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که شلمچه در محدود منطقه آزاد اروند است این سازمان باید در جهت ارائه خدمات به زائران بیشتر تلاش کند.

شهردار خرمشهر اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد اروند به لحاظ در اختیار داشتن پول و ماشین آلات در رده بهتری از ما قرار دارد لذا باید میزان خدمات خود را در منطقه شلمچه افزایش دهد.

حویزاوی بار دیگر با اشاره به محدود بودن امکانات و تجهیزات این شهرداری یادآور شد: راضی نباشید که امکانات شهری را به شلمچه ببریم ضمن اینکه ما در بخش ارائه خدمات در شهر نیز با چالش جدی مواجهیم.

وی ادامه داد: به هر حال شهرداری در راستای وظیفه انسانی خود، در حد توان و تا آنجا که امکانات جوابگو باشد در ارائه خدمات به زائران کوتاهی نمی کند.

شهردار خرمشهر بیان کرد: در بحث وجود مشکلات در بخش بهداشت و نظافت عمومی منطقه شلمچه شاید 10 درصد از کوتاهی و یا کم کاری از ناحیه ما باشد اما سایر دستگاهها به ویژه منطقه آزاد اروند باید در این خصوص  نیز به وظایف خود به خوبی عمل کنند.

حویزاوی تاکید کرد: وضعیت خرمشهر در بحث امکانات بسیار نامطلوب است و این واقعیتی است که نمی توان از کنار آن به سادگی رد شد.

خدمات رسانی در چارچوب وظایف محوله به خوبی انجام شده است

مجری پروژه ساماندهی شلمچه در منطقه آزاد اروند با اشاره به تشکیل جلسه ای در فرمانداری خرمشهر در جهت ساماندهی وضعیت زائران در شلمچه و تقسیم و تعیین وظایف هر دستگاه توسط فرماندار این شهر گفت: سازمان منطقه آزاد اروند در چارچوب وظایف محوله در جهت خدمات رسانی به زائران خوب عمل کرده است.

محمد نظارت افزود: بر این اساس تمامی امور مرتبط در بخش کریدور 55 هکتاری از ورودی تا خروجی (نقطه صفر مرزی) بر عهده منطقه آزاد اروند نهاده شد که در زمان حاضر نیز کارهای به طور مرتب و مناسب در حال انجام است.

وی عنوان کرد: در بخش پارکینگ یادمان نیز قرار شد تا نمایندگانی از فرمانداری و سازمان حج و زیارت با همراهی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به انجام امور تبلیغاتی و غیره بپردازند.

مجری پروژه ساماندهی شلمچه در منطقه آزاد اروند تصریح کرد: آماده سازی و تحویل 40 چشمه سرویس بهداشتی در پارکینگ یادمان شهدای شلمچه و 3 کانکس سرویس بهداشتی جدید در محوطه 2 هکتاری شلمچه، هماهنگی با هلال احمر جهت برپایی و استقرار 60 عدد چادر جهت اسکان زائران و برپایی درمانگاه سیار بخشی از خدمات سازمان منطقه آزاد اروند به زائران در مرز شلمچه است.

نظارت ادامه داد: استقرار 10 دستگاه کانتینر، 12 عدد کانکس جهت اسکان و ساماندهی زائران، ایجاد ایستگاه های صلواتی در سایت 55 هکتاری شلمچه، نصب 2 عدد مخزن 500 لیتری آب شرب و همچنین توزیع مستمر آب معدنی بخش دیگری از خدمات رسانی به زائران است.

وی اظهار کرد: همچنین به منظور تسهیل در تردد زائران، دو عدد کانتینر از محوطه 2 هکتاری شلمچه به پشت درب سالن مسافری منتقل شده است.

مجری پروژه ساماندهی شلمچه در منطقه آزاد اروند با اشاره به اهمیت نظافت عمومی منطقه بیان کرد: بیش از 25 نفر جهت انجام تنظیفات پارکینگ یادمان شهدای شلمچه و سایت 55 هکتاری تا انتهای درب مسافری کشور عراق مشغول فعالیت هستند.

نظارت یادآور شد: چهار دستگاه اتوبوس و یک دستگاه مینی بوس کار جابجایی و انتقال زائران از یادمان شهدای شلمچه به سالن مسافری پیش بینی شده است.

به گفته وی یک دستگاه کانکس نیز در سه راهی یادمان شهدای گمنام شلمچه جهت استقرار نیروهای هنگ مرزی به منظور هدایت و راهنمایی زوار به محل ساماندهی زائران تعبیه شده است.

مجری پروژه ساماندهی شلمچه در منطقه آزاد اروند بار دیگر با اشاره به تقسیم وظایف دستگاهها در بحث خدمات رسانی به زائران توسط فرمانداری خرمشهر گفت: چنانچه از همان روز اول به ما گفته می شد که تمامی کارهای را باید شما انجام دهید آنوقت ما نیز تمام قد و با تمام توان در همه حوزه ها ورود پیدا می کردیم اما اکنون که تقسیم وظایف صورت گرفته باید هر کس به اساس وظیفه ای که بر عهده اش نهاده شده اقدامات اساسی انجام دهد.

نظارت با اشاره به حضور میلیونی هر ساله زائران در منطقه شلمچه به ویژه در ایام محرم و صفر جهت سفر به کربلای معلی نیاز افزود: باید تمهیدات مناسبی در جهت ارائه خدمات مطلوب به زائران اندیشیده شود.

وی عنوان کرد: هر ساله ما با سیلی از زائران مواجه می شویم که به دلیل کمبود امکانات اعم از رفاهی و خدماتی با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم که این مسئله لزوم توجه جدی دستگاههای ذیربط را به رفع این مشکلات را طلب می کند.

مجری پروژه ساماندهی شلمچه در منطقه آزاد اروند با تاکید بر وجود یک مدیریت واحد در بحث رسیدگی به مسائل شلمچه تصریح کرد: تا زمانی که مدیریت واحدی وجود نداشته باشد و هر دستگاهی بخواهد کار خود را انجام دهد هیچگاه به نتیجه مطلوب و دلخواه نخواهیم رسید.

به گفته وی وجود مدیریت واحد سبب ارائه خدمات مطلوبتر به رائران خواهد شد.

نظارت یادآور شد: هر چند که برای دوری از سرما اقدام به تامین چادر برای اسکان زائران کرده ایم و از وسائل گرامایشی نیز در این زمینه بهره گرفته شد اما اگر خدای ناکرده آتش سوزی در یکی از این چادرها رخ دهد شاید قابل جبران نباشد.

مجری پروژه ساماندهی شلمچه در منطقه آزاد اروند با اشاره به ظرفیت 150 نفری سالن مسافری شلمچه گفت: هنگامی که با اوج حضور زائران در مرز مواجه هستیم چگونه این سالن می تواند جوابگوی نیاز مراجعان باشد؟

گزارش : فرزانه یحیی آبادی    

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار